Ἕνα ἀπό τα εὑρήματα - ἀριστουργήματα ποῦ βρέθηκαν στά ἐρείπια των Δελφῶν εἶναι ὁ περίφημος Ἡνίοχος, ξεχωριστό στολίδι των ἔργων τέχνης ποῦ εκἐκτίθεται στὸ Μουσεῖο των Δελφῶν Ὁ Ἡνίοχος πέρα ἀπό την περίοπτη θέση ποῦ κατέχει στὸ Μουσεῖο των Δελφῶν, συγκαταλέγεται ἀνάμεσα στά ἀριστουργήματα της Ἀρχαίας φιλελληνικός καί παγκόσμιας τέχνης.
Ὁποία θέση π.χ. ἔχει ὁ Ἑρμῆς του Πραξιτέλους, ἡ ἡ Ἀφροδίτη της Μήλου, ἀνάλογή θέση ἔχει καί ὁ Ἡνίοχος των Δελφῶν
Ἄς δοῦμε ὅμως τι ἀκριβὸς ἦταν ὁ Ἡνίοχος Ὁ Ἡνίοχος, καθώς ἤ ἴδιά λέξη δηλώνει (Ἡνίοχος=αὐτὸς ποῦ ἔχει, αὐτὸς ποῦ κρατάει τα ἡνία, τα χαλινάρια) ἦταν μία μορφή μεγαλύτερης σύνθεσης, ποῦ παρίστανε ἕνα τέθριππο ἅρμα Ἤ σύνθεση, με μεγάλη πιθανότητα, εἶχε ὡς ἐξῆς: τέσσερα ἄλογα σύρουν το ἅρμα ποῦ ἐπάνω του ἦταν δύο ἀναβάτες, ὁ Ἡνίοχος καί ὁ ἀναθέτης του ἀφιερώματος Δύο παιδιά δεξιά καί ἀριστερά, κρατοῦν τα ἡνία τῶν ἐξωτερικῶν ἀλόγων καί ὁδηγοῦν το ἅρμα, γιατί ἤ ἀρματοδρομία ἔχει τελειώσει καί το ἅρμα ἔχει νικήσει. Ὁ Ἡνίοχος φορά στὸ κεφάλι την ταινία του νικητή. Ὁ Ἡνίοχος, νικητής πιὰ, περνάει σιγά μπροστά ἀπό το πλῆθος ποῦ ἀλαλάζει Ἀπ’ ὅλο αὐτὸ το ὑπέροχο σύμπλεγμα βρέθηκε μόνο ὁ Ἡνίοχος Ὁ Ἡνίοχος στητός καί σχεδόν ἀκίνητος, φοράει το χιτῶνα ποῦ τυπικά φόραγαν οἱ ἡνίοχοι. Εἶναι ψηλός 1,80μ. καί ὁ χιτῶνας του ζώνεται στὴ μέση ἐλαφρά, ἀνασυρμένος πρός τα πάνω, ὥστε νὰ σχηματισθοῦν πλούσιες κούφιες πτυχές πάνω ἀπό τή ζώνη.
Το κάτω μέρος του χιτῶνα πέφτει σε ἁδρές καί βαθιές κάθετες πτυχές. Στὸ λαιμό το φόρεμα σχηματίζει ἕνα θαυμάσιο κοντέψτε Ὁ χιτῶνας συγκρατεῖται ἀπό τον παράβολο - ταινίες ποῦ περνοῦν σάν τιράντες πάνω ἀπό τους ὤμους καί κάτω ἀπό τις μασχάλες καί σταυρώνεται στὴ ράχη. Ὁ ἀνάλαβος ἐμπόδιζε το φόρεμα νὰ φουσκώσει - σάν πανί βάρκας - ἀπ’ τον ἀέρα της σταδιοδρομίας Ὅλο το κάτω μέρος του κορμιοῦ ἔχει μία μνημειακή διαμόρφωση · το κορμί δὲν διαγράφεται κάτω ἀπὸ το χιτῶνα. Κάτω ὅμως ἀπὸ το μακρύ χιτῶνα προβάλλουν δύο γυμνά πόδια, ποῦ ἀπὸ πλευράς τέχνης δὲν ἔχουν το ταίρι τους. Εὐδιάκριτη εἶναι ἡ φλέβα του χεριοῦ ποῦ κρατάει τα ἡνιά, δεῖγμα δύναμης καὶ σιγουριᾶς γιὰ τὴ νίκη. Στὸ κεφάλι του φοράει την ταινία. Εἶναι ἡ ταινία της νίκης. Κάτω ἀπὸ την ταινία, γύρω ἀπὸ τα αὐτιά, μία τούφα μακρῶν, λεπτῶν ιούλων γλιστράει με ἀφάνταστη χάρη πρὸς το σβέρκο καὶ τα μάγουλα. Ὁ λαιμός δυνατός. Ἡ μύτη κοντή καὶ στενή, τα μάτια ἀμυγδαλωτά, μάτια στοχαστικά, πλαισιωμένα ἀπὸ ἔντονα βλέφαρα,- ἀνάμεσα στὶς βλεφαρῖδες, ποῦ εἶναι ἀπὸ ἔνθετα ἐλάσματα, ὁ βολβός ἀπὸ σμάλτο καὶ δύο κύκλοι ἀπὸ ὄνυχα διαφορετικοῦ χρώματος γιά την ἴριδα
Ἡ ὅλη του στάση σεμνή. δέν ὑπάρχει στὴν ὄψη του το ἀρχαϊκό μειδίαμα ποῦ χαρακτηρίζει τους κούρους της ὕστερης αρχαϊκής τέχνης. Ο ἀγῶνας ἔχει τελειώσει καὶ ὁ Ἡνίοχος ἤρεμος ἀπολαμβάνει τις ἐπευφημίες του πλήθους καὶ χαίρεται τή νίκη του. Ὅπως τονίσαμε στὴν ἀρχή, το ἔργο ἀποτελεῖ μνημεῖο - ἀριστούργημα της παγκόσμιας τέχνης. Δυστυχῶς δέν ξέρουμε ποῖος εἶναι ὁ δημιουργός -τεχνίτης του, οὔτε γνωστός εἶναι ὁ τόπος καὶ ὁ χρόνος του ἔργου Μᾶλλον ἀνάγεται στοὺς κλασσικούς χρόνους, τότε ποῦ ἡ τέχνη ἔφτασε στὸ μέγιστο βαθμό τελειότητας.
soldatosikos.blogspot.com page title
...
...
...
...
...
...
Ὁποία θέση π.χ. ἔχει ὁ Ἑρμῆς του Πραξιτέλους, ἡ ἡ Ἀφροδίτη της Μήλου, ἀνάλογή θέση ἔχει καί ὁ Ἡνίοχος των Δελφῶν
Ἄς δοῦμε ὅμως τι ἀκριβὸς ἦταν ὁ Ἡνίοχος Ὁ Ἡνίοχος, καθώς ἤ ἴδιά λέξη δηλώνει (Ἡνίοχος=αὐτὸς ποῦ ἔχει, αὐτὸς ποῦ κρατάει τα ἡνία, τα χαλινάρια) ἦταν μία μορφή μεγαλύτερης σύνθεσης, ποῦ παρίστανε ἕνα τέθριππο ἅρμα Ἤ σύνθεση, με μεγάλη πιθανότητα, εἶχε ὡς ἐξῆς: τέσσερα ἄλογα σύρουν το ἅρμα ποῦ ἐπάνω του ἦταν δύο ἀναβάτες, ὁ Ἡνίοχος καί ὁ ἀναθέτης του ἀφιερώματος Δύο παιδιά δεξιά καί ἀριστερά, κρατοῦν τα ἡνία τῶν ἐξωτερικῶν ἀλόγων καί ὁδηγοῦν το ἅρμα, γιατί ἤ ἀρματοδρομία ἔχει τελειώσει καί το ἅρμα ἔχει νικήσει. Ὁ Ἡνίοχος φορά στὸ κεφάλι την ταινία του νικητή. Ὁ Ἡνίοχος, νικητής πιὰ, περνάει σιγά μπροστά ἀπό το πλῆθος ποῦ ἀλαλάζει Ἀπ’ ὅλο αὐτὸ το ὑπέροχο σύμπλεγμα βρέθηκε μόνο ὁ Ἡνίοχος Ὁ Ἡνίοχος στητός καί σχεδόν ἀκίνητος, φοράει το χιτῶνα ποῦ τυπικά φόραγαν οἱ ἡνίοχοι. Εἶναι ψηλός 1,80μ. καί ὁ χιτῶνας του ζώνεται στὴ μέση ἐλαφρά, ἀνασυρμένος πρός τα πάνω, ὥστε νὰ σχηματισθοῦν πλούσιες κούφιες πτυχές πάνω ἀπό τή ζώνη.
Το κάτω μέρος του χιτῶνα πέφτει σε ἁδρές καί βαθιές κάθετες πτυχές. Στὸ λαιμό το φόρεμα σχηματίζει ἕνα θαυμάσιο κοντέψτε Ὁ χιτῶνας συγκρατεῖται ἀπό τον παράβολο - ταινίες ποῦ περνοῦν σάν τιράντες πάνω ἀπό τους ὤμους καί κάτω ἀπό τις μασχάλες καί σταυρώνεται στὴ ράχη. Ὁ ἀνάλαβος ἐμπόδιζε το φόρεμα νὰ φουσκώσει - σάν πανί βάρκας - ἀπ’ τον ἀέρα της σταδιοδρομίας Ὅλο το κάτω μέρος του κορμιοῦ ἔχει μία μνημειακή διαμόρφωση · το κορμί δὲν διαγράφεται κάτω ἀπὸ το χιτῶνα. Κάτω ὅμως ἀπὸ το μακρύ χιτῶνα προβάλλουν δύο γυμνά πόδια, ποῦ ἀπὸ πλευράς τέχνης δὲν ἔχουν το ταίρι τους. Εὐδιάκριτη εἶναι ἡ φλέβα του χεριοῦ ποῦ κρατάει τα ἡνιά, δεῖγμα δύναμης καὶ σιγουριᾶς γιὰ τὴ νίκη. Στὸ κεφάλι του φοράει την ταινία. Εἶναι ἡ ταινία της νίκης. Κάτω ἀπὸ την ταινία, γύρω ἀπὸ τα αὐτιά, μία τούφα μακρῶν, λεπτῶν ιούλων γλιστράει με ἀφάνταστη χάρη πρὸς το σβέρκο καὶ τα μάγουλα. Ὁ λαιμός δυνατός. Ἡ μύτη κοντή καὶ στενή, τα μάτια ἀμυγδαλωτά, μάτια στοχαστικά, πλαισιωμένα ἀπὸ ἔντονα βλέφαρα,- ἀνάμεσα στὶς βλεφαρῖδες, ποῦ εἶναι ἀπὸ ἔνθετα ἐλάσματα, ὁ βολβός ἀπὸ σμάλτο καὶ δύο κύκλοι ἀπὸ ὄνυχα διαφορετικοῦ χρώματος γιά την ἴριδα
Ἡ ὅλη του στάση σεμνή. δέν ὑπάρχει στὴν ὄψη του το ἀρχαϊκό μειδίαμα ποῦ χαρακτηρίζει τους κούρους της ὕστερης αρχαϊκής τέχνης. Ο ἀγῶνας ἔχει τελειώσει καὶ ὁ Ἡνίοχος ἤρεμος ἀπολαμβάνει τις ἐπευφημίες του πλήθους καὶ χαίρεται τή νίκη του. Ὅπως τονίσαμε στὴν ἀρχή, το ἔργο ἀποτελεῖ μνημεῖο - ἀριστούργημα της παγκόσμιας τέχνης. Δυστυχῶς δέν ξέρουμε ποῖος εἶναι ὁ δημιουργός -τεχνίτης του, οὔτε γνωστός εἶναι ὁ τόπος καὶ ὁ χρόνος του ἔργου Μᾶλλον ἀνάγεται στοὺς κλασσικούς χρόνους, τότε ποῦ ἡ τέχνη ἔφτασε στὸ μέγιστο βαθμό τελειότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου