Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2021

ιατί ο Δίας μεταμόρφωσε σε ζωύφιο την πρώτη του γυναίκα Μήτιδα και την κατάπιε

Γιατί ο Δίας μεταμόρφωσε σε ζωύφιο την πρώτη του γυναίκα Μήτιδα και την κατάπιε 

 "Με την Μήτιδα ο Δίας απέκτησε την Αθηνά πολιούχο της πόλης των Αθηνών θεά της σοφίας και του πνεύματος κατά τους αρχαίους Έλληνες.

Εικόνα © Αρχαία Ελληνικά


Η Μήτις ήταν κατά τον Ησίοδο, κόρη του Ωκεανού και της Τηθύος και πρώτη σύζυγος του Δία.

Σύμφωνα με τη μυθολογία

Κατά τον Ακουσίλαο η Μήτις γεννήθηκε μαζί με τον Έρωτα και τον Αιθέρα, από την ένωση του Ερέβους και της Νύχτας, που προήλθαν από το Χάος.

Θεωρούνταν θεά της σοφίας και της φρόνησης, ιδιότητες που κληροδότησε στην κόρη της, τη θεά Αθηνά. Η Μήτιδα ήταν η προσωποποίηση για τους αρχαίους όχι απλά της σοφίας και της φρόνησης αλλά του είδους της πονηριάς και της επαγρύπνησης που εκπροσωπεί από τους ανθρώπους ο Οδυσσέας και από τα ζώα η αλεπού.

Η Μήτις είναι αυτή που για να βοηθήσει το Δία προσέφερε στον Κρόνο το εμετικό φάρμακο που θα τον εξαναγκάσει να ξεράσει τα παιδιά του που είχε καταπιεί. Μετά τη νίκη του στην Τιτανομαχία ο Δίας αρχίζει τη βασιλεία του με τον γάμο του με τη Μήτιδα, που του προσφέρει μια πολύτιμη συμμαχία.

Σύμφωνα με έναν χρησμό η Μήτις θα γεννούσε πρώτα μια κόρη και έπειτα έναν γιο που θα καταλάμβανε την εξουσία και θα κυβερνούσε θεούς και ανθρώπους. Μόλις ο Ζευς πληροφορήθηκε τον χρησμό, φοβούμενος μην πάθει ότι και ο πατέρας του Κρόνος, κατάπιε τη Μήτιδα, ενώ κυοφορούσε ακόμη την Αθηνά. Έπειτα με τη βοήθεια του Ηφαίστου, ο Δίας γέννησε την Αθηνά, ενώ η Μήτις παρέμεινε μέσα του.

Το παιδί της Μήτιδος, η Αθηνά επίσης θεά της σοφίας γεννήθηκε πάνοπλο και τρομερό από το κεφάλι του Δία με τη βοήθεια μιας τσεκουριάς του Ηφαίστου.

Χαρακτηριστικά της Μήτιδας

Εν αντιθέσει με τη Θέμιδα τη δεύτερη σύζυγο του Δία, η Μήτις αντιπροσωπεύει μια πιο πρωτόγονη εποχή, όπου ο αδύνατος για να γλιτώσει από τον δυνατότερο πρέπει να χρησιμοποιήσει την πονηριά του. Η επαγρύπνηση αλλά και η αλλαγή των μορφών άλλωστε είναι χαρακτηριστικό πολλών θαλάσσιων θεοτήτων, όπως ο Πρωτέας και η Θέτιδα. Η Μήτις δεν ήταν καθαυτό θαλάσσια θεότητα αλλά όμως ήταν κόρη δύο μυθολογικών θαλασσών. Και δεν είναι τυχαίο αφού το θαλάσσιο περιβάλλον είναι γεμάτο οργανισμούς που συμπεριφέρονται με τον ίδιο τρόπο.


Ο μύθος

Η Μήτις παντρεύτηκε τον Δία σε μια μεγάλη γιορτή. Η ομορφιά και η σοφία της, μεγαλύτερες από εκείνες κάθε θνητής ή αθάνατης, και ήταν ένα καλό συμπλήρωμα στην προσωπικότητα του συζύγου της. Στην αρχή, φάνηκε ότι θα ήταν μεταξύ των καλύτερων και πιο αξιόπιστων συμβούλων του Δία, αλλά στη συνέχεια έγινε μια απροσδόκητη απειλή γι 'αυτόν μέσω μιας προφητείας που εκφωνήθηκε από το μαντείο της Γαίας. Η προφητεία αποκάλυψε ότι η Μήτις θα γεννούσε δύο πολύ ισχυρά παιδιά. Η πρώτη θα ήταν η Αθηνά και η δεύτερη ένας ανώνυμος μυστηριώδης γιος που θα επαναλάμβανε τον κύκλο της προδοσίας, ανατρέποντας τον πατέρα του και καταλαμβάνοντας το θρόνο των θεών. Ο Δίας δεν διέφερε πολύ από τους προγόνους του και όταν ήρθε ο φόβος του ότι θα τον σφετεριστεί ο γιος του, έπρεπε να βρει έναν τρόπο για να το σταματήσει.

Και τότε υπήρχε επίσης αυτή η εκνευριστική νέα συνήθεια που ανέπτυξε η Μήτις για να αποφύγει το κρεβάτι του Δία. Είχε γίνει όλο και πιο ντροπαλή και συγκρατημένη. Η Μήτις υποψειάζονταν, αφού παρατήρησε τις μεταμορφώσεις του Δία σε ζώα, ότι θα πήγαινε και με άλλες γυναίκες. Σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να κάνει το ίδιο, καθώς και η ίδια μπορούσε να κάνει μια πετυχημένη αλλαγή σχήματος. Για την Μήτις, η καλύτερη εκδίκηση για τις απιστίες του ήταν να μεταμορφωθεί σε διαφορετικό πλάσμα και στη συνέχεια να πετάξει, να γλιστρήσει, να καλπάζει ή να κολυμπήσει όποτε να κατευθύνει τις προόδους του προς αυτήν. Ο Δίας σύντομα θύμωσε με αυτό το κόλπο. Υπήρχε μια προφητεία ότι θα είχε έναν γιο που θα τον σφετεριζόταν, αλλά πώς θα μπορούσε να συμβεί αυτό ακόμη όταν η γυναίκα του τον απέφευγε. Κάτι έπρεπε να γίνει για την Μήτις.

Μια μέρα ο Δίας χλεύασε την Μήτις με σκοπό να την ξεγελάσει. Την προκάλεσε σε μια μονομαχία που θα άλλαζαν σχήμα. Οι δυο τους μεταμορφώθηκαν σε υπέροχα πλάσματα, χωρίς κανείς να μπορέσει να κερδίσει το παιχνίδι.

Τελικά, ο Δίας και η Μήτις κατέρρευσαν εξαντλημένοι. Συγχαίροντας την για εξυπνάδα της να μεταμορφώνεται με μεγάλα ζώα, την προκάλεσε να βρει τον τρόπο να τον νικήσει ως ένα μικροσκοπικό έντομο. Η Μήτις, όπως και πολλοί άλλοι θεοί, ήταν περήφανη και ήξερε ότι ήταν πιο έξυπνη από τον Δία. Δέχτηκε αυτή την πρόκληση και του επέτρεψε να τη μετατρέψει σε μύγα, αλλά δεν συνειδητοποίησε την έκταση αυτού του λάθους μέχρι που την έπιασε στο χέρι, καταλήγοντας στο στομάχι του Δία. Τελικά είχε νικήσει τη Μήτις στο δικό της παιχνίδι, δύο φορές: μία με αλλαγή σχήματος και την άλλη με εξυπνάδα. Ίσως τώρα να ήρθε η ώρα να αναζητήσει μια άλλη γυναίκα...





Μεγάλος είσαι”: Ένα ποίημα του Παλαμά για τον Ίωνα Δραγούμη

“Μεγάλος είσαι”: Ένα ποίημα του Παλαμά για τον Ίωνα Δραγούμη


Σχολιασμός ποιήματος: Αλέξανδρος Καρράς

Ένα ποίημα του Κωστή Παλαμά αφιερωμένο στην Πηνελόπη Δέλτα. Είναι ολοφάνερο ότι το ποίημα μιλάει για τον Ίωνα Δραγούμη.

Εδώ ο Παλαμάς με το στίχο «παιδί που θα ‘σαι», που έρχεται σε αντίθεση με το «μεγάλος είσαι», μας θυμίζει τα λόγια του Ιησού: «Σας διαβεβαιώνω ότι εάν δεν αλλάξετε φρονήματα και πορείαν εις την ζωήν σας και δεν γίνετε απλοί και άδολοι σαν τα παιδιά, δεν θα εισέλθετε εις την βασιλείαν των ουρανών». (Κατά Ματθαίον 18,3)



Πράγματι μεγάλος είναι όποιος ανάμεσα στους μικρούς, μέσα στον όχλο που δεν ακούει αυτόν που λέει αλήθεια, παραμένει με υψωμένη τη συνείδησή του και αγωνίζεται για το συμφέρον του συνόλου. Μεγάλος στο πνεύμα, στη συνείδηση, στο ήθος, στο χαρακτήρα. Παιδί ταυτόχρονα στην ψυχή καθώς είναι άδολος μπροστά στο μίσος, τον φθόνο και την κακία του κόσμου. Άνθρωπος με άλλα φρονήματα και πορεία ζωής έναντι του όχλου. Αυτός μόνο θα βρίσκεται σε ανώτερους κόσμους, ανάμεσα στους καλύτερους, στη Βασιλεία των Ουρανών σύμφωνα με τη χριστιανική θρησκεία, ή στα Ηλύσια πεδία που ο Σωκράτης ήλπιζε να βρεθεί, όπως μας λέει στον Φαίδωνα ο Πλάτων. Αιωνίως θα ισχύει η φράση του Ιησού Χριστού: «Μακάριοι όσοι διώκονται για χάρη της Δικαιοσύνης…».

Πριν το ποίημα θα παραθέσω κάποια λόγια του Ρένου Αποστολίδη από μια συνέντευξη όπου διηγείτο την εισβολή του στο Κοινοβούλιο. Συνελήφθη, δικάστηκε και φυλακίστηκε. Μια μέρα λοιπόν καθώς βρισκόταν στην κλούβα για να μεταφερθεί στις φυλακές, τον πλησίασε κάποιος από τον όχλο, παριστάνοντας τον φανατικό δημοκράτη, και του φώναζε «κερατά φασίστα, να σε φτύσω». Καθώς πλησίασε ο ηλίθιος, ο Ρένος έβγαλε το χέρι και τον γράπωσε από το πουκάμισο καθώς η κλούβα ξεκινούσε, κι ο «δημοκράτης» άρχισε να φωνάζει «σας εκτιμώ, σας εκτιμώ, θα με σκοτώσετε». Κι ο Ρένος τον αφήνει λέγοντας «χάσου ρε κάθαρμα». Κι αφού τον άφησε άρχισε πάλι να τον βρίζει. Και λέει στη συνέντευξη ο Ρένος Αποστολίδης λόγια απλά με τεράστιο νόημα:



«Να! Αυτός είναι ο λαός αυτός! Είναι ο λαός του έμπαινε, του έμπαινε Γιούτσο. Είναι ο λαός των χούλιγκανς! Αυτός είναι! Πάει να φτύσει, κατόπιν έχει χεστεί από το φόβο του, κατόπιν με εκτιμά πολύ και μόλις τον αφήνω πάλι ελεύθερο, με ξαναβρίζει. Χωρίς να ξέρει τίποτα. Αυτός είναι! Δεν ελευθερώνονται αυτοί!».

Σαν να αποτυπώνονται τα λόγια αυτά στους στίχους που έγραψε πολύ παλιότερα, πολύ πριν βιώσει ο Ρένος τέτοια εμπειρία, ο Κωστής Παλαμάς.

Μεγάλος είσαι.
Κι αν περιμένεις,
γύρω ο λαός σου γνωρίζοντάς σε,
βάγια να στρώνει για να διαβαίνεις,
παιδί που θα ‘σαι!

Μεγάλος είσαι
Κι αν το πιστεύεις,
το μίσος που έρπει γυρεύοντάς σε,
πως δε θεριεύει κι όσο θεριεύεις,
παιδί που θα ‘σαι.


Μεγάλος είσαι.
Και θα πεθάνεις,
και θα σου φτύνει
κι ο τιποτένιος κι ο πεχλιβάνης
την τρανοσύνη.

Και θα πεθάνεις.
Κι άλλο, το αστέρι της τρανοσύνης σου, δε θα γίνει
παρά κεράκι σε παιδιού χέρι,
να τρεμοσβήνει.

Μόνο το ανάθεμα που θα στήσει
μια οργή στον ίσκιο, στα κόκαλά σου,
θα πάει σε ψήλος που θα θυμίσει
το ανάστημά σου.

Και ποιος να αρνηθεί πως τα παρακάτω λόγια είναι σωστά:

«Ο ήρωας που πεθαίνει μπροστά στο απόσπασμα, γενναίος και ψύχραιμος, κ’ επίμονος στον εαυτό του, δεν είναι ούτ’ αυτός νικητής! Το ζήτημα είναι να ζήσεις αυτό που είσαι, όποιος είσαι! Όχι να πεθάνεις γι’ αυτό που είσαι!..» Ρένος Αποστολίδης, Πυραμίδα 67

Γιατί η μόνη απάντηση απέναντι στον όχλο του μίσους, της βλακείας και του φθόνου είναι η στάση ζωής του Έζρα Πάουντ που αποτύπωσε σε στίχους:

Όμως εγώ δεν θα τρελλαθώ για να σας ευχαριστήσω
δεν θα σας κολακέψω με έναν πρόωρο θάνατο
Ώ όχι, εγώ θα αντέξω ως το τέλος
θα νιώσω τα μίση σας να γλιστρούν στα πόδια μου
σαν ευχάριστο γαργάλημα
να τα κοιτάζουν κοροϊδευτικά
ενώ πολλοί κινούνται ύποπτα
και φοβούνται να πουν πως σας μισούν
η γεύση της αρβύλας μου;
Ορίστε η γεύση της αρβύλας μου
χαϊδέψτε την
βγάλτε και το βερνίκι με την γλώσσα σας…
Οι προφητικοί στίχοι των «King Crimson» στο τραγούδι «Epitaph» δείχνουν την πραγματικότητα της ανθρώπινης ιστορίας, του χθες, του σήμερα και του αύριο:


Όταν κάθε άτομο βασανίζεται
Με εφιάλτες και με όνειρα,
δεν θ’ αφήσει κανείς πια δάφνινο στεφάνι
Καθώς η σιωπή πνίγει τις κραυγές.

Η γνώση είναι θανάσιμος φίλος
Όταν κανένας δεν θέτει τους κανόνες.
Η μοίρα όλης της ανθρωπότητας βλέπω
Είναι στα χέρια των ηλιθίων.
Η σύγχυση θα είναι ο επιτάφιός μου.

Στίχοι στο ίδιο πνεύμα με τον Κωστή Παλαμά… Γιατί η αλήθεια είναι μία, σε κάθε γλώσσα, σε κάθε εποχή.

ΕΘΝΙΚΟΝ ΚΡΑΤΟΣ

Καβείρια μυστήρια: Τι ήταν και ποιά τα διδάγματά τους;

 


Συντάκτης:  Παναγιώτης Σκαπέτης
Κατηγορία: Λήμνος

Ποιοι ήταν οι Κάβειροι; Για τα Καβείρια μυστήρια σώζονται οι λιγότερες ίσως πληροφορίες σε σχέση με τα άλλα ελληνικά μυστήρια.

Ο Στράβων γράφει σχετικά με τις λίγες πληροφορίες που γνώριζαν από την εποχή του ακόμα: «Για τους Σαμοθράκη τιμώμενους θεούς πολλοί έχουν πει ότι είναι οι Κάβειροι οι ίδιοι, αλλά ούτε και αυτοί που είπαν αυτό μπορούν να μας πουν ποιοι ήταν οι Κάβειροι στην πραγματικότητα».

Είναι πολύ απροσδιόριστα τόσο ο αριθμός όσο και τα ονόματα τους, έτσι που η σύγχυση γύρω απ’ την προσωπικότητα τους αυξάνει συνεχώς. Στις αρχαίες πηγές υπάρχουν αρκετές εκδοχές σχετικά με την προέλευση τους και επικρατέστερη εκδοχή είναι ότι οι Κάβειροι είναι μια ομάδα χθονίων Θεοτήτων Θρακοπελασγικής προέλευσης, οι οποίοι είναι δαίμονες και παιδιά του Ηφαίστου, του θεού της φωτιάς και των τεχνών.

Άλλοι έλεγαν πως οι Κάβειροι είναι η Μεγάλη Μητέρα, η μητέρα γη (στην τοπική γλώσσα λεγόταν Αξίερος, ταυτίζονταν με την Δήμητρα και την αποκαλούσαν Ηλέκτρα, Λαμπρή, Στρατηγίδα και Ηγέτιδα), ο σύζυγός της ο Καδμίλος [θεός της γονιμότητας που πολλές φορές ταυτίζονταν με τον Ερμή γιατί τα σύμβολα του (το ιερό του ζώο, ο κριός, που συμβόλιζε τη γονιμοποιό δύναμη και τον αρχηγό ποιμένα, καθώς και το φιδοκέφαλο κηρύκειο του) βρέθηκαν χαραγμένα σε νομίσματα και σε επιγραφές του Ναού].

Άλλοι λένε πως ήταν δύο αρένες δίδυμοι Θεοί και τους συνέδεαν με τους Διόσκουρους, άλλοι πάλι, πως οι Θεοί ήταν τρεις και τα τοπικά ονόματα τους Αξίερος, Αξιόκερσα και Αξιόκερσος υποδήλωναν ότι ήταν η Δήμητρα, η Κόρη και ο Ερμής. Άλλοι προσθέτουν και τον Άδη, την Εκάτη, τη Ρέα, τους Οκριβάντες, τον Ουρανό και τη Γαία. Ακόμα και η Αφροδίτη που ίσως είναι αυτή που παριστάνεται σε περίεργα τρίμαστα γυμνά ειδώλια που βρέθηκαν στις ανασκαφές, φαίνεται να θεωρείται πως ανήκε στους Κάβειρους.

Αυτή η πολυπροσωπία που υπάρχει στην λατρεία των Καβειριων οδηγεί στη σκέψη πως στα μυστήρια της Σαμοθράκης φανερώνονταν η γενική και απρόσωπη θεωρία για την θεότητα που υπάρχει και στα Ορφικά μυστήρια (που ο Θεός προσφωνείτε «Μέγα πνεύμα», «Μέγας Ελευθερωτής», «Μεγάλη ψυχή του κόσμου», «Λόγος»).

Το βέβαιο είναι ότι οι πρώτοι Αχαιοί το 2000 π.Χ περίπου κατέγραψαν στον κατάλογο των θεοτήτων τα ονόματα του Δια, της Εκάτης, του Απόλλωνα και των Καβείρων. Η λατρεία των Καβείρων σχετιζόταν με τον Ήφαιστο και τα Καβείρια μυστήρια τελούνταν κυρίως στη Σαμοθράκη , την Λήμνο, την Ίμβρο, την Μακεδονία, την Θράκη, την Βοιωτία, την Μικρά Ασία και την Κάρπαθο από τα οποία το πιο κέντρο λατρείας ήταν στη Σαμοθράκη.

Ο Όμηρος αναφέρεται στην Σαμοθράκη με το επίθετο «Ζαθέη» δηλαδή Σεπτή και Αγιότατη και επίσης την ονομάζει Ιερά χώρα: Σαμοθράκη όπου τελετές προκαλούν ρίγος φόβου γίνονται για χάρη των θεών οι οποίες είναι απόρρητες στους κοινούς θνητούς.

"Ζαθέη Σαμοθράκη ένθα και όργια φρικτά Θεών άρρητα βροτοΐσιν". (Σεπτή και αγιωτάτη Σαμοθράκη όπου τελετές που προκαλούν ρίγος φόβου γίνονται για χάρη των θεών, οι όποιες είναι απόρρητες στους κοινούς θνητούς).

Πότε ξεκίνησαν τα Καβείρια Μυστήρια;

Στην λατρεία των Καβειρίων μυστηρίων πρωτεύοντα ρόλο έπαιζε το πυρ, η φωτιά, από όπου φαίνεται πήραν το όνομα τους και η εσωτερική διδασκαλία των Καβειρίων μυστηρίων ήταν η γέννηση και η αναγέννηση του ανθρώπου. Οι κάτοικοι της Λήμνου, της Ίμβρου και της Σαμοθράκης τους ταύτιζαν με τον Πρωτέα, ο οποίος προσωποποιούσε την θάλασσα και το «ηφαιστειώδες πυρ» του οποίου κύρια θεότητα είναι ο Ήφαιστος ενώ ο Παυσανίας γράφει ότι ο Προμηθέας και ο γιος του Αιτναίος λατρευόταν ως Κάβειροι στην Βοιωτία.

Η αρχή της τελέσεως των καβειρίων μυστηρίων χάνεται στα βάθη της ελληνικής προϊστορίας και εδώ πάλι οι απόψεις διίστανται. Ο Ηρόδοτος υποστηρίζει ότι η λατρεία των Κάβειρων ήταν αυτόχθων μυστηριακή λατρεία των Πελασγών. Πιο συγκεκριμένα αναφέρει ότι στη Σαμοθράκη οπού τελούσαν τα Καβειρια κατοικούσαν Πελασγοί και ότι οι Αθηναίοι πρώτοι από όλους τους Έλληνες ηρθαν σε επαφή με τους Πελασγούς της Σαμοθράκης, τα αγάλματα του Ερμή με τον φαλλό του στραμενο προς τα πανω και την λατρεία των Κάβειρων, όταν οι Πελασγοί μετοίκησαν στην Αττική και άρχισαν να θεωρούνται και αυτοί Έλληνες:

"Αυτά και πολλά άλλα τα οποία εγώ θα υπομνήσω παρέλαβαν οι Έλληνες παρά των Αιγυπτίων, ότι Δε τα αγάλματα του Ερμού έχουν τα αιδοία ορθά, τούτο δεν το έμαθον παρά των Αιγυπτίων, αλλά παρά των Πελασγών μεν το έμαθον πρώτοι εξ όλων των Ελλήνων οι Αθηναίοι, παρά τούτων Δε οι άλλοι Έλληνες. Κατά την εποχήν Δε, καθ' ην ήδη οι Αθηναίοι ελογίζοντο μεταξύ των Ελλήνων, μετώκησαν εις την Αττικήν ως σύνοικοι οι Πελασγοί, και έκτοτε ήρχισαν να θεωρούνται ως Έλληνες. Εκείνος Δε, ο οποίος έχει μυηθή εις τα μυστήρια των Καβείρων, τα οποία επιτελούν οι Σαμοθράκες παραλαβόντες παρά των Πελασγών, αυτός θα καταλάβει τι θέλω να είπω με τα λόγια μου.

Διότι την Σαμοθράκην κατώκουν προηγουμένως αυτοί οι Πελασγοί, οι οποίοι έγιναν σύνοικοι με τους Αθηναίους, παρ' αυτών Δε παρέλαβον τα μυστήρια οι Σαμοθράκες. Των οποίων τα αγάλματα του Ερμού, του να έχουν ορθά τα αιδοία έμαθον εκ των Ελλήνων παρά των Πελασγών πρώτοι οι Αθηναίοι. Περί τούτου παραδίδεται κάποιος Ιερός Λόγος, ο οποίος αποκαλύπτεται εις τα εν Σαμοθράκη μυστήρια.

Ο Στησίμβροτος υποστηρίζει ότι η λατρεία των Κάβειρων εισάγεται στον ελλαδικό χώρο από την Μικρά Ασία που την κατοικούσαν Πελασγοί.

Μια ακόμα σημαντική πληροφορία είναι αυτή που μας έχει δώσει ο χριστιανός συγγραφέας Ιππόλυτος (2ο αιώνας μ.X) που αναφέρει τα εξής: «Οι Σαμοθρακες ονομάζουν αυτόν που τιμούν στα μυστήρια που τελούν Αδαμο, τον αρχικό άνθρωπο, ενώ στο ιερό της Σαμοθράκης υπάρχουν δυο αγάλματα γυμνών ανθρώπων με τα χεριά τεντωμένα προς τον ουρανό και τους φαλλούς στραμενους προς τα πανω, όπως έχει και το άγαλμα του Ερμή στην Κυλλήνη. Τα αγάλματα αυτά είναι εικόνες του πρώτου ανθρώπου και του αναγεννημένου πνευματικά ανθρώπου».

Οι Τελετές και ο πανανθρώπινος χαρακτήρας των Καβειριων

Δεν γνωρίζουμε ακριβώς το τι γινόταν στις τελετές γιατί οι μυημένοι τις τελούσαν μυστικά και δεν μιλούσαν γι’αυτές. Αυτό που ξέρουμε και είναι αξιοσημείωτο είναι ότι αντίθετα με αλλά μυστήρια τα Καβειρια είχαν πανανθρώπινο χαρακτήρα. Δηλαδή μπορούσαν να πάρουν μέρος άτομα ανεξαρτήτου φύλου, εθνότητας, αξιώματος η ηλικίας! (Στα Ελευσίνια μυστήρια για παράδειγμα μπορούσαν να λάβουν μέρος μονό Έλληνες ελεύθεροι πολίτες).

Άνδρες και γυναίκες, δούλοι και δουλοπάροικοι, αλλοεθνείς, και αλλόπιστοι ήταν δεκτοί ενώ θεμελιώδης σκοπός των μυστηρίων αυτών ήταν η ηθικοποίηση του ανθρώπου. Με τη μύηση τους αναλάμβαναν ηθικές και κοινωνικές υποχρεώσεις και ο Διόδωρος ο Σικελιώτης λέει ότι «οι μυούμενοι εγίνοντο ευσεβέστεροι, δικαιότεροι και κατά πάντα καλλίτεροι».

Επίσης, κάτι ακόμα που διαφοροποιεί τα μυστήρια σε σχέση με όλα τα αλλά ήταν ένας ρητός και απαράβατος όρος που υπήρχε και τον συναντάμε μονό εδώ. Βασική και απαραίτητη προϋπόθεση και προπαρασκευαστικό στάδιο της μυήσεως, ήταν η ψυχική κάθαρση του ανθρώπου που ζητούσε να μυηθεί, η εξομολόγηση. Γι' αυτόν τον σκοπό υπήρχε ένας ειδικός ιερέας γνωστός ως Κοής ο οποίος άκουγε τον εξομολογούμενο και είχε το αξίωμα να εξαγνίζει ακόμα και τον φονιά που μετάνιωνε για την πράξη του. Έτσι, εκτός απ’ τη λατρευτική και θρησκευτική έννοια, βλέπουμε πως τα μυστήρια της Σαμοθράκης, είχαν φιλοσοφική βάση και χαρακτήρα κοινωνικής αρετής.

Ύστερα από την εξομολόγηση και την έγκριση του Κοή και των Ανακτοτελεστών, ο κατηχημένος μπορούσε να προσέλθει στην τελετή της μυήσεως. Πιστεύεται πως η μύηση γινόταν τη νύχτα, με το φως των δαδιών και των λυχναριών των μυημένων που παραβρίσκονταν στην τελετή. Πολλά λυχνάρια που βρέθηκαν στις ανασκαφές είχαν χαραγμένο το γράμμα Θ δηλωτικό των Μεγάλων Θεών, αλλά και στους τοίχους του Ιερού υπάρχουν πολλές οι θέσεις για τοποθέτηση δαδιών. Ο μειούμενος καθόταν πάνω σε θρόνο γι' αυτό και η τελετή λεγόταν «θρονισμός».

Φαίνεται πως σ' αυτό το στάδιο οι μυούντες χόρευαν γύρω απ’ τον μυούμενο. Πολλές μαρτυρίες και κυρίως του Πλούταρχου υπάρχουν γι' αυτή τη φάση της τελετής. «Καθάπερ ειώθασιν εν τω καλουμένω θρονισμώ καθίσαντες τους μυουμένους οι τελούντες κύκλω περιχορεύειν».

Ύστερα από τον θρονισμό, ο ιερέας οδηγούσε τον μύστη στο άβατο του Ιερού και εκεί το νέο μέλος, είχε δηλαδή την εποπτεία, κάποιας ιερής αναπαράστασης με πιθανό αντικείμενο την έκφραση κοσμογονικών ιδεών στις όποιες πρώτευε η μυστηριώδης τους γενεαλογία. Έτσι, έφθανε στον βαθμό της εποπτείας. Μπροστά στο άβατο του Ιερού υπήρχε επιγραφή, που αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη και που απαγόρευε με λιτό αλλά απόλυτο τρόπο, την είσοδο. «Αμύητον μη εισιέναι». Αργότερα, με την προσέλευση και των Ρωμαίων στα μυστήρια, προστέθηκε απαγορευτική επιγραφή και στα Λατινικά.

Στον καινούργιο μύστη προσέφεραν στεφάνι από ελιά και πορφυρή ζώνη που τον προφύλαγε απ’ τους κινδύνους. H μύηση μπορούσε να γίνει σ' οποιαδήποτε εποχή και κυρίως απ’ τον Απρίλη ως τον Σεπτέμβριο.

Φαίνεται δηλαδή πώς δεν ήταν απαραίτητο να συμπέσει η μύηση με τις ετήσιες πανηγυρικές εκδηλώσεις. Αυτές, διαρκούσαν εννιά μέρες κατά τις όποιες κάθε πόλη απ’ τα νησιά, τη Θράκη και τα Μικρασιατικά παράλια έστελνε τους πρεσβευτές της. Πρεσβευτή έστελνε ακόμα και η πόλη της Σαμοθράκης κι' αυτό αποδεικνύει ότι το Ιερό δεν θεωρούνταν ότι ανήκε στο νησί αλλά πως ήταν όλου του κόσμου.

Πριν από τις τελετές έσβηναν γενικά κάθε φωτιά στο νησί και έφερναν νέα φλόγα απ’ το ιερό των Καβείρων της Δήλου. Δεν μπόρεσε να καθορισθεί πότε γίνονταν οι γιορτές αυτές ενώ ο αρχαιολόγος Λέμαν που ήταν επί χρόνια επικεφαλής της Αμερικανικής Αρχαιολογικής αποστολής στην Σαμοθράκη αποτολμά σε ένα σύγγραμμα του να αναφέρει ότι πιστεύει πως οι τελετές είναι πολύ πιθανόν να γίνονταν τον Ιούλιο.

Παρ' όλο που η μύηση γίνονταν αποκλειστικά στη Σαμοθράκη, όπου η λατρεία των Καβείρων άρχισε πριν από τον 7ο αιώνα, η διδασκαλία ξαπλώθηκε γρήγορα, πρώτα στα γειτονικά νησιά, Λήμνο, Ίμβρο, Τένεδο, πέρασε στις ακτές της Θράκης και της Ιωνίας και τελικά έφτασε σ' ολόκληρη την Ελλάδα. Σύμφωνα με περιγραφές του Στράβωνα και του Παυσανία αλλά και διαπιστώσεις από ανασκαφές, ιερά των Καβείρων υπήρχαν στη Σύρο, στη Θήβα, στη Δήλο, στην Πάρο, στην Χίο, στην Πέργαμο, ακόμα και στο Ιόνιο, στην Κέρκυρα. Μάλιστα ο Παυσανίας, αναφερόμενος στο ιερό των Καβείρων στη Θήβα, λέει ότι ήταν ανέκαθεν «άγιον» και «θαυματουργόν».

Οι Κάβειροι εξακολούθησαν να λατρεύονται και τα μυστήρια τους να τελούνται μέχρι το τέλος του 4ου μ.Χ αιώνα. Διαπιστώθηκε από τις ανασκαφές ότι οι Ρωμαίοι περιτείχισαν τον ιερό χώρο και πως παρ' όλο που μεγάλες καταστροφές σημειώθηκαν στα 200 μ.Χ. πιθανώς από σεισμό, αμέσως έγιναν αναστηλώσεις και αποκαταστάσεις των ζημιών σε μεγάλη έκταση. Ο ιερός χώρος εξακολούθησε να ακμάζει, η φήμη του παρέμεινε αμείωτη και η αρχαία θρησκεία είχε πάντα τους πιστούς της, ως το τέλος του 4ου μ.Χ. αιώνα οπότε εγκαταλείφθηκε αφού εγκαταστάθηκε η νέα θρησκεία. Στα μέσα του 6ου αιώνα μ.Χ. ένας καταστρεπτικός σεισμός ισοπέδωσε ότι είχε απομείνει.

Άλλες σημαντικές πληροφορίες:

• Στα Καβείρια μυστήρια είχαν μυηθεί ο Ορφεας , ο Ηρακλής, οι Διόσκουροι Κάστωρ και Πολυδεύκης, ο Αγαμέμνων, ο Οδυσσεας, ο Ιάσωνας αλλά και άλλοι Έλληνες που έλαβαν μέρος στον τρωικό πόλεμο.

• Στην Λήμνο οι Κάβειροι ήταν και προστάτες της αμπελουργίας.

• Οι Κάβειροι της Σαμοθράκης τιμόνταν από τους Έλληνες και σαν προστάτες των ναυτικών. Οι διασωθέντες από ναυάγια κατέθεταν αφιερώματα στο ιερό της Σαμοθράκης

• Ο Πίνδαρος αναφέρει για τους μυημένους στα Μυστήρια των Καβείρων: «Ευτυχής εκείνος ο οποίος αφού είδε αυτό το θέαμα, κατέρχεται στα βάθη της Γης. Γνωρίζει το τέλος της ζωής, γνωρίζει την Θεία πηγή».

• Ο Περσέας, ο τελευταίος Βασιλιάς της Μακεδονίας, κατά την διάρκεια των μαχών εναντίον των Ρωμαίων πήγε στην Σαμοθράκη για να ζητήσει την βοήθεια των Μεγάλων Θεών.

• Ο Βασιλιάς Φίλιππος ήταν μυημένος στα μυστήρια της Σαμοθράκης, όπου και γνώρισε την Ολυμπιάδα την μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η οποία ήταν και ιέρεια των Καβείρων.

• Ο Γερμανικός, ο διάδοχος του Αυτοκράτορα Τιβέριου πηγαίνοντας στην Συρία για να αναλάβει την διοίκηση των Ρωμαϊκών στρατευμάτων, πήγε μέσω του Αιγαίου στην Σαμοθράκη για να μυηθεί στα Καβείρια μυστήρια, αλλά λόγω των σφοδρών βορείων ανέμων δεν μπόρεσε να φτάσει. Αυτό θεωρήθηκε κακός οιωνός και μετά λίγους μήνες ο Γερμανικός πέθανε, δηλητηριασμένος από την γιαγιά του Λυβια, γυναίκα του Αυγούστου.

Σάββατο 10 Ιουλίου 2021

Ὑπάρχει μιὰ θεωρία πὼς ἡ Σελήνη δὲν εἶναι ἡ Σελήνη ἀλλὰ ἕνα γιγαντιαῖο διαστημόπλοιο (Βίντεο)


 



Ὑπάρχει μιὰ θεωρία ποὺ ἐξηγεῖ τὴν ὕπαρξη τῆς σελήνης Πῶς εἶναι δυνατὸν ἡ σελήνη νὰ βρέθηκε σὲ αὐτὴ τὴν τροχιὰ καὶ νὰ περιστρέφεται ἀκριβῶς γύρω ἀπο τὴ Γῆ; Ἂν σκεφτοῦμε ὀτι δημιουργήθηκαν ἀνεξάρτητα τὸ ἕνα σῶμα ἀπο τὸ ἄλλο; 

Ἄν λοιπὸν ἡ Σελήνη πρόκυψε ἀνεξάρτητα ἀπο τὴ Γῆ , σύμφωνα μὲ τὴ θεωρία τῶν ἀστροφυσικῶν, ἡ Σελήνη τότε θὰ ἦταν σὲ θέση νὰ βρεῖ ἐνα «ἀσφαλὲς καὶ τέλειο» σημεῖο γιὰ νὰ μπεῖ ἀπο «μόνη» της σὲ τροχιά, νὰ γίνει ξαφνικὰ δορυφόρος καὶ νὰ ἀρχίσει νὰ περιστρέφεται γύρω ἀπο τὴν γῆ .. 


Ὁ ἀσθενὴς μαγνητισμὸς ποὺ βρέθηκε σὲ μερικὲς πέτρες, εἶναι ἡ ἔνδειξη ὅτι ἡ Σελήνη θὰ πρέπει νὰ ἔχει ἕνα μαγνητικὸ πεδίο, ἀλλιῶς ἀπο ποῦ προέρχεται τὸ ἀσθενὲς μαγνητικὸ πεδίο τους; Ἀλλὰ ἡ Σελήνη δὲν ἔχει μαγνητικὸ πεδίο, ἔτσι θέτουμε τὸ ἑπόμενο ἔγκυρο ἐρώτημα: « Ἀπο ποῦ προέρχεται αὐτὸ τὸ μαγνητικὸ πεδίο»; 

Ἡ ἑπόμενη σχεδὸν μαγικὴ ἐρώτηση εἶναι ἂν ἡ Σελήνη εἶναι «κοίλη-κούφια»; Ὀτι ἡ Σελήνη εἶναι κούφια, εἶναι σχεδὸν ἐνα ἀναπόφευκτο συμπέρασμα.. ..! Ἡ πιὸ ἰσχυρὴ ἀπόδειξη γιὰ αὐτὸ εἶναι διάφορα συμπεράσματα ποὺ ἔβγαλε τὸ πλήρωμα τοῦ Ἀπόλλωνα 12. Στὶς 20 Νοεμβρίου 1969, ὅταν ἡ σεληνιακὴ ἄκατος (LM), τὸ σκάφος προσγείωσης τῆς ἀποστολῆς Ἀπόλλωνα, ἀποφασίστηκε νὰ ἐγκαταλείψουν τὸ LM, ἐτσι αὐτο στὴν συνέχεια συνετρίβη στὴν ἐπιφάνεια τῆς σελήνης. Τὸ LM συνετρίβη στὴν ἐπιφάνεια τῆς σελήνης, περίπου 60 χιλιόμετρα ἀπὸ τὸν τόπο ὅπου ὁ Ἀπόλλων 12 προσγιώθηκε στὴ Σελήνη. 



Στὴν ἐπιφάνεια τῆς σελήνης ἦταν καὶ ἐξακολουθοῦν νὰ εἶναι, ἐξαιρετικὰ εὐαίσθητοι σεισμικοι μετρητές, οἱ ὁποῖοι κατέγραψαν τοὺς σεληνιακοὺς σεισμούς. Αὐτὸ ποὺ κατέγραψαν οἱ συσκευὲς ἦταν μὲ μιὰ λέξη συγκλονιστικό, ὁ ἀντίκτυπος τοῦ LM διήρκησε περισσότερο ἀπὸ μία ὥρα, μετὰ τὴν σύγκρουση μὲ τὸ LM ..! Σὲ συνέντευξη Τύπου ἐκείνη τὴν ἡμέρα, ἕνας ἀπὸ τοὺς ἡγέτες τοῦ σεισμικοῦ πειράματος τῆς NASA, ὁ Maurice Ewing, δήλωσε στοὺς δημοσιογράφους ὅτι οἱ ἐπιστήμονες δὲν μποροῦν νὰ δώσουν καμία ἐξήγηση γιὰ τὸ φαινόμενο αὐτό. 


NASA Mission Control:


«Τί εἶναι ἐκεῖ; καλῶντας τὸν Ἀπόλλωνα » 


Ἀπόλλων 11: 


Αὐτὰ τὰ μωρὰ εἶναι τεράστια, κύριε ... Τεράστια .... Θεέ μου, δὲν θὰ τὸ πιστεύετε! 


Σᾶς λέω ὑπάρχουν καὶ ἄλλα διαστημικὰ σκάφοι ἐκεῖ ... παρατάσσονται στὴ μακρινὴ πλευρὰ στὴν ἄκρη τοῦ κρατῆρα ... 



Βρίσκονται στὴ Σελήνη καὶ μᾶς παρακολουθοῦν. 





Σελήνη 



Τὸ πείραμα ἐπαναλαμβάνεται 

Ἀργότερα ἐπιβεβαιώθηκε ὅτι οἱ δονήσεις διήρκησαν περισσότερο ἀπὸ μία ὥρα, ὀταν τὸ πείραμα ἐπαναλήφθηκε μὲ τὸν Ἀπόλλωνα 13, ὀταν ὁ LM συνετρίβη ἐπάνω στὴν ἐπιφάνεια τῆς Σελήνης. Τὸ ὄχημα συνετρίβη μὲ τὴ δύναμη βάρους τῶν 11.000 kg. 

Καὶ παρ' ὅλο ποὺ τὰ σεισμογραφικὰ ὄργανα βρίσκονταν περισσότερο ἀπὸ 150 μίλια μακριὰ ἀπὸ τὸν τόπο τῆς συντριβῆς, ἦταν σὲ θέση νὰ καταγράψουν μὲ ἀκρίβεια τὸν σεισμό... Ἡ σύγκρουση καὶ ὁ σεισμὸς ποὺ προκάλεσε διήρκησε περισσότερο ἀπὸ 3 ὧρες καὶ 20 λεπτά, φτάνοντας σὲ βάθος τῶν 30-35 χλμ κάτω ἀπὸ τὴν ἐπιφάνεια. 


Μεταγενέστερες μελέτες στὸν τομέα αὐτὸ ἔδειξαν τὰ ἴδια ἀποτελέσματα. Μία ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἐπιπτώσεις, ὡς ἀποτέλεσμα ἔδειξε ὅτι ἡ σελήνη πάνω ἀπὸ 4 ὧρες δονηζόταν. Στὶς 13 Μαΐου 1972, ἡ σεληνιακὴ ἐπιφάνεια χτυπήθηκε ἀπὸ ἕναν μεγάλο μετεωρίτη, ποὺ ἀντιπροσωπεύει ἕνα ἰσοδύναμο σὲ ἐκρηκτικὴ δύναμη τῶν 200 τόνων. Μετὰ τὸ σὸκ τοῦ ἀντικτύπου αὐτοῦ στὸν πυρῆνα τῆς Σελήνης, οἱ ἐπιστήμονες ἀπέδειξαν ξακάθαρα ὅτι δὲν ὑπάρχει κῦμα δονήσεων ποὺ ἐπέστρεψε στὴν ἐπιφάνεια .. Ἔτσι, συμβαίνει κάτι τὸ πολὺ ἰδιαίτερο μὲ τὸν πυρῆνα της 

Σελήνης, ἢ ἁπλὰ δὲν ὑπάρχει πυρῆνας!!! 

Ἡ ἐπιρροὴ τοῦ φεγγαριοῦ ἐπάνω στὴν περιστροφὴ τῆς Γῆς γύρω ἀπὸ τὴ μέση του.(Green cross) Αὐτὴ ἡ κινούμενη εἰκόνα ἔχει βελτιωθεῖ γιὰ νὰ δείξει τὸ ἀποτέλεσμα. Τὸ βαρυτικὸ πεδίο, ἕνα ἀκόμη περίεργο φαινόμενο. 


Ἐπίσης βλέπουμε πολλὲς βίαιες διακυμάνσεις τοῦ βαρυτικοῦ πεδίου τῆς Σελήνης καὶ δείχνουν μιὰ πολὺ περίεργη δομὴ τῆς ἐπιφάνειας τῆς Σελήνης. Ἡ Σελήνη εἶναι πολὺ πιθανὸ νὰ εἶναι ἕνας κούφιος δορυφόρος..! Ἀπὸ τὸ 1962, ὁ ἐπιστήμονας Δρ Gordon MacDonald δήλωσε, «Ἂν μειώσουμε τὰ ἀστρονομικὰ δεδομένα, καταλήγουμε στὸ συμπέρασμα ὅτι τὸ ἐσωτερικὸ τῆς Σελήνης ἔχει πολὺ μικρότερη πυκνότητα ἀπὸ τὰ ἐξωτερικά της στρώματα. Πράγματι, φαίνεται πιὸ πιθανὸ ὅτι ἡ Σελήνη μοιάζει περισσότερο μὲ ἕνα κοῖλο ἀπὸ ἕνα ὁμοιογενὲς (κλειστὸ) σῶμα. Ἀργότερα εἰπώθηκε ἀπὸ τὴ NASA, ὅτι θὰ μποροῦσαν νὰ ὑπάρχουν «τεράστιες σπηλιὲς» στὸ φεγγάρι .. 


Ὁ Δρ Σὸν Γ Σολομῶν ἀνάφερε: «Τὸ πείραμα μὲ τὴν σεληνιακὴ ἄκατος (LM) , μεγάλωσε πάρα πολὺ τὴ γνώση μᾶς γιὰ τὸ βαρυτικὸ πεδίο της Σελήνη. Ὑπάρχει ἡ «τρομακτικὴ» πιθανότητα ὅτι τὸ φεγγάρι θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι κούφιο». Πολὺ περίεργο εἶναι γιατί ὁ ἐπιστήμονας χρησιμοποιῆσε τὴ λέξη «τρομακτική»...;;; Ἡ λέξη αὐτὴ προέρχεται ἀπὸ τὸ ἔργο τοῦ διάσημου καὶ ἔμπειρου ἀστρονόμου Κὰρλ Σαγκάν, στὸ ἐπιστημονικό του ἔργο ἀπὸ τὸ 1966 μὲ τίτλο «Εὐφυὴς Ζωὴ στὸ Σύμπαν» ποὺ βγάζει τὸ ἁπλὸ συμπέρασμα ὅτι «Ἕνας φυσικὸς δορυφόρος δὲν μπορεῖ ποτὲ νὰ εἶναι ἕνα κοῖλο ἀντικείμενο.» Δηλαδὴ μᾶς λέει ὀτι: «Ἕνας φυσικὸς δορυφόρος δὲν μπορεῖ ποτὲ νὰ εἶναι κούφιος»..! 
Μετάφραση 



Βίντεο 2013:





Σημείωση: δεῖτε τὸ βίντεο καὶ βγάλτε τὰ δικά σας συμπεράσματα! Ἡ σελήνη «μας» δὲν εἶναι δική μας...αλλά μαλλον ἐμεῖς τῆς ἀνήκουμε.... ἐνεργειακά!... Ἡ μήτρα τῆς γυναίκας προγραμματίζεται ὅταν τὸ φεγγάρι γεμίσει...Γιατί ἄραγε; Ποιός προγραμματίζει τὴν ροὴ τῆς ζωῆς ἀπο τὸ φεγγάρι καὶ γιατί; 





Ἐπάνω της βρίσκονται πολλὲς θεόρατες κατασκεῦες, κτίρια, γέφυρες, πυραμίδες, διαστημόπλοια παλια καὶ νεότερα σὰν τὸ στόλο ποὺ βγαίνει μέσα ἀπὸ τὸν πυρῆνα της...Αυτό ποὺ ἡ ἐλιτ κρύβει γιὰ τὴν λειτουργία τῆς Σελήνης πρέπει νὰ εἶναι ἐνα φοβερὸ μυστικό! Ἐνα συγκλονιστικὸ μυστικὸ γιὰ τὴν ἀνθρωπότητα...που βρίσκεται πολὺ καλὰ κρυμμένο... 



 

Την Κυριακή έχουμε τον τελικό στο ΟΥΕΦΑ Euro 2021.

Ποδόσφαιρο κάποιας άλλης εποχής...

Το καλοκαίρι του 1942, η Ουκρανία βρισκόταν υπό ναζιστική κατοχή, οι ποδοσφαιριστές της Ντιναμό Κιέβου εργάζονταν σε ένα αρτοποιείο του Κιέβου, παίζοντας ποδόσφαιρο στον ελεύθερο χρόνο.

Οι Γερμανοί τους ζήτησαν να δημιουργήσουν μια «Μικτή Κιέβου», ώστε να αγωνίζονται εναντίον μικτών ομάδων των γερμανικών στρατιωτικών μονάδων.

Ο παλιός τερματοφύλακας της ομάδας Νικολάι Τρούσεβιτς, αναλαμβάνει και καταφέρνει να συγκροτήσει μια νέα ομάδα.

Οκτώ ποδοσφαιριστές της Ντιναμό (Τρούσεβιτς, Σβιριντόφσκι, Κορότκιχ, Κλιμένκο, Τιούτσεφ, Πούτιστιν, Κουζμένκο, Χοντσαρένκο) και τρεις της Λοκομοτίβ Κιέβου (Μπαλάκιν, Σουκάρεφ, Μέλνικ), συγκρότησαν την «Start».

Στις 17 Ιουλίου, οι Γερμανοί παρουσίασαν την πιο δυνατή ομάδα τους, αλλά γνώρισαν την συντριβή με 6-0 από την Σταρτ.

Πεισμωμένοι από την ήττα, σε μία εποχή που ο αθλητισμός, το ποδόσφαιρο και η πατρίδα ήταν αλληλένδετα για τους ναζί, κάλεσαν, την πανίσχυρη ομάδα της γερμανικής αεροπορίας, Flakelf, για να αντιμετωπίσει τη Σταρτ.

Αλλά και πάλι έχασαν με 5-1 στις 6 Αυγούστου, «λειτουργώντας» πια ως ένεση ανάτασης για τον ουκρανικό λαό.


Οι Γερμανοί δεν μπόρεσαν να συμβιβαστούν με την ήττα.

Ζήτησαν «εκδίκηση», ορίζοντας την ρεβάνς τρεις ημέρες αργότερα, στις 9 Αυγούστου.

Τον «αγώνα του θανάτου» («The death match»), όπως χαρακτηρίστηκε.

Στα αποδυτήρια, πριν την έναρξη του αγώνα, οι άντρες των SS είναι ξεκάθαροι προς τους ποδοσφαιριστές της «Σταρτ»:

«Οταν βγείτε στο γήπεδο θα χαιρετήσετε με τον δικό μας τρόπο». Εκεί όμως, μόλις βγαίνουν στο κατάμεστο στάδιο, στον ναζιστικό χαιρετισμό των αντιπάλων τους, απαντούν με τον σοβιετικό χαιρετισμό: «Fizcult Hura» («Ζήτω ο αθλητισμός »).


Στο ημίχρονο του αγώνα, και ενώ το σκορ ήταν 3-1 υπέρ της Σταρτ, οι ναζί φτάνουν στα αποδυτήρια των Ουκρανών με ένα ξεκάθαρο μήνυμα:

Η θα καθήσετε να χάσετε ή θα υποστείτε τις συνέπειες…

«Μπήκαν στον αγωνιστικό χώρο τρέμοντας από τον φόβο και από την πείνα, αποφασισμένοι να χάσουν, όμως δεν μπόρεσαν να αντισταθούν στην αξιοπρέπεια» γράφει ο Ουρουγουανός Εντουάρδο Γκαλεάνο, στο βιβλίο του «Το ποδόσφαιρο στη σκιά και στο φως».


Νίκησαν 5-3 … «Με τη λήξη του αγώνα, τουφεκίστηκαν στην κορυφή ενός ψηλού βράχου και οι ένδεκα, ενώ φορούσαν ακόμα τις φανέλες τους» συνεχίζει ο Γκαλεάνο.

O αγώνας ήρθε στο φως της δημοσιότητας 16 χρόνια μετά τη διεξαγωγή του, από ένα άρθρο Ουκρανού δημοσιογράφου σε εφημερίδα του Κιέβου.


Άλλοι, αναφέρουν πως κάποιοι από αυτούς, πέθαναν κατά τη διάρκεια βασανιστηρίων, μεταφέρθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και εκτελέστηκαν μερικούς μήνες αργότερα.

Aφιέρωμα του ΑΠΕ – ΜΠΕ

Του Γρηγορίου Χριστοφορίδη.

Δευτέρα 5 Ιουλίου 2021

Οι 5.000 ήρωες του ΕΔΕΣ σκορπούν θάνατο στους ΝΑΖΙ – 4 Ιουλίου 1943

 

Οι 5.000 ήρωες του ΕΔΕΣ σκορπούν θάνατο στους ΝΑΖΙ – 4 Ιουλίου 1943 Operation «ANIMALS» κι ο Ναπολέων Ζέρβας


Δύναμη 5,000 ανταρτών του ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ (ΕΔΕΣ) αναλαμβάνει εκτεταμένες επιχειρήσεις στην Δυτική Ελλάδα, στο πλαίσιο της συμμαχικής επιχείρησης ANIMALS, με αποτέλεσμα την καθήλωση δυνάμεων των Γερμανών την Ελλάδα.


Η επιχείρηση Animals αποτέλεσε το σχέδιο αποπροσανατολισμού των δυνάμεων του Άξονα ώστε να πεισθούν πως επίκειται απόβαση συμμαχικών δυνάμεων στην Ελλάδα.


Στόχος των συμμάχων ήταν η Σικελία και εκεί πραγματοποιήθηκε η απόβαση στις 10 Ιουλίου 1943.


Στην Ελλάδα οι αντιστασιακές οργανώσεις έπρεπε να φέρουν εις πέρας διάφορα σαμποτάζ και καταστροφή τηλεγραφικών και τηλεφωνικών γραμμών.
Στις 29 Μαΐου έφτασε σήμα από το Κάιρο προς τον αρχηγό της Συμμαχικής Αποστολής στην Ελλάδα, Έντυ Μάγιερς, που του ανέφερε πως την δεύτερη βδομάδα του Ιουλίου θα πραγματοποιούνταν η απόβαση στη Σικελία.
Μόνο ο Μάγιερς και ο Γουντχάουζ γνώριζαν που θα γινόταν η απόβαση.
Ο οπλαρχηγός του ΕΔΕΣ Γεώργιος Αγόρος (αριστερά) με τον υπεύθυνο Βρετανό σύνδεσμο στην Ήπειρο, Τομ Μπαρνς.


Η Αποστολή μαζί με τους αντάρτες έπρεπε να ξεκινήσει εκτεταμένα σαμποτάζ από την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου ώστε να αποπροσανατολίσει τον εχθρό.
Ο ΕΔΕΣ συνείσφερε άμεσα και αποφασιστικά στις επιχειρήσεις.

O ΕΔΕΣ είχε προσφέρει καίριες υπηρεσίες στον κοινό αγώνα.
Στην επιχείρηση έλαβαν μέρος 5.000 αντάρτες των ΕΟΕΑ και σε συνεργασία με τους Βρετανούς σαμποτέρ εξετέλεσαν αποτελεσματικά όλες σχεδόν τις επιχειρήσεις.
Αποκόπηκαν οι συγκοινωνίες από το Αγρίνιο μέχρι τα Ιωάννινα και από τα Ιωάννινα μέχρι το Μέτσοβο και την Ηγουμενίτσα, δυσκολεύοντας την επικοινωνία των κατακτητών ενώ ανατινάχθηκαν οι γέφυρες Στρεβίνας, Καλογήρου, Παντάνασσας, Αννίνου και στην οδό Ιωαννίνων – Μετσόβου η γέφυρα της Μπαλτούμας.


ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΟΡΕΙΝΗ ΕΛΛΑΣ


ΕΟΕΑ


ΓΕΝΙΚΟΝ ΑΡΧΗΓΕΙΟΝ


ΕΚΤΑΚΤΟΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ


4ης ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1943


Με συγκίνησιν – διά τας θυσίας μας – και με υπερηφάνειαν διά τα επιτευχθέντα αποτελέσματα – ανακοινωθέντα τον απολογισμόν των από της 24ης Ιουνίου μέχρι 29ης Ιουλίου συνεχών σκληρών συγκρούσεων μετά του εχθρού.
Αι Ιταλικαί απώλειαι εξακριβωμένως ανήλθον εις οκτακοσίους περίπου νεκρούς και τραυματίας.
Οι ανορυχθέντες τάφοι, και οι θάλαμοι των νοσοκομείων μαρτυρούν την φονικότητα των όπλων μας.
Συνελάβομεν 34 αιχμαλώτους και 11 στρατιώται Ιταλικών αποσπασμάτων ηυτομόλησαν προς ημάς.
Περιήλθον εις χείρας μας 3 πυροβόλα με 650 βλήματα, 4 βαρέα όπλα, 7 οπλοπολυβόλα, 12 αυτόματα, 163 τυφέκια, 10 όλμοι, άφθονα πυρομαχικά, είδη ιματισμού, υγειονομικόν υλικόν, και 41 κτήνη.
Κατεστρέψαμεν μεγάλην ποσότητα πολεμικού υλικού του εχθρού.
Μας εδόθη προσέτι η επιζητούμενη από μακρού χρόνου ευκαιρία να πολεμήσωμεν σημαντικάς δυνάμεις Γερμανικού στρατού τας οποίας παντού νικηφόρως αντιμετωπίσαμεν.
Αι απώλειαί των ανέρχονται εις 310 νεκρούς και τραυματίας.
Συνελάβομεν 7 αιχμαλώτους.
Περιήλθον εις χείρας μας 3 μοτοσυκλέτται, 10 πολυβόλα, πολλά όπλα και μεγάλη ποσότης φυσιγγίων.
Εκ των ημετέρων απουσίαζον από το προσκλητήριον της 30ης Ιουλίου, παρόντες αιωνίως εις μνήμην μας 13 οπλίται και είς αξιωματικός πεσόντες υπέρ πατρίδος και ελευθερίας.
Εξ άλλου ετραυματίσθησαν 77 οπλίται και 4 αξιωματικοί.
Παρ’ όλην την αριθμητικήν και τεχνικήν του υπεροχήν ο εχθρός επλήρωσε βαρύν τον φόρον του αίματος και της στρατιωτικής του υπερηφανείας αποπειραθείς να διέλθη πλησίον των θέσεών μας ή να μας εκτοπίση εξ αυτών.


Εκφράζωμεν προς όλους τους αντάρτας μας εν τη βαθεία συναισθήσει της αυτοθυσίας και της καρτερικής των γενναιότητος, τα θερμά μας συγχαρητήρια και ερμηνεύομεν προς αυτούς την ευγνωμοσύνην της πατρίδος διότι πιστοί συνεχισταί των Ελληνικών παραδόσεων λαμπρύνουν την ιστορίαν μας με νέας σελίδας δόξης και μεγαλείου.


Εν Σ.Δ. 4 Αυγούστου 1943


Ο Γενικός Αρχηγός των Εθνικών Ομάδων


Ελλήνων Ανταρτών



Στρατηγός ΝΑΠ. ΖΕΡΒΑΣ