Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2017

Περί του τελευταίου Δελφικοῦ Χρησμοῦ πρὸς τον αὐτοκράτορα Ἰουλιανό (362 μ.Χ.)



Εἴπατε τῷ βασιλῆϊ , χαμαί πέσε δαίδαλος ἄϋλά, Οὐκέτι Φοῖβος έχει καλύβην οὐ μαντίδα δάφνην, οὐ παγάν λαλέουσαν, ἀπέσβεστο καὶ λάλον ὕδωρ.»

Δηλαδή: «Πεῖτε στὸν βασιλιά, ὅτι στὸ χῶμα κείτεται ὁ ἔντεχνος αὐλὸς, ὁ Φοῖβος δὲν ἔχει πιὰ κατοικία, οὔτε δάφνη μαντική, οὔτε πηγή ὁμιλοῦσα. Χάθηκε καὶ το νερό ποὺ μιλοῦσε»

Αὐτὸς ὁ χρησμός παρουσιάζεται πολλές φορές σὰν ὁ τελευταῖος χρησμός του μαντείου τῶν Δελφῶν. Ὑποστηρίζεται ὅτι δόθηκε στὸν Ὀρειβασίο, ἀπεσταλμένος του αὐτοκράτορος Ἰουλιανοῦ στοὺς Δελφούς, το 362 κ.ε. Χρησιμοποιεῖται κατά κόρον γιὰ νὰ δείξει ὅτι ἡ ἐθνικὴ λατρεία, ἡ λατρεία δηλαδή τῶν Ἑλλήνων, εἶχε ἀρχίσει νὰ καταρρέει καὶ ὅτι ἀπὸ τότε ὁ ἑλληνισμός ἄρχισε νὰ ὑπηρετεῖ το λόγο του χριστιανικοῦ θεοῦ.

Ἂς δοῦμε πρῶτα κατά πόσο αὐτὸς ἤτανε καὶ ὁ τελευταῖος χρησμός του μαντείου. Οἱ ἴδιες οἱ χριστιανικές πηγές ἀναφέρουνε ὅτι το μαντεῖο χρησμοδότησε καὶ μετά τον τελευταῖο χρησμό. Ὁ Θεοδώρητος ἀναφέρει ὅτι ὅταν ὁ Ἰουλιανός ἀποφάσισε νὰ ἐκστρατεύσει κατά τῶν Περσῶν «πέμψας δὲ εἰς Δελφοὺς καὶ Δῆλον καὶ Δωδώνην καὶ τὰ ἄλλα χρηστήρια, εἰ χρὴ στρατεύειν ἐπηρώτα τοὺς μάντεις», ἔστειλε δηλαδή ἀνθρώπους νὰ ρωτήσουνε στὴ Δῆλο, στὴ Δωδώνη καὶ στὸ μαντεῖο τῶν Δελφῶν ἄν ἔπρεπε νὰ ἐκστρατεύσει.

Γιατί νὰ στείλει ἀνθρώπους στοὺς Δελφούς ἄν το μαντεῖο εἶχε ἤδη σταματήσει νὰ χρησμοδοτεῖ; (Σημείωση: ὁ Ὀρειβάσιος εἶχε σταλεῖ στὸ μαντεῖο το 362 κ.ε. ἐνῶ ὁ Ἰουλιανός βάδισε πρὸς την Ἀντιόχεια στὶς 5 Μαρτίου του 363 κ.ε.)

Παρακάτω ξανά ἐπιβεβαιώνει ὁ Θεοδώρητος τὴ λειτουργία του Δελφικοῦ μαντείου λέγοντας «θεὸν καὶ τῶν Μουσῶν ἀρχηγέτην τὸν Πύθιον ὀνομάζοντες». Ὅπως σημειώνει καὶ ὁ E.A. Thompson οἱ λέξεις «τον Πύθιον» δὲ θὰ εἴχανε νόημα ἄν ἐπρόκειτο γιὰ το μαντεῖο της Δωδώνης ἡ της Δήλου, ἀλλὰ δηλώνει ξεκαθάρως ὅτι πρόκειται γιὰ το μαντεῖο τῶν Δελφῶν.

Ὑπάρχουνε λοιπόν διαρρήδην μαρτυρίες ὅτι το μαντεῖο συνέχισε νὰ χρησμοδοτεῖ καὶ μετά τον τελευταῖο χρησμό. Εἶναι πολύ πιθανόν δὲ το Δελφικό μαντεῖο νὰ συνέχισε τὴ λειτουργία του μέχρι καὶ το 391, ὅταν καὶ ὁ Θεοδόσιος με τα ἔδικτά του διέταξε το κλείσιμο ὅλων τῶν μαντείων καὶ ἀπαγόρευσε τὴ μαντική.

Ἀφοῦ ἐκαταρρίφθη λοιπόν το ψεῦδος περί του τελευταίου χρησμοῦ ἄς δοῦμε κατά πόσο ἡ ἀπάντηση της Πυθίας εἶναι ἀληθινή. Κατ’ ἀρχὰς νὰ ποῦμε ὅτι αὐτή ἡ ἀπάντηση δὲν ἀναφέρεται ἀπὸ κανέναν ἄλλο συγγραφέα ἐκτὸς του Κεδρηνού (ὁ ὁποῖος γράφει 800 ἔτη ἀργότερα ἀπὸ την ἐποχῆ ποῦ ὑποτίθεται ὅτι δίδεται ὁ χρησμός) καὶ στὸ ἔργο «Μαρτύριον Ἀρτεμίου» (S. Artemii Passio) το ὁποῖο ἀποδίδεται στὸν ἐκκλησιαστικό συγγραφέα Φιλοστόγιο ὁ ὁποῖος δὲν εἶναι οὔτε αὐτόπτης ἀλλὰ οὔτε καὶ αὐτήκοος μάρτυρας του χρησμοῦ ἀφοῦ γεννήθηκε μετά τὴ χρησμοδότηση του μαντείου καὶ γράφει ἀρκετά ἔτη ἀργότερα.

Μία ἄλλη πηγή ποῦ ἀναφέρει κάτι παρόμοιο εἶναι καὶ ὁ Εὐσέβιος Καισάρειας λέγοντας «σεσίγηται γοῦν ἡ Κασταλίας πηγὴ.." Ἀλλὰ ὁ Εὐσέβιος γράφει σαράντα ἔτη πρὶν τον χρησμό ποῦ μελετᾶμε ἐδῶ πέρα. Το «Εὐαγγελικη Προπαρασκευή» (Praeparatio Evangelica) γράφτηκε μεταξύ 313 καὶ 324, ἐνῶ ὁ χρησμός δώθηκε το 362. Ἐδῶ δηλαδή ὑπάρχει μία σύγχυση. Συμφώνως με τον Εὐσέβιο, το μαντεῖο ἐσίγασε (εἶχε σταματήσει δηλαδή νὰ δίδει χρησμούς) πρίν ἡ ἀκριβῶς το 324. Ἔρχεται λοιπόν ὁ Φιλοστόργιος καὶ μας λέει ὅτι δὲ σταμάτησε το μαντεῖο νὰ χρησμοδοτεῖ πρὶν το 324 ἀλλὰ το 362, ὅταν ὁ Ὀρειβᾶσιος το ἐπισκέφθηκε. Καὶ στὸ τέλος ἔρχεται καὶ ὁ Θεοδώρητος νὰ τους διαψεύσει καὶ τους δύο λέγοντας ὅτι μέχρι καὶ το 363 συνέχισε νὰ χρησμοδοτεῖ. Καὶ ὅλα αὐτὰ ἀπὸ τρεῖς ἐκκλησιαστικές πηγές. Οὔτε οἱ ἴδιοι δὲν ξέρουνε τι γράφουνε. Ὅλα αὐτὰ πρέπει νὰ μας βάζουνε σε σκέψεις γιὰ τὴ φερεγγυότητα των λόγων τους.

Γιὰ νὰ δοῦμε την περίπτωση του Κεδρηνοῦ. Δὲν εἶναι γνωστό ἀπὸ ποῖες πηγές ἀντλεῖ τις πληροφορίες του ὁ Κεδρηνός. Ὑπάρχουνε ὅμως νύξεις γιὰ τον ἱστορικό Ἀγαθία. Σε ἕνα σημεῖο ποῦ μιλάει γιὰ το μαντεῖο καὶ το χρησμό του Ἰουλιανοῦ γιὰ την περσική ἐκστρατεία, λέει «Ἰουλιανὸς δὲ μαντείαις καὶ θυσίαις καὶ ἐπῳδαῖς δαιμόνων καὶ ἀπάταις φραξάμενος, ὡς φησὶν Ἀγαθίας, κατὰ Περσῶν ἐστράτευσεν, ὅτε καὶ χρησμὸν ἔλαβεν». Ὑπάρχουνε δηλαδή ὑπόνοιες ὅτι ὁ Κεδρηνός ἀρύεται τις πληροφορίες του ἀπὸ τον Ἀγαθία (ὁ ὁποῖος παρεμπιπτόντως γράφει δύο αἰῶνες μετά τον ἀποτιθέμενο χρησμό). Ἀλλὰ ὁ Cameron στὸ ἔργο του «Agathias and Cedrenus on Julian» ἀπέδειξε ὅτι ὄχι μόνο δὲν ἀντλεῖ τις πληροφορίες του ὁ Κεδρηνός ἀπ’ εὐθείας ἀπὸ τον Ἀγαθία, ἀλλὰ τις παίρνει ἀπὸ το ἀνώνυμο χρονικό του «Cod. Par. gr. 1712»σε αὐτὸ συμφωνεῖ καὶ ὁ Kaegi). Ὁ Cameron με ἐνάργεια καὶ σαφήνεια προτείνει ἐπίσης ὅτι ὅλοι αὐτοὶ οἱ χρησμοί δὲν εἶναι τίποτα ἄλλο παρά χριστιανικά χαλκεύματα ποῦ ἀποσκοποῦνε στὸ νὰ καταδείξουνε το ψεῦδος των μαντείων τα ὁποία ὁ Ἰουλιανός ἐμπιστευότανε. το ὁποῖο γράφτηκε τον 10ο αἰῶνα καὶ ἔχει σχεδόν μηδενική ἀξία γιὰ τα γεγονότα ποῦ διαδραματίζονται στὸν 4ο αιώνα

Γίνεται σαφές ἀπὸ τα παραπάνω ὅτι ὁ Κεδρηνός οὔτε εἶναι, ἀλλὰ οὔτε καὶ μπορεῖ νὰ θεωρηθεῖ ἐχέγγυα καὶ ἀξιόπιστη πηγή γιὰ τον ὑποτιθέμενο χρησμό.

Γιὰ νὰ δοῦμε τώρα τι λέει ὁ Φιλοστόργιος. Τα λόγια ποῦ παραθέτει λένε ὅτι ὁ Ἀπόλλωνας δὲν ἔχει πλέον κατοικία καὶ ὅτι ἡ μαντική ἱκανότητά του ἔχει πιὰ σβήσει ἀπὸ τους Δελφούς. Ὅπως πολύ ὀρθῶς ἐπισημαίνει ο Bowra αὐτὰ τα λόγια γιὰ νὰ εἶναι ἀληθινά προϋποθέτουνε την ἐρήμωση τῶν Δελφῶν. Το «δαίδαλος ἄϋλά» εἶναι ὁ ναός του Ἀπόλλωνος καὶ ἡ «καλύβα» το ἱερὸ ἄδυτό του ναοῦ. Ἀφοῦ ὁ ναός ἔχει πέσει στὸ ἔδαφος καὶ το ἱερὸ ἄδυτο δὲν ὑπάρχει τότε θὰ πρέπει νὰ ἔχουνε ἰσοπεδωθεῖ καὶ οἱ Δελφοί, πρᾶγμα το ὁποῖο ὅμως δὲν ἰσχύει.

Εἶναι ἀλήθεια ὅτι ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος εἶχε ρημάξει τους Δελφούς κατακλέβοντας πολλούς ἀπὸ τους θησαυρούς του , παρ’ ὅλα αὐτὰ οἱ Δελφοί διατηρούσανε ἀκόμα την αἴγλη τους καὶ δὲν εἴχανε ἐρειπωθεῖ. Ὑπήρχανε ἀκόμα ἀνδριάντες του Κωνσταντίνου, του Κωνστάντιου καὶ του Ἰουλιανοῦ, το ὁποῖο μαρτυρεῖ ὅτι οἱ Δελφοί ἐπιζούσανε καὶ ὅτι το μέρος ἔχαιρε σεβασμοῦ. Ὁ Ἡμέριος ἀναφέρει ἐπίσης ὅτι γινότανε ἀκόμη ἱεροπραξίες στὸ ναό την ὁποία ἀναφορά του Ἡμερίου ὁ Bowra τὴ χρονολογεῖ στὶς ἀρχὲς της βασιλείας του Ἰουλιανοῦ. Στὴν πραγματικότητα οἱ Δελφοί ἤτανε ἀκόμα ἀκμαῖοι καὶ χρησμοδοτούσανε τουλάχιστον μέχρι το 384, ὅταν ὁ Κλαυδιανός ἀπευθυνόμενος στὸν αὐτοκράτορα Ὀνώριο καὶ ἀναφερόμενος στὴ γέννησή του (του Ὀνωρίου), λέει ὅτι ἔσπασαν τὴ σιωπή τους οἱ Δελφοί καὶ ὁ Κερασφόρος Ἄμμωνας. Ἡ δήωση τῶν Δελφῶν πρέπει νὰ ἄρχισε ἐκείνη την περίοδο με τους ἀλάστορες Θεοδόσιο καὶ Κυνήγιο καὶ νὰ ἀποτελειώθηκε με τον Ἀρκάδιο.

Ἴσως κάποιοι νὰ ἀναλογιστοῦνε ὅτι το μαντεῖο εἶχε ἤδη σιωπήσει ὡς ἀποτέλεσμα του εἰδεχθές Θεοδοσιανού Κώδικα 9.16.4 (Κωνστάντιος: «sileat omnibus perpetuo divinandi curiositas»). Ἀλλὰ αὐτὸ ἀπὸ μόνο του ἀναιρεῖ την παράθεση του Φιλοστόργιου· ἄν το μαντεῖο εἶχε ὄντως σωπάσει τότε πώς ἔδωσε το χρησμό ποῦ ἀναφέρει ὁ Φιλοστόργιος;

Ο Bowra εἶναι σαφής: «εἶναι ἀδύνατον νὰ πιστέψουμε ὅτι αὐτὸ το κείμενο εἶναι χρησμός. Δὲν ταιριάζει οὔτε στοὺς Δελφούς οὔτε στὴν προσπάθεια του Ἰουλιανοῦ νὰ ἀναζωογονήσει την ἐθνικὴ λατρεία. Παρά την ἀδιαμφισβήτη δύναμή του, εἶναι μία πλαστογραφία, ἕνα ποίημα ποῦ μεταμφιέζεται σὰν χρησμός, ἀλλὰ στὴν πραγματικότητα ἐξυπηρετεῖ ἄλλες ἀνάγκες» καὶ στὶς λέξεις «λαλέουσαν» καὶ «λάλον» ὑπάρχει περισσότερο ἀπὸ ἕνα ἴχνος γιὰ προσβολή καὶ ἡ ἐπανάληψη του λαλ- ἰσχυροποιεῖ την ὑπόνοια ὅτι ὁ χρησμός του μαντείου δὲν εἶναι τίποτα περισσότερο ἀπὸ φληναφήματα καὶ ἀσυναρτησίες. Αὐτὸ ἐπιβεβαιώνεται καὶ ἀπὸ τον τρόπο ποῦ ὁ Ἀρτέμιος ξεστομίζει τις φράσεις [σσ. ὁ Ἀρτέμιος ἐκστομίζει τις προτάσεις του χρησμοῦ ἐνῶ εἶναι σε ἀπελπιστική θέση καὶ δικάζεται γιὰ τὴ ζωή του] γιὰ νὰ ἀποδείξει την ἀχρηστία του Ἀπόλλωνος στὸν Ἰουλιανό. Ὁ Φιλοστόργιος εἶδε το ἀρνητικό πνεῦμα του χρησμοῦ καὶ ἄν σκεφτοῦμε χωρίς προκαταλήψεις θὰ δοῦμε ὅτι ὁ χρησμός ἀκούγεται σὰν νὰ λοιδορεῖ τον αὐτοκράτορα ποῦ ἐγκαταλείφθηκε ἀπὸ τους ἴδιους του τους θεούς. Σε αὐτὴ την περίπτωση θὰ πρέπει νὰ ἔχει ἐπινοηθεῖ ἀπὸ χριστιανό γιὰ νὰ δείξει τὴ ματαιότητα της πίστεως του Ἰουλιανοῦ στὸ μαντεῖο.

Κανένας χριστιανός δὲ θὰ εἶχε πρόβλημα νὰ παρουσιάσει σὰν ἄχρηστο το μαντεῖο· τον Ἀπόλλωνα τον θεωρούσανε δαίμονα, δὲ θὰ ἀρνούτανε την ὑπάρξη του, καὶ νὰ τον κάνουνε [τον Ἀπόλλωνα] νὰ παραδεχτεῖ την ἴδια του την ἧττα θὰ ἤτανε πολύ ἑλκυστικό γιὰ τους χριστιανούς. Φαίνεται ὅτι ὁ χρησμός εἶναι χριστιανική ἀπάτη ποῦ ἔχει ὥς σκοπό νὰ δραματοποιήσει καὶ νὰ πείσει τους χριστιανούς νὰ δεχτοῦνε την κατάσταση [την παρακμή δηλαδή του ἑλληνισμοῦ] σὰν ἀληθινή. Αὐτὸ ποῦ κάνει το κείμενο του χρησμοῦ μοναδικό δέν εἶναι ἡ μελαγχολία γιὰ το ἀνέκκλητο παρελθόν ἀλλὰ ἡ παρόρμηση νὰ καταδείξει την ἀχρηστία τῶν δελφικῶν ἀξιώσεων, ἔτσι ὅπως ὁ Ἰουλιανός μέσα στὴν εὐπιστία του εἶχε ἐνισχύσει καὶ πιστέψει.

Καὶ καταλήγει ὁ Bowra «Αὐτὴ ἡ πλαστογράφηση του δελφικοῦ χρησμοῦ, ὥστε νὰ συνάδει με τὴ χριστιανική πολεμική, δὲν εἶναι μοναδική. Ὁ Εὐσέβιος, ποῦ πέθανε γύρω στὸ 340, ἐπίσης μας παραδίδει ἕναν ὑποτιθέμενο (σ.σ. alleged στὸ πρωτότυπο) χρησμό ποῦ ἔδωσε ἡ Πυθία στὸν Αὔγουστο, στὸν ὁποῖο ὁ θεός λέει ὅτι με τὴ διαταγή ἑνός «Ἑβραίου παιδιοῦ» (σ.σ. παῖς Ἑβραῖος στὸ πρωτότυπο) θὰ πρέπει νὰ πάει πίσω στὸν Ἄδη. (ap. Cedr. 1, p. 320 BEKKER)»

Ψεῦδος λοιπόν ὁ ἀποτιθέμενος χρησμός


.

Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017

Ἠχῶ - Η Νύμφη τῶν δασῶν




Children of the Forest Painting by Emily Fiegenschuh ©2015 Emily Fiegenschuh

Ἠχῶ - Η Νύμφη τῶν δασῶν

"Ἠχῶ, Νύμφη Ὀρειᾶδα ἡ ὀρεισίδρομος ἡ πετρήεσσα ἡ πέτρας ὁρείας παῖς"

Ἡ Ἠχῶ ἦταν Νύμφη τῶν πηγῶν καὶ τῶν δασῶν (Ὀρειάδα ἡ ὀρεισίδρομος ἡ πετρήεσσα ἡ πέτρας ἀρείας παῖς) γύρω ἀπὸ την ὁποία δημιουργήθηκαν διάφοροι μῦθοι ποῦ σκοπό εἶχαν νὰ ἐξηγήσουν την προέλευση του ἀντίλαλον.

Σύμφωνα με μία ἐκδοχὴ, ἡ Ἠχῶ εἶχε διδαχθεῖ ἀπὸ τις Μοῦσες τον αὐλὸ καὶ το τραγούδι. Ζοῦσε μακριά ἀπὸ τους Ἠχῶ - Η Νύμφη των δασῶν

"Ἠχῶ, Νύμφη Ὁρειάδα ἡ ὀρεισίδρομος ἡ πετρήεσσα ἡ πέτρας ἀρείας παῖς"

Ἡ Ἠχῶ ἦταν Νύμφη των πηγῶν καὶ τὠν δασῶν (Ὁρειάδα ἡ ὀρεισίδρομος ἡ πετρήεσσα ἡ πέτρας ὀρεῖας παῖς) γύρω ἀνθρώπους κι ἀπέφευγε τον ἔρωτα τους. Ἀρνιόταν ἀκόμη καὶ τον ἔρωτα τῶν θεῶν, γι' αὐτὸ ὁ θεός Πάνας εἶχε θυμώσει μαζί της ἐπειδή δὲν ἀνταποκρινόταν στὸν ἔρωτα του, ἐνῶ ἀντίθετα ἐκείνη ποθοῦσε κάποιο Σάτυρο ποῦ την ἀπέφευγε.
Art by Madalyn McLeod - http://evanira.deviantart.com/
Σύμφωνα με ἄλλη παράδοση ὁ Πάνας εἶχε ἐμπνεύσει μανία στοὺς βοσκούς της χώρας ἐναντίον της Ἠχοῦς, με ἀποτέλεσμα ἐκεῖνοι νὰ τὴ διαμελίσουν καὶ νὰ διασκορπίσουν τα μέλη της. Ἡ Γαῖα περισυνέλεξε τα μέλη καὶ τα ἔθαψε. Κι ἐπειδή ἡ Ἠχῶ δὲν ἔχασε μετά το θάνατό της την ἱκανότητά της νὰ ἀναπαράγει ὅσους ἤχους ἄκουγε, τους ἐπαναλάμβανε ἀπὸ κάθε τόπο ποὺ ἦταν θαμμένο κάποιο μέλος του σώματός της.

Ὁ Ὀβίδιος ἀναφέρει ὅτι ἡ Ἠχῶ με τὴ φλυαρία της κρατοῦσε ἀπασχολημένη την Ἤρα γιὰ νὰ μὴν μπορεῖ νὰ ἀντιληφθεῖ τις διάφορες ἐρωτικές σχέσεις του Δία. Ὅταν ἡ Ἤρα κατάλαβε το σχέδιο του Δία καὶ της Ἠχοῦς καταδίκασε τὴ Νύμφη νὰ μὴν μπορεῖ νὰ λέει ὅτι θέλει, ἀλλὰ νὰ ἐπαναλαμβάνει τις τελευταῖες συλλαβές των λέξεων ποῦ ἄκουγε.

Σύμφωνα με ἄλλη παράδοση ἡ Ἠχῶ εἶχε ἐρωτευθεῖ το Νάρκισσο κι ὅταν ἐκεῖνος ἀρνήθηκε τον ἔρωτα της ἐκείνη ἀποσύρθηκε ἀπὸ ντροπή μέσα σε ἐρημικά σπήλαια. Ἀπὸ τὴ λύπη της ἐξαϋλώθηκε καὶ ἀπόμεινε μόνο ἡ φωνή καὶ τα κόκαλά της, τα ὁποία οἱ θεοί μεταμόρφωσαν σε βράχο. Ἀπὸ τότε η Ἠχῶ ἔπαψε νὰ ἐμφανίζεται στὰ δάση καὶ ἀπαντοῦσε ἀπὸ το βράχο σε ὅσους την καλοῦσαν.

Βιβλιογραφία - Αναφορές

Λόγγος, Δάφνης και Χλόη, 3, 23, 1, 3

Νυμφῶν, ὦ κόρη, πολὺ γένος, Μελίαι καὶ

Δρυάδες καὶ Ἕλειοι· πᾶσαι καλαί, πᾶσαι μουσικαί. Καὶ

μιᾶς τούτων θυγάτηρ Ἠχὼ γίνεται, θνητὴ μὲν ὡς ἐκ πα-

τρὸς θνητοῦ, καλὴ δὲ ὡς ἐκ μητρὸς καλῆς.

Τρέφεται μὲν ὑπὸ Νυμφῶν, παιδεύεται δὲ ὑπὸ Μουσῶν συρίζειν, αὐ-

λεῖν, τὰ πρὸς λύραν, τὰ πρὸς κιθάραν, πᾶσαν ᾠδήν, ὥστε

καὶ παρθενίας εἰς ἄνθος ἀκμάσασα ταῖς Νύμφαις συνεχό-

ρευε, ταῖς Μούσαις συνῇδεν· ἄρρενας δὲ ἔφευγε πάντας,

καὶ ἀνθρώπους καὶ θεούς, φιλοῦσα τὴν παρθενίαν·

Ὁ Πὰν ὀργίζεται τῇ κόρῃ, τῆς μουσικῆς φθονῶν, τοῦ κάλλους

μὴ τυχών, καὶ μανίαν ἐμβάλλει τοῖς ποιμέσι καὶ τοῖς αἰπό-

λοις. Οἱ δὲ ὥσπερ κύνες ἢ λύκοι διασπῶσιν αὐτὴν καὶ ῥίπ-

τουσιν εἰς πᾶσαν τὴν γῆν ἔτι ᾄδοντα τὰ μέλη.

Καὶ τὰ μέλη Γῆ χαριζομένη Νύμφαις ἔκρυψε πάντα. Καὶ ἐτήρη-

σε τὴν μουσικὴν καὶ γνώμῃ Μουσῶν ἀφίησι φωνὴν καὶ μι-

μεῖται πάντα, καθάπερ τότε ἡ κόρη, θεούς, ἀνθρώπους, ὄρ-

γανα, θηρία· μιμεῖται καὶ αὐτὸν συρίττοντα τὸν Πᾶνα.

Ὁ δὲ ἀκούσας ἀναπηδᾷ καὶ διώκει κατὰ τῶν ὀρῶν, οὐκ

ἐρῶν τυχεῖν ἀλλ' ἢ τοῦ μαθεῖν τίς ἐστιν ὁ λανθάνων μαθητής.

Λουκιανός, Επιγράμματα, 16, 154, 1

Ἠχὼ πετρήεσσαν ὁρᾷς, φίλε, Πανὸς ἑταίρην,

ἀντίτυπον φθογγὴν ἔμπαλιν ᾀδομένην,

παντοίων στομάτων λάλον εἰκόνα, ποιμέσιν ἡδὺ

παίγνιον. ὅσσα λέγεις, ταῦτα κλύων ἄπιθι.

An illustration by Paul Wood-Roffe for “The Tempest” by William Shakespeare

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017

Οι πέντε πίθηκοι. Διαβάστε το!



Οἱ πέντε πίθηκοι. Διαβάστε το!


Ἴσως ἔχετε ἀκούσει τουλάχιστον μία φορά ἕναν συγκεκριμένο ἀστικὸ μῦθο:

Κάποιοι ἐπιστήμονες ἔκαναν το ἐξῆς πείραμα. Ἔκλεισαν σε ἕνα κλουβί πέντε πιθήκους μαζί με μία σκάλα, στὴν κορυφή της ὁποίας τοποθέτησαν ἕνα τσαμπί μπανάνες. Ὅποτε κάποιος πίθηκος ἀνέβαινε την σκάλα γιὰ νὰ πάρει το τσαμπί, οἱ ἐρευνητές ἔριχναν κρύο νερό στοὺς ὑπολοίπους 4. Ἀπὸ ἕνα σημεῖο καὶ μετά, ὁπότε κάποιος πίθηκος ἐπιχειροῦσε νὰ πάρει το τσαμπί, δεχόταν ἐπιθέση ἀπὸ ὅλους τους ὑπολοίπους.

Κάποια στιγμή, κανείς ἀπὸ τους 5 δὲν τολμοῦσε νὰ ἀνέβει την σκάλα. Τότε, οἱ ἐπιστήμονες ἀντικατέστησαν ἕναν ἀπὸ τους πιθήκους με ἕναν ἄλλον. 
Ο νέος ἔκανε την ἀναμενόμενη πράξη, νὰ ἀνέβει στὴν σκάλα γιὰ τις μπανάνες καὶ φυσικά ἔφαγε ξύλο. Ἀπὸ ἕνα σημεῖο καὶ μετά, σταμάτησε καὶ ὁ νέος τις προσπάθειές του νὰ ἀνέβει.ία σκάλα, στην κορυφή της οποίας τοποθέτησαν ένα τσαμπί μπανάνες. 
Όποτε κάποιος πίθηκος ανέβαινε την σκάλα για να πάρει το τσαμπί, οι ερευνητές έριχναν κρύο νερό στους υπολοίπους 4. Από ένα σημείο και μετά, όποτε κάποιος πίθηκος επιχειρούσε να πάρει το τσαμπί, δεχόταν επίθεση από όλους τους υπολοίπους.




Ἀντικαταστάθηκαν σταδιακά καὶ οἱ 5 με την ἴδιά διαδικασία καὶ εἶχαν πάντα ὅλοι την ἴδιά ἀντίδραση. Φυσικά, παγωμένο νερό δὲν εἶχε πέσει σε κανέναν, ἀπὸ τότε ποῦ οἱ πίθηκοι ἔμαθαν νὰ ἐπιτίθενται στὸν δύστυχο, ποῦ πλησίαζε την σκάλα. 
Οἱ νέοι δὲν εἶχαν δεῖ ἡ αἰσθανθεῖ ποτέ το κρύο νερό. 
 Το ἀποτέλεσμα ἦταν 5 ζωντανά ποῦ δὲν πλησίαζαν τις μπανάνες, χωρίς νὰ ἔχουν την παραμικρή ἰδέα γιατί.

Ἐάν μποροῦσε κανείς νὰ ἐπικοινωνήσει με τους τελευταίους πιθήκους καὶ νὰ τους ρωτήσει, γιατί δὲν ἐπιτρέπουν σε κανέναν νὰ πλησιάσει την σκάλα, ἡ ἀπάντηση θὰ ἦταν κάτι στὰ πλαίσια του "Δὲν ξέρουμε, ἔτσι εἶναι τα πράγματα ἐδῶ", ἡ ἴσως, "Γιατί ἔτσι μας ἔμαθαν αὐτοὶ ποῦ ἦταν ἐδῶ παλιά".

Αὐτή ἡ ἱστορία εἶναι ἀπόφθεγμα ἑνὸς συνόλου πειραμάτων καὶ ἴσως νὰ μὴν εἶναι πλήρως ἀληθινή, ἀλλὰ στὸ διδακτικό της κομμάτι, μας θυμίζει πολλά, παρά πολλά φαινόμενα της καθημερινότητάς μας. Ἕνα ἀπὸ αὐτὰ, εἶναι το πώς οἱ ἄνθρωποι τείνουμε νὰ ἀντιμετωπίζουμε ἕνα ἀπὸ τα πιὸ ἐπίφοβα κομμάτια της ζωῆς μας, την θρησκεία.

Αυτή η ιστορία είναι απόφθεγμα ενός συνόλου πειραμάτων και ίσως να μην είναι πλήρως αληθινή, αλλά στο διδακτικό της κομμάτι, μας θυμίζει πολλά, παρά πολλά φαινόμενα της καθημερινότητάς μας. Ένα από αυτά, είναι το πώς οι άνθρωποι τείνουμε να αντιμετωπίζουμε ένα από τα πιο επίφοβα κομμάτια της ζωής μας, την θρησκεία.

Εἶναι ἐξαιρετικά δύσκολο γιὰ ὁποιονδήποτε νὰ δεχτεῖ νὰ ἀλλάξει ἡ ἔστω νὰ ἀμφισβητήσει το ὁποιοδήποτε ἰδεολογικό ὑπόβαθρο, με το ὁποῖο μεγάλωσε καὶ ἀκόμα περισσότερο ἄν μιλᾶμε γιὰ θρησκευτικά ζητήματα, διότι αὐτὰ συνδέονται με την ὕπαρξη μας καὶ πολλές φορές την αἰώνια ἀνταμοιβή ἡ την αἰώνια κόλαση.
 Αὐτὸ ἰσχύει γιὰ τους πιστούς ὅλων τις θρησκειῶν καὶ ἡ δυσκολία αὐτὴ ἀσφαλῶς δὲν ὀφείλεται στὴν ἀκεραιότητα της ὁποιασδήποτε θρησκευτικῆς διδαχῆς, ἀλλὰ στὸ ὅτι ΕΤΣΙ ΜΑΣ ΕΜΑΘΑΝ, ὅπως ἀκριβῶς στοὺς παραπάνω πιθήκους.

Ἀντίθετα, αὐτὸ ποῦ μας βγαίνει πολύ εὔκολα νὰ κάνουμε εἶναι ἡ ἀμφισβήτηση τῶν θρησκευτικῶν πιστεύω των ἄλλων, δηλαδή θρησκειῶν καὶ δογμάτων με τα ὁποία δὲν μεγαλώσαμε.
 Ἐφόσον δὲν μεγαλώσαμε με αὐτὰ, τα κρίνουμε με ὑπέρμετρη, πολλές φορές, αὐστηρότητα καὶ με τον πλήρη ὀρθολογισμό μας.

Κατά την θρησκεία με την ὁποία μεγαλώσαμε στὴν Ἑλλάδα, τον ἐβραιοχριστιανισμό, μας δίδαξαν ἀπὸ μικρούς την καλοσύνη καὶ την φιλανθρωπία του Χριστοῦ, ἀλλὰ καὶ την σκληρότητα του θεοῦ της Παλιάς Διαθήκης, του Γιαχβέ, ὁ ὁποῖος φέρεται νὰ εἶναι ὁ πατέρας του Χρηστοῦ. 
Αὐτὴ ἡ σύγκριση (προσοχή στὶς αἱρέσεις, ε;) ἔκανε τεράστια ἐντύπωση στὰ παιδικά κυρίως μυαλά μας, ἄσχετα ἄν μεγαλώσαμε σε αὐστηρά ἐκκλησιαστικό περιβάλλον ἡ ὄχι, διότι πολύ ἁπλὰ εἶναι ΚΟΙΝΗ ΛΟΓΙΚΗ νὰ κάνει ἕνας ἄνθρωπος τον συλλογισμό ὅτι κάτι δὲν πάει καλά στὸ ὅλο ἐγχείρημα. 
Ἡ φράση 'Σαδιστής πατέρας' ἦταν της μόδας κάποτε γιὰ νὰ περιγράφει τον θεό στὴν Π.Δ.

Λιθοβολισμοί, πόλεμοι, βασανιστήρια, λάφυρα, δάνεια καὶ ἕνας ἄγγελος του θανάτου ποῦ σκοτώνει τα πρωτότοκα ἑνὸς ὁλόκληρου λαοῦ, ἔπρεπε ΜΕ ΤΟ ΖΟΡΙ νὰ συνάδουν με ἕναν Χριστό ὁ ὁποῖος δίδασκε νὰ ἀγαπᾶμε καὶ τους ἐχθρούς μας καὶ κάποιος ἔπρεπε νὰ μας ἐξηγήσει πώς γίνεται αὐτὸ.

Ἀπαντήσεις θεολόγων καὶ ὄχι μόνο περιλαμβάνουν φράσεις ὅπως "Οἱ ἄνθρωποι τότε ἦταν σκληροί", "ἡ Βίβλος εἶναι ἀλληγορική", "πρέπει νὰ τα δεῖς ὑπὸ το πρίσμα της ἀγάπης" καὶ τα λοιπά. 
Σε προσωπική συζήτηση γιὰ τα δάνεια ποῦ ὑπόσχεται ὁ Γιαχβέ, με τα ὁποία οἱ Ἰουδαῖοι θὰ ὑποδούλωναν τους ἄλλους λαούς, ἔλαβα ἀπάντηση πῶς εἶναι δάνεια...πνευματικά, διά της διαδόσεως του λόγου του Θεοῦ στοὺς ὑπολοίπους λαούς καὶ ὅτι ἐφ'όσον οἱ μισοί(;) Ἀπόστολοι ἦταν Ἰουδαῖοι, αὐτὴ ἡ ὑπόσχεση/προφητεία ἔχει ξεπληρωθεῖ.
 Ὁπωσδήποτε κάποιοι θὰ ἔχετε ὑποστηρίξει ἀνάλογες συζητήσεις με ἀνάλογα "ἐπιχειρήματα". Ἐπειδή ἐλάχιστο νόημα ἔχει νὰ ἀναφέρει κανείς το πόσο παιδαριώδη ἀκούγονται ὅλα αὐτὰ, σε ἕνα φυσιολογικό μυαλό, σκεφτεῖτε ἐναλλακτικά το ἐξῆς: Ὅταν το κοράνι, ὁ Μωάμεθ καὶ ὁ Ἀλλὰχ παροτρύνουν τους Μουσουλμάνους νὰ πράξουν ΤΑ ΙΔΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, τότε οἱ Μουσουλμᾶνοι σας φαίνονται κακοί καὶ ἀντίχριστοι. '
Ὅταν το ἑβραϊκό κομμάτι της θρησκείας μας διδάσκει τα ἴδια, τότε ξαφνικά οἱ παραπάνω ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ βγάζουν πολύ νόημα στὸ μυαλό σας.

Ο λόγος γι' αὐτὸ εἶναι ἕνας καὶ μόνο ἕνας. Ἔτσι σας ΕΜΑΘΑΝ. Ὅπως ἀκριβῶς ἔμαθαν στοὺς πιθήκους νὰ ἀντιδροῦν με συγκεκριμένο τρόπο ὑπὸ συγκεκριμένες συνθῆκες, χωρίς νὰ ἀναρωτηθοῦν ποτέ το γιατί. 
Ο Θεός ΠΡΟΦΑΝΩΣ δὲν εἶναι σαδιστής, ΠΡΟΦΑΝΩΣ δὲν διέταξε νὰ λιθοβολήσουν κανέναν ἐπειδή... μάζεψε ξύλα το Σάββατο, ΠΡΟΦΑΝΩΣ τα προαναφερθέντα δάνεια δὲν εἶναι δάνεια πνευματικά καὶ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ἡ θρησκεία (καὶ ὄχι ἡ πίστη, μὴν μπερδεύεστε) με την ὁποία μεγαλώσαμε ἔχει ἀρκετὰ κενά λογικῆς.

Οἱ πίθηκοι δὲν μποροῦν νὰ κάνουν ἀλλιῶς, ἐμεῖς ὅμως μποροῦμε. Καὶ ὄχι ἁπλὰ μποροῦμε, ἀλλὰ ἔχουμε χρέος νὰ χρησιμοποιήσετε τον νοῦ καὶ το αὐτεξούσιο ποῦ ὁ Θεός ἔδωσε, γιὰ νὰ κρίνετε την δική σας παράδοση ΤΟΣΟ ΑΥΣΤΗΡΑ, ΟΣΟ ΚΡΙΝΕΤΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ.

Ὅσο δύσκολο σας εἶναι νὰ δεχτεῖτε ὅτι ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ΙΣΩΣ νὰ μὴν ἦταν καὶ τόσο ἅγιος, τόσο δύσκολο εἶναι γιὰ τους μουσουλμάνους νὰ δεχτοῦν ὅτι ο Μωᾶμεθ ἦταν ἕνας ἐγκληματίας παιδοβιαστῆς. Ἔτσι τους ΕΜΑΘΑΝ.

Ὅσο δύσκολο σας εἶναι νὰ δεχτεῖτε ὅτι Γιαχβέ μπορεῖ νὰ μὴν εἶναι ὁ Θεός, τόσο δύσκολο εἶναι γιὰ τους Καθολικούς νὰ δεχτοῦν, ὅτι το Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι Θεός καὶ ὅτι ὁ Πάπας, μπορεῖ νὰ κάνει καὶ κάνα λαθάκι. Ἔτσι τους ΕΜΑΘΑΝ.

Οἱ ἐγωιστές πιθηκίζουν καὶ ἀρνοῦνται νὰ δεχτοῦν, πῶς μπορεῖ νὰ τους ἔμαθαν λάθος πράγματα, οἱ ταπεινοί παραδέχονται την ἀγνοίᾳ τους, ἐρευνοῦν καὶ ΑΚΟΥΝ ἀνθρώπους ποῦ διεξάγουν καὶ παρουσιάζουν ἔρευνα, με στοιχεῖα καὶ ἐπιχειρήματα, πρὶν προσπαθήσουν νὰ τους ἀντικρούσουν, γνωρίζοντας ἔστω τι προσπαθοῦν νὰ ὑποστηρίξουν καὶ τι νὰ ἀντικρούσουν.

Μὴν γίνεστε πίθηκοι. Μὴν χτυπᾶτε ὅποιον προσπαθεῖ νὰ φτάσει στὸ τσαμπί με τις μπανάνες, λόγω της ψυχρολουσίας ποῦ σας ἐπιφέρει ἡ ἀρνήση της παράδοσής σας. 
Μπορεῖτε νὰ ἀντέξετε την ἀλήθεια. Ἁπλὰ δὲν το ξέρετε. Ἔτσι σας ἔμαθαν.

Ν.Σ

Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

Τὶ ἀπέγινε ἡ ὡραία Ἑλένη


Τὶ ἀπέγινε  ἡ ὡραία  Ἑλένη 


"Ἑλένη, εἶσαι του Δία θυγατέρα, σὰν ἄσπρος κύκνος ὁ γονιός σου στὸν κόρφο σ’ ἔσπειρε της Λήξας.
Ὕστερα σ’ ὅλη την Ἑλλάδα σε εἶπαν ἄδικη, ἄπιστη, ἄθεή, προδότρια.
Μὲς στοὺς ἀνθρώπους δὲν ὑπάρχει τίποτα σίγουρο, στῶν θεῶν μόνο τα λόγια βρῆκα την ἀλήθεια."Εὐριπίδης- Ἑλένη στ. 1144-1150
Την τραγικότητα του ρόλου της γυναίκας ποῦ "ἔστειλε" χιλιάδες ἄνδρες νὰ πολεμήσουν στὸν δεκαετῆ πόλεμο της  Τροίας  ὅλοι τον γνωρίζουμε. Ἡ  ὡραία Ἑλένη   μισήθηκε, ὑμνήθηκε κατηγορήθηκε καὶ ἐνέπνευσε. Ὅμως  τι ἀπέγινε ἡ ὡραία Ἑλένη; Ποῖο ἦταν το τέλος της; Ἄς πᾶμε νὰ ξετυλίξουμε το κουβάρι του μύθου.

 Μετά την φυγή της ἀπὸ την  Σπάρτη, μετά τα χρόνια του Τρωικοῦ πολέμου, μετά την πολυτάραχη ἐπιστροφή της στὴν Σπάρτη, μετά τον θάνατο του  Μενελάου,  ἡ  Ἑλένη  βρέθηκε ἀνάμεσα σε δύο προγόνους ποῦ την ἀπεχθάνονταν: τον  Νικόστρατο  καὶ τον  Μεγαπένθη. Τότε πῆρε την ἀποφάσει νὰ ξαναφύγει, αὐτὴ την φορά μόνη, -κατά μία ἄλλη ἐκδοχὴ ἐξορίστηκε ἀπὸ τους γιοὺς του Μενέλαου-, γιὰ νὰ βρεθεῖ με μία παιδική της φίλη. Ταξίδεψε μέχρι την  Ρόδο  καὶ μετέβη στὴν ἀργολική ἀποικία της Ρόδου, ὅπου βασίλευε ἡ  Πολυξώ,  χήρα τότε ἀπὸ τις πολλές του Τρωικοῦ πολέμου. Ἡ  Ἑλένη  ἀναζητοῦσε ἐπὶ τέλους καταφύγιο κοντά σε μία γυναῖκα στὶς παιδικές της ἀναμνήσεις. Ἡ  Πολυξώ ὅμως ἤθελε νὰ ἐκδικηθεῖ γιὰ τον ἄντρα της τον  Τληπόλεμο . (Παυσανίας - 3.19.9-11). Ὅπως πολλές ἄλλες γυναῖκες ἐπέρριπτε στὴν Ἑλένῃ την εὐθύνη  γιὰ τον χαμό του. Ἀλλὰ ὑποδέχθηκε την Ἑλένη εὐγενικά. Γιὰ πρώτη φορά δὲν παρενοχλοῦσαν την Ἑλένη ἄντρες.
Μία μέρα ὀνειροπολοῦσε ξαπλωμένη στὴν μπανιέρα, ὅταν εἰσέβαλαν μερικές θεραπαινίδες της Πολυξούς μεταμφιεσμένες σε  Ἐρινύες . Την ἔσυραν ἕξω γυμνή ἐνῶ ἔσταζε ἀκόμη νερά καὶ την κρέμασαν σε ἕνα δέντρο, σε ἕνα πλάτανο, δέντρο ἀγαπημένο της  θεάς Ἀφροδίτης  ἀλλὰ καὶ της  Ἐκάτης. Ἀργότερα οἱ Ρόδιοι ἀφιέρωσαν ναό δίπλα στὸν πλάτανο ποῦ την εἶχαν βρεῖ κρεμασμένη καὶ λατρεύτηκε σὰν  Ἑλένη Δεντρίτις. Ἡ Ἑλένη τῶν δέντρων, ἡ δενδρίτις  τιμήθηκε με πλῆθος γονιμικά ἀφιερώματα. Ἡ δεντρολατρεῖα φαίνεται πῶς εἶναι θέμα πολλῶν μυκηναϊκῶν ἔργων τέχνης. Ἔτσι συναντᾶμε στὸν μῦθο την Ἀριάδνη , θεά της Κρήτης νὰ ἀπαγχονίζεται μόνη της ὅπως ἔκανε καὶ ἡ  Ἡριγόνη  της Ἀττικῆς, ἐνῶ ἡ Ἄρτεμις  ἡ ἀπαγχονισμένη, εἶχε ἱερὸ στὴν  Κονδυλαία  της Ἀρκαδίας.
Ὁ  Ἀπολλόδωρος  παραδίδει ὅτι ἡ   Ἑλένη   μεταφέρθηκε στὰ Ἡλύσια πεδία, 
ὅπου ἔζησε με τον Μενέλαο. Ὁ  Εὐριπίδης  (Ορ. 1629 κ.ε.) την εἶχε ἀνεβάσει
στοὺς οὐρανούς με παρέμβαση του Ἀπόλλωνα, ποῦ με προσταγή του Δία, 
σώζει την Ἑλένη ἀπὸ τα σπαθιά των δύο φίλων, Ὀρέστη καὶ Πυλάδη, την 
ὑψώνει στοὺς αἰθέρες, ὅπου ἡ Ἑλένη θὰ ζήσει ἀθάνατη δίπλα στὰ ἀδέλφια 
της τους Διόσκουρους, παραστέκοντάς τους στὸ ἔργο τους γιὰ την προστασία
των ταξιδιωτῶν της θάλασσας.
Ἄλλοτε πάλι λέγεται ὅτι ἡ  Ἰφιγένεια
τὴ θυσίασε στὴν Ταυρίδα ἡ ὅτι ἡ  Θέτιδα  τὴ σκότωσε στὸ ταξίδι της 
ἐπιστροφῆς γιὰ νὰ ἐκδικηθεῖ τον θάνατο του  Ἀχιλλέα.  Σύμφωνα με 
ἄλλη παράδοση ἡ  Ἑλένῃ παντρεύτηκε τον Ἀχιλλέα  καὶ ἔζησαν μαζί στὸ νησάκι
Λευκή . Ἔκαναν μάλιστα καὶ ἕνα γιὸ, τον  Εὐφορίωνα.
 Ἡ Ἑλένη ἔζησε περιτριγυρισμένη ἀπὸ τον  ἔρωτα  μερικῶν ἀντρῶν, ἀπὸ το  μῖσος  πολύ περισσοτέρων καὶ  ἐκεῖνο ὅλων των γυναικών.  Ἔτσι ἡ Ἑλένη ἐπέδειξε την ἴδια ἄσεμνη θρασύτητα τῶν θεαινῶν, ὅταν ἐμφανίστηκε μία νύχτα στὸν  Ὅμηρο  καὶ του ἔδωσε την ἐντολὴ νὰ γράψει ἕνα ἔπος γιὰ τους πολεμιστές του Τρωικοῦ πολέμου, θέλοντας νὰ παρουσιάσει τον θάνατό τους πιὸ ζηλευτό ἀπὸ τῶν ἄλλων, καὶ κατά κάποιο τρόπο χάρη στὴν τέχνη του Ὁμήρου, ἀλλὰ ἰδιαίτερα ἐξ αἰτίας της, ἐκεῖνο το ἔπος εἶναι τόσο θελκτικό καὶ διάσημο ἀνάμεσα σε ὅλα.
Ἀντὶ νὰ κλάψει τις ἐνοχὲς της, παρήγγειλε, σὰν βασίλισσα, την  Ἰλιάδα   στὸν Ὅμηρο, γιὰ νὰ την ὑμνήσει. Η λογοτεχνία ὑπάκουσε στὸ κέλευσμά της ἀπορροφῶντας την ἀφροδίσια μαγεία της. Ο  Στησίχορος  -ποῦ μας διηγεῖται την ἱστορία του ὁ  Πλάτωνας  στὸν Φαῖδρο- την κατηγόρησε ὥς " δίγαμη καὶ τρίγαμη, αὐτή ποῦ ἐγκαταλείπει τους ἄντρες".   Χρειάστηκε νὰ τυφλωθεῖ καὶ νὰ ἀναιρέσει τα λόγια καὶ τις κατηγορίες του γιὰ την Ἑλένη καὶ νὰ ἐπανέλθει ἀπολογητικά λέγοντας: "Δέν εἶναι ἀληθινός τοῦτος ὁ λόγος· δὲν μπῆκες στὰ ὑπερήφανα καράβια κι οὔτε ἔφτασες στῆς Τροίας το κάστρο".
Ἡ ἔνταση ἀνάμεσα στὸ εἴδωλό καὶ το σῶμα της Ἑλένης, σὰν εἴδωλό καὶ μία ὀμορφιά ποῦ ἐκκολάφτηκε ἀπὸ το  αὐγὸ της Ἀνάγκης,  ἦταν πολύ δυνατή. Γιὰ πολλά χρόνια οἱ Ἕλληνες δὲν κατάφεραν νὰ την ἀντέξουν. Στὸν Ὅμηρο το σῶμα καὶ το εἴδωλό συνυπάρχουν σιωπηλά. Μετά το Ὅμηρο, ὁ κόμπος ποῦ τα σφίγγει σε ἕνα καὶ μόνο πλάσμα χαλαρώνει ὅλο καὶ περισσότερο, μέχρι ποῦ διαχωρίζονται. Ἀπὸ την μία πάντα θὰ ὑπάρχει ἡ  ἔνοχη γυναῖκα με τους πολλούς ἄντρες, ἐπανειλημμένα πουλημένη γιὰ την ὀμορφιά της,  ὅπως μία ὁποιαδήποτε ἑταίρα. Ἀπὸ την ἄλλη θὰ ἐμφανίζεται ἡ Ἑλένη, θῦμα της οὐράνιας μοχθηρίας.
Με ἕναν ἐσωτερικό κόσμο ἀμφισβητήσιμο  καὶ με πρόθεση νὰ ἐπιδεικνύεται καὶ νὰ ἐξαπατᾶ, ἡ  ὡραία Ἑλένη  γιὰ αἰῶνες ὑπέμεινε προσβολές καὶ βλαστήμιες. Ἀλλὰ ἦταν πάντα ἡ μοναδική γυναῖκα στὴν ὁποία ὁ Δίας, ἐπέτρεψε νὰ τον ἀποκαλεῖ πατέρα,








Ἕνα ἀρχαῖο θέατρο, μεγάλων διαστάσεων, ἔφερε στὸ φῶς ἡ ἀρχαιολογική σκαπάνη στὸν λόφο του «Κούλμου», στὴ Λευκάδα.



Ἕνα ἀρχαῖο θέατρο, μεγάλων διαστάσεων, ἔφερε στὸ φῶς ἡ ἀρχαιολογική σκαπάνη στὸν λόφο του «Κούλμου», στὴ Λευκάδα.

Στὰ τέλη του 2015 πραγματοποιήθηκαν δοκιμαστικές τομές στὴν ἐν λόγω περιοχή καὶ συγκεκριμένα στὴν ἰδιοκτησία Νικολάου Μικρώνη, στὴ βορειοανατολική πλαγιά του μεσαίου λοφίσκου του «Κούλμου», ὁποῦ διαμορφώνεται ἀμφιθεατρικό κατωφερές κοίλωμα ποῦ ἀπολήγει σε ἕνα ἐπίμηκες ἐπίπεδο τμῆμα.

Οἱ γνώσεις μας γιὰ το ἀρχαῖο θέατρο της πόλης ἦταν περιορισμένες, καθώς ἡ ὕπαρξη του δὲν ἀναφέρεται καθόλου στὶς ἀρχαῖες πηγές.

Στὶς ἀρχὲς του 20ού αἰῶνα εἶχε πραγματοποιηθεῖ ὀλιγοήμερη ἀνασκαφική ἔρευνα, ὑπὸ τὴ διεύθυνση του γερμανοῦ ἀρχαιολόγου Κρίγκερ, συνεργάτη του Ντέρπφελντ, στὴν ἐν λόγω τοποθεσία. Τα ἀποτελέσματα της ἀνασκαφῇς δὲν δημοσιεύτηκαν διεξοδικά, ἀλλὰ στὰ ἀνασκαφικά ἡμερολόγια καὶ σχέδια ἀναφέρεται ὁ ἐντοπισμός στοιχείων ποῦ σχετίζονται με ἀρχαῖο θέατρο.

Η Ἐφορεία Ἀρχαιοτήτων Αἰτωλοακαρνανίας καὶ Λευκάδας πραγματοποίησε συνολικά δεκατρεῖς τομές καὶ ἀπὸ τα ἀποτελέσματα των ἐργασιῶν ἐπιβεβαιώθηκε ἡ θέση του θεάτρου, καθώς ἐντοπίσθηκαν σειρές ἑδωλίων, τμῆμα της ὀρχήστρας καὶ τμήματα των ἀναλημματικών τοίχων του κοίλου καὶ της σκηνῆς.
epimikis

thesi1


Συγκεκριμένα, στὶς ἕξι ἀπὸ τις τομές ἐντοπίσθηκαν ἑδώλιά λαξευμένα στὸν βράχο, βάθους κυμαινόμενου ἀπὸ 0,73 ἑως 0,90 μ. καὶ ὕψους ἀπὸ 0,22 ἑως 0,33 μ.

Ἀπὸ την ὀρχήστρα ἐντοπίσθηκε τμῆμα τοίχου σε κάτοψη τεταρτημορίου, πλάτους ἑως 0,60 μ. Ὅσον ἀφορᾶ δὲ τον ἀναλημματικό τοῖχο του κοίλου, αὐτὸς ἐντοπίσθηκε σε μῆκος 3 μ. καὶ πλάτος ἑως 0,79 μ. Ο ἀναλημματικός τοῖχος ἐντοπίστηκε σε μῆκος 25 μ. καὶ ὕψος έως 0,75 μ.


Η ἔρευνα, ἀνάδειξη καὶ ἡ προστασία του μνημείου ἀναμένεται νὰ συνεχιστοῦν.

Περί της καταγωγῆς τῶν ἀρχαίων Ἀθηναίων



Περί της καταγωγῆς τῶν ἀρχαίων Ἀθηναίων











Βάσει των θρύλων καὶ της ἱστορίας




Οἱ Ἀθηναῖοι ἦταν πάντα αὐτόχθονες. Καθώς ἡ γῆ τους δὲν ἦταν εὔφορη, οὔτε ἀπὸ εἰσβολές ὑπέφεραν, οὔτε ἀπὸ ἐσωτερικές ἀναστατώσεις.

Ὅταν μετά τον Τρωικό πόλεμο σε ἄλλες περιοχές ἀρχίσαν εἰσβολές καὶ μετακινήσεις, πολλά ἀπὸ τα παλιά φύλλα ἀναγκάστηκαν νὰ ἐκτοπιστοῦν καὶ κατέληξαν στὴν Ἀττική.

Ἀνάμεσα σε αὐτούς τους πρόσφυγες ἦταν καὶ ὁ πατέρας του Ἴωνος, ὁ Ξούθος, ὁ ὁποῖος μάλιστα ἐξελέγη Πολέμαρχος ἀντιμετωπίζοντας μία εἰσβολή Θρακῶν.

Ὁ Ἴων εἶναι ὁ μυθικός γενάρχης του ἔθνους τῶν Ἰώνων. Μέρος λοιπόν αὐτοῦ του ἔθνους ἐγκαταστάθηκε εἰρηνικά στὴν Ἀττικὴ (ἄν θέλουμε νὰ ἑρμηνεύσουμε τον μῦθο), καὶ αὐτὴ, λοιπόν, ἀποτέλεσε τὴ βάση γιὰ τον ἀποικισμό της Ἰωνίας.

Ἕνα ἔθνος μποροῦσε νὰ ἔχει αὐτὴ τὴ ὀργάνωση, ἀκόμη καὶ ὅταν, ὅπως ἔγινε καὶ στὴν ἐν λόγω περίπτωση, ἐγκαθίστανται τμήματά του σε διαφορετικά μέρη χωρίς καμία ἐπαφῆ μεταξύ τους.

Γιὰ παράδειγμα, οἱ Ἴωνες διατήρησαν τις φυλές τους εἴτε ἦταν ἐγκατεστημένοι στὴ Μίλητο, εἴτε στὴν Ἀττική, χωρίς νὰ σημαίνει αὐτὸ ὅτι ὁ ὁποιοσδήποτε κάτοικος της Ἀθήνας ἄνηκε στὴν ἴδια φυλή με ὁποιονδήποτε κάτοικο της Μιλήτου.

Ἦταν ἕνα παραδοσιακό σχῆμα το ὁποῖο ἐφαρμοζόταν σε διαφορετικές περιοχές. Ὅσοι, ἐκ τῶν Ἰώνων, ἔμειναν στὴν Ἀττικὴ, μαζί με τους αὐτόχθονες κατοίκους σχημάτισαν τις 4 Ἰωνικές Φυλές οἱ ὁποῖες ἦταν οἱ ἐξῆς: Γελέοντες (γεωργοί), Αἰγικορεῖς (ποιμένες αἰγῶν), Ἀργαδεῖς (τεχνῖτες) καὶ Ὁπλῖτες (πολεμιστές).

Οἱ ἰδιότητες βέβαια εἶναι μεταγενέστερη ἐπινόηση, ἀλλὰ δείχνουν τον διαχωρισμό σε Φυλές. Ἀπὸ αὐτὸ το σύστημα εὐνοοῦνταν οἱ ἀρχηγοί πλουσίων ἡγετικῶν οἰκογενειῶν καὶ γενῶν.

Με την πάροδο τῶν ἐτῶν, ἀπὸ αὐτούς προέκυψε η αριστοκρατία, την οποία θέλησε να χτυπήσει ο Κλεισθένης με τις μεταρρυθμίσεις του, το 507 π.Χ.

Το παλαιό φυλετικό σύστημα εἶχε ἀκόμα το κῦρος της παράδοσης καὶ της θρησκείας, ἀλλὰ μετά τον Κλεισθένη ἔπαψε νὰ ρυθμίζει ἀποκλειστικά τὴ διοίκηση της πόλης των Ἀθηνῶν.

Πῶς μεταφέρθηκε ἡ νέα σελήνη ἀπὸ την θέση κατασκευῆς της στὴ γῆ

Πῶς μεταφέρθηκε ἡ νέα σελήνη ἀπὸ την θέση κατασκευῆς της στὴ γῆ









Η Σελήνη κατασκευάστηκε μακριά ἀπὸ τα περίεργα μάτια των Νεφελίμ καὶ ἕξω ἀπὸ το ἡλιακό σύστημα!

Ὁ Φοῖβος Ἀπόλλων ἀποφάσισε γιὰ το πῶς θὰ μεταφέρει την Σελήνη μέσα στὸ ἡλιακό σύστημα σὰν δορυφόρο της Γῆς.

Δὲν εἶναι τυχαῖο το ὄνομα των διαστημοπλοίων της ΝΑΣΑ ποῦ πῆγαν ἐκεῖ!!

Ὑπῆρχαν δύο τρόποι γιὰ νὰ μεταφερθεῖ ἡ Σελήνη.

Ὁ ἕνας ἤτανε νὰ ταξιδέψει μέσα στὸ χάος ἀπὸ το σημεῖο κατασκευῆς μέχρι τὴ Γῆ. Αὐτό το ταξίδι,ὅσο γρήγορα καὶ νὰ γινότανε,θὰ διαρκοῦσε χιλιάδες χρόνια.

Ὁ ἄλλος ἦταν νὰ δημιουργήσουν μία ἀστρική πύλη τεραστίων διαστάσεων καὶ νὰ την μεταφέρουν στὴ θέση της. Ὡστόσο, ὁ κόσμος τῶν ὀνείρων μπορεῖ νὰ εἶναι ψεύτικος,ἀλλὰ ἀκολουθεῖ συγκεκριμένα πρότυπα,ποῦ ἐμεῖς τα ὀνομάζουμε νόμους της φύσης. Ἔτσι ἡ ἐμφάνιση της Σελήνης στὸν οὐρανό της Γῆς θὰ εἶχε σὰν συνέπεια την ἀλλαγή χιλιάδων παραμέτρων της ζωῆς πάνω στὸν πλανήτη μας.

Ὁ Ἀπόλλων βέβαια,δὲν ἦταν εἰδικός στὴν μουσική ἁρμονία της λύρας,ὅπως λένε τα παραμυθάκια της νέας ἀλλὰ και της παλιάς τάξης,ἀλλὰ εἰδήμων στὴν μουσική ἁρμονία του σύμπαντος.

Ἔτσι ἀποφάσισε τα παρακάτω:

1.Θὰ κατασκεύαζε την Σελήνη ἕξω ἀπὸ το ἡλιακό σύστημα ποῦ ἐπέλεξε καὶ ποῦ ἀπεῖχε περίπου 250 ἔτη φωτός ἀπὸ την Γῆ,ὥστε ἡ ὕπαρξη της ,νὰ μὴν ἐπηρεάσει καθόλου την δομή καὶ την δυναμική συμπεριφορά του.

2.Θά ἔβαζε τον Ἥφαιστο νὰ κατασκευάσει την ἀστρική πύλη κοντά στὴν Σελήνη καὶ πάνω στὸ μονοπάτι,της τροχιάς της,ὥστε νὰ την ὁδηγήσει κατ'εὐθεῖαν μέσα σε αὐτὴν.

3.Το ἄκρο της ἐξόδου της ἀστρικής πύλης, θὰ ἦταν ἕξω ἀπὸ το δικό μας ἡλιακό σύστημα.

4.Ἡ εἴσοδος στὸ ἡλιακό μας σύστημα,θὰ γινότανε με ὑψηλὴ ταχύτητα ποῦ θὰ μειωνότανε καθώς θὰ ἔφτανε στὴν ἐπιθυμητή τροχιά της γύρω ἀπὸ την Γῆ.

5.Ταυτόχρονα καὶ καθώς ἡ Σελήνη θὰ πλησίαζε, ἡ Λίλιθ θὰ μετέβαλε τὴ τροχιά της ὥστε νὰ μείνει συντονισμένη σε τροχιά ποῦ νὰ ἀντιστοιχεῖ,ὅπως καὶ αὐτὴ ποῦ θὰ εἶχε ἡ Σελήνη, στὸν γεωμετρικό τόπο του συνόλου των σημείων Lagrange(ὅπως τα ὀνομάζουμε σήμερα),τῶν σημείων ἰσορροπίας δηλαδή στὸ τριπλό πλέον σύστημα Γῆς,Σελήνης, Λίλιθ.

6.Τὸ τελευταῖο ποῦ χρειαζότανε,ἦταν ἡ σταδιακή προσαρμογή της Γῆς,ὅσον ἀφορᾶ την βαρυτική της ἀλληλεπίδραση με την Σελήνη. Αὐτὸ θὰ το ἔλυνε μετά το τέλος της ὅλης διαδικασίας καὶ ἦταν καὶ το τελευταῖο ποῦ τον ἀπασχολοῦσε,ἀφοῦ ἡ ἴδια ἡ ἕλξη της Λίλιθ πάνω στὴ σχετικά ἐλαφριά κούφια Σελήνη, θὰ την ἔκανε νὰ ἔχει φαινομενικά ἀκόμη μικρότερη μᾶζα,ἀφοῦ θὰ της ἀσκοῦσε ἕλξη ἀντίθετη ἀπὸ αὐτὴν της Γῆς.

Ἔτσι ἀποφάσισε,ἔτσι καὶ ἔπραξε.

Ἀπὸ την στιγμή ποῦ ὁ Ἀπόλλων ξεκίνησε ἀπὸ την Γῆ,μέχρι την στιγμή ποῦ η Σελήνη βρισκότανε σε τροχιά γύρω ἀπὸ αὐτὴν,πέρασαν 1061 ἡμέρες.

Ὅσος εἶναι καὶ ὁ λεξάριθμος του ὀνόματός του.

Ὅταν ἡ Σελήνη ἐμφανίστηκε ἔξω ἀπὸ το ἡλιακό σύστημα καὶ ἄρχισε νὰ πλησιάζει με ταχύτητα πρὸς την τροχιά της Γῆς,σκάφη τῶν Νεφελίμ την πλησίασαν καὶ διαπίστωσαν πῶς πρόκειται γιὰ κατασκεύασμα ποῦ δὲν ἀνῆκε σε αὐτὰ ποῦ ὀνομάζουμε φυσικά σώματα του κόσμου τῶν ὀνείρων,ἀλλὰ γιὰ κάτι το τεχνητό.

Οἱ πολιτεῖες καὶ οἱ ἐγκαταστάσεις ἐξάλλου πάνω της το ἔκανα ὁλοφάνερο. Τότε ὁ Ἀπόλλων ἐνημέρωσε τους πάντες ὅτι ἐπρόκειτο γιὰ ἕνα μεγάλο δῶρο του Δία σε ὅλα τα γένη των Νεφελίμ. Μέχρι νὰ μιλήσουν καὶ νὰ συνεννοηθοῦν οἱ ἀρχηγοί ὅλον τῶν γενῶν ἤδη ἡ Σελήνη εἶχε μπεῖ σε τροχιά γύρω ἀπὸ την Γῆ καὶ τελευταία στιγμή συνειδητοποίησαν ὅτι ἡ Λίλιθ εἶχε ἀχρηστευθεῖ,ἀφοῦ κρυβόταν ἐντελῶς πίσω ἀπὸ την νέα Σελήνη.

Ὁ πόλεμος,ἡ Γιγαντομαχία,ἀναπόφευκτη.

Ὁ πρῶτος Δούρειος Ἵππος,ὀνομάστηκε ἀπὸ τους ΕΛ Σελήνη,ἀπὸ τους ἀνθρώπους Μήνη καὶ εἶχε πράγματι πολλά βουνά καὶ πόλεις καὶ πολλά μεγάλα κτίρια(Πρόκλος).

Ἔτσι κατασκευάστηκε καὶ μεταφέρθηκε ἡ Σελήνη καὶ ἀποτελεῖ τον τεχνητό δορυφόρο της Γῆς. Ἔκτοτε κοσμεῖ τον ἔναστρο οὐρανό καὶ ἔχει γίνει ἡ ἀγαπημένη τῶν ἀνθρώπων μιᾶς καὶ φωτίζει τα σκοτεινά βράδια τους. Γι αὐτὸ κάθε φορά ποῦ σηκώνεις τα μάτια σου στὸν οὐρανό καὶ βλέπεις την Σελήνη σκέψου πόσα ἀκόμα μας κρύβει αὐτὸς ὁ ψεύτικος κόσμος!!