Δευτέρα 2 Μαρτίου 2020

Ἡ Ἄρτεμις

 Ἄρτεμις
Ἡ Ἄρτεμις εἶναι θυγατέρα τοῦ Διός καί τῆς Λητοῦς, ἀδελφή δέ τοῦ Ἀπόλλωνος. Δύναμις πού ἐξαιρετικῶς τιμήθηκε στήν Ἑλληνικήν Μυθολογίαν καί ὄνομα ἱερόν πού μᾶς φανερώνει τόν Νόμον τόν φυσικόν.
Μία ἐνδιαφέρουσα μέθοδος ἀνιχνεύσεως τῶν νοημάτων μιᾶς λέξεως, εἶναι αὐτή τοῦ Κώδικος τοῦ Ἕλληνος Λόγου, διά τοῦ ὁποίου ἀνασύρομεν ὅλα τά ἐμπεριεχόμενα νοήματα. Ἄν τό ὄνομα εἶναι ἀληθές, τό ταξεῖδι μας στίς κωδικές γραμματικές ἔννοιες θά μᾶς ἱκανοποιήση ἀρκούντως.
Ἡ Ἄρτεμις εἶναι:
ΚΟΡΗ = κάτω ροή, τοῦ
ΔΙΟΣ = τῆς δυνάμεως πού τροφοδοτεῖ ἀπαύστως κάθε χῶρον ἤ σῶμα καί τῆς
ΛΗΤΟΥΣ = τῆς ἡλιακῆς ἀκτινοβολίας, πού φανερώνεται καί στερεώνει σώματα.
Ὡς ἀδελφή τοῦ Ἀπόλλωνος, σχετίζεται, συγγενεύει καί ἐξαρτᾶται ἀπό τό φῶς.
Ἡ Ἄρτεμις εἶναι ἡ μητέρα μας ἡ φύσις.
Ἡ κωδική προσέγγισις τῶν γραμμάτων τοῦ ὀνόματός της θά μᾶς ἱστορήση, ὅτι αὐτή ἕλκει τήν καταγωγήν της ἀπό τήν
Α = ἀρχικήν δύναμιν
Ρ = ροῆς τοῦ φωτός.
Διά τῶν δύο ἀρχικῶν γραμμάτων ΑΡ τοῦ ὀνόματος ΑΡΤΕΜΙΣ, σημαίνεται αὐτή ἡ ἀρ-χή τῆς φωτορροῆς.
Ὁ λόγος, διά τόν ὁποῖον ἄρχισε αὐτή ἡ ροή, ἀναγνωρίζεται στό ἑπόμενο γράμμα Τ = στερεωμένη δύναμις.
Οὐδέν δρώμενον στήν δημιουργίαν εἶναι ἄνευ λόγου. Ἔτσι λοιπόν, ἡ κωδική ἔννοια τοῦ -Τ- εἶναι ἡ στερέωσις κάθε Δ = δυνάμεως. Τό -Ε- πού συνοδεύει τό ἄφωνον -Τ-, δηλώνει τήν πορείαν καί τήν κίνησιν σέ ἔκτασιν, αὐτῆς τῆς στερεωμένης δυνάμεως. Τό ἄφωνον -Μ- σημαίνει, κωδικὸς, τήν ὁρατήν μας φύσιν, ὁλόκληρον τήν φυσικήν δημιουργίαν. Προϋπόθεσις ὑπάρξεως, συντηρήσεως, διατηρήσεως αὐτῆς τῆς φυσικῆς δημιουργίας εἶναι ἡ συνεχής, ἡ ἄπαυστος ἡλιακή ἀκτινοβολία, πού τροφοδοτεῖ κάθε μορφήν ζωῆς. Αὐτήν τήν δρᾶσιν, στό ἄφωνον -Μ-, τήν περιγράφει τό φωνῆεν -Ι-, πού σημαίνει τήν συνεχῆ κάθοδον τῆς ἀκτινοβολίας.
Ἐν συνόλῳ, λοιπόν, τό ὄνομα ΑΡ-ΤΕ-ΜΙΣ σημαίνει, αὐτό τό ἀρχικόν φῶς, τό ὁποῖον ρέει καί στερεώνει κάθε σῶμα, ἐδῶ στήν μητέρα μας φύσιν.
Τά ἄφωνα Τ + Μ δομοῦν τήν λέξιν τομή, ὥστε νά δηλωθῆ, ὅτι κάθε σῶμα εἶναι ἕνα τεμάχιον φωτός, ἐκ τοῦ ἡλιακοῦ σώματος, τό ὁποῖον διά της τομῆς, ἔλαβε τιμήν ἤτοι ἀνάλογον ἀξίαν.
Ἡ Ἄρ-τεμις, λοιπόν, διά τοῦ ὀνόματός της φανερώνει τήν τομήν, τῆς ἐνεργείας τοῦ φωτός, πού μερίζεται στά σώματα, ἀλλά καί τήν τιμήν ἑνός ἑκάστου.
Δέν πρέπει νά παραλείψω ὅμως καί τήν ἀναφοράν στόν ἄρτον, πού ἡ Ἄρτεμις μᾶς παρέχει.
Τόν ἄρτον μας ἡ Ἄρτεμις προθύμως καί κάθ’ ἡμέραν μᾶς ἐξασφαλίζει. Ἀλλά ὁ ΑΡ-ΤΟΣ περιέχει τήν λέξιν ἀρτάω = προσδένω καί συνεπῶς ἡ ἀθάνατος οὐσία ΑΡ = ἀρχική ροή φωτός, εἶναι ἡ ἀληθινή τροφή γιά τό Τος = στερεόν φυσικόν σῶμα.

Εὐχαριστοῦμε ΑΡΤΕΜΙΣ, γιά ὅλα τά πολύτιμα δῶρα σου. Θεία φύσις, θυγατέρα τοῦ Διός – Δημιουργοῦ καί ἀδελφή τοῦ Ἀπόλλωνος – ἡλίου.

Αποτέλεσμα εικόνας για Ἡ Ἄρτεμις

Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2020

Ἡ Μετενσάρκωση στὴν Ἀρχαία Ἑλλάδα


Το ἀνήσυχο καὶ διψασμένο γιὰ γνώση ἀνθρώπινο πνεῦμα δὲν ἀρκεῖτε στὴν ἔρευνα καὶ ἀνακάλυψη των νόμων ποῦ εἶναι βασικοί γιὰ την ἐξελίξη καὶ την ἐκτέλεση του προορισμοῦ του πάνω στὴ Γῆ 
Με ἀγωνία ἐνδιαφέρεται νὰ μάθει τι πρόκειται νὰ συμβεῖ μετά θάνατον, τι θὰ γίνει ἡ ψυχή του, θὰ ἐπιζήσει ἡ γήινη προσωπικότητά του, θὰ

ἐπανέλθει στή Γῆ γιὰ νὰ ἐμψυχώσει ἕνα ἄλλο σῶμα καὶ πῶς μπορεῖ νὰ γίνει κάτι τέτοιο;

Οἱ ἀρχαῖοι διανοητές ἐξετάζουν το φυσικό σῶμα του ἀνθρώπου ὄχι ὡς κάτι ξεχωριστό, ὅπως κάνει ἡ σύγχρονη ἐπιστήμη (ἀνατομικά, βιολογικά, φυσιολογικά), ἀλλά πάντοτε σε σχέση με την ψυχή ποῦ ἑδρεύει σε αὐτὸ

Χάρη στὴν ψυχή, το σῶμα κινεῖται, λειτουργεῖ, ζεῖ Εἶναι ἁπλά το ὄργανο ποῦ αὐτή χρησιμοποιεῖ Σῶμα χωρίς ψυχή εἶναι ἀδιανόητο Γιά τους Πυθαγόρειους καὶ Πλατωνικούς ἡ λέξη ἄνθρωπος σήμαινε κάτι πολύ περισσότερο ἀπὸ τον ὁρατὸ ἄνθρωπο καὶ, στὴν κυριολεξία, με τον ὅρο αὐτὸν εννοούσαν ἀποκλειστικά τον ἄνθρωπο, ὡς το πνεῦμα καὶ την ψυχή την ἐνσαρκωμένη προσωρινά στὸ ἀνθρώπινο σῶμα «ἄνθρωπος ἐστί ψυχή σώματι χρωμένη» (Πλάτων, Τιμαίος 42 D, Φαίδων 111 Α)

Η ψυχή ἕλκει την καταγωγή της ἀπὸ το νοητικό πεδίο, γιὰ νὰ ἐκδηλώσει την διαπλαστική καὶ ὀργανική της ἱκανότητα Κατέχει διάμεση θέση μεταξύ νοητοῦ καὶ αισθητού καὶ ἔρχεται νὰ ἐμψυχώσει τα σώματα, γεννῶντας το χῶρο καὶ το χρόνο. Αποτελεί τμῆμα της παγκόσμιας ψυχῆς του κόσμου ἡ ὁποία μερίζεται σε ἀτομικές ψυχές, με σκοπό την ἀπόκτηση της ἐμπειρίας του υλικού πεδίου.

Η ΣΠΕΙΡΑ ΤΗΣ ΚΑΘΑΡΣΗΣ

Το θέμα της μετενσάρκωσης απασχόλησε τον Πυθαγόρα καὶ ἀποτέλεσε σπουδαῖο ἔρεισμα γιὰ την ἠθική καὶ θρησκευτική του δοξασία. Ἐπειδή, ὅμως, το πρόβλημα της ἐπιβίωσης της ψυχῆς καὶ της μελλοντικῆς της σταδιοδρομίας ἀνάγεται σε πνευματικές σφαῖρες καὶ προϋποθέτει πνευματική ἐξέλιξη, πρέπει νὰ ἀπασχολοῦσε μόνον τους μαθητές ἀνώτερου βαθμοῦ, αὐτούς ποῦ ἤδη εἶχαν μυηθεῖ στὴν ὅλη κοσμοθεωρία καὶ βιοθεωρία του μεγάλου φιλοσόφου Ἑπομένως, πρέπει νὰ ἦταν μυστική καὶ νὰ μὴν την κοινοποιοῦσαν στὸ λαό. Το σημαντικό ὅμως αὐτὸ θέμα, ἀναπτυσσόταν ἀσφαλῶς τόσο στούς «ἀκροαματικούς» ὅσο καὶ στούς ανώτἀνώτερους μυητικούς βαθμούς. Κι ὅπως εἶναι φυσικό, στοὺς πρώτους ἀπό εξωτερικής πλευράς, ἐνῶ στοὺς ἄλλους ἀπό εσεσωτερικής.

Η εξωτερική διδασκαλία γιὰ τὴ μετεμψύχωση, ποῦ ἀπέβλεπε στὴν ἠθικὴ προετοιμασία καὶ ἐπιλογή των ἱκανῶν καθώς καὶ στὴν παρηγορητική ἱκανοποίηση των ἀδαῶν, διαδόθηκε εὐρύτατα καὶ διασώθηκαν ἀρκετὰ στοιχεῖα γιὰ το θέμα. Ὅπως εἶναι φυσικό, οἱ πληροφορίες αὐτὲς ὑπέστησαν πολλές παραποιήσεις ἐκ μέρους των ἀμύητων καὶ ὡς ἀποτέλεσμα, το ὅλο ζήτημα με την πάροδο των χρόνων πῆρε την ἁπλοϊκή γνωστή του μορφή. Ἔτσι, κατέληξαν οἱ μεταγενέστεροι νὰ ἀποδώσουν στὸν Πυθαγορισμό ποικίλα ἁπλοϊκά καὶ παιδαριώδη μυθεύματα ποῦ ἀναφέρονται στὸ βίο του μύστη καὶ στὴ διδασκαλία του.

Ἀντιθέτως, το θέμα της μετενσάρκωσης ἦταν διαδεδομένο σε ὅλα τα στρώματα του λαοῦ με μορφή εξωτερικών μύθων ποῦ περιελάμβαναν στοιχεῖα δεοντολογικά, ὅπως ἡ τιμωρία μετά θάνατον, ἡ κρίση των ψυχῶν κλπ. Στὴν πυθαγόρεια παράδοση, ἡ ἕνωση της ψυχῆς με το σῶμα θεωρεῖται πτώση, μία παρά φύση κατάσταση καὶ ἡ μετενσάρκωση θεωρεῖται ἡ μόνη ἐξελικτική σπειροειδής διαδρομή κάθαρσης. Τὴ θεωρία της μετενσάρκωσης διδάχθηκε ὁ Πυθαγόρας ἀπό το δάσκαλό του Φερεκύδη τον Σῦρο, ἐνῶ πολλοί ὑποστηρίζουν ὅτι την ἀποκόμισε ἀπό τον Ορφισμό, στὰ μυστήρια του ὁποίου εἶχε μυηθεῖ

Ο Ἡρόδοτος (ΙΙ 123), σε σχετικό ἐδάφιο γιὰ τὴ μετενσάρκωση, ὑποστηρίζει ὅτι οἱ Αἰγύπτιοι ἦταν πρῶτοι ποῦ πίστευαν στὴν ἀθανασία της ψυχῆς καὶ ὅτι αὐτή, μετά τὴ φθορά του σώματος, επανενσαρκώνεται σε ἄλλο πλάσμα ποῦ γεννιέται ἐκεῖ τὴ στιγμή, μέχρις ὅτου διανύσει ὁλόκληρο τον κύκλο των ζωικῶν ὑπάρξεων (ζῶα, αμφίβια καὶ πτηνά). Τότε ἐπανέρχεται καὶ ἐγκαθίσταται σε ἕνα ἀνθρώπινο σῶμα Η ὅλη ἐξελίξη διαρκεῖ 3.000 χρόνια. Ο Ἡρόδοτος ἰσχυρίζεται ὅτι ἡ θεωρία αὐτή οἰκειοποιήθηκαν καὶ δίδαξαν μερικοί Ἕλληνες υπονοώντας ἀσφαλῶς τον Πυθαγόρα καὶ τον Ἐμπεδοκλῆ

ΠΤΩΣΗ Ή ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ;

Ο Πλάτωνας (Φαῖδρος 245 C) κάνει λόγο γιὰ την ἀθανασία της ψυχῆς, λέγοντας ὅτι αὐτή φέρει ἐξ ἀρχῆς φτεροῦγες οἱ οποίες, ὅσο διατηροῦνται δυνατές, τὴ συγκρατοῦν στὶς ὑπερουράνιες περιοχές, ἐνῶ ὅταν χάσει αὐτή τὴ δύναμη, ἐνσαρκώνεται κατά πρῶτον σε ἀνθρώπινα σώματα, γιὰ νὰ μπορέσει νὰ ἐπιτύχει ἐκ νέου την ἄνοδο της, ἐνῶ, ἄν δέν τα καταφέρει, εἶναι δυνατόν νὰ «βυθιστεῖ» σε σώματα ζώων.

Υπογραμμίζει ὅτι ἡ ψυχή ἑνὸς ἀληθινοῦ φιλοσόφου ὕστερα ἀπό 3.000 χρόνια μπορεῖ νὰ ἀποκτήσει καὶ πάλι τα φτερά της καὶ νὰ ξαναγυρίσει ἐκεῖ ποῦ ἀνήκει, ἐνῶ γιὰ τις κοινές ψυχές ἀπαιτεῖται διάσημότανυλάχιστον 10.000 χρόνωνενσαρκώνεται Οἱ γεννήσεις σε ἀνθρώπινα ἡ καὶ σε ζωικά σώματα εἶναι μᾶλλον το ἐπακόλουθο μίας πτώσης ἡ ὑποβάθμισης ἀπό ἕναν ἀνώτερο κόσμο σε ἄλλον κατώτερο, με τὴ δυνατότητα, ὅμως νά ανυψωθεί καὶ πάλι πρὸς την πηγή του Ἀνώτερου Ο Πλάτωνας εἶναι γνωστό ὅτι θεωροῦσε το σῶμα τάφο της ψυχῆς καὶ στὸν Κρατύλο συμπλέει με τὴ διδασκαλία του Ὀρφέα, ὅτι δηλαδή ἡ ψυχή τιμωρεῖται μέσῳ της ἑνώσης της με το σῶμα

Ο μῦθος της πτώσης των ψυχῶν ἀπό τον ὑπερκόσμιο οὐρανό σε ἕνα ὑλικό σῶμα ἀποτελεῖ την πρώτη ἄποψη της παλιάς ἀντίθεσης μεταξύ των φιλοσόφων, ἐνῶ ἡ ἄλλη ὑποστηρίζει την κάθοδο της ψυχῆς του ἤδη Η διαφορά των εὐοιώνου εἶναι μέγιστη καὶ αὐτὸς ποῦ ἀναλαμβάνει νά δώσει σαφεῖς καὶ ἀκριβεῖς ἀπαντήσεις στὸ ἐρώτημα «γιατί ἡ ψυχή ἐγκαταλείπει την εὐδαιμονία της καὶ ἔρχεται νά δοκιμαστεῖ ἐνσαρκωμένη στή Γῆ» εἶναι ὁ Πλωτῖνος, ὁ καθαυτό ἱδρυτής του Νεοπλατωνισμοῦ ὁ ὁποῖος ἀπαντᾶ στὶς Ἐννεάδες (IV 3,14) ὅτι, ἄν σε παρέμενε στὸ νοητό κόσμο ἡ ψυχή, θά διατελοῦσε σε ἀδράνεια, χωρίς νά μπορεῖ νά προσφέρει τίποτα στὴν καθολική ἐξέλιξη, ἀλλά οὔτε καὶ ἡ ἴδια θά ἐμπλουτιζόταν με την πείρα ποῦ της εἶναι ἀναγκαία γιά νά δράσει.

Μέσα ἀπό τις δοκιμασίες πάνω στή Γῆ κινητοποιεῖ καὶ δραστηριοποιεῖ τις ὑπάρχουσες γνώσεις της, ἐφαρμόζει τις ἄπειρες δυνατότητες της καὶ ἐπανέρχεται πιὸ ἰσχυρή καὶ τελειότερη ἀπό ὅσο ἦταν πρίν κατέλθει.

Ο ἴδιος συνεχίζει, ὑποστηρίζοντας ὅτι, ἀκόμα κι ἄν ἡ κάθοδος της ψυχῆς σε ἕνα σῶμα θεωρηθεῖ ἀναγκαιότητα 0reincarnation2.jpgτης παγκόσμιας ὀργάνωσης ἡ λειτούργημα καὶ ὄχι τιμωρία, δὲν παύει νά εἶναι γιά την ψυχή μία μεγάλη δοκιμασία ἀπό την ὁποία αὐτή πρέπει νά βγεῖ νικήτρια. Ἐξαρτᾶται, λοιπόν, ἀπό την ἐνσαρκωμένη ψυχή ἄν ἡ δοκιμασία της θά εἶναι ὠφέλιμη καὶ ἀποδοτική γιά την ἐξελίξη της. Ο Πλωτῖνος παρατηρεῖ ὅτι ὅλες οἱ ψυχές δὲν συμπεριφέρονται με τον ἴδιό τρόπο στή δοκιμασία της ἐνσάρκωσης

Μερικές ὑποκύπτουν στὸ κακό καὶ στὴν ἀδικία Η ψυχή ποῦ βάρυνε λόγῳ των σωματικῶν δεσμεύσεων δὲν μπορεῖ νά ἐπανέλθει μετά το θάνατο στὸ νοητό κόσμο. Θὰ ἐνσαρκωθεῖ σε ἄλλο σῶμα ἀνθρώπου ἡ ζώου, σύμφωνα με τις προδιαθέσεις ποῦ ἀπέκτησε κατά τὴ διάρκεια ζωῆς της. Ἔτσι, ἡ τιμωρία των μοχθηρῶν καὶ ἡ ἀνταμοιβή των καλῶν ὑφίσταται μέσα στὴν αἰώνια τάξη του κόσμου.

Ο Ολυμπιόδωρος (σχόλια Φαίδωνα του Πλάτωνα) περιγράφει την κάθοδο της ψυχῆς με θαυμαστό τρόπο: «Η ψυχή κορικώς κατέρχεται (σ.σ. με τον τρόπο της Περσεφόνης) σε γένεση, (σ.σ. Κόρη εἶναι το ὄνομα της Περσεφόνης), μερίζεται ὅμως ἀπό τὴ γένεση Διονυσιακῶς, τοποθετεῖται στὸ σῶμα Προμηθεϊκώς, ἄρα ἀπελευθερώνεται ἀπό τα δεσμά της με τὴ χρησιμοποίηση της δύναμης του Ἡρακλέους, ἐπανασυναρμολογείται σε σύνολο με τὴ βοήθεια του Ἀπόλλωνος καὶ της Σωτῆρος Ἀθηνᾶς καὶ ἐξαγνίζεται με τὴ φιλοσοφική πειθαρχία».

Η σοφία των ἀρχαίων ἔκρυβε πίσω ἀπό τους μύθους του Ἡρακλῆ, του Ὀδυσσέα καὶ ἄλλων ποῦ κατέβηκαν στὸν ἤδη καὶ γρήγορα ἐπέστρεψαν ἀπό αὐτὸν την ἀπελευθέρωση ἀπό τὴ δουλεία της ἐνσάρκωσης, μέσῳ της εξαγνιστικής πειθαρχίας. Ὁ Πρόκλιος ἀναφέρει ὅτι ὁ Ἡρακλῆς, ἐξαγνισμένος με ἱερὲς μυήσεις, πῆρε θέση ἀνάμεσα στοὺς θεούς. Εἶναι γνωστή ἡ τρομερή κατάσταση της ψυχῆς του ὅσο διάστημα ἦταν αἰχμάλωτος της σωματικῆς του φύσης.

Ο Πίνδαρος σε ἕνα ἀπόσπασμα ἑνὸς ποιήματος ποῦ ἀναφέρει το διάλογο του Πλάτωνα Μένων ἀναφέρει ἡ Περσεφόνη στέλνει τις ψυχές ποῦ δέχθηκε στὰ βασίλεια του ’δή γιά κάθαρση, ὕστερα ἀπό ἐννέα χρόνια στὸν πάνω κόσμο. Καί ὅτι ἀπό τις ψυχές αὐτὲς προέρχονται μεγαλοφυεῖς βασιλιᾶδες καὶ δυνατοί ἄνδρες τόσο σε δύναμη ὅσο καὶ σε σοφία.

Ο Ἐμπεδοκλῆς ἀσχολεῖται με τὴ θεωρία της περιπλάνησης των ψυχῶν σε μία σειρά ἀπό διασωθέντα ἀποσπάσματα (Diels, Προσωκρατικοί). Στὸ ἀπόσπασμα Β 115 λέει ὅτι, ἐάν μία ψυχή κηλιδωθεῖ ἀπό πράξη φόνου, ἐπιορκίας ἡ ἄλλου ἐγκλήματος, «ντύνεται» τὴ μορφή θνητοῦ καὶ περιφέρεται μακριά ἀπό την χώρα των Μακάριων καὶ παραδίδεται ἀπό το ἕνα στοιχεῖο στὸ ἄλλο «Ἕνας ἐξ αὐτῶν εἶμαι κι ἐγώ, ἕνας ἀπό τους θεούς ἐξόριστος καὶ περιπλανώμενος, διότι ἀκολούθησα τις προτροπές της Διχόνοιας», ὁμολογεῖ ὁ ἴδιος ὁ Ἐμπεδοκλῆς Στὸ ἀπόσπασμα Β 117 ἰσχυρίζεται ὅτι ὑπῆρξε νεανίας, κόρη, θάμνος, πτηνό κι ἄφωνο ψάρι.

Η ΑΛΛΗΓΟΡΙΑ ΤΗΣ «ΘΕΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ»

Η θεωρία της μετενσάρκωσης παραδέχεται τόσο την πτώση της ψυχῆς σε ζωικά σώματα ἕνεκα τιμωρίας ὅσο καὶ την ἀναγωγή των ἀξιῶν σε σώματα ἡρώων, ἀντίθετα με τὴ σύγχρονη θεωρία της μετενσάρκωσης ποῦ θεωρεῖ τὴ γραμμική ἐξέλιξη των ψυχῶν μέσῳ της βελτίωσης ἀπό τις προοδευτικές ἐνσαρκώσεις στή Γῆ

Ο Πορφύριος, ἀπό τους σημαντικότερους νεοπλατωνικούς φιλοσόφους, παραινείτω σε δύο σημεῖα την πλατωνική θέση, λέγοντας ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ψυχή δὲν μπορεῖ νά τεθεῖ σε σῶμα ζώου, ὅπως καὶ ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ψυχή «ἅπαξ καθαρθεῖσα», δὲν ἐπανέρχεται πλέον σε σῶμα ἀνθρώπου, ἀλλά ἀκολουθεῖ το πεπρωμένο της ποῦ εἶναι ἡ ἀποθέωση, δηλαδή ἡ ἐγκατάστασή της σε Μακάρια Πεδία.

Ἐξαίρεση ἀποτελοῦν οἱ ψυχές των ἡρώων ποῦ ἐπανέρχονται οἰκιοθελώς στή Γῆ καὶ ἐνσαρκώνονται, γιά νά καθοδηγήσουν τους ἀνθρώπους Τέτοια περίπτωση θεωρεῖ τον Πυθαγόρα ποῦ ἐνσαρκώθηκε με σκοπό νά μεταλαμπαδεύσει την πείρα του στὴν ἀνθρωπότητα Το γεγονός ὅτι ὁ Πυθαγόρας μυήθηκε στὰ διάφορα Μυστήρια δὲν ἀλλάζει την κατάσταση, γιατί ἔπρεπε νά «ἀναμνηστεί» την ἀλήθεια ποῦ «ἐν σπέρματι» κατεῖχε καὶ νά προσαρμοστεῖ στὸ χῶρο καὶ στὸ χρόνο ποῦ γεννήθηκε.

Ὁ Ἱεροκλῆς στὸ ὑπόμνημά του Χρυσά Ἔπη του Πυθαγόρα (στ. 55) σχολιάζοντας το στίχο «Οὔτε τα ἀνέλπιστα νά ἐλπίζεις οὔτε καὶ τίποτα νά σου διαφεύγει ἐκ των ὄντων», καταφέρεται σαφῶς ἐναντίον της πλάνης ἐκείνων ποῦ ἑρμηνεύσουν κατά γράμμα την πυθαγόρεια καὶ πλατωνική διδασκαλία γιά τὴ μετεμψύχωση:

«Ἐάν κάποιος περιμένει μετά το σωματικό του θάνατο νά ντυθεῖ ἡ ψυχή του το σῶμα ἑνὸς ἄλογου ζώου, λόγῳ των ἀτελειῶν του ἡ φυτοῦ, λόγῳ της ἀδράνειας των αἰσθημάτων του καὶ ὁ ἴδιος, παίρνοντας δρόμο ἀντίθετο ἀπό ἐκείνους ποῦ μεταβάλουν την οὐσία του ἀνθρώπου σε ἀνώτερο ὄν, πιστεύει σε ἀνέλπιστες ἀξίες, κατακρημνίζοντας την ψυχή του σε μία κατώτερη οὐσία, ἀπατᾶται καὶ ἀγνοεῖ τελείως το εἶδος της ψυχῆς ἡ ὁποία οὐδέποτε μπορεῖ νά ἀλλάξει».

Ἰσχυρίζεται ὅτι ἡ θεωρία της μετεμψύχωσης δὲν εἶναι παρά μία εἰκόνα, μία ἀλληγορία, γιά νά μας διδάξει ὅτι ὁ ἄνθρωπος γίνεται ὅμοιος με τα ζῶα ἕνεκα των ἐλαττωμάτων του ἡ θεός ἕνεκα της ἀρετῆς του.

Γιὰ τὴ μετά θάνατον του σώματος ἀθανασία της ψυχῆς πολλά εἰπώθηκαν κατά τὴ διάρκεια των αἰώνων ἀπό τα διάφορα φιλοσοφικά κινήματα (Παράδεισος καὶ Κόλαση, Τάρταρα, Ηλύσια πεδία κλπ). Ὅλα αὐτά ὅμως εἶναι ἀλληγορίες καὶ ὑποθέσεις τις ὁποῖες οἱ ἑκάστοτε διανοητές συνέλαβαν καὶ διατύπωσαν μυθολογικά καὶ των ὁποίων ἡ ἀληθοφάνεια δὲν εἶναι δυνατό νά ἀποδειχθεῖ διανοητικά ἡ με συλλογισμούς.

Ἐκεῖνο ποῦ πρέπει ὁ ἄνθρωπος νά ἀντιληφθεῖ καὶ νά παραδεχθεῖ εἶναι ὅτι οἱ νόμοι ποῦ διέπουν τὴ μεταθανάτια ζωή εἶναι ἀνώτεροι της ἀνθρώπινης διάνοιας, εἶναι ἀδέκαστοι, ἀλλά συγχρόνως δίκαιοι καὶ εἶναι ἀδύνατον νά ἀστοχήσουν ἡ νά παραπλανηθοῦν Ο Ιεροκλής διακηρύσσει: «Εὐσεβής εἶναι ἐκεῖνος ποῦ κατέχει τὴ Θεία Ἐπιστήμη καὶ προσφέρει εἷς το Θεῖον ὥς ἄριστη τιμή τὴ δική του τελείωση. Κάθε ἄνθρωπος, προσπαθῶντας κατά ἄλλον τρόπο νά τιμήσει το Θεῖον καὶ μὴ προσφέροντας ὥς θυσία τον ἴδιό τον ἑαυτό του, γινόμενος παρανάλωμα ἐξωτερικῆς εὐπορίας, ἐκτελεῖ πράξη ἄχρηστη καὶ μάταιη».

"Η νέα ζωή δὲν ἀρχίζει νά ἀναπτύσσεται ἐκεῖ ἀκριβῶς ποῦ εἶχε σταματήσει. Δέν ἐπαναλαμβάνει καὶ δὲν 0reincarnation4.συνεχίζει μόνον την προηγούμενη ἐπιφανειακή προσωπικότητα καὶ την ἐξωτερική ἐμφάνισή μας. Διαδραματίζεται μία ἀφομοίωση, μία ἀποβολή, μία ἐνδυνάμωση καὶ μία ἀλλαγή των παλιῶν χαρακτηριστικῶν καὶ κινήτρων, μία ἀνακατάταξη της προηγούμενης ἐξέλιξης καὶ μία ἐπιλογή μελλοντικῶν στόχων, χωρίς νά καρποφορήσει καὶ νά ἀνταποκριθεῖ στὶς ἀπαιτήσεις της ἐξέλιξης

Γιατί κάθε γέννηση εἶναι μία καινούρια ἀρχὴ ἡ ὁποία, ἄν καὶ στηρίζεται στὸ παρελθόν, δὲν ἀποτελεῖ τὴ μηχανική του προέκταση. Η ἀναγέννηση δὲν εἶναι μία διαρκής ἐπανάληψη, ἀλλά μία διαδικασία, το μηχανικό μέρος μίας εξελικτικής διαδικασίας."

Σρι Ορομπίντο

"Ἁπλῶς καὶ μόνον το γεγονός ὅτι οἱ ἄνθρωποι μιλοῦν γιά ἀναγέννηση καὶ ὅτι μία τέτοια ἰδέα ὑφίσταται, σημαίνει ὅτι ἕνα ἀπόθεμα ψυχικῶν ἐμπειριῶν ποῦ σχετίζονται με αὐτὸν τον ὅρο θά πρέπει πράγματι νά ὑπάρχει Η ἀναγέννηση εἶναι μία ἐπιβεβαίωση ποῦ θά πρέπει νά περιλαμβάνεται ἀνάμεσα στὶς πιὸ βασικές γιά την ἀνθρωπότητα"

Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020

ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ


Εἶναι γνωστό ὅτι διάφορες αποκριάτικες ἐκδηλώσεις ποῦ γίνονται αὐτή την ἐποχῆ σε πολλά μέρη σχετίζονται, ἄλλοτε περισσότερο καί ἄλλοτε λιγότερο, με πανάρχαια θρησκευτικά δρώμενα ποῦ ἀνάγονται στήν ἀρχαιότητα Τις συναντοῦμε, π.χ., στὴ θρησκεία των Βαβυλωνίων, των Αἰγυπτίων, των Ἑλλήνων, των Ρωμαίων, ὅπως καί σε λαούς πρωτόγονους καί λιγότερο πολιτισμένους. Κύρια γνωρίσματά τους εἶναι οἱ μεταμφιέσεις των συμμετεχόντων σε αὐτές ποῦ καλύπτουν τα πρόσωπά τους με μάσκες, συνήθως δύσμορφες, οἱ θορυβώδεις χοροί με τραγούδια καί αἰσχρολογίες, ἡ οἰνοποσία κ.ά.

Ὁρισμένοι λαοί εἶχαν ἐνσωματώσει τέτοια στοιχεῖα σε τελετουργίες σχετικές με την ἔναρξη της νέας χρονιᾶς ἀποβλέποντας στό νὰ εἶναι εὐνοϊκή γι' αὐτούς Ἄλλοι πάλι τα συμπεριέλαβαν σε τελετές σχετικές με την ἄνοιξη καὶ προσδοκοῦσαν νὰ πετύχουν μ' αὐτά πλούσια σοδειά καὶ καλά γεννήματα. Πρωτόγονες κοινωνίες τα συσχέτιζαν με ποικίλες μαγικές δοξασίες. Ἀπὸ τις γιορτές της Ἑλληνορωμαϊκῆς ἀρχαιότητας ἀρκετές εἶναι αὐτές ποῦ παρουσιάζουν ὁμοιότητες με σύγχρονες ἀποκριάτικες ἐκδηλώσεις, ὅπως π.χ. διάφορες γιορτές του Διονύσου, τα Σατουρνάλια, τα Βακχανάλια, τα Λουπερκάλια, οἱ Καλένδες.

Θὰ ἀναφερθῶ στὰ Λουπερκάλια, γιὰ τα ὁποία ὁ Ν. Πολίτης πίστευε ὅτι παρουσιάζουν τις περισσότερες ὁμοιότητες Ἐπρόκειτο γιὰ μία γιορτή ποῦ σχετικά γρήγορα ἔχασε τον θρησκευτικό της χαρακτῆρα καὶ μεταμορφώθηκε σε μία καθαρά λαϊκή διασκέδαση ποῦ ἱκανοποιοῦσε καὶ τα δεισιδαιμονικά ἔνστικτα των πιστῶν της. Το ὄνομα τους το ὀφείλουν στόν θεό Λούπερκο, ἕναν θηριόμορφο εὐεργετικό δαίμονα της βλάστησης καὶ της εὐγονίας, ἰδιαίτερα ἀγαπητό σε ἀγρότες καὶ βοσκούς.

Τον λάτρευαν σε μία σπηλιά στίς ὑπώρειες του Παλατινού λόφου στὴ Ρώμη ὅπου, σύμφωνα με την παράδοση, μία λύκαινα εἶχε θηλάσει τους μυθικούς δίδυμους ἱδρυτές της πόλης Ρέμο καὶ Ρωμύλο. Τα Λουπερκάλια μεταξύ ἄλλων περιελάμβαναν θυσία, κυρίως με κατσίκια καὶ κριάρια, κοινή συνεστίαση ὅλων των μελῶν του

σωματείου ποῦ ἦταν ἐπιφορτισμένο με τή λατρεία του θεοῦ (Λούπερκοι), καθώς καὶ ὁδοιπορία των τελευταίων στοὺς δρόμους της Ρώμης.

Ξεκινοῦσαν ἀπό τή σπηλιά του θεοῦ τους καὶ κατέληγαν πάλι σ' αὐτήν ἔχοντας διασχίσει διάφορα τμήματα της πόλης, ἀπό τα ὁποία, σύμφωνα με την παράδοση, εἶχαν περάσει καὶ οἱ μυθικοί δίδυμοι ἱδρυτές της. Οἱ Λούπερκοι ἔτρεχαν γυμνοί φορῶντας μόνο το δέρμα των θυσιασθέντων θυμάτων τους καὶ ἔχοντας στό κεφάλι τους ἕνα στεφάνι.

Κρατῶντας μαστίγια καμωμένα ἀπό λουριά ποῦ εἶχαν κοπεῖ ἀπό τα δέρματα των ζώων ποῦ εἶχαν προσφέρει στόν θεό τους, κτυποῦσαν καθ' ὁδόν ὅσους συναντοῦσαν καὶ κυρίως γυναῖκες Προτιμοῦσαν τους γλουτούς τους, ἀφοῦ πίστευαν ὅτι με τον τρόπο αὐτόν τις καθιστοῦσαν γόνιμες μητέρες. Η ὅλη γιορτή εἶχε φτάσει σε ἀκρότητες, πρᾶγμα ποῦ ἀνάγκασε τον Αὔγουστο νὰ πάρει μέτρα. Ἀπαγόρευσε τή συμμετοχή σ' αὐτή παιδιῶν καὶ ἐφήβων, ἐνῶ ἡ πομπή των Λουπέρκων ὑποχρεωτικά ἔπρεπε νὰ συνοδεύεται ἀπό σῶμα ἱππέων ποῦ ἐπέβλεπε ὥστε τα τυχόν ἔκτροπα νὰ μήν ξεπερνοῦν κάποια ὅρια

Ἐν κατακλεῖδι τα Λουπερκάλια ἦταν μία γιορτή ἀγροτική καὶ ποιμενική ποῦ ἀποσκοπούσαμε νὰ συνδράμει στὴν εὐφορία της γῆς καὶ στὴ γονιμότητα των ἀνθρώπων καὶ των ζώων, ἐνῶ συγχρόνως βοηθοῦσε καὶ στὴν κάθαρση της πόλης. Ἔχοντας βαθιές ρίζες καὶ ἀπήχηση στίς λαϊκές μᾶζες συνέχισε νὰ εἶναι ἀγαπητή καὶ μετά την ἐπικράτηση του χριστιανισμοῦ ἀκόμη καὶ ἀνάμεσα σε πιστούς του Ναζωραίου!

Σίγουρα εἶναι ἀξιοθαύμαστο το πώς τέτοια πανάρχαια δρώμενα ἀπέζησαν ὥς τις μέρες μας ἀκόμη καὶ σε λαούς με ὑψηλό πολιτισμικό ἐπίπεδο Πολύ περισσότερο μάλιστα ἀφοῦ οἱ θρησκεῖες ποῦ ἐπικράτησαν, ὅπως π.χ. ὁ χριστιανισμός, προσπάθησαν με κάθε μέσο νὰ ἐξαφανίσουν τις «εἰδωλολατρικές» αὐτές τελετές. Κάτι ποῦ τελικά δέν ἔγινε κατορθωτό. Ἔτη Δύση μάλιστα ἔχουμε περιπτώσεις ποῦ ἡ ἐπίσημη Ἐκκλησία ἐνίσχυσε, συνέδραμε καὶ συμμετεῖχε ἐνεργά σε τέτοιες ἐκδηλώσεις, προκειμένου νὰ εὐθυγραμμιστεῖ με τή λαϊκή θέληση καὶ νὰ ἐξυπηρετήσει σκοπιμότητες! Ἐπέζησαν ἔτσι τα ἔθιμά αὐτά ἐπειδὴ εἶναι βαθιά ριζωμένα στὴν ἀνθρώπινη φύση.

Πρόκειται γιὰ γιορτές ποῦ ἀρχικὰ

ἀποσκοποῦσαν στὴ διαιώνιση της ἴδιας της ζωῆς, ἐνῶ ἀργότερα περιεβλήθησαν καὶ με κοινωνικά ὁράματα Τα Saturnalia π.χ., μία γιορτή με ἀνάλογες ἐκδηλώσεις, ἦταν ἀφιερωμένη στόν θεό Saturnus, τον ἀντίστοιχο του Ἑλληνικοῦ Κρόνου, τον θεό του χρυσοῦ αἰῶνα, στὴ διάρκεια του ὁποίου δέν ὑπῆρχε ταξική διαφοροποίηση, δέν ὑπῆρχαν δοῦλοι, δέν ὑπῆρχε ἀτομική ἰδιοκτησία Ἔτσι καὶ στὴ γιορτή του, ποῦ ἔφτασε νὰ διαρκεῖ ἀκόμη καὶ ἑπτά ὁλόκληρες μέρες, ἐπικρατοῦσε πραγματική ἰσότητα

Οἱ κρατοῦντες, οἱ πλούσιοι, οἱ φτωχοί, οἱ δοῦλοι, ἐξαφάνιζαν κάθε ἐξωτερικό διακριτικό τους γνώρισμα καὶ συμπεριφέρονταν ὅλοι ὥς ἰσότιμοι Ὅσο διαρκοῦσε ὁ ἑορτασμός της, ἀπαγορευόταν κάθε τι ποῦ θά μποροῦσε νὰ προκαλέσει λύπη, σταματοῦσαν οἱ πολεμικές ἐπιχειρήσεις καὶ οἱ δίκες στὰ δικαστήρια, καταδικασμένοι ἔπαιρναν ἀμνηστία, ἀποφυλακίζονταν δοῦλοι Τέτοιες γιορτές δέν ξεχνιοῦνται Ἀλλὰ ἀκόμη καὶ σήμερα, ἀποτελοῦν ζωογόνες ψυχαγωγικές δυνάμεις καὶ ἡ ψυχαγωγία, ὥς κοινωνική ἀνάγκη, δύσκολα παραμερίζεται.





Η μεταμόρφωση του μυθικοῦ ἄτρωτου πολεμιστή Καινέα

Η μεταμόρφωση του μυθικοῦ ἄτρωτου πολεμιστή Καινέα

<Ο Καινεύς (δεξιά) μάχεται ἐναντίον Κενταύρου. Ἀττική λήκυθος με διακόσμηση υπερτεθέντων χρωμάτων, περ. 500-490 π.Χ., Μουσεῖο του Λούβρου.

Στὴν Ἰλιάδα ὁ Καινέας γενεαλογεῖται ὣς πατέρας του Κορώνουν καί παπποῦς του Λεοντέα, ἀρχηγοῦ των Λαπιθών. Σύμφωνα με μία ἄποψη ὁ Καινέας ἦταν χθόνια θεότητα, ἐνῶ σύμφωνα με ἄλλη ἄποψη ἦταν μία ὑπόσταση του θεοῦ Ἄρη Ὡς ἄντρας ἔλαβε μέρος στήν Ἀργοναυτική Ἐκστρατεία καί στό κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου...

Ὁ Μῦθος μας λέει ὅτι ο Ποσειδῶνας πλάγιασε κάποτε με την Νύμφη Καινίδα, κόρη του Ἔλατου καὶ της Ἱππέας ἀπὸ την Μαγνησία ἡ λένε μερικοί του Κορώνου του Λαπίθη, καὶ της εἶπε νὰ του ζητήσει κάποιο ἐρωτικό δῶρο.

-Μεταμόρφωσε με, του εἶπε ἐκείνη, σε ἄτρωτό πολεμιστή, βαρέθηκα νὰ εἶμαι γυναῖκα.

Τότε ὁ Ποσειδῶνας της ἄλλαξε το φύλλο, καὶ ἡ Καινίδα ἔγινε Καινεύς καὶ εἶχε τόση ἐπιτυχία στὸν πόλεμο ὥστε οἱ Λαπίθες δὲν ἄργησαν νὰ την ἐκλέξουν βασιλιά τους. Γέννησε μάλιστα καὶ γιὸ ἡ Καινίς, τον Κόρωνο, ποῦ ὁ Ἡρακλῆς τον σκότωσε πολλά χρόνια ἀργότερα ἐνῶ μαχόταν γιὰ λογαριασμό του Αἱγίμιου του Δωριέα.

Με τα μυαλά φουσκωμένα ἀπὸ αὐτὴ την καινούρια του κατάσταση, ὁ Καινεύς κάρφωσε δόρυ καταμεσῆς στὴν ἀγορὰ ἐκεῖ ὅπου συναθροίζονταν οι ἄνθρωποι, καὶ τους ἀνάγκασε νὰ κάνουν θυσίες σε αὐτὸ, σὰν το δόρυ νὰ ἦταν θεός, καὶ νὰ μήν τιμοῦν καμία ἄλλη θεότητα.

Ποσειδῶν καὶ Καινίς

Πληροφορούμενος την ἀλαζονεία του Καινέα, ο Ζεύς ὑποκίνησε τους Κενταύρους νὰ κάνουν φονικό. Στους γάμους του Πειρίθου, οἱ Κένταυροι ρίχθηκαν ξαφνικά καταπάνω στὸν Καινέα, ἀλλὰ αὐτὸς δὲν δυσκολεύτηκε διόλου νὰ σκοτώσει πέντε - ἕξι ἀπὸ δαύτους, ἐπειδὴ τα ὅπλα τους ἐξοστρακίζονταν ἀπὸ το μαγεμένο δέρμα του χωρίς νὰ τον τραυματίζουν καθόλου.

Ὡστόσο, οἱ Κένταυροι ποῦ εἶχαν ἀπομείνει, τον χτύπησαν κατακέφαλα με κορμούς ἀπὸ ἔλατα ὥσπου τον ἔχωσαν μέσα στὸ χῶμα καὶ πάνω του στοίβαξαν σωρό τους κορμούς. Βυθίσθηκε ὄρθιος μέσα στὴ γῆ καὶ ο Καινεύς πέθανε σκασμένος. Σε λίγο ξεπετάχτηκε ἀπὸ ἐκεῖ ἕνα πουλί με φτερά στὸ χρῶμα της ἄμμου, ποῦ ὁ μάντης Μόψος, ὁ ὁποῖος ἦταν παρών, το ἀναγνώρισε ὅτι ἦταν ἡ ψυχή της Καινίδας καὶ ὅταν πῆγαν νά το θάψουν, το πτῶμα ἦταν πάλι γυναικεῖο


Σε αὐτὸν τον μῦθο εἶναι πλεγμένα τρία ξεχωριστά νήματα.

Πρῶτο ἤ μεταμόρφωση της Καινίδας σε ἄντρα πολεμιστή εἶναι ἕνα ἔθιμό ποῦ σε κάποια μέρη της Ἀλβανίας συνεχίζει νά


ὑπάρχει. Τα κορίτσια ποῦ κατατάσσονται σε πολεμικές ὁμάδες εἶναι πάντα ντυμένα ἄντρες ἔτσι ὥστε ὅταν σκοτώνονται στὴν μάχη ὁ ἐχθρός νά δοκιμάζει μεγάλη ἔκπληξη ὅταν ἀνακαλύπτει το φύλλο τους.

Δεύτερο ἤ ἀρνήση των Λαπιθών νά δεχθοῦν την ἑλληνική ἐπικυριαρχία, το δόρυ ποῦ μπήγεται στὴν γῆ γιά νά γίνει ἀντικείμενο λατρείας εἶναι πιθανό ὅτι ἦταν μαγιόξυλο πρὸς τιμή της Νέας Σεληνοθεάς Καινίδας ἡ Ελάτης στὴν ὁποία ἦταν ἀφιερωμένο το ἔλατο Οἱ Λαπίθες ἡττήθηκαν ὕστερα ἀπὸ τους Αἱολεῖς της Ἰωλκοῦ, οἱ ὁποῖοι, με την βοήθεια των συμμάχων τους Κενταύρων, τους ὑπέταξαν στὸν θεό τους Ποσειδῶνα, ἀλλά δέν ἀνακατεύτηκαν στούς φυλετικούς νόμους.

Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2020

Περί Χίμαιρας


In Platonis Gorgiam commentaria 44.4.7 ` to In Platonis Gorgiam commentaria 44.5.1 πάλιν Χίμαιράν φασιν τὴν ἔχουσαν λέοντος εἶδος καὶ δράκοντος. καί τινες ἀλληγοροῦντες χείροσι περιπίπτουσιν, φασὶν γὰρ ὅτι Λέων καὶ Δράκων γεγόνασιν ἄνδρες δεινοί• ὁ δὲ φιλόσοφος Ἀμμώνιος ἔφη ὅτι "ἐμοὶ εἶπεν πολλάκις ὁ Σόλων ὁ τῆς Ἀλεξανδρείας γενόμενος στρατηλάτης ὅτι "οὔ, ἀλλ᾽ ἐν Λυκίᾳ ἐγένετο γυνὴ ἥτις ἐκαλεῖτο Χίμαιρα, καὶ αὕτη ἔτεκεν δύο τέκνα Λέοντα καὶ Δράκοντα καλούμενα"". παντελῶς δὲ ἀνόητα ταῦτα• ἀλλὰ διὰ μὲν τοῦ λέοντος οἱ ποιηταὶ τὸ ἐν ἡμῖν θυμοειδὲς σημαίνουσι, διὰ δὲ τοῦ δράκοντος τὸ ἐν ἡμῖν ἐπιθυμητικόν.
--- Βλ. Ολυμπιόδωρος «Σχόλια στον του Πλάτωνος Γοργία, 44.4.7 – 44.5.1» ---
Δηλ. :
• Χίμαιρα = Λέων και Δράκος = το εν ημίν θυμοειδές + το εν ημίν

Ο Θησέας στον Μινωικό Λαβύρινθο

Ο Θησέας στον Μινωικό Λαβύρινθο
In Platonis Gorgiam commentaria 44.5.1 ` to In Platonis Gorgiam commentaria 44.6.2 καὶ πάλιν, ἵνα ἔλθωμεν εἰς τὸν Θησέα, φασὶν ὅτι Πασιφάη γέγονεν Ἡλίου θυγάτηρ καὶ ἐφίλησε ταῦρον καὶ ἐποίησε τὸν Μινώταυρον, ὃν ἐφόνευσεν ὁ Θησεύς. καί τινές φασιν ὅτι Ταῦρός τις ἄνθρωπος στρατηγὸς τοῦ Μίνωος εἰς ἔχθραν αὐτῷ ἦλθεν καὶ ἐπολέμησεν αὐτῷ, καὶ διὰ τοῦτο Μινώταυρος ἐκλήθη ἀντὶ τοῦ "ὁ Μίνωος στρατηγὸς Ταῦρος"• πρὸς τοῦτον οὖν ἐπέμφθη πολεμήσων ὁ Θησεύς. ψεῦδος δέ• μετὰ δασμοῦ γὰρ ἀπεστάλη, οὐκ ἂν δὲ πρὸς τοιοῦτον στρατηγὸν πεμπόμενος δασμῷ ἐπέμπετο. καὶ πάλιν φασὶν Ἀριάδνην μίτον δεδωκέναι καὶ οὕτως σεσωκέναι αὐτὸν ἐκ τοῦ λαβυρίνθου. πάντα οὖν ταῦτα ἕτερόν τι σημαίνει• ὁ μὲν γὰρ Μινώταυρος τὰ ἐν ἡμῖν θηριώδη πάθη σημαίνει, ὁ δὲ μίτος θείαν τινὰ δύναμιν ἐξημμένην, ὁ δὲ λαβύρινθος τὸ σκολιὸν καὶ πολυποίκιλον τοῦ βίου. ὁ τοίνυν Θησεὺς ἄριστος ὢν κατεκράτησε τῶν παθῶν τούτων, καὶ οὐ μόνον αὐτὸς κατεκράτησεν, ἀλλὰ καὶ ἄλλους ἐπαίδευσεν• τοῦτο γάρ ἐστι τὸ σῶσαι καὶ ἄλλους πεμφθέντας μετ᾽ αὐτοῦ. ἰστέον οὖν ὅτι μείζονα εἶχεν ὁ Θησεὺς μέτρα τοῦ Ὀδυσσέως• ἐκεῖνος μὲν γὰρ ἑαυτὸν ἐπαίδευσεν, ἄλλους δὲ οὐκ ἐδυνήθη παιδεῦσαι, οὐ γὰρ ἔσωσε τοὺς ἑταίρους αὐτοῦ, ὁ μέντοι Θησεὺς καὶ ἄλλους ἐπαίδευσεν.
--- Βλ. Ολυμπιόδωρος «Σχόλια στον του Πλάτωνος Γοργία, 44.5.1 – 44.6.2» ---
Στον Μύθο λοιπόν του Θησέως και όσο αφορά τα γεγονότα στον λαβύρινθο του Μίνωα:
• Μινώταυρος = τα εν ημίν θηριώδη πάθη.
• Μίτος Αριάδνης = θεία τινά δύναμη.