Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2017

Το σοφό τεστ «τριπλής διύλισης» του Σωκράτη που είναι πάντα επίκαιρο και θα πρέπει να το εφαρμόζουμε


Το σοφό τεστ «τριπλής διύλισης» του Σωκράτη που είναι πάντα επίκαιρο και θα πρέπει να το εφαρμόζουμε




4


Μία μέρα, ἐκεῖ ποῦ ὁ μεγάλος ἀρχαῖος Ἕλληνας φιλόσοφος Σωκράτης ἔκανε τὴ βόλτα του στήν Ἀκρόπολη, συνάντησε κάποιον γνωστό του, ὁ ὁποῖος του ἀνακοίνωσε ὅτι ἔχει νὰ του πεῖ κάτι πολύ σημαντικό ποῦ ἄκουσε γιὰ κάποιον ἀπὸ τους μαθητές του.

Ο Σωκράτης του εἰπέ ὅτι θὰ ἤθελε, πρὶν του πεῖ τι εἶχε ἀκούσει, νὰ κάνουν το τέστ της «τριπλῆς διύλισης».
«- Τριπλή διύλιση;» ρώτησε με ἀπορία ο γνωστός του.
– Ναὶ, πρίν μου πεῖς τι ἄκουσες γιὰ το μαθητή μου θὰ ἤθελα νὰ κάτσουμε γιὰ ἕνα λεπτό νὰ φιλτράρουμε αὐτὸ ποῦ θέλεις νὰ μου πεῖς.
Το πρῶτο φίλτρο εἶναι αὐτὸ της ἀλήθειας.
Εἶσαι λοιπόν ἐντελῶς σίγουρος ὅτι αὐτὸ ποῦ πρόκειται νὰ μου πεῖς εἶναι ἀλήθεια;
Ε… ὄχι ἀκριβῶς, ἁπλᾶ το ἄκουσα ὅμως καὶ…
-Μάλιστα, ἀρὰ δὲν ἔχεις ἰδέα ἂν αὐτὸ πού θέλεις νὰ μου πεῖς εἶναι ἀλήθεια ἡ ψέματα.
– Ἄς δοκιμάσουμε τώρα το δεύτερο φίλτρο, αὐτὸ της καλοσύνης.
Αὐτό ποὺ πρόκειται νὰ μου πεῖς γιὰ τον μαθητή μου εἶναι κάτι καλό;
Καλό; Ὄχι το ἀντίθετο μᾶλλον…
– Ἄρα, συνέχισε ὁ Σωκράτης, θέλεις νὰ πεῖς κάτι κακό γιὰ τον μαθητή μου ἄν καὶ δὲν εἶσαι καθόλου σίγουρος ὅτι εἶναι ἀλήθεια.
Ο γνωστός του ἔσκηψε το κεφάλι ἀπὸ ντροπή καὶ ἀμηχανία.



Δεν υπάρχουν σχόλια: