Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

Η Θεά Εἰρήνη στὴν Ἀρχαία Ἑλλάδα


Η Θεά Ειρήνη στην Αρχαία Ελλάδα
Στὸ κέντρο της Ἀγορᾶς της Ἀρχαίας Ἀθήνας δέσποζε το ἄγαλμα της θεάς Εἰρήνης, προσωποποίηση της εἰρηνικῆς κατάστασης τῶν πραγμάτων, νὰ κρατάει ἕνα μικρό ἀγοράκι τον Πλοῦτο, με το δεξί του χέρι ἁπλωμένο πρὸς το πρόσωπο της θεάς, ἐνῶ με το ἀριστερό του χέρι νὰ κρατάει το κέρας της Αμαλθείας ποὺ εἶναι σύμβολο της ἀφθονίας.
Η θεά Εἰρήνη, μία ἀπὸ τις τρεῖς Ὧρες, ἦταν κόρη του Δία καὶ της Θέμιδας, καὶ ἦταν ἀδελφὴ της Δίκης καὶ της Εὐνομίας ποὺ ἀποτελοῦν τα ὑπέρτατα ἀγαθὰ μιᾶς κοινωνίας…

Μαζί φύλαγαν την εἴσοδο του Ὀλύμπου, καὶ ἐπιτηροῦσαν την εὔνομη ζωή των ἀνθρώπων.
Ἔργο τους ἦταν νὰ παρακολουθοῦν τα ἔργα τῶν ἀνθρώπων…
Οἱ θεές Ὧρες ἦταν οἱ πρῶτες ποὺ ἀποδέχτηκαν την Ἀφροδίτη καὶ, ἀφοῦ την ἔντυσαν, την συνόδεψαν στὸν Ὄλυμπο. Ἀναφέρεται   πῶς ἦταν βοηθοί του θεοῦ Ἥλιου καὶ ἐπιπλέον βοηθοῦσαν την θεά Χλωρίδα στὸ ἔργο της, στὴν βλάστηση της γῆς, ρυθμίζοντας τις ἐποχὲς του Χρόνου.


Στὴν Ἀθήνα ἀναφέρονταν ὡς Θαλλῷ, Αὔξω καὶ Καρπῶ,ὅπου συμβολικά καὶ κυριολεκτικά συμβόλιζαν την βλάστηση της φύσεως ἀλλὰ καὶ του πνεύματος καὶ τῶν τεχνῶν σε περίοδο Εἰρήνης,την δίκαιη διάταξη των βοσκότοπων ὅπως καὶ την δίκαιη μεταχείριση των πολιτῶν,την Δικαιοσύνη.
Ἀπὸ τον Ὅμηρό μαθαίνουμε πῶς ἄνοιγαν καὶ ἔκλειναν τις πύλες του Ὀλύμπου, με σύννεφα, καὶ φρόντιζαν τα ἄλογα της Ἤρας καὶ βοηθοῦσαν τους Ὀλυμπιονίκες ὀργανώνοντας τις ἐποχὲς καὶ προσθέτοντας την ἰσορροπία στὴ φύση.
Στὴν τέχνη ἀπεικονίζονταν σὰν μία νεαρή ὄμορφη γυναῖκα ποὺ κρατοῦσε το Κέρας της Ἀμάλθειας, σκῆπτρο καὶ ἕνα πυρσό,ἡ ἕνα κλαδί ἐλιᾶς,ὡς προστάτης καὶ πολιοῦχος του Πλούτου.
Ὁ Εὐριπίδης καὶ ὁ Ἀριστοφάνης την παρουσιάζουν στὰ ἔργα τους ὡς φορέα της εὐφορίας καὶ του πλούτου. Πολύ γνωστό γλυπτό εἶναι αὐτὸ του Κηφισόδοτου, πατέρα του Πραξιτέλη τῶν ἀρχῶν του 4ου αἰῶνα π.χ. ποὺ ἀναπαριστᾶ την Εἰρήνη νὰ κρατᾶ στὴν ἀγκαλιά της τον Πλοῦτο.
Βοηθοῦσε νὰ κυβερνηθεῖ ἡ κοινωνία με ἐξισορρόπηση καὶ σταθερότητα.
Οἱ  Ἀρχαῖοι Ἕλληνες πολύ συχνά ἵδρυαν βωμούς πρὸς αὐτὴν μετά το πέρας τῶν ἐχθροπραξιῶν. Γνωστά της ἐπίθετα ἦταν τα «Γλυκεῖα», «Βαθύπλουτος», «Πλουτοδότειρα», κ. α.
Ο συμβολισμός της Εἰρήνης καὶ του γενεολογικού της δέντρου, μαζί με την ἀφθονία τῶν ἀγαθῶν ποὺ την προσφέρει με ἀθωότητα ὁ μικρός Πλοῦτος, ἦταν ἡ εὐχὴ τῶν Ἀθηναίων γιὰ μία διαρκεῖ εἰρήνη με βάση την δικαιοσύνη, της Θέμιδας, την Δίκη καὶ την Εὐνομία, μετά τους πολέμους καὶ την δυστυχία ποὺ ἔφερναν μαζί τους….





Μας γράφει  Ἡρόδοτος:

«Κανένας δὲν εἶναι τόσο ἀνόητος ποὺ νὰ προτιμάει τον πόλεμο ἀπ’ την εἰρήνη· γιατί στὸν καιρό της εἰρήνης τα παιδιά θάβουν τους γονεῖς τους, ἐνῶ, ἀντίθετα, στὸν καιρό του πολέμου οἱ γονεῖς θάβουνε τα παιδιά τους.»

Παρ’ ὅλον ὅτι ἡ θεά Εἰρήνη δὲν λατρεύτηκε ὅσο ὁ Ἄρης, ἐν τούτοις ἡ Εἰρήνη ἔχει καὶ τις δικές της νῖκες, ὄχι λιγότερο δοξασμένες ἀπ’ αὐτὲς του πολέμου.


Τὴ σοφία τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων νὰ θέλουν την Εἰρήνη καὶ την Δικαιοσύνη νὰ συμβαδίζουν, την ἔχει ἐπιβεβαιώσει καὶ ἡ σύγχρονη ἱστορία.


«Ἡ εἰρήνη εἶναι ἡ μεγαλύτερη εὐλογία ὅταν μᾶς ἐγγυᾶται την τιμή μας καὶ τα νόμιμα δικαιώματα μας. Ἀλλὰ ὅταν ἔχει σὰν ἐπακόλουθο το χάσιμο της ἐθνικῆς μας ἀνεξαρτησίας καὶ το λέρωμα της δοξασμένης μας ἱστορίας, τότε δὲν ὑπάρχει τίποτε το πιὸ ἀτιμωτικό καὶ το πιὸ καταστροφικό γιὰ τα πραγματικά μας συμφέροντα.» ΠΟΛΥΒΙΟΣ


«Νὰ ἀγαπᾶς την Εἰρήνη» ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ (Δελφικό παράγγελμα)


«Εἰρήνη εἶναι ἡ στοργική μάνα της Γῆς» ΗΣΙΟΔΟΣ
Το οὐσιαστικό Εἰρήνη εἰκάζεται ὅτι προέρχεται ἀπὸ το ρῆμα εἴρω (λέγω-συνδέω).Εἰρήνη =>εἴρω=ἑνώνω, λέγω+
συνδέω + νοῦς.


Το τέλος της ἄνοιξης ἦταν ἡ συνηθισμένη ἐποχὴ ἐκστρατείας στὴν Ἑλλάδα, ὅταν ἡ εἰρήνη ἦταν πλέον σε αὐξημένο κίνδυνο.


                                                           

Δεν υπάρχουν σχόλια: