Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2019

Ποιά ἦταν ἡ Θάμαρ καὶ τί «εὔχονται» οἱ παπᾶδες στὶς νύφες,




Πόσοι ἄνθρωποι ἄραγες, ποῦ ἔχουν ἐπικυρώσει τον δεσμό τους με θρησκευτικό γάμο, ἔχουν ἴσως ἀκούσει, ἀνάμεσα στὰ λόγια ποῦ ψάλλει ὁ παπᾶς κατά την διάρκεια τοῦ «μυστηρίου», το ὄνομα «Θάμαρ»; Μᾶλλον ἐλάχιστοι, καθώς οὐσιαστικά, κανείς δὲν καταλαβαίνει τί ψάλλεται ἐκείνη την ὥρα μέσα στὴν ἐκκλησία, οὔτε κἄν κι ὁ ἴδιος ὁ παπᾶς. Ἀλλὰ κι ἀπ’ αὐτούς ποῦ ἔχουν συγκρατήσει στὴν μνήμη τους αὐτὸ το ὄνομα, πόσοι γνωρίζουν ποῖα ἦταν ἡ Θάμαρ;

Ἄς ξανοίξουμε λοιπόν σ’ αὐτὸ το σημεῖο μία παρένθεση κι ἄς την γνωρίσουμε…

Παρ’ ότι λοιπόν, στὸν πολύ κόσμο, το ὄνομα «Θάμαρ», δὲν λέει ἀπολύτως τίποτε, ἐν τούτοις το ὄνομα «Αὐνάν» κάτι, ἴσως, νὰ λέει (βλέπε «
αὐνανισμός
»).

Στὴν
 «θεόπνευστη» Βίβλο μαθαίνουμε, πώς ὁ Αὐνάν κλήθηκε, ἀπὸ τον πατέρα του, Ἰούδα, νὰ ἀντικαταστήσει τον νεκρό ἀδελφὸ του, Ἦρ (τον σκότωσε ὁ Θεός, χωρίς νὰ ἀναφέρεται ὁ λόγος), καὶ νὰ γονιμοποιήσει την -χήρα πλέον- νύφη του, ἔτσι ὥστε νὰ «ἀναστήσει» το σπέρμα τοῦ ἀδελφοῦ του. Η χήρα αὐτὴ, εἶναι ἡ Θάμαρ, ἡ ὁποία μᾶς ἀπασχολεῖ ἐδῶ. Ἐπειδὴ ὅμως, σύμφωνα με αὐτὸ το ἑβραϊκό ἔθιμο, τα παιδιά ποῦ θὰ γεννιόταν, δὲν θὰ θεωροῦνταν παιδιά τοῦ Αὐνάν, ἀλλὰ παιδιά του νεκροῦ ἀδελφοῦ του, Ἦρ, ὁ Αὐνάν ἀρνεῖται νὰ ἐκσπερματώσει στὸν κόλπο της καὶ προτιμᾶ νὰ «ξοδεύει» το σπέρμα του, χύνοντάς το στὸ ἔδαφος. Αὐτὴ ἡ ἄρνηση τοῦ Αὐνάν, ἐξοργίζει τον «πανάγαθο» Θεό καὶ τον στέλνει στὰ «θυμαράκια» νὰ κάνει «συντροφιά» στὸν νεκρό ἀδελφὸ του. Ἴσως ἀξίζει νὰ γίνει ἀναφορά ἐδῶ, στὴν ἐπιλεκτική ὀργὴ τοῦ Κυρίου, καθώς στὴν περίπτωση τοῦ «θεοσεβή» Λῶτ, ὁ ὁποῖος γκάστρωσε τις δύο του κόρες, δὲν εἶδε καὶ δὲν ἄκουσε τίποτε…

Στὸν Ἰούδα, ἀπομένει ἕνας ἀκόμη γιὸς γιὰ νὰ ἐπιτελέσει το «ἱερὸ καθῆκον» τῆς «ἀνάστασης» τοῦ σπέρματος τοῦ Ἦρ: Ο Σηλώμ. Εἶναι ὅμως ἀνήλικος καὶ θὰ πρέπει πρῶτα νὰ ἐνηλικιωθεῖ γιὰ νὰ ἀναλάβει αὐτὴ την «ἀποστολή». Ἔτσι, μέχρις ὅτου γίνει αὐτὸ, ὁ Ἰούδας στέλνει την Θάμαρ νὰ μείνει στὸ πατρικό της. Μετά ἀπὸ μερικές ἡμέρες, ὁ Ἰούδας χάνει καὶ την γυναῖκα του, Σουά, καὶ γιὰ νὰ γεμίσει λίγο τὴ ζωή του, μεταβαίνει στὴν Θαμνά, γιὰ νὰ ἐπιβλέψει την κουρά τῶν προβάτων του. Η Θάμαρ πληροφορεῖται αὐτὴ την μετάβαση τοῦ πεθεροῦ της καὶ τότε…

Η συνέχεια στὸ ἀκόλουθο 
«θεϊκό» κείμενο:
«καὶ περιελομένη τὰ ἱμάτια τῆς χηρεύσεως ἀφ᾿ ἑαυτῆς, περιεβάλετο θέριστρον καὶ ἐκαλλωπίσατο καὶ ἐκάθισε πρὸς ταῖς πύλαις Αἰνάν, ἥ ἐστιν ἐν παρόδῳ Θαμνά· εἶδε γὰρ ὅτι μέγας γέγονε Σηλώμ, αὐτὸς δὲ οὐκ ἔδωκεν αὐτὴν αὐτῷ γυναῖκα. καὶ ἰδὼν αὐτὴν Ἰούδας ἔδοξεν αὐτὴν πόρνην εἶναι· κατεκαλύψατο γὰρ τὸ πρόσωπον αὐτῆς, καὶ οὐκ ἐπέγνω αὐτήν. ἐξέκλινε δὲ πρὸς αὐτὴν τὴν ὁδὸν καὶ εἶπεν αὐτῇ· ἔασόν με εἰσελθεῖν πρὸς σέ· οὐ γὰρ ἔγνω ὅτι νύμφη αὐτοῦ ἐστίν. ἡ δὲ εἶπε· τί μοι δώσεις, ἐὰν εἰσέλθῃς πρός με; ὁ δὲ εἶπεν· ἐγώ σοι ἀποστελῶ ἔριφον αἰγῶν ἐκ τῶν προβάτων μου, ἡ δὲ εἶπεν· ἐὰν δῷς μοι ἀρραβῶνα, ἕως τοῦ ἀποστεῖλαί σε. ὁ δὲ εἶπε· τίνα τὸν ἀρραβῶνά σοι δώσω; ἡ δὲ εἶπε· τὸν δακτύλιόν σου καὶ τὸν ὁρμίσκον, καὶ τὴν ράβδον τὴν ἐν τῇ χειρί σου. καὶ ἔδωκεν αὐτῇ καὶ εἰσῆλθε πρὸς αὐτήν, καὶ ἐν γαστρὶ ἔλαβεν ἐξ αὐτοῦ. καὶ ἀναστᾶσα ἀπῆλθε καὶ περιείλετο τὸ θέριστρον αὐτῆς ἀφ᾿ ἑαυτῆς καὶ ἐνεδύσατο τὰ ἱμάτια τῆς χηρεύσεως αὐτῆς»

(Γένεσις, 38: 14-19).
Μετάφραση:
«Κι ἐκείνη ἔβγαλε τα ἐνδύματα της χηρείας της, σκεπάστηκε με κάλυμμα, καὶ περιτυλίχθηκε, καὶ κάθησε κοντά στὴ δίοδο, ποῦ εἶναι στὸν δρόμο τῆς Θαμνά· ἐπειδή, εἶδε ὅτι ὁ Σηλώμ εἶχε γίνει μεγάλος, κι αὐτὴ δὲν δόθηκε σ’ αὐτὸν γιὰ γυναῖκα. Καὶ ὅταν ὁ Ἰούδας την εἶδε, τὴ νόμισε γιὰ πόρνη· ἐπειδή, εἶχε σκεπασμένο το πρόσωπό της. Καὶ στὸν δρόμο στράφηκε σ’ αὐτὴ καὶ εἶπε: Ἄφησέ με, σε παρακαλῶ, νὰ μπῶ μέσα σε σένα· ἐπειδή, δὲν γνώρισε ὅτι ἦταν ἡ νύφη του. Κι ἐκείνη εἶπε: Τι θὰ μου δώσεις γιὰ νὰ μπεῖς μέσα σε μένα; Κι ἐκεῖνος εἶπε: Ἐγὼ θὰ σου στείλω ἕνα κατσικάκι ἀπὸ τις κατσίκες του κοπαδιοῦ. Κι ἐκείνη εἶπε: Μου δίνεις ἕνα ἐνέχυρο, μέχρις ὅτου νὰ το στείλεις; Κι ἐκεῖνος εἶπε: Τι ἐνέχυρο νὰ σου δώσω; Κι ἐκείνη εἶπε: Το δακτυλίδι σου καὶ το περιδέραιο καὶ την ράβδο, ποῦ ἔχεις στὸ χέρι σου. Καὶ της τα ἔδωσε, καὶ μπῆκε μέσα σ’ αὐτὴν, καὶ συνέλαβε ἀπ’ αὐτὸν. Ὕστερα ἀπ’ αὐτὰ, ἀναχώρησε, καὶ ἀφοῦ ἔβγαλε το κάλυμμά της, ντύθηκε τα ἐνδύματα της χηρείας της».


Ἐν ὀλίγοις, ἡ χηρεύσασα Θάμαρ, ἀφοῦ ντύνεται σὰν πόρνη, καλύπτοντας το πρόσωπό της με το χαρακτηριστικό πέπλο πού διακρίνει τις, «ἐλαφρῶν ἠθῶν», γυναῖκες της ἰουδαϊκῆς κοινωνίας, ἐξαπατᾶ τον -ἐπίσης, πρόσφατα, χῆρο- πεθερό της καὶ πάει μαζί του «ἐπὶ πιστώσει» (καὶ γκαστρώνεται μάλιστα), λαμβάνοντας ὡς ἐνέχυρο το δακτυλίδι του, ἑως ὅτου τῆς στείλει το κατσικάκι ποῦ τῆς ὑποσχέθηκε

Ἄς παρακάμψουμε τα πάμπολλα 
«ηθικά» μηνύματα ποῦ ἐκπέμπει τον ἐν λόγῳ «θεόπνευστο» κείμενο κι ἄς κλείσουμε την παρένθεση.
Ἐπιστρέφουμε στό «μυστήριο» τοῦ γάμου καὶ «τα λόγια τοῦ παπᾶ»… Ἐρώτηση: Τί εὔχεται ὁ παπᾶς στήν νύφη, μόλις περνάει στό δάκτυλό της το δακτυλίδι τοῦ γάμου; Ἀπάντηση (καὶ κρατηθεῖτε): «Νὰ λάμπει ὁ δακτύλιός σου, ὡς ὁ δακτύλιος τῆς Θάμαρ»!

Τρέλα! Η πόρνη Θάμαρ ποῦ συνουσιάστηκε γιὰ ἕνα δακτυλίδι, ἐμφανίζεται μέσα στήν ἐκκλησία, ὥς πρότυπο ἠθικῆς! Ταυτοχρόνως δὲ, ἡ
νύφη ἐξομοιώνεται με μία πόρνη! Το διανοείστε; Μήπως, ἐπίσης, κάνετε αὐτομάτως τώρα κι ἕναν συνειρμό με το πορνικό πέπλο τῆς Θάμαρ καὶ το πέπλο τῆς νύφης; Σε ἄλλο σημεῖο, ὁ παπᾶς εὔχεται στή νύφη: «…καὶ σῦ νύμφη, μεγαλύνθητι ως Σάρα…».


Καὶ στὸν γαμπρὸ λένε, νὰ τιμᾶ τήν γυναῖκα του ὅπως ὁ Ἀβρᾶαμ την Σάρα.

Καὶ ποιά ἦταν ἡ Σάρα; Η σύζυγος του Ἀβραάμ, καὶ ὁ γιὸς τοῦ Ἱσαᾶκ με τὴν γυναῖκα του Ρεββέκα γὶα νὰ ἀποκτίσουν ἔτσι τὰ ἀγαθὰ τοῦ Αββρᾶμ καὶ τοῦ Ἱσαᾶκ ποῦ προῆλθαν γιὰ τὴν παραχώρηση τῶν γυναικῶν τοῦς.

(Γένεσις 20.12 )
<<καὶ γὰρ ἀληθῶς ἀδελφή μου ἐστίν 'κ πατρὸς ἄλλ΄ οὐκ μητρὸς ἐγεννήθη δὲ μοι εἰς γυναῖκα >>

Δηλαδὴ διότι ἀληθῶς εἶναι ἀδελφὴ μου ἀπὸ τὸν πατέρα μου ἄλλα μόνο καὶ τὴ πῆρα γυναῖκα μου ..

καὶ αἰμομίκτης ὁ Ἀβραάμ σύμφωνα μὲ τὴν παλαιὰ διαθήκη.

Γένεσις 12.15

καὶ εἶδον αὐτὴν οἱ ἄρχοντες Φαραὼ καὶ ἐπήνεσαν αὐτὴν πρὸς Φαραώ καὶ εἰσήγαγαν αὐτὴν εἰς τὸν οἶκον Φαραώ



την εἶδαν τὴν ( Σάρα ) οἱ ἄρχοντες του Φαραώ καὶ τὴν παίνεσαν στον Φαραώ καὶ τὴν ἔβαλαν στὸ παλάτι



καὶ τὸ Ἀβρᾶμ εὖ ἐχρήσαντο δι΄ αὐτὴν ἐγένετο αὐτῷ πρόβατα καὶ μόσχοι καὶ ὄνοι καὶ παῖδες καὶ παιδίσκαι καὶ ἡμίονοι καὶ καμῆλες



καὶ τοῦ Ἀβραὰμ τοῦ φέρθηκαν καλὰ καὶ τοῦ ἔδωσαν πρόβατα μοσχάρια γαϊδουράκια, ἀγόρια, κορίτσια, μουλάρια καὶ καμῆλες .



Σχόλιο: σὰν ἀντάλλαγμα ποῦ του ἔδωσε τή Σαρα την γυναῖκα του ποῦ ἦταν ἀδελφή του, ἀφοῦ εἶχαν τὸν ἴδιο πατέρα ,
Στοὺς ἀνθρώπους τοῦ Φαραώ εἶπε τὴν μισὴ ἀλήθεια καὶ δὲν εἶπε ὅτι ἤτανε γυναῖκα του. Γιὰ νὰ μὴν τόν σκοτώσουν λέει , ἡ μήπως τὴν πούλησε ἀφοῦ πῆρε τόσα ἀνταλλάγματα ;



καὶ ἥτασεν ὁ θεὸς τὸν Φαραὼ ἐτοσμοῖς μεγάλοις καὶ πονηροῖς καὶ τὸν οἶκον περὶ Σάρας τῆς γυναικὸς ''Αβραμ.

Καὶ ἔφερε ὁ θεὸς πολλὲς κακοτυχίες στὸ παλάτι λόγο τὴς Σάρας της γυναῖκας τοῦ Ἀβράμ

καλέσας δὲ τὸ Φαραώ τὸν Ἄβραμ εἶπε΄ τῖ τοῦτο ἐποίησὰς μοι, ὅτι οὐκ ἀπήγγειλὰς μοι, ὅτι γυνὴ σου ἐστίν.

Κάλεσε δὲ ὁ Φαραώ τὸν Ἀβραὰμ καὶ τοῦ εἶπε γιατὶ μοῦ τὸ ἔκανες αὐτὸ καὶ δὲν εἶπες ὅτι εἶναι γυναῖκα σου;

Σχόλιο: Στὸ χρονικὸ διάστημα ποῦ παραδόθηκαν ὅλα τὰ ἀνταλλάγματα στὸν Ἀβραάμ , τὰ κοπάδια ,τὰ ἀγοράκια καὶ τὰ κοριτσάκια κ.λ.π ὁ Φαραὼ προφανῶς διαπίστωσε, ὅτι δὲν τοῦ παρεδόθη κάποια παρθένος καὶ εἷτε ἀπὸ τὸν Ἀβραάμ, εἷτε ἀπὸ τὴν ἴδια τὴ Σάρα, ἔμαθε ὅτι ἐκτὸς ἀπὸ ἀδελφὴ του ἦταν καὶ γυναῖκα του.

19) Ἱνατί εἶπας ὅτι καὶ ἔλαβον αὐτὴν ἐμαυτῷ γυναῖκα καὶ νῦν ἰδοῦ ἡ γυνή σου ἔναντι σου ΄ λαβῶν ἀπότρεχε.


19 γιατὶ μοῦ εἶπες ὅτι εἶναι ἀδελφή σου ; πάρτην καὶ φύγε .

Σχόλιο: τὴν πήρε λοιπὸν ὁ Φαραώ γιὰ γυναῖκα του, ἄγνωστο γιὰ πόσο χρόνο. Ὅσο γιὰ τα πλούτη ποῦ ἔδωσε στὸν Ἀβραάμ, γιὰ νὰ μὴν τοῦ τὰ πάρει πίσω, ποιὸς ξέρει τὸ τὶ ἔγινε



τὶς βλακεῖες ποῦ ἔχουν γραφτεῖ ἀπὸ τοῦς ἐργολάβους του Γιαχβέ, ὅτι τάχα ὁ Φαραώ δὲν ἄγγιξε τὴν πανέμορφη Σάρα μόνο σε παραμύθια λέγονται.



ὍΤΑΝ ΤΑ ΙΔΙΑ ΕΓΙΝΑΝ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΙΑ ΑΒΙΜΕΛΕΧ ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΠΑΛΙ ΠΗΡΕ ΧΡΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΡΑ.



Γένεσις, 20.15 καὶ εἶπεν Ἀβιμέλεχ τῶ Ἀβραάμ΄ ἰδοῦ ἡ γῆ μοῦ ἐναντίον σου΄ οὖ ἐάν σοι ἀρέσκη, κατοίκει.


15 νὰ ἡ γῆ μου μπροστά σου ἄν σοῦ ἀρέσει πᾶρτην μεῖναι.

16 τῇ δὲ Σάρα εἶπεν΄ ἰδοῦ δέδωκα χίλια δίδραχμα τῷ ἀδελφῷ σου΄ ταῦτα ἔσται σοι εἰς τιμὴ τοῦ προσώπου σου.

16 στη Σάρα εἶπε νὰ ἔδωσα χίλια δίδραχμα στὸν ἀδελφῷ σου , αὐτὰ εἶναι ἡ τιμὴ τοῦ προσώπου σου.

Σχόλιο: Χίλια δίδραχμα ἦταν τὸ ἀντίτιμο;;;; ὁ Ἀβραὰμ συνολικα πῆρε γῆ χίλια δίδραχμα, γαϊδουράκια, μουλάρια , ἀγοράκια κ.λ.π
ἔτσι ἀποκτήθηκαν ὅλα τὰ ἀγαθὰ τοῦ Ἀβραάμ καὶ του Ἰσαάκ.

Το Ἴδιο ἀκριβὸς ἔκανε καὶ ὁ γιὸς του στην Ρεβέκα



Δὲν μὲ ἐνδιαφέρει ἄν οι βασιλιᾶδες αὐτοὶ, ἀγγῖξαν ἡ ὅχι τὴ Σάρα, ἅλλα τὸ ὅτι ὁ ἔντιμος Ἀβραάμ πῆρε ὁλόκληρες περιουσίες. Ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἔγραψε δεκάδες σελίδες γιὰ νὰ μᾶς πείσει ὅτι οἱ γυναῖκες πρέπει νὰ τιμοῦν τοῦς ἄντρες τους ὅπως ἡ Σάρα τὸν Ἀβραάμ, καὶ στὸ μυστήριο τοῦ γάμου ὑπάρχει ἡ φράση νὰ τιμας τὴ γυναῖκα σου ὁπως ὁ Ἀβραάμ τὴ Σάρα

             ΣΧΟΛΕΙΟ  ΤΟΥ  ΠΑΤΕΡΑ  ΣΑΒΒΑ  ΑΧΙΛΕΟΣ 

Ὅταν  προσέρχεσε  στὴν  ἐκκλησία νὰ  σκέφτεστε  τῶν  γεωργό ποῦ  ἀπὸ  τοῦς  διαθέσιμους  καρποῦς  νὰ  διαλέγεις  πάντα  τοῦς  
ὡφελειμότερους..

Δεν υπάρχουν σχόλια: