Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

Περί της καταγωγῆς τῶν ἀρχαίων Ἀθηναίων



Περί της καταγωγῆς τῶν ἀρχαίων Ἀθηναίων











Βάσει των θρύλων καὶ της ἱστορίας




Οἱ Ἀθηναῖοι ἦταν πάντα αὐτόχθονες. Καθώς ἡ γῆ τους δὲν ἦταν εὔφορη, οὔτε ἀπὸ εἰσβολές ὑπέφεραν, οὔτε ἀπὸ ἐσωτερικές ἀναστατώσεις.

Ὅταν μετά τον Τρωικό πόλεμο σε ἄλλες περιοχές ἀρχίσαν εἰσβολές καὶ μετακινήσεις, πολλά ἀπὸ τα παλιά φύλλα ἀναγκάστηκαν νὰ ἐκτοπιστοῦν καὶ κατέληξαν στὴν Ἀττική.

Ἀνάμεσα σε αὐτούς τους πρόσφυγες ἦταν καὶ ὁ πατέρας του Ἴωνος, ὁ Ξούθος, ὁ ὁποῖος μάλιστα ἐξελέγη Πολέμαρχος ἀντιμετωπίζοντας μία εἰσβολή Θρακῶν.

Ὁ Ἴων εἶναι ὁ μυθικός γενάρχης του ἔθνους τῶν Ἰώνων. Μέρος λοιπόν αὐτοῦ του ἔθνους ἐγκαταστάθηκε εἰρηνικά στὴν Ἀττικὴ (ἄν θέλουμε νὰ ἑρμηνεύσουμε τον μῦθο), καὶ αὐτὴ, λοιπόν, ἀποτέλεσε τὴ βάση γιὰ τον ἀποικισμό της Ἰωνίας.

Ἕνα ἔθνος μποροῦσε νὰ ἔχει αὐτὴ τὴ ὀργάνωση, ἀκόμη καὶ ὅταν, ὅπως ἔγινε καὶ στὴν ἐν λόγω περίπτωση, ἐγκαθίστανται τμήματά του σε διαφορετικά μέρη χωρίς καμία ἐπαφῆ μεταξύ τους.

Γιὰ παράδειγμα, οἱ Ἴωνες διατήρησαν τις φυλές τους εἴτε ἦταν ἐγκατεστημένοι στὴ Μίλητο, εἴτε στὴν Ἀττική, χωρίς νὰ σημαίνει αὐτὸ ὅτι ὁ ὁποιοσδήποτε κάτοικος της Ἀθήνας ἄνηκε στὴν ἴδια φυλή με ὁποιονδήποτε κάτοικο της Μιλήτου.

Ἦταν ἕνα παραδοσιακό σχῆμα το ὁποῖο ἐφαρμοζόταν σε διαφορετικές περιοχές. Ὅσοι, ἐκ τῶν Ἰώνων, ἔμειναν στὴν Ἀττικὴ, μαζί με τους αὐτόχθονες κατοίκους σχημάτισαν τις 4 Ἰωνικές Φυλές οἱ ὁποῖες ἦταν οἱ ἐξῆς: Γελέοντες (γεωργοί), Αἰγικορεῖς (ποιμένες αἰγῶν), Ἀργαδεῖς (τεχνῖτες) καὶ Ὁπλῖτες (πολεμιστές).

Οἱ ἰδιότητες βέβαια εἶναι μεταγενέστερη ἐπινόηση, ἀλλὰ δείχνουν τον διαχωρισμό σε Φυλές. Ἀπὸ αὐτὸ το σύστημα εὐνοοῦνταν οἱ ἀρχηγοί πλουσίων ἡγετικῶν οἰκογενειῶν καὶ γενῶν.

Με την πάροδο τῶν ἐτῶν, ἀπὸ αὐτούς προέκυψε η αριστοκρατία, την οποία θέλησε να χτυπήσει ο Κλεισθένης με τις μεταρρυθμίσεις του, το 507 π.Χ.

Το παλαιό φυλετικό σύστημα εἶχε ἀκόμα το κῦρος της παράδοσης καὶ της θρησκείας, ἀλλὰ μετά τον Κλεισθένη ἔπαψε νὰ ρυθμίζει ἀποκλειστικά τὴ διοίκηση της πόλης των Ἀθηνῶν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: