Τρίτη 13 Μαρτίου 2018

Η νίλα του Κεχαγιάμπεη στην Καλή Παναγιά Βέροιας, 12-13 Μαρτίου 1822


Η νίλα του Κεχαγιάμπεη στην Καλή Παναγιά Βέροιας, 12-13 Μαρτίου 1822




Η μάχη της Μονής Δοβρά

Τούτων δὲ γενομένων, ὁ μεν Καρατάσος μετά 200 κατέλαβε το μοναστήριον της Παναγίας Δωβρά, ὁ δὲ Γάτσος καὶ ὁ Ζαφειράκης περιεφέροντο ἔνοπλοι εἰς ἄλλα μέρη. Ἔτυχε νὰ διατρίβη τότε ἐντὸς της Βερροίας ὁ Ἀβδουλαβούδης, ὅστις ἔστειλεν ἀμέσως δυνάμεις κατά του Καρατάσου καὶ τον ἀπέκλεισεν ἐν τῷ μοναστηρίῳ. Ἀλλ’ ἐλθόντες ἔξωθεν ὁ Γάτσος καὶ ὁ Ζαφειράκης τον ἀπήλλαξαν.

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΡΙΚΟΥΠΗΣ

Μετά την ἀποτυχημένη ἐπίθεση στὴν Βέροια στὶς 21 Φεβρουαρίου 1822 του γέρο-Καρατάσου καὶ ἄλλων Ναουσαῖων ἐπαναστατῶν, ὅλοι κατέφυγαν στὴν βάση ἐξορμήσεως τους στὴν Ἱερὰ Μονή Κουκουμητριώτισσας ἡ Ἐλεούσας (σήμερα φέρει το ὄνομα Παναγία Δοβρά) καὶ της γύρω περιοχῆς. Οἱ ἐπαναστάτες, ἄν καὶ ἡττημένοι, εἶχαν την αἰσιοδοξία ὅτι την ἑπομένη φορά θὰ μποροῦσαν νὰ τα καταφέρουν ἄν ὀργανώσουν καλύτερα μία ἐπίθεση.

Ἀπὸ την ἄλλη πλευρά ὁ Μεχμέτ ἀγάς βλέποντας τις τουρκικές ἀπώλειες καὶ το βάθος ποῦ εἶχαν καταφέρει νὰ εἰσχωρήσουν οἱ ἐπαναστάτες ἀναγνώρισε, κατά την ἐπισκέψη του στὸ πεδίο μάχης μέσα στὴ Βέροια, ὅτι εἶχε νὰ κάνει με ἱκανότατους καὶ ἔμπειρους ἀντιπάλους. Ἡ κατάσταση του ἀντιπάλου τον ἔκανε νὰ παραμείνει ἄπραγος γιὰ ἀρκετὲς μέρες καθώς πίστευε ὅτι ἡ δύναμη τῶν ἐπαναστατημένων ἑλλήνων ποῦ βρίσκονταν στὴν περιοχή ἦταν το δόλωμα γιὰ νὰ ἐξέλθη ἀπὸ την πόλη καὶ μία ἄλλη ἐπαναστατική δύναμη νὰ κάνει νέα ἐπίθεση κατ’ αὐτῆς.

Ἡ στάση αὐτή δέν μποροῦσε νὰ κρατήσει γιὰ πολύ καὶ ἔτσι διέταξε τον Κεχαγιά μπέη μετά νὰ κινηθεῖ κατά τῶν ἐπαναστατῶν χωρίς νὰ γνωρίζει οὔτε τις δυνάμεις ποῦ εἶχαν οἱ ἀντίπαλοι του, οὔτε τὴ μορφολογία του ἐδάφους ποῦ θὰ ἔπρεπε νὰ ἐπιτεθεῖ. Αὐτὰ τα λάθη μαζί με τον κλεφτοπόλεμο καὶ την ὀργανωμένη ἀντίσταση τῶν Ἑλλήνων ὁδήγησαν σε μεγάλες ἀπώλειες στὸ στρατό του Κεχαγιάμπεη, το διήμερο 12-13 Μαρτίου 1822.

Τὴ δεύτερη ἡμέρα τῶν ἐπιθέσεων με την ἐνίσχυση τῶν δυνάμεων του Μεχμέτ Εμίν Πασᾶ, ποῦ ἦρθε ἀπὸ την Θεσσαλονίκη με σκοπό νὰ καταπνίξει την ἐπανάσταση στὴν περιοχή καὶ την Μακεδονία γενικότερα, οἱ δυνάμεις του Κεχαγιάμπεη πολιόρκησαν μέρος του μοναστηρίου καὶ του σώματος του Καρατάσου συμπεριλαμβανομένου καὶ του ἴδιου, ὁ ὁποῖος εἶχε ἀναλάβει την ὑπεράσπιση της Μονῆς. Ἡ επέμβαση του Ζαφειράκη ἦταν ἄμεση καὶ τρόμαξε τον Κεχαγιάμπεη ἀλλὰ δὲν μπόρεσε τελικά νὰ λύσει την πολιορκία. Ἀργὰ το βράδυ, καὶ βλέποντας ὁ γερό-Καρατάσος ὅτι ἦταν πλέον πολύ δύσκολο νὰ σπάσουν την πολιορκία οἱ ἐπαναστάτες, ἀποφάσισε νὰ ἀποχωρήσει ἀπὸ τὴ Μονή. Μετά την ἔξοδο ἀκολούθησε ἡ ἕνωση με τους ἄλλους ἐπαναστάτες προκειμένου νὰ προετοιμαστοῦν γιὰ νὰ προληφθεῖ τυχόν ἐπίθεσή τῶν Τούρκων ἐναντίον της Νάουσας. Στὸ ἐνδεχόμενο αὐτὸ συνηγοροῦσαν τόσο ἡ ἀπουσία στρατοῦ, ὅσο καὶ της ἡγεσίας.

Αὐτὸ ἦταν καὶ το τέλος της μάχης της Παναγία Δοβρά ποῦ εἶχε σὰν ἀποτέλεσμα την κατάληψη της Μονής την ἑπόμενη μέρα, τὴ λεηλασία καὶ την πυρπόλησή της καθώς καὶ τις φρικαλεότητες κατά τῶν μοναχῶν καὶ του ἡγούμενου της Μονής Γερασίμου ποῦ ἀπαγχονίστηκε στὴ Βέροια.

Ἡ Νίκη τῶν Kεμαλικῶν στὸ Σαγγάριο ἦταν πρωτίστως νίκη τῶν σοβιετικῶν


H πρώτη δόση ἦταν το καλοκαίρι του 1920. 
O Γ. Oρτζονικίτζε παρέδωσε σε ἀντιπροσώπους της M.E.T. 6 χιλιάδες ὅπλα, 5 ἑκατομμύρια σφαῖρες και 17.600 ὀβίδες. 
Tο Σεπτέμβριο παραδόθηκαν στὸ Ἐρζερούμ 200,6 χιλιόγραμμα χρυσοῦ σε ράβδους.
 Tο Nοέμβριο του 1920 διακόπηκε προσωρινά ἡ παράδοση χρυσοῦ καὶ ὅπλων ἐξ αἰτίας της εἰσβολή του κεμαλικού στρατοῦ στὴν Ἀρμενία. Tο Δεκέμβριο ἐπαναλήφθηκε ἡ παράδοση χρυσοῦ καὶ ὅπλων. Tον Ἰανουάριο καὶ Φεβρουάριο του 1921 παραδόθηκαν στὸν Tουαψή γιὰ λογαριασμό της κεμαλικής κυβέρνησης 1.000 βόμβες, 1.000 ἐγκαιροφλεγεῖς πυροσωλήνες, 1.000 γομώσεις, 1.000 σωλῆνες στροφαλοτριβής, 4.000 χειροβομβίδες καὶ 4.000 ἐγκαιροφλεγείς σφαῖρες. Αὐτές οἱ παροχές ἦταν το πρόγευμα γιὰ το μεγάλο φαγοπότι ποῦ ὑπογράφτηκε στὶς 16 Μαρτίου 1921.
  Τότε ο Λένιν προσέφερε 33.275 τουφέκια, 57.986.000 φυσίγγια, 327 πολυβόλα, 54 τεμάχια πυροβολικοῦ, 129.479 ὀβίδες, 1.500 σπάθες, 20.000 ἀντιασφυξιογόνες προσωπίδες και μεγάλες ποσότητες ἄλλων στρατιωτικῶν εἰδῶν.
H σοβιετική κυβέρνηση συνέχισε νὰ βοηθᾶ το Mουσταφά Kεμάλ ὡς το τέλος.
Tὸν Ἀπρίλιο του 1921 ἡ σοβιετική κυβέρνηση προσέφερε στὸν Tουρκικό Ἐρυθρό Σταυρό 30.000 χρυσά ρούβλια γιὰ τις ἀνάγκες τῶν πληθυσμῶν ποῦ εἶχαν πληγεῖ ἀπὸ τους κατακτητές (ἐννοοῦσε τους Ἕλληνες).
Στὶς 23 Μαρτίου 1921 η κυβέρνηση του σοβιετικοῦ Αζερμπαϊτζάν ἔστειλε δωρεάν γιὰ τις ἀνάγκες του κεμαλικού στρατοῦ 30 δεξαμενές με πετρέλαιο, 2 δεξαμενές με βενζίνη καὶ 8 δεξαμενές με κηροζίνη.

O M. Kεμάλ στὴν ἀπαντητική εὐχαριστήρια ἐπιστολή του ἔγραφε:
 "Aὐτή ημεγαλωσύνη καὶ η φιλανθρωπική πράξη της σοβιετικῆς Ρωσίας ὡς πρὸς τους ἄτυχους, τους ὁποίους ἡ ἀπληστία του ἱμπεριαλισμοῦ καὶ η βαρβαρότητα τῶν Ἑλλήνων ἔριξαν στὴν πιὸ φρικτή ἀνέχεια, θὰ ἐκτιμηθεῖ ἀνάλογα ἀπὸ τον τουρκικό λαό". Στὶς 29 Ἰουνίου 1921 δόθηκε ἡ δεύτερη δόση των 5.000.000 χρυσῶν ρουβλίων.
Τὸν Ἀπρίλιο του 1922 ἡ Mόσχα ἐνίσχυσε οἰκονομικά την ἀγορὰ ὅπλων γιὰ τους Kεμαλικούς ἀπὸ τὴ Γερμανία. 
Ὁ ὁπλισμός αὐτὸς μεταφερόταν στὴν Ἄγκυρα με πλοῖα, ὡς την Ἁγία Πετρούπολη, καὶ ἀπὸ ἐκεῖ με τον ὀργανισμό σιδηροδρόμων της Ρωσίας. 
Στήν ἴδια ἔκθεση γίνεται ἀναφορὰ καὶ γιὰ ἀγορὰ ὁπλισμοῦ ἀπὸ τη Γαλλία "Ἐπειδή δὲν ἔφτασαν οἱ 760 χιλιάδες φράγκα, δὲν μποροῦσε νὰ γίνει η ἀγορά στὸ Παρίσι καὶ ὁ Nουρή μπέης ζητεῖ νὰ του ἐπιτραπεῖ νὰ ξαναπάει ἐκεῖ, γιὰ νὰ ἀποφασίσει ἐπὶ τόπου με ποῖον τρόπο θὰ εἶναι δυνατόν νὰ κλείσουμε τη συμφωνία γιὰ την πραγματοποίηση της ἐμπορικής συναλλαγῆς με περισσότερο εὐνοϊκούς ὄρους ἡ γιὰ την ἀγορὰ τουλάχιστον ἑνὸς μέρους τῶν ἀπαιτούμενων πραγμάτων"
.Ἑπομένως χάρις στον M. Φρούντζε οἱ Kεμαλικοί ἐνισχύθηκαν με μεγαλύτερες ποσότητες στρατιωτικοῦ ὑλικού, το ὁποῖο ἀξιοποιήθηκε στὴν πιὸ κρίσιμη στιγμή του ελληνοκεμαλικού πολέμου
Ἡ νίκη τῶν Kεμαλικῶν στὸ Σαγγάριο ἦταν πρωτίστως νίκη τῶν σοβιετικῶν ὅπλων. 
Tὸ σοβιετικό σύνδρομο στὴν Ἑλλάδα δὲν ἐπέτρεψε την ἀνοιχτή παραδοχή ὅτι ὁ ἑλληνικός στρατός στὴ Mικρά Ἀσία δὲ νικήθηκε ἀπὸ τον γυμνό κεμαλικό στρατό, ἀλλὰ κατά πρῶτον ἀπὸ τα σοβιετικά ὅπλα και τους σοβιετικούς συμβούλους καὶ κατά δεύτερον ἀπὸ τα ἰταλό-γαλλικά συμμαχικά ὅπλα καὶ την ἀνθελληνική συμμαχική διπλωματία.

 

Ο Θεοδωρίδης υποστήριξε στο φύλο της 11ης Ιουλίου του 1935 τα εξής:
.
«Τότε βρεθήκαμε εμείς με τις αφάνταστές μας σαχλαμάρες να δώσουμε καινούργια ζωή στην πεθαμένη Τουρκία. Η παραδειγματική νίκη που μόνο εμείς είμαστε ικανοί να χαρίσουμε στον εχθρό μας..
Αν δεν νικιόμασταν στη Mικρασία, η Τουρκία θα ήταν σήμερα πεθαμένη και μεις μεγάλη Ελλάδα!! Τη «λευτεριά» μας θα τη στηρίζαμε στην υποδούλωση του Τουρκικού λαού! Αυτό εμείς δεν το δεχόμαστε. Το αποκρούομε κατηγορηματικά. Η αστικοτσιφλικάδικη Ελλάδα στη Μικρασία πήγε όχι ως εθνικός απελευθερωτής μα σαν ιμπεριαλιστική δύναμη, όργανο των Εγγλέζων μεγαλοκαρχαριών. Πήγανε αυτού όχι μόνο για να διαιωνίσει την ξενική κυριαρχία πάνω στο Τουρκικό λαό μα και να κάνει την Τουρκία αντισοβιετικό ορμητήριο…


…Η Μικρασιατική εκστρατεία δεν χτυπούσε μόνο τη νέα Τουρκία, μα στρεφότανε και ενάντια στα ζωτικότατα συμφέροντα του Ελληνικού λαού. Γι αυτό εμείς όχι μόνο δεν λυπηθήκαμε για την αστικοτσιφλικάδικη ήττα στη Μικρασία ΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΔΙΩΞΑΜΕ…»








Πέμπτη 8 Μαρτίου 2018

Συνέδριο ΚΚΕ: «Αν γίνει πόλεμος με Τουρκία, εμείς θα χτυπήσουμε την ελληνική αστική τάξη


Συνέδριο ΚΚΕ: «Αν γίνει πόλεμος με Τουρκία, εμείς θα χτυπήσουμε την ελληνική αστική τάξη


Όπως αποφασίστηκε στο 19ο συνέδριο του κόμματος (2013),


εάν για παράδειγμα ο Ρ. Τ. Ερντογάν επιτεθεί στον Έβρο ή το Αιγαίο, το ΚΚΕ έχει δώσει εντολή να δημιουργηθεί κομμουνιστικός στρατός ο οποίος θα πολεμήσει τον εγχώριο καπιταλισμό. Με λίγα λόγια, τη στιγμή που θα έχει κηρυχθεί επιστράτευση προς απόκρουση του εχθρού, το ΚΚΕ θα δημιουργήσει δεύτερο μέτωπο στο εσωτερικό της χώρας, το οποίο μάλλον θα έχει αντίκτυπο στην εθνική προσπάθεια.

Ιδού η απόφαση:


«Το Κόμμα στο 19ο Συνέδριο συμπεριέλαβε εύστοχα στο Πρόγραμμα το ζήτημα του ιμπεριαλιστικού πολέμου και τη στάση των κομμουνιστών σε μια τέτοια περίπτωση: «Σε περίπτωση ιμπεριαλιστικής πολεμικής εμπλοκής της Ελλάδας, είτε σε αμυντικό είτε σε επιθετικό πόλεμο, το Κόμμα πρέπει να ηγηθεί της αυτοτελούς οργάνωσης της εργατικής - λαϊκής πάλης με όλες τις μορφές, ώστε να οδηγήσει σε ολοκληρωτική ήττα της αστικής τάξης, εγχώριας και ξένης ως εισβολέα, έμπρακτα να συνδεθεί με την κατάκτηση της εξουσίας».

Όπως σχολιάζει η εφημερίδα «Ριζοσπάστης», η λενινιστική αυτή θέση έρχεται στο προσκήνιο, καθώς αυξάνεται η τουρκική προκλητικότητα.

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2018

Περί ἀγάπης καὶ δέσμευσης



Περί ἀγάπης καὶ δέσμευσης

Ἕνας πανάρχαιος μῦθος τῶν ἰνδιάνων Σιου λέει πῶς ἦρθαν κάποτε στὴ σκηνή του γέρου μάγου της φυλῆς, πιασμένοι χέρι χέρι, ὁ Ἄγριος Ταῦρος, ὁ πιὸ γενναῖος καὶ τιμημένος νέος πολεμιστής, καὶ το Ψηλό Σύννεφο, ἡ κόρη του ἀρχηγοῦ, μία ἀπὸ τις ὡραιότερες γυναῖκες της φυλῆς.

Ἀγαπιόμαστε

ἀρχίζει ὁ νέος.

Καὶ θὰ παντρευτοῦμε

λέει ἐκείνη.

Καὶ ἀγαπιόμαστε τόσο ποὺ φοβόμαστε…Θὰ θέλαμε κάποιο μαγικό, ἕνα χαϊμαλί, ἕνα φυλαχτό…Κάτι ποῦ θὰ μας ἐγγυᾶται ὅτι θὰ εἴμαστε γιὰ πάντα μαζί. Ποῦ θὰ μας ἐξασφαλίσει ὅτι θὰ εἴμαστε ὁ ἕνας στὸ πλευρό του ἄλλου ὥσπου νὰ συναντήσουμε τον Μανιτού, την ἡμέρα του θανάτου.

Σε παρακαλοῦμε

ἱκετεύουν,

πὲς μας τι μποροῦμε νὰ κάνουμε…

Ὁ μάγος τους κοιτάζει καὶ συγκινεῖται ποῦ βλέπει τόσο νέους, τόσο ἐρωτευμένους, νὰ λαχταροῦν τόσο μία του λέξη.

Ὑπάρχει κάτι…

λέει τελικά ὁ σοφός μάγος μετά ἀπὸ ἀρκετὴ ὥρα.

Ἀλλὰ δὲν ξέρω… εἶναι ἕνα ἔργο πολύ δύσκολο καὶ ἀπαιτεῖ θυσίες.

Δὲν μας πειράζει λένε κι οἱ δύο.

Ό,τι καὶ νὰ’ ναί

ἐπιβεβαιώνει ὁ Ἄγριος Ταῦρος.

Ὡραία

λέει ὁ μάγος.

Ψηλό Σύννεφο, βλέπεις το βουνό ποῦ εἶναι βόρεια ἀπὸ το χωριό μας; Πρέπει νὰ ἀνεβεῖς μόνη σου, χωρίς τίποτε ἄλλο ἐκτὸς ἀπὸ ἕνα δίχτυ καὶ τα χέρια σου καὶ νὰ κυνηγήσεις το πιὸ ὄμορφο καὶ δυνατό γεράκι του βουνοῦ. Ἄν το πιάσεις, πρέπει νὰ το φέρεις ἐδῶ ζωντανό την τρίτη μέρα μετά την πανσέληνο. Κατάλαβες;

Ἡ νεαρή κοπέλα συγγατανεύει σιωπηλά.

Κι ἐσύ, Ἄγριε Ταῦρε

συνεχίζει ὁ μάγος,

πρέπει νὰ ἀνέβεις το βουνό του κεραυνοῦ, κι ὅταν φτάσεις στὴν κορυφή νὰ βρεῖς τον πιό ἄγριο ἀπ’ ὅλους τους ἀετούς, καὶ με τα χέρια σου μόνο κι ἕνα δίχτυ νὰ τον πιάσεις χωρίς νὰ το τραυματίσεις καὶ νὰ τον φέρεις μπροστά μου, ζωντανό, την ἰδία μέρα ποῦ θὰ ἔρθει καὶ το Ψηλό Σύννεφο… Πηγαίνετε τώρα.”

Οἱ δύο νέοι κοιτάζονται με τρυφερότητα, κι ὕστερα ἀπὸ ἕνα φευγαλέο χαμόγελο φεύγουν γιὰ νὰ ἐκπληρώσουν την ἀποστολή ποῦ τους ἀνατέθηκε. Ἐκείνη πάει πρὸς το βορρᾶ, ἐκεῖνος πρὸς το νότο…

Την καθορισμένη ἡμέρα, μπροστά στῆ σκηνή του μάγου, περιμένουν οἱ δύο νέοι, ὁ καθένας με μία πάνινη τσάντα ποῦ περιέχει το πουλί ποῦ τους ζητήθηκε. Ὁ μάγος τους λέει νὰ βγάλουν τα πουλιά ἀπὸ τις τσάντες με μεγάλη προσοχή.

Οἱ νέοι κάνουν αὐτὸ ποῦ τους λέει, καὶ παρουσιάζουν στὸν γέρο γιὰ νὰ τα ἐγκρίνει τα πουλιά ποῦ ἔπιασαν. Εἶναι πανέμορφα· χωρίς ἀμφιβολία, τα καλύτερα του εἴδους τους.

Πετοῦσαν ψηλά;

ρωτάει ο μάγος.

Ναὶ, βέβαια. Κι ἐμεῖς, ὅπως μας ζητήσατε… Καὶ τώρα;

ρωτάει ὁ νέος.

Θὰ τα σκοτώσουμε καὶ θὰ πιοῦμε την τιμή ἀπὸ το αἷμα τους;

Ὄχι, λέει ὁ γέρος.

Νὰ τα μαγειρέψουμε καὶ νὰ φᾶμε τὴ γενναιότητα ἀπὸ το κρέας τους;

προτείνει ἡ νεαρή.

Ὄχι

ξαναλέει ὁ γέρος.

Κάντε ὁ,τι σας λέω. Πᾶρτε τα πουλιά καὶ δέστε τα μεταξύ τους ἀπὸ τα πόδια μ’ αὐτὲς τις δερμάτινες λωρίδες… Ἀφοῦ τα δέσετε, ἀφῆστε τα νὰ φύγουν· νὰ πετάξουν ἐλεύθερα.

Ὁ πολεμιστής καὶ ἡ νεαρή κοπέλα κάνουν ό,τι ἀκριβῶς τους ἔχει πεῖ ὁ μάγος, καὶ στὸ τέλος ἐλευθερώνουν τα πουλιά. Ὁ ἀετὸς καὶ το γεράκι προσπαθοῦν νὰ πετάξουν, ἀλλὰ το μόνο ποῦ καταφέρνουν εἶναι νὰ στριφογυρίζουν καὶ νὰ ξαναπέφτουν κάτω. Σε λίγα λεπτά, ἐκνευρισμένα ποῦ δὲν καταφέρνουν νὰ πετάξουν, τα πουλιά ἐπιτίθενται με τσιμπήματα το ἕνα ἐναντίον του ἄλλου μέχρι ποῦ πληγώνονται.

Αὐτὸ εἶναι το μαγικό. Μὴν ξεχάσετε ποτέ αὐτὸ ποῦ εἴδατε σήμερα. Τώρα, εἶστε κι ἐσεῖς ἕνας ἀετὸς κι ἕνα γεράκι. Ἄν δεθεῖτε ὁ ἕνας με τον ἄλλο, ἀκόμη κι ἄν το κάνετε ἀπὸ ἀγάπη, ὄχι μόνο θὰ σέρνεστε στὴ ζωή σας, ἀλλὰ ἐπιπλέον, ἀργὰ ἡ γρήγορα, θὰ ἀρχίσετε νὰ πληγώνετε ὁ ἕνας τον ἄλλον. Ἄν θέλετε ἡ ἀγάπη σας νὰ κρατήσει γιὰ πάντα, νὰ πετᾶτε μαζί, ἀλλὰ ποτέ δεμένοι.

Τρίτη 6 Μαρτίου 2018

ΤΟ ΚΡΟΥΣΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΡΙΑΝΟΥΠΟΛΗΣ



(Τὸ ἆσμα περὶ της δήωσεως τῆς Ἀντριανουπόλεως δημοσιευθέν τὸ πρῶτον ὑπὸ του Ἄγγλου Pashley τῷ 1837 ὅστις ἤκουσεν αὐτὸ ἐν Κρήτη, δὲν ἀναφέρεται πάντως εις τὴν κατάληψιν της πόλεως κατ΄ Αὐγουστὸν 1829 ὑπὸ τῶν Ρώσων ἡτις ἀλλως ἔγινεν ἀμαχητὶ καὶ ἐθεωρήθη ὡς λύτρωσις ἀπὸ τοῦ τουρκικοῦ ζυγοῦ. Ἴσως διεκτραγωδεῖ τὴν ἅλωσιν ὑπὸ τοῦ Ἀμουράτ κατὰ τὸ 1361, ἧς προηγήθη κατὰ τὸ 1353 ἡ δήωσις ὑπὸ τῶν συμμάχων τοῦ βασιλέως Καντακουζηνοῦ Τούρκων. Τότε θὰ διετηρεῖτο ἀκόμα νωπὴ ἡ μνήμη τῶν ἀλλεπαλλήλων ἀλώσεων καὶ καταστροφων της πρώτης μετὰ τὴν Κωνσταντινούπολιν πόλεως τῆς Θράκης κατὰ τας ἀρχὰς τοῦ ΙΓ αἰῶνος ὑπὸ Φράγκων, Βουλγάρων καὶ Ἑλλήνων, ἀφοῦ μάλιστα τρεῖς τοῦτον ἔγιναν ἐντός δύο ἐτῶν Ἐπιδὴ δὲ σχεδὸν ἄνευ ἐξαιρέσεως τὰ ἱστορικὰ ἄσματα εἶναι σύγχρονα τῶν γεγονότων, τὸ ἆσμα τοῦτο δυνάμεθα νὰ θεωρήσωμεν ὡς παλαιότατον των ἱστορικῶν δημοτικῶν ἀσμάτων μας)

Στὸ τραγούδι αὐτὸ διεκτραγωδείται πιθανόν ἡ άλωση της πόλης ἀπὸ τον Αμουράτ το 1361, ὅταν ἀκόμα ἦταν νωπή ἡ μνήμη ἀπὸ τις ἀλλεπάλληλες ἁλώσεις καὶ καταστροφές της στὶς ἀρχὲς του 13ου αι. ἀπὸ τους Φράγκους, Βούλγαρους κ.α. Αὐτὸ ἐνισχύει την ἄποψη ὅτι το τραγούδι εἶναι ἀπὸ τα πιὸ παλιά ἱστορικά τραγούδια.


Τα' ἀηδόνια της Ἀνατολῆς καὶ τα πουλιά της Δύσης
Κλαίγουν ἀργὰ, κλαίγουν ταχιά, κλαίγουν το μεσημέρι,
Κλαίγουν την Ἀντριανούπολη την πολυκρουσεμένη,
Ὅπου τήνε κρουσέψανε τις τρεῖς γιορτέs του χρόνου.
Του Χριστουγέννου γιὰ κερί καὶ του Βαγιού για βάγια,
Καὶ της Λαμπρῆς την Κυριακή γιὰ το Χριστός ἀνέστη.


ΣΤ. Ἠ ἅλωσις τῆς Ἀνδριανουπόλεως ὑπὸ τῶν Βουλγάρων τω 1205 ἔγιναι τὴν ἐβδομάδα του Πάσχα. Τῶν ἄλλων ἀλωσεων ἡμὲρα δὲ εἶναι ἀκριβῶς γνωστὴ Ἐνδέχεται ὁμως οἱ στίχοι νὰ ἀναφέρωνται εἰς τὴν σύμτωσιν της καταστροφὴς εἰς ἡμέρας ἐορτῶν


ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΩΝ

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΩΝ ΑΡΧΟΝΤΩΝ ΧΩΡΙΣ ΑΡΙΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ. ΜΙΑ ΔΙΕΦΘΑΡΜΕΝΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΔΕΝ ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ ΜΕ ΒΙΑΙΟΥΣ (ΔΗΘΕΝ ΤΙΜΙΟΥΣ) ΑΡΧΟΝΤΕΣ..... ΓΙ ΑΥΤΟ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΔΕΝ ΕΛΑΒΕ ΜΕΡΟΣ ΣΤΗΝ ΤΥΡΑΝΝΙΑ ΤΩΝ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑ ΚΑΙ Ο ΠΛΑΤΩΝ ΑΠΕΦΥΓΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΡ' ΟΛΟ ΠΟΥ ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΗΤΑΝ ΣΤΕΝΟΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ.

Σάββατο 3 Μαρτίου 2018

Θησέας - Ὁ Ἥρωας της Ἀθήνας καὶ οἱ ἄθλει του


Ὁ Θησέας εἶναι ὁ κατ' ἐξοχήν ἥρωας της Ἀθήνας, κατέχοντας την ἀντίστοιχη θέση στοὺς Ἴωνες ποὺ ἔχει ὁ Ἡρακλῆς στοὺς Δωριεῖς, μολονότι μία γενιά νεότερος. Μητέρα του εἶναι ἡ Αἴθρα, κόρη του βασιλιά της Τροιζήνας καὶ πατέρας του ὁ Αἰγέας, βασιλιάς τῶν Ἀθηνῶν. Ὁ Αἰγέας μετά ἀπὸ δύο ἄγονους γάμους με τὴ Μήτα καὶ τὴ Χαλκιόπη ζήτησε τὴ βοήθεια του Μαντείου τῶν Δελφῶν, ἀναφορικά με το τι ἔπρεπε νὰ κάνει. Το Μαντεῖο του ἔδωσε ἕνα ἄσχετο καὶ ἀκαταλαβίστικο χρησμό: «Μὴν ἀνοίξεις το ἀσκῆ του κρασιοῦ σου πρὶν φτάσεις στὴν Ἀθήνα». Ὁ Αἰγέας, μὴ κατανοῶντας το νόημα του χρησμοῦ, ταξιδεύοντας πίσω στὴν Ἀθήνα πέρασε καὶ ἀπὸ την Τροιζήνα, στὴν ὁποῖα βασίλευε ο σοφός Πιτθέας, με σκοπό νὰ ζητήσει τὴ συμβουλή του. Ὁ Πιτθέας κατάλαβε ἀμέσως το χρησμό (νὰ μὴν μεθύσει πρὶν φτάσει στὴν Ἀθήνα), ἀλλὰ ἤθελε πᾶσι θυσία νὰ τον ζευγαρώσει με την κόρη του, Αἴθρα.

Ἔτσι, ὁ σοφός βασιλιάς διοργάνωσε μεγάλο συμπόσιο πρὸς τιμήν του Αἰγέα, στὸν ὁποῖο προσέφερε μεγάλη ποσότητα κρασιοῦ. Ὁ Αἰγέας μέθυσε, με ἀποτέλεσμα νὰ περάσει τὴ νύχτα με την Αἴθρα. Το ἑπόμενο πρωί, καταλαβαίνοντας τι εἶχε γίνει, ἀνακοίνωσε στὴν Αἰθρα ὅτι θὰ ἔπρεπε νὰ ἐπιστρέψει μόνος στὴν Ἀθήνα καὶ νὰ μὴν μάθει κανείς ὅτι θὰ εἶχε ἀπόγονο, γιατί οἱ Παλλαντίδες, οἱ 50 γιοὶ του ἀδελφοῦ του, Πάλλαντα, διεκδικοῦσαν το θρόνο του. Ἐπιπλέον, ἄφησε παρακαταθήκη στὸ γιὸ του το ξίφος του καὶ τα σαντάλια του, τα ὁποία τοποθέτησε κάτω ἀπὸ μία μεγάλη πέτρα, δίνοντας ὁδηγίες στὴν Αἴθρα νὰ τον ὁδηγήσει στὸ μέρος αὐτὸ ὅταν θὰ ἦταν ἀρκετὰ δυνατός νὰ σηκώσει την πέτρα, νὰ ἀναλάβει καὶ νὰ πάει στὴν Ἀθήνᾳ, σε ἀναζήτηση του πατέρα του.

Καρπός της ἕνωσης τους ἦταν ὁ Θησέας, ποῦ μεγάλωσε στὴν Τροιζήνα, μαζί με τη μητέρα του καὶ τον παπποῦ του. Μεγαλώνοντας, ἔγινε ἕνας ὄμορφος καὶ δυνατός νέος. Ἕνα ἀπὸ τα πρῶτα του κατορθώματα ἦταν νὰ ἁρπάξει τον τρομερό ταύρῳ ποῦ εἶχε φέρει ὁ Ἡρακλῆς ἀπὸ την Κρήτη: ὁ ταῦρος, ποῦ βρισκόταν κοντά στὸ Μαραθῶνα, προκαλοῦσε μεγάλη ἀναστάτωση στὴν περιοχή καὶ ἔτσι ὁ Θησέας τον αἰχμαλώτισε με ἁλυσίδες καὶ τον προσέφερε θυσία στὸ Δελφίνιο Ἀπόλλωνα. Σύμφωνα με την παράδοση, ὁ Θησέας δὲν δέχτηκε νὰ του κόψουν ὅλα του τα μαλλιά, ὅπως συνηθιζόταν, ἀλλὰ μόνο τις μποῦκλες γύρω ἀπὸ το μέτωπό του. Το κούρεμα αὐτό ἔγινε ἀργότερα της μόδας, γνωστό ὡς «θησεῖα κόμη».

Λέγεται πῶς μία μέρα πρὶν ὁ Θησέας συλλάβει τον ταῦρο ἔβρεχε βαριά καὶ ζήτησε φιλοξενία σε ἕνα ἀπὸ τα σπίτια της περιοχῆς. Ἡ γριά ποὺ τον φιλοξένησε ὀνομαζόταν Ἐκάλη καὶ ἐπειδή εἶχε πεθάνει λίγο μετά πού ἔφυγε, ὅταν ἔγινε βασιλιάς στὴν Ἀθήνα ἔδωσε το ὄνομα της σε ἕνα χωριουδάκι της Ἀττικῆς, τὴ σημερινή Ἐκάλη, ποὺ εἶναι κτισμένα τα ἐξοχικὰ τῶν πλούσιων Ἑλλήνων. Λίγο πρὶν, ὅταν ὁ Θησέας ἦταν 7 ἀκόμη χρονῶν, ἐπισκέφθηκε την Τροιζήνα ὁ Ἡρακλῆς. Ὁ Θησέας ἔπαιζε με ἀλλά παιδιά στὰ Προπύλαια, ὅταν φανερώθηκε ὁ Ἡρακλῆς με την τρομερή του λεοντῆ ἀπὸ το δέρμα του λιονταριοῦ της Νεμέας· ἐνῶ ὅλα τα παιδιά σκορπίστηκαν ἀπὸ το φόβο τους, ὁ Θησέας, νομίζοντας - ὅπως καὶ τα ἀλλά παιδιά - πῶς ἡ λεοντῆ ἦταν πραγματικό λιοντάρι, ἅρπαξε ἕνα τσεκούρι καὶ ὅρμησε νὰ το σκοτώσει, ξαφνιάζοντας τον Ἡρακλῆ.

Ὅταν ἔγινε 16 χρονῶν, ὁ Θησέας ὁδηγήθηκε ἀπὸ τὴ μητέρα του στὸ χῶρο ποῦ εἶχε ἀφήσει ὁ πατέρας του το ξίφος καὶ τα σαντάλια του. Με εὐκολία ἀνασήκωσε την πέτρα, ἀνάλαβε καὶ, ἀφοῦ του ἀποκαλύφθηκε ἡ πατρότητά του, ἀποφάσισε νὰ τραβήξει γιὰ την Ἀθήνα, σε ἀναζήτηση του Αἰγέα. Μάταια ὁ Πιτθέας καὶ ἡ Αἴθρα τον παρακαλοῦσαν νὰ χρησιμοποιήσει τὴ θάλασσα: ὁ Θησέας ἤθελε νὰ πάει μέσω της στεριᾶς, ποὺ ἦταν γεμάτη ἀπὸ ληστές καὶ τέρατα, γιὰ νὰ κατορθώσει τους νικήσει καὶ νὰ καθιερώσει το ὄνομα του σὰν ἥρωας, ὅπως ὁ Ἡρακλής, ποὺ τόσο ζήλευε.

Ἔτσι καὶ ἔγινε. Γιὰ τους ἄθλους καὶ τις περιπέτειές του δεῖτε παρακάτω.

Ἀποτέλεσμα ὅλων αὐτῶν τῶν κατορθωμάτων του Θησέα ἦταν ἡ φήμη του νὰ προηγηθεῖ της ἀφίξεις του στὴν Ἀθήνα. Την ἰδία ἐποχῆ ὁ Αἰγέας νυμφεύτηκε τὴ Μήδεια, , κόρη του βασιλιά Αἰήτη της Κολχίδας. Η Μήδεια γνώριζε την ταυτότητα του Θησέα, την ὁποῖα ὅμως ἀγνοοῦσε ὁ Αἰγέας. Ἔτσι, ἡ Μήδεια τρομοκρατοῦσε τον Αἰγέα ἀναφορικά με την ἄφιξη του Θησέα, λέγοντάς του ὅτι θὰ ἐρχόταν γιὰ νὰ καταλάβει το βασίλειό του, ἀποφεύγοντας νὰ του ἀποκαλύψει ὅτι ἦταν ο ἴδιος του ὁ γιὸς. Ἔτσι, τον ἔπεισε να σκοτώσει το Θησέα, ὅταν αὐτὸς θὰ ἐρχόταν στὴν πόλη του.

Ὁ Αἰγέας ἀποδέχτηκε με τιμές το νέο, του ὁποίου ἡ ρώμη καὶ το κάλλος εἶχαν ἀποχτήσει ἤδη μυθικές διαστάσεις καὶ διοργάνωσε πρὸς τιμήν του συμπόσιο, στὸ ὁποῖο του προσέφερε ἕνα κύπελλο με δηλητήριο, στὴ θέση του κρασιοῦ. Την ὥρα ποῦ ὁ Θησέας σήκωσε το σπαθί του γιὰ νὰ κόψει ἕνα κομμάτι ἀπὸ το θυσιασμένο ζῶο, ὁ πατέρας του ἀναγνώρισε το ξίφος καὶ, σχεδόν ἀμέσως, τα σαντάλια του.

Ἔτσι, δευτερόλεπτα πρὶν ὁ Θησέας ἀρχίσει νὰ πίνει το δηλητήριο, ὅρμησε πάνω του, ἅρπαξε το κύπελλο ἀπὸ τα χέρια του, ἔχυσε το περιεχόμενό του σε μία γλάστρα καὶ του ἐξήγησε ὅτι ἦταν ὁ πατέρας του. Ὕστερα, θέλοντας νὰ τιμωρήσει τὴ Μήδεια, ποῦ τον εἶχε ξεγελάσει, την ἐξόρισε στὴν πατρίδα της καὶ κάλεσε το λαό τῶν Ἀθηνῶν νὰ ὑποδεχτεῖ τον ρωμαλέο νέο. Το γεγονός αὐτὸ θορύβησε τους γιοὺς του Πάλλαντα, πού χωρίστηκαν σε δύο ὁμάδες (μία πῆγε στήν Ἀθήνα φανερά καὶ μία κρυφά), με σκοπό νὰ δολοφονήσουν το Θησέα.

Ὁ Θησέας εἶχε πληροφορηθεῖ γιὰ τις κινήσεις τους καὶ ξαφνιάζοντας τους ὑπὸ κάλυψη ἐξαδέλφους του τους σκότωσε, ἐνῶ οἱ ὑπόλοιποι τράπηκαν σε φυγή καὶ διέφυγαν. Στή δίκη ποὺ ἐπακολούθησε, ὁ Θησέας ἀθωώθηκε λόγῳ του κείμενου δικαίου.

Λέγεται μάλιστα πὼς γιὰ πρώτη φορά κάποιος ποὺ σκότωσε συγγενεῖς καὶ δικάστηκε ἀθωώθηκε.

Οἱ ἆθλοι του Θησέα

Ὅπως ἀναφέραμε παραπάνω, ὁ Θησέας ἐπέλεξε νὰ πάρει το δρόμο της στεριᾶς γιὰ νὰ φτάσει στὴν Ἀθήνα, παρά τις προτροπές του Πιτθέα καὶ της Αἰθρας, καθώς ἡ στεριά ἦταν γεμάτη ἀπὸ τέρατα καὶ ληστές. Καὶ πράγματι, ὁ Θησέας ἀντιμετώπισε ἐπιτυχῶς τόσες πολλές προκλήσεις, ποῦ δίκαια θὰ λέγαμε ὅτι κατέχει ἀντίστοιχη θέση με τον Ἡρακλῆ, ποὺ τόσο ζήλευε. Σε αὐτὸ το μέρος του ἄρθρου, θὰ δοῦμε τους ἄθλους ποὺ ἐπιτέλεσε ὁ Θησέας στὴ διαδρομή του ἀπὸ την Τροιζήνα πρὸς την Ἀθήνα.

Ὁ πρῶτος ληστής ποὺ ἀντιμετώπισε ἦταν ὁ Περιφήτης, γιὸς του Ἥφαιστου, ποῦ δροῦσε στὸ βουνό Ἀραχναίο, κοντά στὴν Ἐπίδαυρο. Ἔστηνε καρτέρι στοὺς περαστικούς καὶ τους σκότωνε με ἕνα μεγάλο μεταλλικό ρόπαλο, γι’ αὐτὸ ὀνομαζόταν καὶ Κορυνήτης, ἀπὸ την «κορύνη», ποὺ στὰ Ἀρχαία Ἑλληνικά σήμαινε «ρόπαλο». Ὁ Θησέας πάλεψε μαζί του, τον νίκησε, τον σκότωσε καὶ κράτησε το ρόπαλο γιὰ τον ἑαυτό του.

Ἀμέσως μετά οἱ Κενχρεαί, κοντά στὸν Ἰσθμὸ, ἦταν ἡ πατρίδα του Σίνη του Πιτυοκάμπτη (πεῦκο-τανάλιας). Ὅπως λέει καὶ το ὄνομα του, ὁ γιὸς του Ποσειδῶνα σκότωνε τους περαστικούς με τον ἐξῆς σκληρό τρόπο: Κατέβαζε κάτω δύο παράλληλους γειτονικούς πεύκους, στοὺς ὁποίους ἔδενε τους περαστικούς. Μόλις τους ἔδενε σφικτά, ἄφηνε τα πευκόδεντρα νὰ ἐπιστρέψουν στὴν ἀρχικὴ ὁριζόντιά τους θέση, με ἀποτέλεσμα νὰ τεντώνουν βίαια καὶ νὰ διαμελίζουν το ἄτυχο θῦμα ἀπὸ τὴ μέση. Με τον ἴδιο ἀκριβῶς τρόπο ὁ Θησέας σκότωσε τον ἀκάρδῳ ληστή.

Ἀφοῦ πέρασε ἀπὸ την Κόρινθο, ἔφτασε στόν Κρομμύωνα, στὴν περιοχή ποὺ σήμερα βρίσκεται ὁ οἰκισμός τῶν Ἁγίων Θεοδώρων, ὁπού με ἀκόντια καὶ ξίφη σκότωσε μία ἀγριογουρούνα, τὴ Φαιά, κόρη του Τυφῶνα καὶ της Ἔχιδνας, ποὺ προκαλοῦσε φοβερές ζημιές στήν περιοχή. Ἡ Φαιά ἦταν μητέρα του Καλυδώνιου καὶ του Ἐρυμάνθιου κάπρου.

Την ἑπομένη του στάση - καὶ, ἴσως, την πιὸ ἐπικίνδυνη - την ἔκανε στὶς «Σκιρωνίδες Πέτρες», ἐκεῖ ποὺ βρίσκεται σήμερα ἡ Κακιά Σκάλα, κοντά στὰ Μέγαρα. Ἐκεῖ, τον δρόμο ἀποτελοῦσε ἕνα θεόστενο μονοπατάκι, κατασκευασμένο ἴσα νὰ χωρεῖ μόνο ἕνας ταξιδιώτη. Τέλος πάντων, ἀπὸ την μία πλευρά ὑπῆρχαν οἱ ὁρμητικές κλίσεις τῶν βουνῶν, ἐνῶ ἀπὸ την ἄλλη ὑπῆρχε μία ἄγονη καὶ ἀφιλόξενη παραλία.

Τα βουνά κυριαρχοῦσε ὁ Σκίρωνας, γιὸς του Κορίνθου καὶ ἐγγονός του Πέλοπα, ποὺ ὑποχρέωνε τους περαστικούς νὰ σκύψουν νὰ του πλύνουν τα πόδια. Μόλις κόντευαν νὰ τελειώσουν, τους ἔδινε μία κλωτσιά καὶ ἔπεφταν στὴν παραλία, την ὁποία κυρίευε μία τεράστια σαρκοφάγα χελώνα, ποὺ καταβρόχθιζε με μανία τους περαστικούς ποὺ της ἔριχνε ὁ Σκίρωνας. Ὁ Θησέας πλήρωσε το Σκίρωνα με το ἴδιο νόμισμα, ἐνῶ ἀργότερα κατέβηκε στὴν παραλία καὶ σκότωσε τὴ χελώνα. Το καβούκι της το ἔκανε ἀσπίδα.

Στήν Ἐλευσῖνα, ὁ Θησέας κατόρθωσε να νικήσει τον Κερκύονα, γιὸ του Ποσειδῶνα καὶ ἄριστο πυγμάχο, ὁ ὁποῖος προκαλοῦσε τους διαβάτες σε μάχη μέχρι θανάτου (mortal combat ποὺ λέμε). Ὁ Θησέας τον σήκωσε ψηλά καὶ τον προσεδάφισε με τόση δύναμη, ποὺ σκοτώθηκε ἀπὸ τὴ σύγκρουση.

Τέλος, ἡ τελευταία πρόκληση γιὰ το Θησέα στὸ δρόμο του ἦταν ἡ συνάντησή του με το ληστή Προκρούστη, ἐπίσης γιὸ του Ποσειδῶνα. Ὁ Προκρούστης εἶχε τὴ βάση του στὴν Ἱερὰ Ὁδὸ, ἐκεῖ ποὺ βρίσκεται σήμερα το Δαφνί στὸν Κάτω Κηφισό, ἐνῶ, ὅπως καὶ ἄλλοι ληστές, εἶχε καὶ διάφορα ψευδώνυμα, ὅπως Δαμάστης ἡ Πολυπήμονας. Προσφερόταν νὰ παράσχει φιλοξενία στοὺς περαστικούς, ἀλλὰ τους ὑποχρέωνε νὰ ξαπλώσουν σε εἰδικὸ κρεβάτι ποῦ εἶχε: τους ψηλούς τους ἔβαζε σε ἕνα μικρό κρεβάτι, ἐνῶ τους κοντούς σε ἕνα μεγάλο. Ἀπὸ τους μὲν ψηλούς ἔκοβε το ἐξέχον ἄκρο, τους δε κοντούς τους ὑπέβαλλε στὴν πιὸ κάτω δοκιμασία: τους ἔδενε με λουριά καὶ τους τέντωνε μέχρι νὰ φτάσουν το ἀπαιτούμενο μῆκος. Καὶ στὶς δύο περιπτώσεις, ἀφοῦ ὁλοκλήρωνε τα βασανιστήριά του, τους σκότωνε καὶ καρπούταν τα τιμαλφῆ τους. Ο Θησέας δὲν ὑπέστη τὴ δοκιμασία καὶ σκότωσε τον Προκρούστη με τον ἴδιο τρόπο ποὺ σκότωνε τα θύματά του.

Μετά ἀπὸ ὅλες αὐτὲς τις δοκιμασίες ἔφτασε στὴν Ἀθήνα, γιὰ νὰ συναντήσει τον πατέρα του μέσα ἀπὸ διάφορες δυσκολίες. Ἡ φήμη του καὶ το κάλλος του ἔγιναν τόσο μεγάλες, ποὺ ἀπέκτησαν μυθικές διαστάσεις...


(φώτο:Ο Θησέας σκοτώνει τον Προκρούστη-Αττικό αγγειο 380 π.Χ.)

Αποτέλεσμα εικόνας

Αποτέλεσμα εικόνας
Σχετική εικόνα

Σχετική εικόνα
 
Αποτέλεσμα εικόνας