Σταδιακά δημιουργήθηκε μία μεγάλη συλλογή ἀπὸ Σιβυλλικούς χρησμούς καὶ μέχρι τον μεσαίωνα ἡ ἐπίδρασή της ἦταν αἰσθητή, ἀφοῦ τα βιβλία αὐτὰ συμβουλεύονταν ἀρκετὰ συχνά οἱ ἡγέτες της τότε ἐποχῆς. Πρώτη ἀναφορὰ σε αὐτὰ τα βιβλία ἔχουμε, κατά την ἐξιστόρηση της βασιλείας του Ρωμαίου βασιλιά Ταρκύνιου. Ἀπὸ την Σίβυλλα την Κυμαῖα (ἐκ της Κύμης της Καμπανίας στὴν Ἰταλία), εἶχε ἀγοράσει ὁ Ταρκύνιος, τα βιβλία τῶν σιβυλλικῶν χρησμῶν, τα ὁποία φυλάγονταν στὴ Ρώμη.
Προσοχή : Ἀπὸ αὐτὰ τα βιβλία μόνο λίγα ἀποσπάσματα ἔχουν διασωθεῖ. Δὲν πρέπει νὰ συγχέονται με 12 βιβλία ποῦ φέρουν τον τίτλο “ν γραφεῖ με πνεῦμα Ἰουδαίου-υλιστικό καὶ ἐξυψώνουν πολλές φορές τους Χαλδαῖους σατανιστές ποῦ ὁ ἴδιος ὁ Χριστός ἔλΣιβυλλικοί Χρησμοί” καὶ ποῦ ἔχουν συγγραφεῖ σε Ἑβραιοχριστιανικό περιβάλλον. Αὐτὸ γίνεται εὔκολα ἀντιληπτό, ἀφοῦ ἔχουεγξε ὅταν ἦρθε καὶ ἔζησε ἀνάμεσα μας.(Διαβάστε εδώ).
Ὁ Λατῖνος συγγραφεύς Λακτάντιος (4ος αἰῶνας μ.Χ) μας πληροφορεῖ γιά το ὅτι στὴν ἀρχαιότητα πίστευαν πῶς ἡ λέξη Σίβυλλα ἦταν σύνθετη, ἀπὸ τον δωρικό τύπο του οὐσιαστικοῦ "Θεός" (πού εἶναι "σίος") καὶ τον αἰολικό τύπο του οὐσιαστικοῦ "βουλή" (μτφ = θέληση (βόλλα) ). Ἑπομένως Σίβυλλα, ἄν ἰσχύει αὐτὴ ἡ ἐκδοχή, σήμαινε :
Ἐκείνη ποῦ ἀποκαλύπτει την θέληση του Θεοῦ.
Ἐκείνη ποῦ ἀποκαλύπτει την θέληση του Θεοῦ.
Γιὰ νὰ δοῦμε ὅμως κάποια ἀπὸ αὐτὰ ποῦ εἶπαν οἱ Σίβυλλες, ο ἴδιος ὁ Ἀπόλλωνας, καὶ κάποιοι ἐκ των κορυφαίων Ἑλλήνων φιλοσόφων γιὰ τον ἐρχομὸ του Λυτρωτή, του Κεχρισμένου ( Χριστοῦ) στὸν κόσμο μας :
Εἰπέ ὁ θεός τῶν Ἑλλήνων, ὁ ΕΛ Ἀπόλλων :
“Εἰς με βιάζεται οὐράνιος, φῶς καὶ ὁ παθών θεός ἐστίν καὶ οὐ θεότης πᾶθεν αὐτή. Ἀμφῶ γὰρ βροτός ὅμως καὶ ἄμβροτος. Αὐτὸς θεός ἤδη καὶ ἀνὴρ. Πάντα φέρων παρά Πατρός, ἔχων τε της μητρός ἅπαντα. Πατρός μὲν ἔχων ζῶον, ἄλκη μητρός δὲ, χθίνητοι σταυρόν. Τάφον, ὕβριν ἀνιάτου καὶ ἀπὸ βλεφάρων ποτέ χεῦα δάκρυα θερμά. Πέντε δὲ χιλιάδας ἐκ πέντε πυρρῶν κορέσαι. Το γὰρ θέλειν, ἄβροτος ἕλκει. Χριστός ἐμὸς θεός ἐστίν. Ἐν ξύλῳ τανυσθείς, ὡς θάνεν, ἐκ ταφῆς, εἰς πόλον ἕλκων.”
ποῦ θὰ πεῖ :
Ἕνας οὐράνιος με πιέζει, το φῶς, καὶ αὐτὸς εἶναι ὁ παθών Θεός, καὶ δὲν ὑπέφερε ἡ θεότητά του, διότι εἶναι συγχρόνως καὶ τα δύο, θνητός καὶ μὴ θνητός, ὁ ἴδιος Θεός καὶ ἄνθρωπος, φέρει τα πάντα ἀπὸ τον Πατέρα καὶ ἔχει τα πάντα ἀπὸ την μητέρα. Την ζωή ὅμως ἀπὸ τον Πατέρα, ἔχοντας την σωματική δύναμη ἀπὸ μητέρα θνητή, (θὰ ὑποστεῖ) τον σταυρό, την ταφή, την ὕβρη. Ἀπὸ τα βλέφαρά του κάποτε θὰ κυλήσουν δάκρυα θερμά. Πέντε χιλιάδες ἄνδρες θὰ χορτάσει ἀπὸ πέντε ἄρτους, διότι ἤθελε νὰ ἐξουσιάσει ὥς Θεός. Ὁ Χριστός εἶναι ὁ δικός μου Θεός, ὁ ὁποῖος σταυρώθηκε σε ξύλο, αὐτὸς ποῦ ἐξέπνευσε καὶ ἀπὸ τον τάφο ἕλκει πολλούς στὸν οὐρανό.
Μονή Σινᾶ, κῶδιξ 327, 15ος αι., φφ. 235β
Ο ἑπόμενος χρησμός του Ἀπόλλωνος ἀπηγγέλθη στούς ἑπτὰ Ἕλληνες σοφούς ποῦ συγκεντρώθηκαν στὸν ναό του Ἀγνώστου Θεοῦ τῶν Ἀθηνῶν. Σε ἐρώτησή τους πρὸς τον Ἀπόλλωνα σε ποῖον μετά ἀπ’ αὐτόν ἀνήκει ὁ ναός, ὁ Ἀπόλλων προφητεύει την Ἔλευση του Ὑιοῦ καὶ Λόγου του Θεοῦ, ἀλλὰ καὶ το ὄνομα της μητρός Αὐτοῦ Μαρίας.
Συναχθέντες δὲ οἱ σοφοί εἰπόν τῷ Ἀπόλλωνι. Προφήτευσον ἡμᾶς λέξας, ὦ Ἀπόλλων, τίνος μετά σε δόμος οὗτος ἔσται; Ἀπόλλων ἀποκρινάμενος τούτοις ἔφη. «Ὅσα μὲν πρὸς ἀρετὴν καὶ κόσμον ὁρωρε ποιεῖν, ποιεῖτε. Ἐγὼ δὲ ἐφετμεύω τρεῖς ἕνα μουνόν ὑψιμέδοντα Θεόν, οὐ λόγος ἀφ<θέγκτος>, ἐν ἀδαῆ κόρη ἐγκύμος γενόμενος, ἐν ἅπαντι κοσμῶ, ὥσπερ πυρφόρον τόξον διαδραμών ἁλιεύσει τους ἀνθρώπους ὥσπερ ἰχθύας βυθοῦ ἐκ της ἀπιστίας, οὖς καὶ ζώγρησας πατρί προσάξει δῶρον. Μαρία δὲ τουνομα αὐτῆς».
Δηλαδή:
Συγκεντρωμένοι δὲ οἱ σοφοί εἶπαν πρὸς τον Ἀπόλλωνα: «προφήτευσε σ’ ἐμᾶς προφήτη Ἀπόλλωνα, τίνος μετά ἀπὸ σένα θὰ εἶναι ὁ οἶκος αὐτὸς;» Ἀποκρινόμενος ὁ Ἀπόλλων πρὸς αὐτούς εἰπέ: «Ὅσα σχετικά με την ἀρετὴ καὶ την κοσμιότητα ἔχει παρακινηθεῖ νὰ κάνει, πράττετε καὶ σεῖς. Ἐγὼ δὲ προφητεύω ἕναν μόνον τρισυπόστατο Θεό ἐκτεινόμενο εἰς τα ὕψη, του ὁποίου ὁ ἀνείπωτος Λόγος ἀφοῦ κυοφορηθεῖ σε κόρη ἀνυποψίαστη, ὅπως ἀκριβῶς το πυρφόρο τόξο, θὰ αἰχμαλωτίσει ὅλον γενικῶς τον κόσμο ὅπως ἀκριβῶς τους ἰχθεῖς ἀπὸ το βάθος της ἀπιστίας. Δῶρο θὰ τον προσφέρει εἰς τον Πατέρα. Μαρία δὲ το ὄνομα αὐτῆς».
Κῶδιξ
Thomas Roe 5, φφ. 151β, 152α, Ὀξφόρδη, Bodleian
Στόν χρησμό ποῦ ἀκολουθεῖ, ὁ Ἀπόλλων διακηρύττει ἐπιπλέον ὅτι ὁ ἴδιος καὶ οἱ ὑπόλοιποι λεγόμενοι ὀλύμπιοι εἶναι ἕνα μικρό μέρος τῶν ἀγγέλων του Θεοῦ! Ο μείζονος σημασίας αὐτὸς χρησμός καταγράφηκε ἀπὸ τον Φιρμιανό Λακτάντιο στὸ ἔργο του Divinae Institutiones. Τα χειρόγραφα ποῦ ἀκολουθοῦν με την καταγραφή αὐτὴ προέρχονται ἀπὸ τον κώδικα Plut. 21.3του 15ου αἰῶνα, της Λαυρεντιανῆς Βιβλιοθήκης της Φλωρεντίας.
Κῶδιξ Thomas Roe 5, φφ. 151β, 152α, Ὀξφόρδη, Bodleian
Στόν χρησμό ποῦ ἀκολουθεῖ, ὁ Ἀπόλλων διακηρύττει ἐπιπλέον ὅτι ὁ ἴδιος καὶ οἱ ὑπόλοιποι λεγόμενοι ὀλύμπιοι εἶναι ἕνα μικρό μέρος τῶν ἀγγέλων του Θεοῦ! Ο μείζονος σημασίας αὐτὸς χρησμός καταγράφηκε ἀπὸ τον Φιρμιανό Λακτάντιο στὸ ἔργο του Divinae Institutiones. Τα χειρόγραφα ποῦ ἀκολουθοῦν με την καταγραφή αὐτὴ προέρχονται ἀπὸ τον κώδικα Plut. 21.3του 15ου αἰῶνα, της Λαυρεντιανῆς Βιβλιοθήκης της Φλωρεντίας.
Κῶδιξ Plut. 21.3, 15ος αἱ., φφ. 9β, 10α, Φλωρεντία, Biblioteca Laurenziana.
Ἡ μαρτυρία του Ἀπόλλωνος, κεφ. 7: (Μετεφρασμένο)
“Ὁ Ἀπόλλων, ὁ ὁποῖος πράγματι θεωροῦν ὅτι εἶναι θεϊκότερος ὅλων τῶν ἄλλων, καὶ ἰδιαίτερα προφητικός με τους χρησμούς του στὴν Κολοφώνα -ὑποθέτω ὅτι ἐπίδῃ παρακινήθηκε ἀπὸ την ὀμορφιά της Ἀσίας μετακινήθηκε ἀπὸ τους Δελφούς- σε κάποιον ποῦ ρώτησε ποῖος ἦταν ὁ ἴδιος, ἡ ποῖος τελικά ἦταν ὁ Θεός, ἀπάντησε με εἰκόσι ἕναν στίχους, ἐκ τῶν ὁποίων αὐτὴ εἶναι ἡ ἀρχή: «Αὐτοδημιούργητος, ἀδίδακτος, χωρίς μητέρα, ἀκλόνητος, χωρίς νὰ χωράει το ὄνομα του σε ἀνθρώπινο λόγο, πύρινος, αἰώνιος, αὐτὸ εἶναι ὁ Θεός· μικρό δὲ μέρος του Θεοῦ ἄγγελοι εἴμεθα ἐμεῖς”. (Λακτάντιος, Divinae Institutiones, βιβλ. 1, κεφ. 7 )
Τὸν ἴδιο χρησμό, ὁλόκληρο αὐτὴ τὴ φορά διαβάζουμε στὴ συλλογή με τίτλο “Ἀνέκδοτοι χρησμοί τῶν ἑλληνικῶν θεῶν” ποῦ ἐκδόθηκε το 1889 ἀπὸ τον Γερμανό καθηγητή του πανεπιστημίου της Λειψίας, Karl Buresh. Ἄς ἐξακριβώσουμε, λοιπόν, μέσα ἀπὸ αὐτὲς τις δύο πηγές την ὁλοκληρωμένη ἐκδόσει του χρησμοῦ:
Ὅταν κάποιος Θεόφιλος ρώτησε τον Ἀπόλλωνα, «Ἐσὺ εἶσαι Θεός ἡ ἄλλος;» χρησμοδότησε ὡς ἐξῆς: «Εὑρίσκεται ἄνω του οὐρανίου θόλου φλόγα ἄπειρη, ἄπλετος αἰῶνας. Εἶναι ἀνερμήνευτος μεταξύ τῶν μακαρίων, ἐάν δὲν ἀποφασίσει με δική του βούληση ὁ μέγας Πατέρας νὰ γίνει ἀντιληπτός· ἐκεῖ μᾶλλον οὔτε ὁ αἰθέρας φέρει περίλαμπρα ἀστέρια, οὔτε ἡ σελήνη με την
διαπεραστική της λάμψη αἰωρεῖται. Δὲν φανερώνεται ὁ Θεός σε κάποια ὁδὸ, οὔτε ἐγὼ ὁ ἴδιος ξαπλώνομαι με ἀκτῖνες παρευρισκόμενος με αὐτὸν, ὡς στροβιλισμός αἰθέρος, ἀλλὰ πλησιάζει ὁ ἀτελείωτος δρόμος του πυρφόρου Θεοῦ, κινούμενος περιστροφικά με ἔντονο ἦχο. Οὔτε, ἄν πλησιάσει κάποιος αὐτόν ποῦ εἶναι αἰθέριο πῦρ, εἶναι δυνατόν νὰ καεῖ ἡ καρδία του· διότι (ἡ θεία φλόγα) δὲν καταστρέφει· με ἀκατάπαυστη μελωδία ὁ αἰῶνας ἀναμειγνύεται με τους αἰῶνες ἀπὸ Αὐτόν τον Θεό. Αὐτοδημιούργητος, ἀδίδακτος, χωρίς μητέρα, ἀκλόνητος, ὄνομα ποῦ δὲν ἐκφέρεται με ἀνθρώπινο λόγο, κατοικεῖ εἰς το πῦρ· αὐτὸ εἶναι ὁ Θεός· μικρό δὲ μέρος του Θεοῦ, ἄγγελοι εἴμεθα ἐμεῖς.»
α. Karl Buresh, Ἀνέκδοτοι χρησμοί τῶν ἑλληνικῶν θεῶν, v, σελ. 55.
β. Μαντική Ἀνθολογία (Μάξιμου Πλανούδη), ἐπίγρ. 140.
Ὁ Νεοπλατωνικός φιλόσοφος Πορφύριος ποῦ εἶχε γνώση της ὕπαρξης των χρησμῶν του Ἀπόλλωνα καὶ τῶν Σιβυλλῶν γιὰ τον Χριστό εἶπε :
"Τον γὰρ Χριστόν, οἱ θεοί εὐσεβέστατον ἀπεφήνατο καὶ ἀθάνατον γεγόνοτα, εὐφήμως τε αὐτοῦ μνημονεύουσι."
Μτφ : Διότι οἱ θεοί φανέρωσαν ὅτι ὁ Χριστός ἔχει ὑπάρξει εὐσεβέστατος καὶ ἀθάνατος, καὶ με ἀραιότατα λόγια αὐτὸν μνημονεύουν. (Πορφύριος, Ἔργο: περὶ της ἐκ λογίων φιλοσοφίας, ἐπίλογος).
Ἄς περάσουμε τώρα στὶς Σίβυλλες, οἱ ὁποῖες προφήτευσαν με ἀπόλυτη ἀκρίβεια τον ἐρχομό, το ὄνομα ἀλλὰ καὶ την δράση του Ἰησοῦ Χριστοῦ. Οἱ Σιβυλλικές προφητεῖες εἶναι πολλές, στὸ ἄρθρο αὐτὸ θὰ δώσουμε ἕνα μικρό μέρος τους :
Σίβυλλα ἡ Κυμαῖα – Προφητεία (μεταφρασμένο):
“Θά ἔλθει ὁ Ὑιός του Θεοῦ στῆ Γῆ καὶ θὰ φορέσει σάρκα ἀνθρώπινη, ὁμοίως με τους θνητούς της Γῆς. Θά φέρει το ὄνομα του τέσσερα φωνήεντα καὶ δύο σύμφωνα, ὀκτώ μονάδες, ὀκτώ δεκάδες καὶ ὀκτώ ἑκατοντάδες, ἤτοι τον ἀριθμό 888”.
Για του λόγου το ἀληθές :
Ι = 10
Η = 8
Σ = 200
Ο = 70
Υ = 400
Σ = 200
_____________
888
Σίβυλλα ἡ Τιμπουρτίνα – Προφητεία (μεταφρασμένο):
“Θά ἐμφανιστεῖ γυναῖκα Ἑλληνίδα ἀπὸ τη χώρα των Ἑβραίων με το ὄνομα Μαρία καὶ θὰ γεννήσει υἱὸ καὶ θὰ τον ὀνομάσουν Ἰησοῦ καὶ θὰ καταλύσει τον νόμο των Ἑβραίων καὶ δικό του νόμο θὰ δώσει καὶ θὰ βασιλεύσει ὁ νόμος αὐτοῦ”.
~
Πηγή : Δοχειαρίου 5, φ. 124α, Σίβυλλα
Ἄς κλείσουμε τώρα την ἀναφορά μας αὐτή, δίνοντας μερικά λόγια τῶν Ἀρχαίων Ἑλλήνων σοφῶν :
Σόλων : «Ὡς Θεός θὰ φθάσει εἰς αὐτὴν την πολυδιηρημένην γῆ καὶ θὰ γεννηθεῖ με σάρκα ἀλάθητο. Με ἀνεξάντλητα ὅρια ὡς θεότητα θὰ ἀπαλλάξει τον ἄνθρωπο ἀπὸ την φθορά των ἀνιάτων παθών. Καὶ τούτων θὰ τον φθονήσει ἄπιστος λαός καὶ ἀφοῦ κρεμαστεῖ ὑψηλά ὡς κατάδικος εἰς θάνατον, ὅλα θὰ τα ὑποφέρει με πραότητα».
α. Σινᾶ 327, φ.235α - 235β, Πλάτων
β. Βατοπεδίου 754, φ. 182β, Ὅμηρος
Ἀριστοτέλης :
«Ἀκατάβλητος φύσις Θεοῦ θὰ γεννηθεῖ ποῦ δὲν ἔχει ἀρχὴν. Ἀπὸ αὐτὸν λοιπόν ἀποκτᾶ οὐσία ὁ παντοδύναμος Λόγος.»~
Πηγή : Δοχειαρίου 5, φ. 124α, Σίβυλλα
Ἄς κλείσουμε τώρα την ἀναφορά μας αὐτή, δίνοντας μερικά λόγια τῶν Ἀρχαίων Ἑλλήνων σοφῶν :
Σόλων : «Ὡς Θεός θὰ φθάσει εἰς αὐτὴν την πολυδιηρημένην γῆ καὶ θὰ γεννηθεῖ με σάρκα ἀλάθητο. Με ἀνεξάντλητα ὅρια ὡς θεότητα θὰ ἀπαλλάξει τον ἄνθρωπο ἀπὸ την φθορά των ἀνιάτων παθών. Καὶ τούτων θὰ τον φθονήσει ἄπιστος λαός καὶ ἀφοῦ κρεμαστεῖ ὑψηλά ὡς κατάδικος εἰς θάνατον, ὅλα θὰ τα ὑποφέρει με πραότητα».
α. Σινᾶ 327, φ.235α - 235β, Πλάτων
β. Βατοπεδίου 754, φ. 182β, Ὅμηρος
Ἀριστοτέλης :
Ὑπάρχει στὰ χειρόγραφα
α. Σινᾶ 327, φ. 235α.
β. Vat. Gr. 1198, φ. 66α
γ. Διονυσίου 281, φ. 103α
δ. Διονυσίου 167, φ. 151α
ε. Richard Bentleii Epistola, σελ. 7
στ. Ἱβήρων 386, φ. 174Α
Ὁ κορυφαῖος Ἕλλην φιλόσοφος, ὁ Σωκράτης, πρὶν καταδικαστεῖ σε θάνατο, στὴν ἀπολογία του, σὰν νὰ γνωρίζει τι θὰ ἀκολουθήσει (ὁ ἐρχομός του Χρηστοῦ) λέει :
« Φαίνεται πῶς ὁ Θεός με ἔβαλε στὴν πόλη γιά νὰ μὴ σταματάω ὅλη μέρα νὰ ξυπνάω καὶ νὰ διαφωτίζω καὶ νὰ ἐπιπλήττω τον καθένα σας, πηγαίνοντας νὰ καθίσω δίπλα του, ὅπου καὶ ἂν πάει. Καὶ δὲ θὰ βρεῖτε εὔκολα ἄλλον τέτοιο, Ἀθηναῖοι· ἄν με πιστέψετε, δὲ θὰ με ἐκτελέσετε. Ἴσως ὅμως ἀπὸ δυσαρέσκεια, ὅπως ὅσοι μόλις ἔχουν σηκωθεῖ καὶ νυστάζουν ἀκόμη, θὰ μπορούσατε νὰ μου καταφέρετε ἕνα χτύπημα καὶ, ἀκολουθώντας τὴ γνώμη του Ἄνυτου, νὰ με ἐκτέλεσε. Κατόπιν θὰ περνούσατε την ὑπόλοιπη ζωή σας κοιμισμένοι, ἐκτὸς καὶ ἄν ὁ θεός ἐνδιαφερόταν γιά σας καὶ σας ἔστελνε κάποιον ἄλλο. .»
(Πλάτωνος, Ἀπολογία Σωκράτους 18{31α}).
Κάποιος μπορεῖ νὰ ἀναρωτηθεῖ καλόπιστα, πόσο αὐθεντικοί εἶναι οἱ ἄνωθεν Σιβυλλικοί χρησμοί ποῦ διαβάσατε. Η κύρια πιστοποίηση της αὐθεντικότητάς τους ἔρχεται ἀπὸ τον 4ο αἰῶνα, ἐπὶ αὐτοκράτορα Μαξέντιου, ὅταν μία νεαρή κοπέλα ἀπὸ την Ἀλεξάνδρεια ὀνόματι Αἰκατερίνη ὁμολόγησε την πίστη της στὸν Ἰησοῦ Χριστό καὶ κατηγόρησε δημόσια τον Ρωμαῖο αὐτοκράτορα γιά τις θυσίες ποῦ ἔκανε στὰ εἴδωλα. Ὁ Μαξέντιος διέταξε νὰ την συλλάβουν καὶ ἐπειδή λόγω της μεγάλης ὀμορφιᾶς ἀλλὰ καὶ της μόρφωσής της, δὲν ἤθελε νὰ την σκοτώσει ἀλλὰ νὰ την πάρει γυναῖκα του, συγκέντρωσε τους 50 πιὸ ἱκανούς σοφούς ρήτορες γιὰ νὰ την πείσουν νὰ ἀπαρνηθεῖ τον Χριστό.
Συνεχίζει παρουσιάζοντας τα λόγια καὶ τις προφητεῖες τῶν Σιβυλλῶν καὶ του Ἀπόλλωνος, ὅπως καὶ τῶν Ἑλλήνων φιλοσόφων γιά τον ἕνα Τρισυπόστατο Δημιουργό καὶ τον ἐρχομὸ του Χρηστοῦ. Ἔπειτα συνδυάζει τα λόγια τους με ἐκεῖνα του Χρηστοῦ καὶ οἱ μεγάλοι ρήτορες δὲν μποροῦν παρά νὰ δεχτοῦν ὅτι τους λέει την ἀλήθεια. Ἄν οἱ χρησμοί τῶν Σιβυλλῶν καὶ του Ἀπόλλωνος ποῦ τους εἰπέ, ἦταν κατασκευασμένοι ὅπως λένε σήμερα οἱ φανατικοί ἀρχαιολάτρες, οἱ σοφότεροι ἐκπρόσωποι της ἀρχαίας θρησκείας θὰ το καταλάβαιναν καὶ θὰ την κατηγοροῦσαν γιὰ ἀναλήθειες.
“Οὐκ ἔχομεν ἀντιθείναι” εἶπαν οἱ 50 σοφοί.
( μφτ: Δέν μποροῦμε νὰ ἀντικρούσουμε ὅσα μας λέγει”.)
Ἔτσι δέχτηκαν το Χριστό, με ἀποτέλεσμα ο Μαξέντιος νὰ τους θανατώσει καὶ αὐτούς καὶ την Αἰκατερίνη ποῦ ἀπὸ τότε τιμᾶται ὡς Ἁγία Αἰκατερίνη.
Κῶδιξ Plut. 21.3, 15ος αἱ., φφ. 9β, 10α, Φλωρεντία, Biblioteca Laurenziana.
( μφτ: Δέν μποροῦμε νὰ ἀντικρούσουμε ὅσα μας λέγει”.)
Ἔτσι δέχτηκαν το Χριστό, με ἀποτέλεσμα ο Μαξέντιος νὰ τους θανατώσει καὶ αὐτούς καὶ την Αἰκατερίνη ποῦ ἀπὸ τότε τιμᾶται ὡς Ἁγία Αἰκατερίνη.
Κῶδιξ Plut. 21.3, 15ος αἱ., φφ. 9β, 10α, Φλωρεντία, Biblioteca Laurenziana.