Plutarchus Biogr., Phil., Quaestiones convivales (612c-748d)
Stephanus page 745, section A, line 4
ΠΕΡΙ ΔΗΜΗΤΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΤΟΥ ΜΕΛΙΤΕΩΣ
Ὡς δὲ ταῦτ' ἐρρήθη, τοῦ ἰατροῦ Τρύφωνος εἰπόντος ’τῇ δ' ἡμετέρᾳ τέχνῃ τί παθῶν τὸ Μουσεῖον ἀποκέκλεικας;’ ὑπολαβὼν <Διονύσιος> ὁ Μελιτεύς ‘πολλούς’ ἔφη ‘συμπαρακαλεῖς ἐπὶ τὴν κατηγορίαν·
καὶ γὰρ ἡμεῖς οἱ γεωργοὶ τὴν Θάλειαν οἰκειούμεθα, | φυτῶν καὶ σπερμάτων εὐθαλούντων καὶ βλαστανόντων ἐπιμέλειαν αὐτῇ καὶ σωτηρίαν ἀποδιδόντες’. ‘ἀλλ' οὐ δίκαι'’ ἔφην <ἐγώ> ‘ποιεῖτε· καὶ γὰρ ὑμῖν ἔστι Δημήτηρ ἀνησιδώρα καὶ Διόνυσος ’δενδρέων νομὸν πολυγαθὴς αὐξάνων, ἁγνὸν φέγγος ὀπώρας’, ὡς Πίνδαρός (fr. 153) φησιν,
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Καὶ δόθηκαν ἐξηγήσεις ἐπειδὴ ὁ ἰατρός Τρίφων ρώτησε γιατί ἀπέκλεισε την δική μας τέχνη ἀπὸ το ἱερὰ των Μουσῶν, εννοώντας τον Διόνυσο τον Μελιτέα καὶ πολλούς ἄλλους θεούς.
Ἐμεῖς οἱ γεωργοί (του ἀπάντησε) τιμοῦμε την μοῦσα Θάλεια, καὶ της ἀποδίδουμε την καλλιέργεια καὶ την προστασία των σπόρων καὶ τῶν φυτῶν ὥστε νὰ βλαστάνουν καὶ νὰ αἀναπτύσσονται ὄμορφα (θάλουν). Ἄλλα παρόμοια λέτε καὶ ἐσεῖς Γιατί καὶ ἐσεῖς θεωρεῖτε ὅτι ἡ Δήμητρα εἶναι αὐτή ποῦ χαρίζει πλουσιοπάροχα τα δῶρα (καρπούς) καὶ ὁ Διόνυσος εἶναι αυτόαὐτὸς ποῦ επἐπιμελεῖται γιά την καλλιέργεια καὶ τον τρύγο των καρποφόρων δένδρων, ὅπως λέει καὶ ὁ Πίνδαρος.
Η Ὑπέρτατη θεά Δήμητρα με τον Διόνυσο τον Μελιτζάνα σάν δαίμονα-ἄγγελο της κυριαρχίας της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου