Τρίτη 6 Νοεμβρίου 2018

Ὁ Ἡνίοχος τῶν Δελφῶν

Ἕνα ἀπό τα εὑρήματα - ἀριστουργήματα ποῦ βρέθηκαν στά ἐρείπια των Δελφῶν εἶναι ὁ περίφημος Ἡνίοχος, ξεχωριστό στολίδι των ἔργων τέχνης ποῦ εκἐκτίθεται στὸ Μουσεῖο των Δελφῶν Ὁ Ἡνίοχος πέρα ἀπό την περίοπτη θέση ποῦ κατέχει στὸ Μουσεῖο των Δελφῶν, συγκαταλέγεται ἀνάμεσα στά ἀριστουργήματα της Ἀρχαίας φιλελληνικός καί παγκόσμιας τέχνης.


Ὁποία θέση π.χ. ἔχει ὁ Ἑρμῆς του Πραξιτέλους, ἡ ἡ Ἀφροδίτη της Μήλου, ἀνάλογή θέση ἔχει καί ὁ Ἡνίοχος των Δελφῶν

Ἄς δοῦμε ὅμως τι ἀκριβὸς ἦταν ὁ Ἡνίοχος Ὁ Ἡνίοχος, καθώς ἤ ἴδιά λέξη δηλώνει (Ἡνίοχος=αὐτὸς ποῦ ἔχει, αὐτὸς ποῦ κρατάει τα ἡνία, τα χαλινάρια) ἦταν μία μορφή μεγαλύτερης σύνθεσης, ποῦ παρίστανε ἕνα τέθριππο ἅρμα Ἤ σύνθεση, με μεγάλη πιθανότητα, εἶχε ὡς ἐξῆς: τέσσερα ἄλογα σύρουν το ἅρμα ποῦ ἐπάνω του ἦταν δύο ἀναβάτες, ὁ Ἡνίοχος καί ὁ ἀναθέτης του ἀφιερώματος Δύο παιδιά δεξιά καί ἀριστερά, κρατοῦν τα ἡνία τῶν ἐξωτερικῶν ἀλόγων καί ὁδηγοῦν το ἅρμα, γιατί ἤ ἀρματοδρομία ἔχει τελειώσει καί το ἅρμα ἔχει νικήσει. Ὁ Ἡνίοχος φορά στὸ κεφάλι την ταινία του νικητή. Ὁ Ἡνίοχος, νικητής πιὰ, περνάει σιγά μπροστά ἀπό το πλῆθος ποῦ ἀλαλάζει Ἀπ’ ὅλο αὐτὸ το ὑπέροχο σύμπλεγμα βρέθηκε μόνο ὁ Ἡνίοχος Ὁ Ἡνίοχος στητός καί σχεδόν ἀκίνητος, φοράει το χιτῶνα ποῦ τυπικά φόραγαν οἱ ἡνίοχοι. Εἶναι ψηλός 1,80μ. καί ὁ χιτῶνας του ζώνεται στὴ μέση ἐλαφρά, ἀνασυρμένος πρός τα πάνω, ὥστε νὰ σχηματισθοῦν πλούσιες κούφιες πτυχές πάνω ἀπό τή ζώνη.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομοΤο κάτω μέρος του χιτῶνα πέφτει σε ἁδρές καί βαθιές κάθετες πτυχές. Στὸ λαιμό το φόρεμα σχηματίζει ἕνα θαυμάσιο κοντέψτε Ὁ χιτῶνας συγκρατεῖται ἀπό τον παράβολο - ταινίες ποῦ περνοῦν σάν τιράντες πάνω ἀπό τους ὤμους καί κάτω ἀπό τις μασχάλες καί σταυρώνεται στὴ ράχη. Ὁ ἀνάλαβος ἐμπόδιζε το φόρεμα νὰ φουσκώσει - σάν πανί βάρκας - ἀπ’ τον ἀέρα της σταδιοδρομίας Ὅλο το κάτω μέρος του κορμιοῦ ἔχει μία μνημειακή διαμόρφωση · το κορμί δὲν διαγράφεται κάτω ἀπὸ το χιτῶνα. Κάτω ὅμως ἀπὸ το μακρύ χιτῶνα προβάλλουν δύο γυμνά πόδια, ποῦ ἀπὸ πλευράς τέχνης δὲν ἔχουν το ταίρι τους. Εὐδιάκριτη εἶναι ἡ φλέβα του χεριοῦ ποῦ κρατάει τα ἡνιά, δεῖγμα δύναμης καὶ σιγουριᾶς γιὰ τὴ νίκη. Στὸ κεφάλι του φοράει την ταινία. Εἶναι ἡ ταινία της νίκης. Κάτω ἀπὸ την ταινία, γύρω ἀπὸ τα αὐτιά, μία τούφα μακρῶν, λεπτῶν ιούλων γλιστράει με ἀφάνταστη χάρη πρὸς το σβέρκο καὶ τα μάγουλα. Ὁ λαιμός δυνατός. Ἡ μύτη κοντή καὶ στενή, τα μάτια ἀμυγδαλωτά, μάτια στοχαστικά, πλαισιωμένα ἀπὸ ἔντονα βλέφαρα,- ἀνάμεσα στὶς βλεφαρῖδες, ποῦ εἶναι ἀπὸ ἔνθετα ἐλάσματα, ὁ βολβός ἀπὸ σμάλτο καὶ δύο κύκλοι ἀπὸ ὄνυχα διαφορετικοῦ χρώματος γιά την ἴριδα

Ἡ ὅλη του στάση σεμνή. δέν ὑπάρχει στὴν ὄψη του το ἀρχαϊκό μειδίαμα ποῦ χαρακτηρίζει τους κούρους της ὕστερης αρχαϊκής τέχνης. Ο ἀγῶνας ἔχει τελειώσει καὶ ὁ Ἡνίοχος ἤρεμος ἀπολαμβάνει τις ἐπευφημίες του πλήθους καὶ χαίρεται τή νίκη του. Ὅπως τονίσαμε στὴν ἀρχή, το ἔργο ἀποτελεῖ μνημεῖο - ἀριστούργημα της παγκόσμιας τέχνης. Δυστυχῶς δέν ξέρουμε ποῖος εἶναι ὁ δημιουργός -τεχνίτης του, οὔτε γνωστός εἶναι ὁ τόπος καὶ ὁ χρόνος του ἔργου Μᾶλλον ἀνάγεται στοὺς κλασσικούς χρόνους, τότε ποῦ ἡ τέχνη ἔφτασε στὸ μέγιστο βαθμό τελειότητας.

soldatosikos.blogspot.com page title ... ... ... ... ... ...


Δεν υπάρχουν σχόλια: