Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016
Mία ἀπὸ τους Μεγαλομάρτυρες του Χριστιανισμοῦ ὑπῆρξε ἡ Ἁγία Αἰκατερίνῃ,
Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2016
Μυστήρια της Ἱστορίας; Ποῖος Κατέστρεψε τὴ Βιβλιοθήκη της Ἀλεξάνδρειας;
>Ἀλεξάνδρεια, μία ἀπὸ τις μεγαλύτερες πόλεις του ἀρχαίου κόσμου, την ἵδρυσε ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος, μετά την κατάκτηση της Αἰγύπτου το 332 π.Χ.. Μετά το θάνατο του Ἀλεξάνδρου στὴ Βαβυλῶνα το 323 π.Χ., ἡ Αἴγυπτος πέρασε στὴν ἐξουσία ἑνὸς ἀπὸ τους διαδόχους του, του Πτολεμαίου. <br /> Ἦταν ὑπὸ της ἐξουσία του Πτολεμαίου ὅταν ἡ νεοϊδρυθείσα Ἀλεξάνδρεια ἦρθε νὰ ἀντικαταστήσει την ἀρχαία πόλη Μέμφιδα ὥς πρωτεύουσα της Αἰγύπτου. Αὐτὸ σηματοδότησε την ἀρχὴ της ἀνόδου της Ἀλεξάνδρειας. Ὡστόσο, καμιά δυναστεία δὲν μποροῦσε νὰ ἐπιβιώσει γιὰ πολύ χωρίς την ὑποστήριξη τῶν θεμάτων τους καὶ οἱ Πτολεμαῖοι εἶχαν πλήρη ἐπίγνωση αὐτοῦ του γεγονότος. Ἔτσι, οἱ πρῶτοι βασιλιᾶδες<br />Πτολεμαῖοι προσπάθησαν νὰ νομιμοποιήσουν την ἐξουσία τους μέσα ἀπὸ μία ποικιλία τρόπων, συμπεριλαμβανομένου της ἀνάληψης του ρόλο του Φαραώ, ἱδρύοντας την ἑλληνορωμαϊκή λατρεία του Σέραπη και προστατεύοντας την ἐπιστήμης καὶ την μάθηση (ἐπὶ τὴ εὐκαιρία, ἕνας καλός τρόπος γιὰ νὰ ἐπιδεικνύεται ὁ πλοῦτος κάποιου). Ἦταν αὐτὴ ἡ χορηγία ποὺ ὁδήγησε στὴ δημιουργία της μεγάλης βιβλιοθήκης της Ἀλεξάνδρειας ἀπὸ τον Πτολεμαίο. Κατά τὴ διάρκεια τῶν αἰώνων, ἡ Βιβλιοθήκη της Ἀλεξάνδρειας, ἦταν μία ἀπὸ τις μεγαλύτερες καὶ πιὸ σημαντικές βιβλιοθῆκες στὸν ἀρχαῖο κόσμο. Οἱ μεγάλοι στοχαστές της ἐποχῆς, ἐπιστήμονες, μαθηματικοί, ποιητές ἀπὸ ὅλους τους πολιτισμούς ἦρθαν γιὰ νὰ μελετήσουν καὶ νὰ ἀνταλλάξουν ἰδέες. Μέχρι καὶ 700.000 πάπυροι βρίσκονταν στὰ ράφια. Ὡστόσο, σε μία ἀπὸ τις μεγαλύτερες τραγωδίες του ἀκαδημαϊκοῦ κόσμου, η Βιβλιοθήκη χάθηκε ἀπὸ την ἱστορία καὶ οἱ μελετητές δὲν μποροῦν ἀκόμη νὰ συμφωνήσουν σχετικά με το πώς καταστράφηκε.<br />Καλλιτεχνική απεικόνιση της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας<br />Καλλιτεχνική απεικόνιση<br />της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας<br />Ἴσως μία ἀπὸ τις πιὸ ἐνδιαφέρουσες καταγραφές της καταστροφῆς της, προέρχεται ἀπὸ τις καταγραφές των Ρωμαίων συγγραφέων. Σύμφωνα με διάφορους συγγραφεῖς, ἡ Βιβλιοθήκη της Ἀλεξάνδρειας καταστράφηκε κατά λάθος ἀπὸ τον Ἰούλιο Καίσαρα κατά τὴ διάρκεια της πολιορκίας της Ἀλεξάνδρειας το 48 π.Χ.. Ὁ Πλούταρχος, γιὰ παράδειγμα, παρέχει αὐτὴ τὴ καταγραφή:<br />Ὅταν ὁ ἐχθρὸς προσπάθησε νὰ ἀποκόψει το στόλο του (του Ἰουλίου Καίσαρα), ἀναγκάστηκε νὰ ἀποκρούσει τον κίνδυνο ἀπὸ τὴ χρήση φωτιᾶς καὶ την ἐξαπλώση αὐτῆς ἀπὸ τα ναυπηγεῖα καὶ κατέστρεψε τὴ μεγάλη βιβλιοθήκη.<br />(Πλούταρχος, Ἡ ζωή του Ἰουλίου Καίσαρα, 49.6)<br />Αὐτὸς ἡ καταγραφή εἶναι ἀμφίβολη, ὡστόσο, καθώς το Μουσεῖον (ή Musaeum), στὴν Ἀλεξάνδρεια, το ὁποία ἦταν ἀκριβῶς δίπλα στὴ βιβλιοθήκη ἦταν σῶο, ὅπως ἀναφέρεται ἀπὸ το γεωγράφο Στράβωνα περίπου 30 χρόνια μετά την πολιορκία του Καίσαρα ἀπὸ την Ἀλεξάνδρεια. Παρ 'ὅλα αὐτὰ, ὁ Στράβων δὲν ἀναφέρει την ἴδια τὴ βιβλιοθήκη της Ἀλεξάνδρειας, ὑποστηρίζοντας με αὐτὸν τον τρόπο τον ἰσχυρισμό ὅτι ὁ Καίσαρας ἦταν ὑπεύθυνος γιὰ το κάψιμο της. Ὡστόσο, καθώς ἡ βιβλιοθήκη συνδεόταν με το Μουσεῖον καὶ ὁ Στράβων ἀναφέρει το τελευταῖο, εἶναι πιθανό ὅτι ἡ βιβλιοθήκη ἐξακολουθοῦσε νὰ ὑφίσταται κατά την ἐποχῆ του Στράβωνα. Ἡ παράλειψη της βιβλιοθήκης μπορεῖ ἴσως νὰ ἀποδοθεῖ εἴτε στὴν πιθανότητα ὅτι ὁ Στράβων δὲν ἔκρινε ἀπαραίτητο νὰ ἀναφέρει τὴ βιβλιοθήκη, καθώς εἶχε ἤδη ἀναφέρει το Μουσεῖον, ἡ ὅτι ἡ βιβλιοθήκη δὲν ἦταν πλέον το κέντρο σπουδῶν ποὺ ἦταν κάποτε (ἡ ἰδέα των «περικοπῶν του προϋπολογισμοῦ», φαίνεται ὅλο καὶ πιὸ πιθανή). Ἐπιπλέον, ἔχει προταθεῖ ὅτι δὲν ἦταν ἡ βιβλιοθήκη, ἀλλὰ οἱ ἀποθῆκες της κοντά στὸ λιμάνι, ὁποῦ ἦταν ἀποθηκευμένα τα χειρόγραφα, ποὺ καταστράφηκαν ἀπὸ την πυρκαγιά του Καίσαρα.<br />Ὁ δεύτερος πιθανός ἔνοχος εἶναι οἱ χριστιανοί του 4ου μ.Χ. αἰῶνα. Το 391 μ.Χ., ὁ αὐτοκράτορας Θεοδόσιος ἐξέδωσε διάταγμα, ποὺ ἔθετε ἐκτὸς νόμου ἐπίσημα τις παγανιστικές πρακτικές. Ἔτσι, το Σεραπεῖον ἡ Ναός του Σέραπη στὴν Ἀλεξάνδρεια καταστράφηκε. Ὡστόσο, αὐτὴ δὲν ἦταν ἡ Βιβλιοθήκη της Ἀλεξάνδρειας, ἡ βιβλιοθήκη ὁποιουδήποτε εἴδους. Ἐπιπλέον, δὲν ὑπάρχουν ἀρχαῖες πηγές ποὺ ἀναφέρουν την καταστροφή κάθε βιβλιοθήκης ἐκεῖνο το καιρό. Ὡς ἐκ τούτου, δὲν ὑπάρχει καμία ἐνδείξη ὅτι οἱ χριστιανοί του 4ου αἰῶνα κατέστρεψαν την Βιβλιοθήκη της Ἀλεξάνδρειας.<br />Ὁ τελευταῖος πιθανός δράστης αὐτοῦ του ἐγκλήματος εἶναι ὁ μουσουλμᾶνος Χαλίφης, Ὀμάρ. Σύμφωνα με αὐτὴ την ἱστορία, ἕνας ὁρισμένος "Ἰωάννης Γραμματικός" (490-570) ρωτᾶ τον Amr, τον νικηφόρο μουσουλμᾶνο Στρατηγό, γιὰ τα "βιβλία στὴ βασιλική βιβλιοθήκη". Ὁ Amr γράφει στὸν Omar γιὰ ὁδηγίες καὶ ὁ Omar ἀπαντᾶ: "Ἄν αὐτὰ τα βιβλία συμφωνοῦν με το Κοράνι, δὲν τα ἔχουμε ἀνάγκη καὶ ἄν εἶναι ἀντίθετά με το Κοράνι, κατάστρεψε τα". Ὑπάρχουν τουλάχιστον δύο προβλήματα με αὐτὴ την ἱστορία. Πρῶτον, δὲν ὑπάρχει καμία ἀναφορά σε ὁποιαδήποτε βιβλιοθήκη, μόνο τα βιβλία. Δεύτερον, αὐτὸ γράφτηκε ἀπὸ ἕνα Σύριο χριστιανό συγγραφέα καὶ μπορεῖ νὰ ἔχει ἐφευρεθεῖ γιὰ νὰ ἀμαυρώσει την εἰκόνα του Omar.<br />Δυστυχῶς, ἡ ἀρχαιολογία δὲν ἦταν σε θέση νὰ συμβάλει σημαντικά σε αὐτὸ το μυστήριο. Γιὰ ἀρχὴ, πάπυροι σπάνια ἔχουν βρεθεῖ στὴν Ἀλεξάνδρεια, πιθανόν ἐξ αἰτίας της κλιματολογικής κατάστασης, ἡ ὁποία εἶναι δυσμενής γιὰ τη διατήρηση της ὀργανικῆς ὕλης. Δεύτερον, τα ἐρείπια καθαυτούτης Βιβλιοθήκης της Ἀλεξάνδρειας δὲν ἔχουν ἀνακαλυφθεῖ. Αὐτὸ ὀφείλεται στὸ γεγονός ὅτι ἡ Ἀλεξάνδρεια συνεχίζει νὰ κατοικεῖται ἀπὸ ἀνθρώπους καὶ σήμερα καὶ μόνο σωστικές ἀνασκαφές ἐπιτρέπεται νὰ πραγματοποιοῦνται ἀπὸ τους ἀρχαιολόγους.<br />Ἐνῶ μπορεῖ νὰ εἶναι βολικό νὰ φταίει ἕνας ἄνθρωπος ἡ μία ὁμάδα ἀνθρώπων γιὰ την καταστροφή αὐτοῦ ποῦ πολλοί θεωροῦν ὅτι εἶναι ἡ μεγαλύτερη βιβλιοθήκη του ἀρχαίου κόσμου, μπορεῖ νὰ εἶναι ὑπεραπλούστευση του θέματος. Ἡ βιβλιοθήκη δὲν μπορεῖ νὰ κάηκε ἐξ ὁλοκλήρου, ἀλλὰ θὰ μποροῦσε νὰ ἐγκαταλείφθηκε σταδιακά με την πάροδο του χρόνου. Ἐὰν ἡ βιβλιοθήκη δημιουργήθηκε γιὰ την προβολή τῶν Πτολεμαίων πλούτου, τότε παρακμή της θὰ μποροῦσε ἐπίσης νὰ ἔχουν συνδεθεῖ με μία οἰκονομική ὕφεση. Καθώς ἡ Αἴγυπτος τῶν Πτολεμαίων μειώθηκε σταδιακά με την πάροδο τῶν αἰώνων, αὐτὸ μπορεῖ νὰ εἶχε ἐπίσης ἐπιπτώσεις στὴ κατάσταση της Βιβλιοθήκης της Ἀλεξάνδρειας. Ἐὰν ἡ Βιβλιοθήκη κατάφερε νὰ ἐπιβιώσει τους πρώτους αἰῶνες μ.Χ., οἱ χρυσές ἡμέρες της θὰ παρελθόν, καθώς ἡ Ρώμη ἔγινε το νέο κέντρο του κόσμου. Καὶ με την ἐπικράτηση του χριστιανισμοῦ τα χειρόγραφα της μπορεῖ νὰ μεταφέρθηκαν ἀκόμα καὶ στὸ Βατικανό.<br />Ἀναφορές:<br />Empereur, J.-Y., 2008. The Destruction of the Library of Alexandria: An Archaeological Viewpoint. In: M. El-Abbadi & O. M. Fathallah, eds. What Happened to the Ancient Library of Alexandria?. Leiden; Boston: Brill, pp. 75-88.<br />Haughton, B., 2011. What Happened to the Great Library at Alexandria.<br />Newitz, A., 2013. The Great Library at Alexandria was Destroyed by Budget Cuts, Not Fire.<br />Πλούταρχος, Βίοι Παράλληλοι, Ιούλιος Καίσαρας
Πλειάδες (μυθολογία)
Οἱ Πλειάδες κατά τὴ μυθολογία ἦταν κόρες του τιτᾶνα Ἄτλαντα καὶ της Πλειόνης, ἀδελφὲς της Καλυψώς καὶ τῶν Ὑάδων. Την ὑπάρξη τους οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες ἐμπνεύσθηκαν ἀπ' τον ὁμώνυμο ἀστερισμό, ποὺ στὰ νεώτερα χρόνια ἔγινε γνωστός σὰν Πούλια.... Γεννήθηκαν στὸ ὄρος Κυλλήνη καὶ θεωροῦνταν θεότητες του βουνοῦ. Ἀπὸ την ἕνωση τους με το Δία, τον Ποσειδῶνα καὶ τον Ἄρη γεννήθηκαν θεοί καὶ ἥρωες. Οἱ Πλειάδες ἦταν ἑφτὰ, ὅπως καὶ τα ἀστέρια του ἀστερισμοῦ ποὺ εἶναι ὁρατὰ με γυμνό μάτι:
Ἡ Μαῖα, ἡ πρώτη καὶ ὀμορφότερη, μητέρα του Ἑρμῆ ἀπὸ τον Δία Ἡ Ταϋγέτη, μητέρα του πρώτου βασιλιά της Σπάρτης Λακεδαίμονα ἀπὸ τον Δία Ἡ Ἠλέκτρα, μητέρα του Δαρδάνου, γενάρχη τῶν Τρώων καὶ τοῦ Ἰασίονος ἀπὸ τον Δία Ἡ Στερόπη, σύζυγος (ἡ μητέρα) του ἥρωα Οἰνόμαου ἀπὸ τον Ἄρη Ἡ Κελαινῶ, μητέρα του ἥρωα Λύκου καὶ τοῦ Ἐυρύπυλου βασιλιά της Κυρήνης ἀπὸ τον Ποσειδῶνα Ἡ Αλκυόνη, μητέρα του Ὑριέα καὶ της Αἰθούσης ἀπὸ τον Ποσειδῶνα Ἡ Μερόπη, σύζυγος του Σίσυφου καὶ μητέρα του Γλαύκου Μυθολογία Σχετικά με το πώς οἱ Πλειάδες ἔγιναν ἀστερισμός, ὑπάρχουν διάφορες ἐκδοχὲς. Ἡ ἐπικρατέστερη εἶναι πῶς αὐτοκτόνησαν ἀπ' τον καημό τους γιὰ την τιμωρία του πατέρα τους Ἄτλαντα νὰ σηκώνει στοὺς ὠμούς τον ἄξονα του κόσμου, ἡ γιὰ το χαμό τῶν ἀδελφῶν τους Ὑάδων. Ἡ Βοιωτική παραλλαγή του μύθου λέει πῶς ὁ γίγαντας Ὡρίωνας τις ἐρωτεύτηκε καὶ τις καταδίωξε θέλοντας νὰ τις ἀπαγάγει. Ἡ καταδίωξη συνεχίστηκε γιὰ πέντε χρόνια, ὁπότε οἱ Πλειάδες κατέφυγαν στὸ Δία, ποὺ τις ἔκανε ἀστερισμό γιὰ νὰ τις γλυτώσει. Ὁ Ὠρίωνας ὅμως τις ἀκολούθησε στὸν οὐρανὸ σὰν ἀστερισμός κι αὐτὸς, κι ἔτσι οἱ Πλειάδες, ποὺ προπορεύονται μπροστά του στὸν οὐρανὸ, πέφτουν στὴ θάλασσα γιὰ νὰ του ξεφύγουν. Ὁ ἀστερισμός τῶν Πλειάδων χρησίμευε γιὰ τον καθορισμό των ἐποχῶν στὴν ἀρχαιότητα, γιατί ἡ ἐμφάνισή του στὴν ἀνατολὴ γινόταν τέλη Μαΐου [προετοιμασία γιὰ θερισμό] καὶ ἀνήγγειλε την εἴσοδο του καλοκαιριοῦ, ἐνῶ ἡ δύση του προμήνυε την ἀρχὴ του χειμῶνα. Ὁ ἀρχαῖος ποιητής Ἡσίοδος ἀναφέρει τις Πλειάδες στὸ Ἔργα καὶ Ἡμέραι του δίνοντας πρακτικές συμβουλές... Πλειάδες θ᾽ Ὑάδες τε τό τε σθένος Ὠρίωνος 615 δύνωσιν, τότ᾽ ἔπειτ᾽ ἀρότου μεμνημένος εἶναι ὡραίου· πλειὼν δὲ κατὰ χθονὸς ἄρμενος εἶσιν. εἰ δέ σε ναυτιλίης δυσπεμφέλου ἵμερος αἱρεῖ· εὖτ᾽ ἂν Πλῃάδες σθένος ὄβριμον Ὠρίωνος φεύγουσαι πίπτωσιν ἐς ἠεροειδέα πόντον, 620 δὴ τότε παντοίων ἀνέμων θυίουσιν ἀῆται· καὶ τότε μηκέτι νῆας ἔχειν ἐνὶ οἴνοπι πόντῳ, γῆν ἐργάζεσθαι μεμνημένος, ὥς σε κελεύω.
Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2016
Ὁ Ὁμηρικός πόλεμος τῶν ἄστρων
Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2016
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
«Προδότης δὲν εἶναι μόνον αὐτὸς ποὺ φανερώνει τα μυστικά της πατρίδος του στοὺς ἐχθροὺς. Ἀλλὰ εἶναι καὶ ἐκείνοις ποὺ ἐνῶ κατέχει δημόσιο Ἀξίωμα, ἕν γνώσει του δὲν προβαίνει στὶς ἀπαραίτητες ἐνέργειες γιὰ νὰ βελτιώσει το βιοτικό ἐπίπεδο τῶν Ἀνθρώπων πάνω στοὺς ὁποίους ἄρχει…» (ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ, 460-398 π.Χ.)
Λέει ἕνας μεγάλος Γερμανός ἐπιστήμων: Μισῶ τους Ἕλληνες ἐπειδή νοιώθω πάντα πολύ μειωμένος, διότι ὅτι καὶ νὰ ποῦμε, γιὰ ὄπιο θέμα καὶ ἂν μιλήσουμε, ὅτι ἀνακάλυψη καὶ νὰ πετύχουμε σήμερα, σε ὄπιο ἐπιστημονικό κλάδο καὶ ἐάν ἀπασχοληθοῦμε, ἀκόμη καὶ ὄπια φιλοσοφία καὶ ἄν ἀναπτύξουμε, διαπιστώνω την θλιβερή γιὰ ἐμᾶς ἀλήθεια, σ’ ὅλους τους τομεῖς ποῦ προανέφερα εἴμαστε πάντα οἱ Δεύτεροι, διότι μπροστά ἀπὸ ἐμᾶς το εἶπαν, το σκέφτηκαν, το ἀνακάλυψαν, το δημιούργησαν καὶ φιλοσόφησαν οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες. Αὐτὸ θὰ μας φάει, αὐτὸ ἐσαεί θὰ μας μειώνει, ἀλλὰ αὐτὸ πάντα θὰ εἶναι ὁ φάρος γιὰ κάθε προσπάθεια, γιὰ κάθε ἐπιτυχία, γιὰ κάθε φιλοσοφική σκέψη καὶ γιὰ κάθε πρόοδο.
Φάρος λοιπόν! ἀκόμη καὶ γι’ αὐτούς ποῦ μας μισοῦν εἶναι ἡ Ἑλληνική φιλοσοφία, ἡ Παιδεία, οἱ Ἀρχὲς καὶ ἀξίες της ἀρχαίας Ἑλληνικῆς Γραμματείας. Ὅμως! ἐμεῖς οἱ σημερινοί Ἕλληνες καταβάλουμε κάθε προσπάθεια, νὰ την ἀγνοοῦμε, ν’ ἀδιαφοροῦμε σχεδόν σκόπιμα, ν’ ἀποξενώνουμε καὶ νὰ ἀποκόπτουμε την σημερινή παιδεία του νεοέλληνα ἀπὸ αὐτὴν.
Ἡ Ἀρχαία Ἑλληνική Γραμματεία, εἶχε λόγο, εἶχε σκέψη, εἶχε πρόταση γιὰ τον ἄνθρωπο σὰν ἄτομο καὶ σὰν μέλος του συνόλου μιᾶς κοινωνίας. Ὅλα τα ἀρχαία κείμενα, ἔχουν την ἀξία τους, διότι διδάσκουν, προτρέπουν καὶ καθοδηγοῦν, ποὺ ἡ ἐφαρμογή τῶν καὶ σήμερα ἀκόμη πλησιάζει το τέλειο.
Γιὰ την ἐπιβεβαίωση τῶν ἀναφερόμενων σας μεταφέρω μία περικοπή του Ὁμήρου, ἐπίκαιρη γιὰ την ἐποχῆ μας, ἀπὸ την Ὀδύσσεια, ὁποῦ ὁ Ὅμηρος διδάσκει ἐσαεί την ἀνθρωπότητα, τι πρέπει νὰ κάνουμε γιὰ νὰ ἀνακτήσουμε την τιμή μας, την ὑπόληψή μας, την περιουσία μας, δηλ. την κληρονομιά μας.
Εἶναι πολύ σημαντικό γιὰ κάθε Ἕλληνα, καὶ προπαντός γιὰ τις πολιτικές ἡγεσίας της πατρίδος μας, νὰ διδαχθοῦν ἀπὸ την περικοπή αὐτὴ, καὶ νὰ πράξουν αὐτὸ ποῦ πρέπει:
Ὅταν ὁ Ὀδυσσέας φθάνει στὴν Ἰθάκη, κατά την περιγραφή του Ὁμήρου, ἡ μεγάλη του ἐπιθυμία εἶναι νὰ πάρει πίσω τον κόσμο του, ποὺ οἱ διάφοροι μνηστῆρες του ἔκλεψαν. Παρά την λαχτάρα του νὰ ἀνακτήσει τον βίο του διαπιστώνει ὅτι δὲν εἶναι καὶ τόσο εὔκολο. Τότε! διατηρεῖ την ἀνωνυμία του μεταμορφωμένος σε ζητιάνο (ἀπὸ την θεά Ἀθηνᾶ κατά τον Ὅμηρο), ἐλέγχει την κατάσταση, συγκεντρώνει τις πληροφορίες του, δεχόμενος καρτερικά τις προσβολές καὶ την χλεύη των μνηστήρων.
Αὐτό ποῦ τον ἐνδιέφερε ἦταν νὰ ἐπιτύχει τον στόχο του πάσῃ θυσία, δηλ. την ἀπαλλαγή ἀπὸ τους μνηστῆρες, καὶ ὄχι νὰ ἐμπλακεῖ με αὐτούς σε μία στείρα ἀντιπαράθεση.
Περιμένει λοιπόν νὰ ’ρθει ἡ κατάλληλη ὥρα. Ἡ Ὥρα ἦλθε, ὅταν κατόρθωσε, σύμφωνα πάντα με το σχέδιό του καὶ με την βοήθεια του υἱοῦ του, στρίμωξε ὅλους τους μνηστῆρες ἄοπλούς μέσα σε μία αἴθουσα. Τότε φανερώνεται πάνοπλος καὶ δὲν δείχνει οἶκτο σε κανέναν, διότι ὁ κόσμος ποῦ πῆγαν νὰ του πάρουν εἶναι ὁ βιός του, ποῦ δημιούργησε με τον δικό του ἱδρῶτα, εἶναι ἡ πατρίδα του ποῦ οἱ μνηστῆρες καταχράστηκαν καὶ καπηλεύτηκαν μαζί με την φιλοξενία του οἰκοῦ του, ποὺ τίμησε τον Ξένιο ΔΙΑ.
Στὸ σημεῖο αὐτὸ ἀξίζει τον κόπο νὰ διαπιστώσουμε το μεγάλο δίδαγμα ποὺ βγαίνει ἀπὸ την περικοπή αὐτὴ, ὁποῦ ὁ Ὅμηρος περιγράφει την σειρά ἐξολόθρευσης τῶν μνηστήρων ἀπὸ τον Ὀδυσσέα, σύμφωνα με το μέγεθος της ἐπικινδυνότητας τῶν μνηστήρων:
Ὁ πρῶτος ποὺ ἐξολοθρεύει εἶναι ὁ ΑΝΤΙΝΟΟΣ. Ἡ λέξει μιλᾶ μόνη της, εἶναι ἡ ἀντί-νόηση, δηλ. αὐτὸς ποὺ διαστρέφει την πραγματικότητα, ὥστε νὰ μὴν σκεφτόμαστε καθαρά, γιὰ νὰ ἐλέγχει την κατάσταση. Κατά τον Ὅμηρο εἶναι ὁ μεγαλύτερος κίνδυνος γιὰ καθυπόταξη καὶ δουλειά του Ἀνθρώπου, γι’ αὐτὸ πρέπει νὰ πεθάνει πρῶτος.
Ὁ δεύτερος ποὺ ἐξολοθρεύει εἶναι ὁ ΕΥΡΥΜΑΧΟΣ. Εἶναι ὁ Ἄνθρωπος ποὺ χρησιμοποιεῖ θεμιτά καὶ ἀθέμιτα μέσα, εἶναι δεινός καὶ ἀδίστακτος ἄνθρωπος ὡς μαχητής.
Ὁ τρίτος στὴν σειρά ποὺ σκοτώνει εἶναι ὁ ΑΜΦΙΝΟΜΟΣ, ἀητὸς εἶναι ἐκεῖνος ποὺ διαστρεβλώνει τον νόμο, ἀλλάζει την τάξη των πραγμάτων. Εἶναι ἐπικίνδυνος, διότι εἶναι με ὅλες τις καταστάσεις.
Ὁ τέταρτος στὴν σειρά ποὺ ἀναφέρει ὁ Ὅμηρος στὴν Ὀδύσσεια, ὅτι σκότωσε ὁ Ὀδυσσέας εἶναι ὁ ἈΓΕΛΑΟΣ, εἶναι λαοπλάνος, εἶναι αὐτὸς ποῦ με τα πλάνα λόγια του μπορεῖ καὶ παρασέρνει το λαό σε ἐπικίνδυνα σκαλοπάτια. Μπορεῖ μάλιστα με την βοήθεια του ΑΝΤΙΝΟΟΥ, νὰ μετατρέψει τον λαό σε κατευθυνόμενη Ἀγέλη.
Καθορίζει ὁ Ὅμηρος μία τέτοια σειρά προτεραιότητας στὴν ἀπαλλαγῆ ἀπὸ τους ἐνοχλητικούς καὶ ἐπικίνδυνους μνηστῆρες του Ὀδυσσέα, ὥστε ν’ ἀνακτήσει τον χαμένο βίο του. Τίποτε δὲν εἶναι στὴν περικοπή αὐτὴ τυχαῖο.
Κρύβει ἕνα βαθύτατο νόημα, το ὁποῖο καὶ σήμερα ἰσχύει. Στὸ χέρι μας εἶναι, ἰδιαίτερα στὸ χέρι της πολιτικῆς Ἡγεσίας του τόπου, ὥστε ἀποκρυπτογραφῶντας την περικοπή αὐτὴ του Ὁμήρου, νὰ προγραμματίσει τον τρόπο ἀπαλλαγῇς καὶ ἐπίλυσης τῶν τεράστιων προβλημάτων της χώρας μας, ποὺ χρόνια μας ταλανίζουν, μας ἐξουδετερώνουν, μας διαλύουν, μας καταστρέφουν.
Εἶναι θλιβερό σήμερα, νὰ νοιώθει ὁ Ἕλληνας, στὴν ἀπὸ αἰώνων πατρώα Πατρίδα του, ξένος καὶ τρομοκρατημένος.
Ἄραγε ἐνστερνίσθηκαν οἱ τριακόσιοι το μέγεθος της Εὐθύνης των καὶ το μέγεθος των ἀπὸ ἐδῶ καὶ πέρα ὑποχρεώσεών των
Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016
Ὁ Ἰησοῦς καὶ οἱ Ἕλληνες
Ἔρχεται Φίλιππος καὶ λέγει τῷ Ἀνδρέα καὶ πάλιν Ἀνδρέας καὶ Φίλιππος λέγουσι τῷ Ἰησοῦ, ὁ δὲ Ἰησοῦς ἀπεκρίνατο αὐτοῖς λέγων: “ Ἐλήλυθεν ἡ ὥρα ἶνα δοξασθῆ ὁ υἱός του Ἀνθρώπου”.
Ἡ φράση αὐτή του Ἰησοῦ εἶναι ἡμιτελής, διότι
δὲν δίδεται ἐξήγηση πώς θὰ δοξασθῆ ὁ “Υἱός του Ἀνθρώπου”.
Ὅπως ἀναφέρει ὁ Μενέλαος Παγουλάτος εἰς το βιβλίον του “Ἀνθολόγιον Πατριδογνωσίας”, το ἔτος 1974 ὁ καθηγητής Ἐλευθ. Πρόκος –ἐπίτιμος καθηγητής ξένων πανεπιστημίων- συμμετέχων σε ἐπιστημονική ἐπιτροπή της UNESCO, ἀνεκάλυψε σε μία βιβλιοθήκη του Βατικανοῦ, χειρόγραφο του ΕΥΣΕΒΙΟΥ του ΠΑΜΦΙΛΟΥ, ἐπισκόπου Καισαρείας, 265 μ.Χ., το ὁποῖον περιέχει την συνέχεια της ὡς ἄνω φράσεως ὡς ἐξῆς:“Ἐλήλυθεν ἡ ὥρα ἶνα δοξασθῇ ὁ Υἱός του Ἀνθρώπου. Ἑλλὰς γὰρ μόνη ἀνθρωπογονεί, φυτόν οὐράνιον καὶ Βλάστημα θεῖον ἡκριβωμένον, λογισμόν ἀποτίκτουσα οἰκειούμενον ἐπιστήμην.”
Διότι μόνη ἡ Ἑλλὰς γεννᾶ ἀνθρώπους φυτόν ἐκ του οὐρανοῦ καὶ του Θεοῦ Βλάστημα ἐξακριβωμένον ἀπογεννῶσα λογικήν σκέψιν, ἰδιοποιουμένη την ἐπιστήμην.
Πιστεύω ὅτι αὐτὴ ἡ περικοπή θὰ ἔπρεπε νὰ λέγεται καὶ νὰ ἀναλύεται εἰς τοὺς ἱερούς ναούς ἰδιαίτερα, ἀφοῦ μάλιστα ἀπευθύνεται σε Ἕλληνες ὀρθοδόξους. Αὐτό τουλάχιστον ἀπαιτεί καὶ το δίπτυχον Ἕλληνο - Ὀρθοδοξία.
Ἀλλὰ γιατί ὁ Ἰησοῦς ὁμιλεῖ ἔτσι καὶ ἐναποθέτει την δόξαν Του εἰς τους Έλληνας και πλέκει ἐγκώμιον διὰ την Ἑλλάδα καὶ δὲν πιστεύει ὅτι θὰ δοξασθῆ ἀπὸ τον “περιούσιον λαόν” του Θεοῦ δηλ. τους Ἑβραίους;
Πιστεύω ὅτι ἡ ἐξήγησις εἶναι ἁπλῆ: Ὅλη ἡ διδασκαλία τοῦ Ἰησοῦ ταυτίζεται ἀπόλυτα με την ἀρχαίαν Ἑλληνικήν φιλοσοφίαν καὶ σκέψιν καὶ ὥς πρὸς αὐτὸ ὑπάρχει σωρεία παραδειγμάτων.
Ἐνδεικτικά ἀναφέρω τα ἐξῆς:
Ἰησοῦς: “Ὁ ὑψῶν ἑαυτόν ταπεινωθήσεται καὶ ὁ ταπεινῶν ἑαυτόν ὑψωθήσεται. ”Χείλων ὁ Λακεδαιμόνιος (600 π.Χ.): “Τα μὲν ὑψηλὰ ταπεινοῦν (ὁ Θεός), τα δὲ ταπεινά ὑψοῦν.”
Ἰησοῦς: “ ἀγαπᾶτε τους ἐχθροὺς ὑμῶν” Ματθ.κεφ.5 §44
Ἰησοῦς: “Ὅλα ὅσα θέλετε νὰ σας κάνουν οἵ ἄνθρωποι, κάνετε καὶ σεῖς τα ἴδια σ΄ αὐτούς.” Ματθ.κεφ.7 §12
Βλέπουμε λοιπόν ὅτι ὅλο το ἠθικὸν δίδαγμα τοῦ Ἰησοῦ εἶναι ταυτισμένο με το ἀρχαῖον Ἑλληνικόν πνεῦμα. Καὶ ἐδῶ νομίζω ὅτι θὰ ἔπρεπε νὰ γίνεται ἀναφορὰ στοὺς ἱερούς Ἑλληνορθόδοξους Ναούς γιὰ το ποῖοι πρωτοεῖπαν τα μεγάλα αὐτὰ ἠθικὰ διδάγματα.
Βλέποντας λοιπόν ὁ Ἰησοῦς τους Ἕλληνες νὰ ἔρχονται πρὸς Αὐτόν, διαβλέπει ὅτι μόνον διὰ μέσου τοῦ Ἑλληνισμοῦ θὰ ἠδύνατο νὰ διαδοθεῖ ἡ διδασκαλία Του –πρᾶγμα το ὁποῖον ἀκριβῶς ἔτσι συνέβη- καὶ εἶναι ὄντος μία τεράστια ἀναγνώριση του Ἑλληνικοῦ πνεύματος ἀπὸ Αὐτὸν τον ἴδιον τον Υἱόν του Ἀνθρώπου.
Τι μεγαλεῖο ἀλήθεια καὶ τι ἀρετὴ στὸ πρόσωπο του Θεανθρώπου!
Ὅταν λοιπόν ὁ ἱδρυτής της θρησκείας της ἀγάπης ὁμιλεῖ ἔτσι γιὰ την Ἑλλάδα καὶ τοὺς Ἕλληνες, ἐμεῖς τι ἄλλο μποροῦμε νὰ ποῦμε περισσότερον;
Δύο χιλιάδες χρόνια τώρα μετά Χριστόν τὰ λόγια τοῦ Ἰησοῦ περισσότερον ἀπὸ κάθε ἄλλη φορά πρέπει νὰ γίνουν ὁ Φάρος ποὺ θὰ μᾶς ὁδηγήσει διὰ της ἀρετῆς καὶ της δικαιοσύνης εἰς την ἀναζήτησιν τοῦ Θείου, ὥστε νὰ ἐκπληρώσουμε την ἀποστολήν μας διὰ της τελειοποιήσεως ὡς πνευματικῶν ἀνθρώπων ἐπὶ της Γῆς.
Μῦθος Ἐρυσίχθονα τοῦ Θεσσαλοῦ
Ἡ ἱέρεια προσπάθησε νὰ σταματήσει το κόψιμο των δέντρων, ἀλλὰ ὁ Ἐρυσίχθονας την ἀπείλησε με την ἀξίνα του. Ἡ θεά τότε πέταξε τὴ μεταμφιέση της ἱέρειας καὶ ἐμφανίσθηκε με ὅλη της τὴ θεϊκή μεγαλοπρέπεια. Οἱ δοῦλοι σκόρπισαν ἀπὸ δῶ καὶ ἀπὸ κεῖ, καὶ ἦταν ἕτοιμοι νὰ πεθάνουν ἀπὸ τον φόβο τους. Ἡ Δήμητρα ὅμως τους λυπήθηκε καὶ τους ἄφησε νὰ φύγουν χωρίς νὰ τους βλάψει, ἐνῶ τον ἀσεβῆ Ἐρυσίχθονα τον τιμώρησε με ἀκράτητη πείνα.
Ἀπὸ τὴ στιγμή ἐκείνη ὁ Ἐρυσίχθων ἄρχισε νὰ τρώει ὁ,τι ἔβρισκε μπροστά του. Ἀφοῦ ἔφαγε ὅ,τι φαγώσιμο βρισκόταν στὸ σπίτι του καὶ ὅλα του τα ζῶα, ἄρχισε νὰ γυρίζει στοὺς δρόμους καὶ νὰ ἁρπάζει τις προσφορές ἀπὸ τους βωμούς. Οἱ δυστυχισμένοι οἱ γονεῖς του δὲν ἤξεραν πώς νὰ τον βοηθήσουν. Ὁ πατέρας του κατέφυγε στὸν Ποσειδῶνα, ὁ ὁποῖος ὅμως ἦταν ἐξίσου ἀνίκανος νὰ θεραπεύσει τον ἐγγονὸ του ἀπὸ το κακό ποὺ τον βρῆκε. Στὸ μεταξύ ὁ Ἐρυσίχθονας βασανιζόταν ὅλο καὶ περισσότερο ἀπὸ την πείνα. Πούλησε την κόρη του Μήστρα γιὰ νὰ ἀγοράσει τρόφιμα. Ἀλλὰ ἡ Μήστρα, ποὺ ἦταν μάγισσα, ἐπέστρεψε στὸ σπίτι της καὶ παρακάλεσε καὶ πάλι τον Ποσειδῶνα.
Ὁ θεός, μή μπορῶντας νὰ βοηθήσει τὸν Ἐρυσίχθονα, ἔδωσε στὴ Μήστρα την ἱκανότητα νὰ μεταμορφώνεται σε διάφορα ζῶα καὶ νὰ ξεφεύγει ἀπὸ τον πατέρα της. Μία ἐκδοχὴ ἀναφέρει ὅτι ἡ Μήστρα, ἀπὸ δική της πρωτοβουλία, ἐκμεταλλεύθηκε το χάρισμα της μεταμορφώσεως γιὰ νὰ πουλιέται ὥς δοῦλα συνεχῶς καὶ νὰ βοηθᾶ ἔτσι τον πατέρα της. Ἀλλὰ στὸ τέλος, ὁ Ἐρυσίχθονας, μὴ ἔχοντας νὰ φάει τίποτα πιὰ, ἄρχισε νὰ τρώει το ἴδιο του το κρέας μέχρι ποὺ πέθανε.
Με τον μῦθο τοῦ Ἐρυσίχθονα ἀσχολήθηκαν πολλοί ἀρχαῖοι ποιητές καὶ μυθογράφοι, ὅπως ὁ Καλλίμαχος στὸν ἕκτο του ὕμνο πρὸς τὴ Δήμητρα, ὁ Λυκόφρων, ὁ Νίκανδρος καὶ ὁ Ὀβίδιος.
Βικιπαίδεια
Ὁ παραπάνω μῦθος εἶναι πάντα ἐπίκαιρος καὶ εἰδικά σήμερα ποὺ Ἐρυσίχθονας εἶναι ἡ Νέα Τάξη, ἡ ἀδηφάγος οἰκονομική ἐλὶτ, ἡ ὁποία εἶναι ἀσεβής με το πρόσχημα της ἀνάπτυξης ἐπιβάλλοντας την Παγκόσμια Διακυβέρνηση. (Γῆ) καὶ Δρυάδες Νύμφες οἱ λαοί. Πρόθυμοι ὑπηρέτες (δοῦλοι) του Ἐρυσίχθονα οἱ πολιτικοί ἡγέτες. Ἡ Μήστρα θὰ μποροῦσε νὰ θεωρηθεῖ ὥς ἡ ἀστικὴ τάξη, ἡ ὁποία ξεπουλιέται συνεχῶς!
Σὰν συμπέρασμα προκύπτει με βάση τον μῦθο, ὅτι θὰ ἐπέλθει ἡ φάση καταστροφῆς ὅλων τῶν εἰδῶν ἐλίτ, ὅπως τις γνωρίζουμε, ἀφοῦ θὰ ἐξαντλήσουν τα πάντα καὶ θὰ προκύψει κάτι καινούργιο καὶ μάλιστα σε σύντομο ἱστορικό χρόνο, καθόσον αὐτὸς λόγῳ της παγκοσμιοποίησης εἶναι πλέον συμπυκνωμένος.
Καθῆκον του "ΑΝΘΡΩΠΟΥ" ὑποκειμένου, ποὺ θὰ προκύψει ἀπὸ αὐτή την κοσμογονία εἶναι νὰ διασώσει ὅτι μπορεῖ ἀπὸ την ταυτότητά του καὶ νὰ πορευτεῖ πρὸς το μέλλον συλλογικά με βάση τις ἀρχέγονες ρίζες του