Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2019

Κοπεδων Ἀφροδίτη - Η Θεά του ἐρωτᾶ



Θὰ ἦταν ἀδύνατον γιά τους Ἕλληνες, ἕνα λαό ποῦ τόσο λάτρεψε τή φυσική ὀμορφιά καί το σωματικό κάλλος, νά μήν ἐφεύρει κάποια θεότητα ποῦ θα τα προστάτευε καί θὰ τα προσωποποιοῦσε Ἔπλασαν γι' αὐτὸν το λόγο την Ἀφροδίτη, ποῦ συμβόλιζε την αἰώνια ὀμορφιά καί την ἐρωτική διάθεση.
Ο ἐπικρατέστερος μῦθος γιά την προέλευσή της εἶναι ὅτι γεννήθηκε σε μία ἀκτή της Κύπρου. Ἀπὸ ἐκεῖ ὁ ἄνεμος Ζέφυρος μά' ἕνα ἁπαλό φύσημα την ἔσπρωξε στή θάλασσα, μέσα στά κατάλευκα ἀφρισμένα κύματα. Την ὑποδέχτηκαν οἱ Ὧρες (οἱ ἐποχές του χρόνου), την ἔντυσαν καί τή στόλισαν. Της φόρεσαν πλουμιστά, λουλουδάτα φορέματα ἀπὸ πορφύρα, μετάξι καί ἄλλα γυαλιστερά ὑφάσματα Ἔπλεξαν τα πλούσια μαλλιά της καί τα στερέωσαν με μία ὄμορφή, μαλαματένια πόρπη. Στόλισαν τον κατάλευκο λαιμό της με περιδέραια πολύτιμα. Τέλος, φόρεσαν στ' αὐτιά της μαργαριταρένια σκουλαρίκια. Μετά τή μετέφεραν στόν Ὄλυμπο καί την παρουσίασαν στόν Δία καί τους ὑπόλοιπους θεούς. Ὅλοι τή θαύμασαν, θαμπώθηκαν ἀπὸ την ὀμορφιά της, της ἔλεγαν ἀμέτρητα κοπλιμέντα καί ἤθελαν νά την κάνουν γυναῖκα τους.
Ὁ Ἡσίοδος στή Θεογονία του μας παρουσιάζει μία διαφορετική ἐκδοχή Η Ἀφροδίτη γεννήθηκε ἀπό τα μέλη του οὐρανοῦ μετά τον ἀκρωτηριασμό του ἀπό τον Κρόνο. Η θάλασσα κρατοῦσε γιά πολύ καιρό τα οὐράνια μέλη στό ἀπέραντο κορμί της. Γύρω ἀπ' αὐτὰ σχηματίστηκε ἀφρός καί μέσα ἀπό τον ἀφρὸ ἀναδύθηκε πανώρια ἡ Ἀφροδίτη Πάνω σ' ἕνα τεράστιο κοχύλι ὁ Ζέφυρος την ταξίδεψε γιά πολύ καιρό μέσα στόν ἀπέραντο Ὠκεανό Στὴ διάρκεια αὐτοῦ του ταξιδιοῦ, το παράξενο πλοῖο της Ἀφροδίτης πέρασε ἀπό τα Κύθηρα καί μετά κατευθύνθηκε στήν Κύπρο.
Η πανέμορφη θεά κατέβηκε στή μεγαλόνησο καί ὁποῦ πατοῦσε φύτρωναν πολύχρωμα καί μυρωδᾶτα ἀγριολούλουδα. Ἀπὸ τα μέρη στὰ ὁποία ταξίδεψε ἡ θεά της ὀμορφιά, μόλις γεννήθηκε, ὀνομάστηκε Κυθήρεια καί Κύπρις. Ἐξάλλου, το ὄνομα Ἀφροδίτη δηλώνει τὴ γέννησή της ἀπό τον ἀφρὸ της θάλασσας. Σχετικά με τὴ γέννησή της πρέπει νὰ σημειώσουμε καί την ἐκδοχή του Ὁμήρου, ὁ ὁποῖος μας πληροφορεῖ ὅτι εἶναι κόρη του Δία καί της Ὠκεανίδας Διώνης.
Ὑπάρχουν πάρα πολλοί μῦθοι ὁπού ἐμφανίζεται ἡ πανώρια θεά ἔχοντας πάντοτε ὡς ὅπλα της τή σαγηνευτική ὀμορφιά καί τον ἀκαταμάχητο ἐρωτικό πόθο. Τὴ συναντᾶμε ἀρχικά νά πολεμᾶ στή Γιγαντομαχία στό πλευρό των Ὀλυμπίων Με τα ἀσύγκριτα θέλγητρά της παρέσυρε δεκαπέντε Γίγαντες σε μία σπηλιά ὁπού ἦταν κρυμμένος ὁ Ἡρακλῆς ἐκεῖ τους ἐξόντωσε ἕναν ἕναν με μεγάλη εὐκολία Η Ἀφροδίτη με το γλυκό πόθο ποῦ μποροῦσε νά κυριεύσει ὅλους τους θεούς καί τους θνητούς μά καί τ' ἀγρίμια της ξηράς καί της θάλασσας, ἀσκοῦσε μεγάλη ἐξουσία σ' ὁλόκληρο το σύμπαν. Μάλιστα ἡ μεγαλύτερη διασκέδασή της ἦταν νά κυριεύει τους θεούς με ἐρωτικό πόθο γιά θνητές γυναῖκες καί τις θεές γιά θνητούς ἄντρες
Ἀφοῦ κατάφερνε το σκοπό της, μετά κορόϊδευε τους Ὀλύμπιους ποῦ καταδέχονταν νά ξεπέφτουν καί νά ζευγαρώνουν με κατώτερες ὑπάρξεις Οἱ μόνες ποῦ δέν μπόρεσε νά ξεγελάσει πάνω στόν Ὄλυμπο ἦταν οἱ θεές της αἰώνιας παρθενίας, ἡ Ἀθηνᾶ, ἡ Ἄρτεμι καί ἡ Ἑστία Μεγαλύτερό της θῦμα ἦταν φυσικά ὁ Δίας, τον ὁποῖο συχνά πυκνά ἔριχνε στήν ἀγκαλιά της μίας ἡ της ἄλλης θνητῆς προκαλῶντας ἔτσι το ἀσυγκράτητο μῖσος της Ἤρας Βέβαια, καί ἡ ἴδια προσπαθοῦσε πάντα νά μή φτάνουν οἱ ἀταξίες του Δία στ' αὐτιά της γυναίκας του.
Ἡ ἴδια ἡ Ἀφροδίτη θεωρεῖται νόμιμη σύζυγος του Ἡφαίστου. Δυστυχῶς, ὅμως, ὁ ἄσχημος καί κουτσός θεός δέν κατάφερε νά κρατήσει γιά πολύ καιρό δική του την πιό ὄμορφη θεά, ἡ ὁποία ἄρχισε νά τον ἀπατᾶ με τον Ἄρη. Ἄλλοι μῦθοι πληροφοροῦν ὅτι ἦταν νόμιμη σύζυγος του Ἄρη καί ἀπό τή σχέση τους αὐτή ἀπέκτησαν τέσσερις γιούς: ὁ Ἵμερος (Πόθος) καί ὁ Ἔρωτας ἦταν οἱ μόνιμοι φτερωτοί συνοδοί της Ἀφροδίτης, ὁ Δεῖμος (Τρόμος) καί ὁ Φόβος ποῦ ἦταν οἱ ἀχώριστοι ἀκόλουθοι του πολεμάρχου θεοῦ. Στή συνοδεία της Ἀφροδίτης συμμετεῖχαν ἐπίσης ἡ Ἥβη, ἡ Ἁρμονία, οἱ Ὧρες, ἡ Πειθώ καί οἱ Χάριτες. Λένε ὅτι ἡ Ἀφροδίτη ζευγάρωσε καί μ' ἄλλους ἀθάνατους. Ἔτσι ἔσμιξε με τον Ποσειδῶνα καί ἀπέκτησε μαζί του ἕνα γιό, τον Ἔρυκα, τον ἥρωα ποῦ ἔδωσε το ὄνομα του σε ἕνα βουνό της Σικελίας. Ἡ κόρη ποῦ γεννήθηκε ἀπό το θεϊκό σμίξιμο ἦταν ἡ Ρόδος. Ἐπίσης, ἡ θεά της αἰώνιας ὀμορφιᾶς ἑνώθηκε καί με το σκανδαλιάρη Διόνυσο. Ἡ Ἤρα γιά νά ἐκδικηθεῖ την Ἀφροδίτη ποῦ συνεχῶς παρέσυρε τον Δία σε ἐξωσυζυγικές σχέσεις, ὅταν ἦταν ἔγκυος ἀπό τον Διόνυσο, ἀκούμπησε την κοιλιά της μ' ἕνα μαγικό ραβδί. Ἔτσι ἡ θεά γέννησε τον ἄσχημο καί ξεδιάντροπο θεό της γονιμότητας, τον Πρίαπο. Ἀπό το σμίξιμό της με τον Ἑρμῆ γεννήθηκε ἕνας γιὸς ποῦ ἐπειδὴ ἔμοιαζε πολύ καί στούς δύο θεϊκούς γονεῖς, ὀνομάστηκε Ἑρμαφρόδιτος. Αὐτὸς ἀνατράφηκε ἀπό τις Νύμφες της Ἴδης καί ὅταν μεγάλωσε ἔγινε ἕνας πάρα πολύ ὄμορφος ἄντρας.
Κάποτε ταξίδεψε στήν Καρία καί ἔφτασε σε μία λίμνη ποῦ τα νερά της ἦταν τόσο καθαρά ὥστε φαινόταν ὁ πυθμένας. Ἡ Νύμφη της λίμνης, ἤ πανέμορφη Σαλμακίδα, μόλις ἀντίκρισε τον Ἑρμαφρόδιτο, τον ἐρωτεύτηκε κεραυνοβόλα. Ἀφοῦ ντύθηκε καί στολίστηκε ἐμφανίστηκε σ' ὅλο της το μεγαλεῖο στό θεϊκό ἄντρα καί του ζήτησε νά σμίξει μαζί της. Αὐτὸς ὅμως ἀντιστάθηκε καί ἀπέρριψε τις προτάσεις της. Ὅταν ὁ νεαρός νόμισε πῶς ἔμηνε μόνος, γδύθηκε καί βούτηξε στά πεντακάθαρα νερά της λίμνης. Ἡ Νύμφη ποῦ παραφύλαγε κρυμμένη δέν μπόρεσε νά ἀντισταθεῖ στή θέα του γυμνοῦ κορμιοῦ Ὅρμησε στά νερά καί ἄρχισε νά ἀγκαλιάζει καί νά φιλάει το νέο. Αὐτὸς ἀντιστάθηκε, μά ἤ Νύμφη τον ἔσφιξε με ὅλη της τή δύναμη, προσευχήθηκε στόν Δία καί του ζήτησε νά μή χωριστεῖ ποτέ ἀπό τον ἀγαπημένο της. Ο Δίας ἄκουσε την προσευχή της καί ἕνωσε τα δύο κορμιά σ' ἕνα. Ἡ Νύμφη καί ὁ Ἑρμαφρόδιτος ἀπό τότε ἀποτελοῦν ἕνα πρόσωπο καί ἕνα κορμί ποῦ εἶναι ἀρσενικό καί θηλυκό ταυτόχρονα.
Ὁ Δίας ἤθελε νά τιμωρήσει την Ἀφροδίτη ἐπειδὴ συνεχῶς με το ἐρωτικό της πάθος κυρίευε τους ἀθάνατους καί τους παρέσυρε σε ἐρωτικές περιπέτειες με θνητούς καί μετά τους περιγελοῦσε καί τους ἔκανε νά κοκκινίζουν ἀπό ντροπή. Ἀποφάσισε λοιπόν νά ρίξει καί την ἴδια στήν ἀγκαλιά ἑνός θνητοῦ. Κατάφερε με την παντοδυναμία του νά της προκαλέσει ἐρωτικό πόθο γιά τον Ἀγχίση, ἕνα νεαρό βοσκό πάνω στήν Ἴδη, ποῦ ἤ ὀμορφιά καί ἤ λεβεντιά του ἦταν ἐξαιρετική. Ἡ Ἀφροδίτη μόλις αἰσθάνθηκε την ἀκατανίκητη ἕλξη γιά το νεαρό βοσκό, ἔτρεξε στό ναό της στήν Πάφο. Ἐκεῖ κάλεσε τις Χάριτες καί ἀφοῦ ἔκλεισε ἑρμητικά τις τεράστιες πύλες του ναοῦ, ἄρχισε νά στολίζεται καί νά καλλωπίζεται με τή βοήθειά τους.
Οἱ Χάριτες την ἔλουσαν με μύρο καί με γάλα. Μετά περιποιήθηκαν το πρόσωπό της μὰ καί το σῶμα της με καλλυντικά καί μαγικές κρέμες ποῦ την ἔκαναν νά ἀστράφτει ἀκόμη περισσότερο. Την ἔντυσαν με ἀραχνοΰφαντα φορέματα καί διάφορα τούλια καί τὴ στόλισαν με κοσμήματα ψιλοδουλεμένα, καμωμένα ἀπό τα πιό σπάνια πετράδια της θάλασσας. Στὸ τέλος ἡ Ἀφροδίτη ἔδεσε στὴ μέση της τὴ θεϊκή ζώνη ποῦ ἔκλινε τους πόθους καί τους ἔρωτες καί πέταξε γιά την Ἴδη.
Ὅταν ἔφτασε σ' ἕνα ξέφωτο του βουνοῦ, μεταμορφώθηκε σε θνητή βασιλόπουλα γιά νά ξεγελάσει τον Ἀγχίση. Μετά κατευθύνθηκε πρός την καλύβα του. Στὸ δρόμο συνάντησε ἄγρια θηρία ποῦ ὅρμησαν νά την κατασπαράξουν. Ἀμέσως ἡ θεά ἔλυσε τὴ μαγική της ζώνη καί νά ποῦ τα ἀπειλητικά λιοντάρια καί οἱ ἄγριες τίγρεις ἄρχισαν νά κουνοῦν φιλικά την οὐρὰ τους καί νά γλείφουν τὴ θεά. Μόλις αὐτή τα γοήτευσε με τον ἐρωτικό της πόθο, ἄρχισαν δύο δύο νά ἀπομακρύνονται στό δάσος καί νά ζευγαρώνουν. Ὅταν ἔφτασε στὴν καλύβα του Ἀγχίση, ὁ θνητός βοσκός θαμπώθηκε ἀπό την ὀμορφιά της καί κατάλαβε πῶς ἦταν κάποια θεά. Ἠ Ἀφροδίτη ὅμως τον ἔπεισε πῶς ἦταν ἡ θνητή κόρη του βασιλιά της Φρυγίας Ὁτρέα καί πῶς την εἶχε φέρει ὁ γοργοπόδαρος Ἑρμῆς γιά νά ζευγαρώσει μαζί του. Ὁ Αγχίσης δὲν μποροῦσε πιά ν' ἀντισταθεῖ στὸ ἐρωτικό πάθος ποῦ τον εἶχε κυριέψει καί ἔσμιξε με τὴ θεά στὸ κρεβάτι της καλύβας. Μετά ἀποκοιμήθηκε καί ἡ Ἀφροδίτη πῆρε την πραγματική της μορφή. Ὅταν ξύπνησε ὁ Ἀγχίσης καί εἶδε το κεφάλι της θεάς νά φτάνει στὴ σκεπή της καλύβας, φοβήθηκε πάρα πολύ καί ζητοῦσε το ἔλεος της. Ἡ Ἀφροδίτη του ἀποκάλυψε ὅτι ὅλα ὅσα ἔγιναν ἦταν θέλημα του Δία. Ἐπίσης εἰπέ ὅτι θά του χάριζε ἕνα γιό, τον Αἰνεία, ποῦ θά γινόταν ὁ ἴδιος ἔνδοξος καί θά ἄφηνε ἔνδοξους ἀπογόνους Ὅμως δὲν ἔπρεπε νά ἀποκαλύψει σε κανένα τὴ σχέση του μαζί της καί ἔπρεπε νά λέει πῶς ἀπέκτησε το γιό του ἀπό μία Νύμφη της Ἴδης διαφορετικά ὁ Δίας θά τον χτυποῦσε με τον κεραυνό του.
Πολύ γνωστός εἶναι ὁ ἔρωτας της Ἀφροδίτης γιά τον Ἄδωνι, τον ὀμορφότερο νέο του κόσμου. Η ἱστορία ἀρχίζει ἀπό πολύ παλιά. Μία βασιλοπούλα της Συρίας, ἤ Μύρρα, καυχήθηκε ὅτι ἦταν πιό ὄμορφή ἀπό την Ἀφροδίτη Η θεά ὀργισμένη της προκάλεσε ἕναν ἀνόσιο ἔρωτα γιά τον πατέρα της, κατάφερε νά τον ξεγελάσει καί ἑνώθηκε μαζί του γιά δώδεκα νύχτες. Ὅταν συνῆλθε ἀπό την παροδική τρελά ποῦ της εἶχε στείλει ἤ Ἀφροδίτη, κατάλαβε το θανάσιμο ἁμάρτημά της καί ἔτρεξε στό δάσος νά κρυφτεῖ Η θεά τελικά τή λυπήθηκε καί τή μεταμόρφωσε σε δέντρο, τή γνωστή Μυρσίνη. Ἀργότερα ὁ φλοιός του δέντρου ἔσκασε καί βγῆκε ἕνα παιδί ποῦ πῆρε το ὄνομα Ἄδωνις. Η Ἀφροδίτη ἐνθουσιάστηκε ἀπό την ὀμορφιά του βρέφους καί γιά νά το προφυλάξει το ἔδωσε στήν Περσεφόνη, τή σύζυγο του Ἄδη, νά το μεγαλώσει στό σκοτεινό της βασίλειο. Ὅταν ὅμως ὁ Ἄδωνις μεγάλωσε καί ἔγινε ἕνας πανέμορφος ἄντρας με πολύ ὡραῖο κορμί καί θεϊκή ὄψῃ, ἤ Περσεφόνη, μαγεμένη ἀπό την ὀμορφιά του, τον ἐρωτεύτηκε καί ἀρνήθηκε νά τον δώσει πίσω στήν Ἀφροδίτη Οἱ θεές ἄρχισαν νά μαλώνουν καί νά χτυπιοῦνται ἀλλὰ καμιά δέν μποροῦσε νά ὑπερισχύσει Ἔτρεξαν λοιπόν στὸν πάνσοφο Δία νά τους λύσει τὴ διαφορά. Ο Δίας ἀποφάσισε ὅτι ὁ Ἄδωνις το ἕνα τρίτο του χρόνου θά το περνοῦσε δίπλα στὴν Ἀφροδίτη, το ἕνα τρίτο δίπλα στὴν Περσεφόνη καί το ὑπόλοιπο τρίτο ὅπου αὐτὸς ἤθελε Ἔτσι στὸ ἐξῇς ζοῦσε πάντοτε τέσσερις μῆνες στὸν Κάτω Κόσμο καί ὀκτώ με την Ἀφροδίτη
Κάθε φορά ποὺ ἐρχόταν ἡ ἐποχῆ νά ἐγκαταλείψει τον Ἄδη καί νά ἀνέβει πάνω στή γῆ, ἡ φύση ὁλόκληρη τον ὑποδεχόταν με χαρά. Τα χωράφια γίνονταν καταπράσινα, τα λουλούδια καί τα δέντρα ἄνθιζαν καί ἕνα ὑπέροχο ἄρωμά πλημμύριζε την ἀτμόσφαιρα Η Ἀφροδίτη ἐγκατέλειπε το θεϊκό της παλάτι στὸν Ὄλυμπο καί ζοῦσε με το νεαρό ἀγαπημένο της μέσα στὰ βουνά καί τα δάση.
Ὅμως το γεγονός αὐτὸ προκάλεσε την ὀργὴ του Ἄρη, ποῦ ζήλευε τον Ἄδωνι. Ἔτσι, μία μέρα ἔστειλε ἕναν ἄγριο κάπρο ποῦ με τους χαυλιόδοντές του πλήγωσε θανάσιμα το νέο. Λένε μάλιστα πῶς μόλις ἡ θεά ἔτρεξε νὰ βοηθήσει τον τραυματισμένο φίλο της, πάτησε ἕνα ἀγκάθι καὶ ἀπὸ το αἷμα ποῦ κύλησε ἔβαψε κόκκινο ἕνα τριαντάφυλλο, μέχρι τότε
ὑπῆρχαν μόνο ἄσπρα τριαντάφυλλα. Μία ἄλλη ἐκδοχή ἀφηγεῖται πῶς ἡ θεά ἔχυσε τόσο δάκρυα ὅσες σταγόνες αἷμα κύλησαν ἀπὸ την πληγή του Ἄδωνι. Ἀπὸ κάθε δάκρυ γεννιόταν ἕνα τριαντάφυλλο, ἐνῶ ἀπὸ κάθε ρανίδα αἵματος φύτρωνε μία ἀνεμώνη Οἱ θυμοί καὶ οἱ κατάρες της θεάς ἦταν ξακουστές καὶ πάρα πολλά ἦταν τα θύματά της. Ἔτσι, ὅταν ἡ Αὐγὴ (Ἠῶ) ἔσμιξε με τον Ἄρη, προκάλεσε την ὀργὴ της. Γιά νὰ την διεκδικηθεῖ της ἀνέπνευσε σφοδρό ἔρωτα γιά το Γίγαντα Ωρίωνα. Η Ἠῶ μέσα στὸ ἐρωτικό της πάθος ἀπήγαγε τον πανέμορφο γίγαντα καὶ τον ὁδήγησε στὴ Δῆλο Ὅμως ἡ ἐπιθυμία της δέν μποροῦσε νὰ ἱκανοποιηθεῖ με κανένα τρόπο, γιατί ἦταν καταδικασμένη ἀπὸ την Ἀφροδίτη νὰ εἶναι αἰώνια ἐρωτευμένη
Ἐπίσης, με φοβερό τρόπο ἐκδικήθηκε ἡ θεά τις γυναῖκες της Λήμνου ποῦ ξέχασαν νὰ της ἀποδώσουν τιμές. Ἔστειλε σε αὐτὲς μία ἀνυπόφορη μυρωδιά, με ἀποτέλεσμα νὰ μὴν τις πλησιάζουν οἱ ἄντρες τους, οἱ ὁποῖοι ζευγάρωναν με κάποιες αἰχμάλωτες ἀπὸ τὴ Θράκη. Οἱ Λήμνιες γιά νὰ τους ἐκδικηθοῦν τους σκότωσαν ὅλους καί ἵδρυσαν μία κοινωνία γυναικών. Πολύ ἀργότερα ἔφτασαν στή Λῆμνο οἱ Ἀργοναῦτες, ποῦ χάρισαν στὶς γυναῖκες γιούς καί ἄρχισε πάλι ἡ φυσιολογική ζωή στό νησί.
Η Ἀφροδίτη ἤθελε νά διεκδικηθεῖ με κάθε τρόπο τον Ἥλιο, ὁ ὁποῖος ἀποκάλυψε στόν Ἥφαιστο τις ἀπιστίες της. Ἐπίδῃ ὅμως δέν μποροῦσε νά τα βάλει με τον παντοδύναμο θεό, στράφηκε ἐνάντιά στήν κόρη του καί τις ἐγγονές του. Πρῶτο θῦμα της ἦταν ἡ Πασιφάη, ἡ γυναῖκα του Μίνωα της Κρήτης. Η θεά την κυρίεψε με ἕνα ἀνόσιο πάθος γιά ἕναν ταῦρο Γιὰ νά καταφέρει το παράλογο αὐτὸ σμίξιμο ἡ κόρη του Ἥλιου χρησιμοποίησε το ὁμοίωμα μιᾶς δαμάλας. Καρπός αὐτῆς της ἕνωσης ἦταν ὁ Μινώταυρος. Πολλά χρόνια ἀργότερα σειρά εἶχαν οἱ κόρες της Πασιφάης καί του Μίνωα. Ὅταν ὁ Θησέας ἦρθε νά παλέψει με τον Μινώταυρο στὸ Λαβύρινθο, ἡ Ἀριάδνη μετά ἀπὸ σφοδρό ἔρωτα ποῦ της ἀνέπνευσε ἡ Ἀφροδίτη γιά το βασιλόπουλο της Ἀθήνας, τον βοήθησε με το μαγικό της μίτο (κουβάρι). Ἔτσι, πρόδωσε τον πατέρα της γιά χάρη του ἐραστῆ της, ὁ ὁποῖος τελικά την ἐγκατέλειψε
Η καταστροφική ὀργὴ της θεάς ἔπληξε καί τή Φαίδρα, ἀδερφή της Ἀριάδνης Ἀρχικά ἦταν ἐξοργισμένη με τον Ἱππόλυτο, γιό του Θησέα καί μίας ἀμαζόνας, ἐπειδὴ την περιφρονοῦσε καί προτιμοῦσε την Ἄρτεμι Τότε ἔστειλε ἀκατανίκητο ἐρωτικό πόθο στή Φαίδρα, τή δεύτερη γυναῖκα του Θησέα, γιά τον πρόγονό της (το παιδί του ἄντρα της), ὁ οποίος ἀντιστεκόταν στόν ἔρωτα της μητριάς του. Αὐτή γιά νά τον ἐκδικηθεῖ εἶπε στόν ἄντρα της ὅτι ὁ Ἱππόλυτος προσπάθησε νά τή βιάσει. Η ἱστορία αὐτὴ κλείνει με το θάνατο καί του Ἰππόλυτου καί της Φαίδρας.
Η θεά τιμωρεῖ βέβαια τους ἀρνητές της, ἀλλά προστατεύει τους φίλους της. Πολλοί μύθου παρουσιάζουν την Ἀφροδίτη νά βοηθᾶ θνητούς ποῦ εἶχαν πέσει θύματα ἐρωτικοῦ πάθους ἥ με κάποια χειρονομία κέρδισαν τή συμπάθειά της.
Γιά παράδειγμα, ἕνας βοσκός, ὁ Σέλεμνος, με την ὀμορφιά καί τή λεβεντιά του κατάφερε νά κατακτήσει τή Νύμφη Ἀργυρή Ἔζησαν μαζί χρόνια, ὅταν ὅμως ἡ ὀμορφιά του τον ἐγκατέλειψε καί τα γεράματα τον κυρίεψαν, ἡ αἰώνια νέα καί ὄμορφη Νύμφη τον ἐγκατέλειψε Ο Σέλεμνος πέθανε ἀπὸ τή λύπη του. Η Ἀφροδίτη συγκινημένη ἀπὸ το ἐρωτικό δρᾶμα του τον μεταμόρφωσε σε ποταμό. Ὅμως ὁ Σέλεμνος ἐξακολουθοῦσε νά εἶναι λυπημένος καί νά ταλαιπωρεῖται ἀπὸ το πάθος του. Η θεά παρενέβη γιά δεύτερη φορά καί του ἔδωσε το χάρισμα της λησμονιᾶς Ἀπό τότε ὅλοι οἱ νέοι ποῦ λούζονταν στά νερά του Σέλεμνου ξεχνοῦσαν τα ἐρωτικά τους βάσανα.
Ἐπίσης ὑπῆρχε μία παράδοση στή Λέσβο σύμφωνα με την ὁποία ἕνας βαρκάρης, ὁ Φάωνας, δέχτηκε μετά ἀπὸ παράκληση της θεάς νὰ περάσει δωρεάν στὴν ἀπέναντι ἀκτῇ μία γριά. Η ἴδια ἡ Ἀφροδίτη μεταμορφώθηκε σε γριά γιὰ νὰ διαπιστώσει την ὑπακοή του φτωχοῦ βαρκάρη. Γιά νὰ τον ἀνταμείψει του χάρισε ἕνα μπουκαλάκι με μαγικό φίλτρο. Ὁ Φάωνας το χρησιμοποίησε καί ἀμέσως ἔγινε ὁ ἀραιότερος ἄντρας της Μυτιλήνης, προκαλῶντας τον ἔρωτα ὅλων των γυναικών.
Ἀκόμη, ἡ Ἀφροδίτη συμβούλεψε κάποτε ἕναν ἔμπορο ἀπὸ τὴ Σάμο, τον Δεξικρέοντα, νὰ φορτώσει το πλοῖο του μόνο με πόσιμο νερό καί νὰ σαλπάρει.
Ὁ ἔμπορος ὑπάκουσε στή θεϊκή συμβουλή. Ὅταν βρέθηκαν στ' ἀνοιχτά, σταμάτησαν νὰ φυσᾶνε ὅλοι οἱ ἄνεμοί καί τα ἱστιοφόρα πλοῖα κινητοποιήθηκαν γιὰ πολλές μέρες. Σε λίγο ἄρχισε νὰ τελειώνει το πόσιμο νερό καί ὁ Δεξικρέοντας ἀπόκτησε ὁλόκληρη περιουσία πουλῶντας τα μεγάλα ἀποθέματα ποῦ εἶχε στό καράβι του. Ὅταν ἄρχισαν νὰ φυσᾶνε πάλι οἱ ἄνεμοί καί βγῆκαν ὅλοι στή στεριά, ἀφιέρωσε ἕνα λαμπρό ἄγαλμα στὴν Ἀφροδίτη
Κάποτε, ἡ Ἀταλάντη, μία βασιλοπούλα της Βοιωτίας, ἐπειδή δέν ἤθελε νὰ παντρευτεῖ, ὑπέβαλε σε δοκιμασία κάθε παλληκάρι ποῦ τὴ ζητοῦσε σε γάμο. Πιὸ συγκεκριμένα, ἡ Ἀταλάντη καλοῦσε τους ἐπίδοξους γαμπρούς σε ἀγῶνα δρόμου, δίνοντάς τους μάλιστα τὴ δυνατότητα νὰ ξεκινήσουν πρῶτοι Στὴ συνέχεια ὁρμοῦσε, τους ἔφτανε καί τους σκότωνε. Ὁ Μελάνιππος, ἐνῶ γνώριζε την τακτική ποῦ ἀκολουθοῦσε ἡ βασιλοπούλα, παρακινημένος ἀπὸ την Ἀφροδίτη, δέχτηκε νὰ περάσει τὴ δοκιμασία. Ἡ θεά του εἶχε δώσει πολλά χρυσά μῆλα ἀπὸ τον κῆπο των Ἑσπερίδων Κάθε φορά ποῦ ὁ νέος ἔβλεπε την Ἀταλάντη νὰ τον πλησιάζει, ἔριχνε ἕνα μῆλο καί αὐτὴ σταματοῦσε γιὰ νὰ το μαζέψει. Με αὐτὸ το κόλπο κατάφερε νὰ βγεῖ πρῶτος στόν ἀγῶνα δρόμου καί νὰ παντρευτεῖ την ἀτίθαση κοπέλα.
Ὅμως σημαντική εἶναι ἡ συμμετοχή της Ἀφροδίτης καί στίς πιό ξακουστές καί φημισμένες πολεμικές ἐπιχειρήσεις της ἀρχαιότητας Ἰδιαίτερα γιὰ τον Τρωικό πόλεμο μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι ἡ θεά στάθηκε ἡ αἰτία νὰ ξεσπάσει μία δεκάχρονη πολεμική σύρραξη. Ὅλα ξεκίνησαν ἀπὸ τὴ στιγμή ποῦ ἡ Ἀθηνᾶ, ἡ Ἤρα καί ἡ Ἀφροδίτη διεκδίκησαν τον τίτλο της ὀμορφότερης Ο Δίας τότε ὅρισε κριτή τον Πάρη, το βασιλόπουλο της Τροίας, ποῦ ἔβοσκε τα πρόβατα του πατέρα του πάνω στὴν Ἴδη Σε αὐτὰ τα ἰδιόμορφα καλλιστεῖα ὁ Πάρης ἔδωσε τον τίτλο στή θεά της ὀμορφιᾶς με ἀντάλλαγμα νὰ του χαρίσει την πιό ὡραία γυναῖκα του κόσμου, την Ἑλένη, σύζυγο του βασιλιά της Σπάρτης Μενελάου Ο Πάρης πῆγε με πλοῖα στή Σπάρτη καί φιλοξενήθηκε στό ἀνάκτορο Τότε ἡ Ἀφροδίτη κυρίεψε με ἀκατανίκητο ἐρωτικό πόθο την Ἑλένη Αὐτό εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα ἡ πανέμορφη βασιλοπούλα νὰ ἀκολουθηθήσει σάν ὑπνωτισμένη το φιλοξενούμενό της στὴν Τροία. Η ἁρπαγή της Ἑλένης ἦταν ἡ αἰτία γιὰ νὰ ξεσπάσει ὁ πόλεμος.
Η Ἀφροδίτη συμμετεῖχε στόν πόλεμο ὑποστηρίζοντας πάντα τους Τρῶες, γιατί Τρῶας ἦταν ὁ Πάρης, ὁ ἐπίσημος προστατευόμενος της, μὰ καί ὁ Αἰνείας, ὁ γιὸς ποῦ ἀπέκτησε ἀπὸ το σμίξιμό της με τον Αγχίση. Η θεά ἐπενέβη σε αποφασιστικής σημασίας στιγμές. Πιὸ σημαντική ἦταν ἡ ἀνάμειξή της στή μονομαχία του Πάρη με τον Μενέλαο. Οἱ δύο παρατάξεις εἶχαν συμφωνήσει ὅτι ἡ Ἑλένη θὰ παραδινόταν στὰ χέρια του νικητή της μονομαχίας. Τὴ στιγμή ποῦ ἡ νίκη ἦταν σίγουρη γιὰ τον Μενέλαο, ἡ Ἀφροδίτη μέσα σε ἕνα σύννεφο ἅρπαξε τον Πάρη καί τον μετέφερε στό τρωικό ἀνάκτορο Μάλιστα, κυριεύοντας με ἐρωτικό πόθο πάλι την Ἑλένη την ἔριξε στὴν ἀγκαλιά του, μολονότι ἡ ἴδια στὴν πραγματικότητα ἤθελε νὰ ἐπιστρέψει στό νόμιμο σύζυγό της. Ἐξάλλου, πάρα πολλές φορές ἐπενέβη στή μάχη γιὰ νὰ προστατέψει τον Αἰνεία, ποῦ ἦταν ὁ πιό γενναῖος Τρῶας μετά τον Ἕκτορα
Ὅταν οἱ Ἕλληνες κατάφεραν νὰ κυριέψουν το Ἴλιον (Τροία), αὐτὸς με τὴ βοήθεια της θεάς μητέρας του, πῆρε την οἰκογένειά του, ἀρκετούς συντρόφους του καί με τα καράβια του κατευθύνθηκε στὴν Ἰταλία καί ἵδρυσε τὴ Ρώμη.
Ο ρόλος της Ἀφροδίτης καί στήν Ἀργοναυτική ἐκστρατεία ὑπῆρξε ἀποφασιστικός Με την παρέμβασή της, ἡ Μήδεια, ἡ βασιλοπούλα της Κολχίδας, ἐρωτεύτηκε παράφορα τον Ἰάσονα. Γιά νά τον βοηθήσει νά πραγματοποιήσει ὅλους τους δύσκολους ἄθλοις ποῦ του ἔβαζε ὁ πατέρας της, κατασκεύασε μία μαγική ἀλοιφή καί του τή χάρισε. Με αὐτήν ὁ Ἰάσονας ἔγινε ἀτρόμητος καί ἅρπαξε το χρυσόμαλλο δέρμα. Η Μήδεια ἀκολούθησε τον ἐραστή της στήν Ἑλλάδα
Καί σε ἄλλες στιγμές της ἐκστρατείας ὑπῆρξε παρέμβαση της θεάς. Ὅταν οἱ Ἀργοναύτης πέρασαν ἀπὸ το νησί των Σειρήνων, τους ἔσωσε ὁ Ὀρφέας παίζοντας με τή λύρα του. Μόνο ὁ Βούτης, ἕνα πολύ γενναῖο παλικάρι, δέν κατάφερε νά ἀντισταθεῖ στῆ γοητεία των Σειρήνων καί βούτηξε στῆ θάλασσα γιά νά φτάσει στό νησί τους. Τή στιγμή ποῦ πλησίαζε καί οἱ μαγεύτρες τραγουδίστριες ἦταν ἕτοιμες νά τον σκοτώσουν, ἡ Ἀφροδίτη τον ἅρπαξε καί τον μετέφερε σε ἕνα ἀκρωτήρι της Σικελίας.
Η πανέμορφη θεά, ἐκτός ἀπὸ προστάτιδα του ἡδονικοῦ καί ἐξωσυζυγικοῦ ἔρωτα, παρουσιάζεται μερικές φορές καί ὡς προστάτιδα των νόμιμων ἑνώσεων Χαρακτηριστικό παράδειγμα εἶναι ἡ συμμετοχή της στὴν ἀνατροφή των ὀρφανῶν κοριτσιῶν του Πανδάρεου. Εἶχε ἀναλάβει νά τις τρέφει με γάλα, γλυκό μέλι καί ἐξαίσιο κρασί. Ὅταν οἱ κοπέλες ἔφτασαν σε ἡλικία γάμου, ἡ Ἀφροδίτη ἀνέβηκε στόν Ὄλυμπο καί ζήτησε ἀπὸ τον Δία τους κατάλληλους συζύγους γιά τις νεαρές, ὥστε νά κάνουν ἕναν εὐτυχισμένο γάμο. Στὴ διάρκεια ὅμως της ἀπουσίας της οἱ Άρπυιες ἅρπαξαν τις κοπέλες καί τις ἔδωσαν ὡς συνοδούς στίς Ἐρινύες Ἐξάλλου, ἡ ἴδια ἡ προστάτιδα του νόμιμου ἔγγαμου βίου, ἡ Ἤρα, ὅταν ἤθελε νά σαγηνεύσει τον ἄστατο σύζυγό της, ζητοῦσε τὴ βοήθεια της Ἀφροδίτης Χωρίς καθόλου νά ντρέπεται, ζητοῦσε νά της δανείσει το μαγικό ζωνάρι της ὅπου ἦταν κρυμμένοι οἱ ἔρωτες, τα τρυφερά χάδια, οἱ ἐπιθυμίες καί τα γλυκόλογα. Η Ἀφροδίτη ἦταν ἐπίσης καί θαλασσινή θεά. Αὐτὸ δηλώνουν ἄλλωστε οἱ μῦθοι γιά τὴ γέννησή της καί οἱ ατέλειωτες περιπέτειές της στὰ ἑλληνικά νησιά. Ἐξάλλου, οἱ ἱστορίες του Φάωνα καί του Δεξικρέοντα δείχνουν ὅτι προστάτευε τους ναυτικούς. Ἐπιπλέον, το ἄγαλμα της Ἀναδυόμενης στόλιζε τα περισσότερα λιμάνια της ἀρχαιότητας
Η Ἀφροδίτη ἦταν περισσότερο θεά της ὀμορφιᾶς καί του ἡδονικοῦ ἔρωτα καί σπανιότερα προστάτευε τὴ συζυγική ζωή. Ἱερὰ της σύμβολα ἦταν τα λευκά περιστέρια. Μάλιστα ἕνα ζευγάρι ἀπὸ τα πουλιά αὐτά ἔσερνε το ἅρμα της. Ἄλλα σύμβολά της ἦταν το μῆλο, ἡ παπαρούνα, το ἄνθος της ῥοδιάς, το τριαντάφυλλο, ἡ μυρτιά καί ἡ ἀνεμώνη

Δεν υπάρχουν σχόλια: