Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2018

Οἱ ἐδεσίτες ζήταγαν μάταια απ΄τον ΕΛΑΣ νὰ σταματήσει ὁ ἐμφύλιος καὶ νὰ χτυπήσουν μαζί τους κατακτητές



Στὸ ξεκίνημα του γενικευμένου ἐμφυλίου ΕΛΑΣ-ΕΔΕΣ στὴν Ἤπειρο, ὁ ὑπαρχηγός του Ζέρβα Κομνηνός Πυρομάγλου βρισκόταν στὰ Πράμαντα στὶς 16-17-18 Ὀκτωβρίου 1943 ἐπικεφαλής ἀποσπάσματος του ΕΔΕΣ. Βρισκόταν μεταξύ δύο πυρῶν, γερμανῶν καὶ ἐλασιτῶν. Στὶς 19/10/1943 ὁ Πυρομάγλου ἐπικοινώνησε τηλεφωνικῶς με τον καπετάν Κόζιακα (καπετάνιο της 1ης μεραρχίας του ΕΛΑΣ) καὶ του ζήτησε νὰ ἐνωθοῦν οἱ δυνάμεις τους καὶ νὰ χτυπήσουν ἀπὸ κοινοῦ τους Γερμανούς. Ὁ Κόζιακας του ἀπάντησε:

"Νά μας παραδώσετε τα Πράμαντα. Ἐγώ μόνον θὰ κτυπήσω τους Γερμανούς διότι ἔχω βαρύ ὁπλισμό Θὰ φύγετε ἡ θὰ σας σφάξω ὅλους"
Ὁ Πυρομάγλου ἀπάντησε:

"Το δικαίωμα του ἀγῶνος κατά του κατακτητή καὶ της θυσίας δὲν το ἔχεις μόνο ἐσὺ Εἶναι ζήτημα τιμῆς γιὰ μένα νὰ ἀντιμετωπίσω τους κατακτητές καὶ ἑπομένως θὰ ἀντιμετωπίσω ταυτοχρόνως καὶ τους κατακτητές καὶ ἐσένα"

Κατόπιν, ἡ τηλεφωνική ἐπικοινωνία συνεχίστηκε με τον Κόζιακα καὶ τον συνταγματάρχη Τομ Μπαρνς, σύνδεσμο των Ἄγγλων στὸν ἜΔΕΣΕ

Ὁ Κόζιακας του εἶπε: "Μεγαλύτερος ἐχθρὸς μας εἶναι ὁ Ζέρβας καὶ ὄχι οἱ Γερμανοί".




Τα παραπάνω τα κατέθεσε ὁ Πυρομάγλου στὸ συνέδριο του Λιβάνου τον Μάϊο του 1944 καὶ καταγράφηκαν στὰ ἐπίσημα πρακτικά.




Πολλοί ἀριστεροί πιθανόν νὰ τα ἀμφισβητήσουν διότι τα γράφει ἕνας εδεσίτης.

Μόνο ποῦ ὁ Πυρομάγλου ἦταν ἐκ των πλέον μετριοπαθῶν στελεχῶν του ΕΔΕΣ καὶ ἄλλωστε μεταπολεμικά διαχώρισε την θέση του απ'τον Ζέρβα καὶ κατέληξε νὰ ἐκλεγεῖ καὶ βουλευτής της αριστερής ΕΔΑ!




Πέραν αὐτοῦ ὅμως, στὸ θέμα της τηλεφωνικῆς ἐπικοινωνίας Πυρομάγλου-Κόζιακα ἀναφέρεται καὶ ὁ Βελουχιώτης στὴν ἔκθεση του ὁπού περιγράφει την ἐπίθεση κατά του ΕΔΕΣ το 1943.

Ἡ ἐκθέση δημοσιεύτηκε στὴν "προοδευτική" Ἐλευθεροτυπία στὶς 05/10/1982 απ'τον ἀριστερό ἱστορικό καὶ πρώην ελασίτη Σόλωνα Γρηγοριάδη.

Παραθέτουμε αὐτούσιο το σχετικό ἀπόσπασμα:




Ἡ περιγραφή του Βελουχιώτη διαφέρει ἐλαφρῶς ἀπὸ αὐτὴ του Πυρομάγλου (ὁ Πυρομάγλου λέει ὅτι δὲν ρώτησε τον Ζέρβα, ἀλλὰ ἀπάντησε ὁ ἴδιος ἀρνητικά στὸν Κόζιακα, βλ."Ἡ Ἐθνική Ἀντίστασις" του Κομνηνοῦ Πυρομάγλου σελ.344, κάτι σαφῶς πιθανότερο), καὶ αὐτὸ εἶναι φυσιολογικό, ἀλλὰ ἡ οὐσία παραμένει ἴδια
 Ὁ Βελουχιώτης ἐπιβεβαιώνει την τηλεφωνική συνομιλία Πυρομάγλου-Κόζιακα, την πρόταση του πρώτου νὰ χτυπήσουν ἀπὸ κοινοῦ τους Γερμανούς, καὶ την ἄρνηση του δεύτερου γιὰ περαιτέρω συζήτηση ἄν δὲν ἐγκαταλείψουν οἱ εδεσίτες τα Πράμαντα.

 Ἐπίσης ὁ Βελουχιώτης ἄθελα του ἐπιβεβαιώνει την κίνηση καλῆς θέλησης ἐκ μέρους του ΕΔΕΣ νὰ ἀπελευθερώσει ελασίτες ἀξιωματικούς ποῦ εἶχαν συλληφθεῖ μετά τις εχθροπραξίες των πρώτων ἡμερῶν
 Εἶναι προφανές ὅτι ἡ προτεραιότητα των ἐλασιτῶν ἦταν νὰ πλήξουν τον ΕΔΕΣ καὶ ὄχι τους Γερμανούς. Αὐτὸ το ἔχουμε ἤδη καταδείξει καὶ εδώ με τις συμφωνίες ανακωχής ΕΛΑΣ-Γερμανῶν καὶ εδώ με την γνωστή διαταγή του Βελουχιώτη πρὸς την 8η μεραρχία του ΕΛΑΣ στὶς 20/10/1943, ποῦ ἔλεγε:

 "Κατά την γνώμη μου εἶναι χίλιες φορές προτιμότερο νὰ διανοίξουν οἱ Γερμανοί την ὁδόν Ἰωαννίνων - Μετσόβου - Καλαμπάκας, παρά νὰ ἐξακολουθήσει ὑφιστάμενος ὁ ΕΔΕΣ, ἔστω γιὰ μία ἑβδομάδα ἀκόμη"


    Στὸ ἴδιο μῆκος κύματος εἶναι καὶ ἡ παρακάτω διαταγή πρὸς την 8η μεραρχία του ΕΛΑΣ: 

("Η αλήθεια από τον Άρη" του Κώστα Ιωάννου, σελ.86)

Ὁ Ζέρβας ἀπελευθέρωσε αἰχμάλωτους ελασίτες, ὑπέγραψε μαζί τους συμφωνία γιά ἀπὸ κοινοῦ δράση κατά των Γερμανῶν, ἀλλὰ αὐτοὶ ξαναστρέφονταν ἐναντίον του!

Ὁ Ζέρβας ἀπελευθέρωσε αἰχμάλωτους ελασίτες, ὑπέγραψε μαζί τους συμφωνία γιά ἀπὸ κοινοῦ δράση κατά των Γερμανῶν, ἀλλὰ αὐτοὶ ξαναστρέφονταν ἐναντίον του!
Εἴχαμε παραθέσει εδώ ἕνα ἀπόσπασμα απ΄την ἔκθεση του Βελουχιώτη πρὸς το Γενικό Στρατηγεῖο του ΕΛΑΣ, ὅπου μεταξύ ἄλλων γινόταν ἀναφορά στὴν ἀπελευθέρωση του ελασίτη αξιωματικού Γεράσιμου Μαλτέζου (γνωστοῦ με το ψευδώνυμο Τζουμερκιώτης) ποῦ εἶχε συλληφθεῖ απ΄τον ΕΔΕΣ κατά τον ἐμφύλιο μεταξύ των δύο ἀντάρτικων ὀργανώσεων: 



Ὁ Μαλτέζος-Τζουμερκιώτης καὶ ἄλλοι ελασίτες ἀφέθηκαν ἐλεύθεροι, καὶ ὑπέγραψαν στὶς 22/10/1943 ἕνα σχετικό συμφωνικό με τον Ζέρβα με το ὅποιο δεσμεύονταν νὰ πολεμήσουν ἀπὸ κοινοῦ τους Γερμανούς:
 "Η αλήθεια από τον Άρη" του Κ Ιωάννου,σελ.145

Γιὰ την ἱστορία, το συμφωνικό πρωτοδημοσίευσε ὁ Κομνηνός Πυρομάγλου στὸ "Ἐθνικὴ Ἀντίστασις", σελ.354-5.
Αὐτή ἡ συμφιλιωτική πράξη του Ζέρβα μεσούντος του ἐμφυλίου, ἐπιδοκιμάστηκε απ΄το Στρατηγεῖο της Μέσης Ανατολής με τηλεγράφημα στὶς 02/11/1943. ("Ἐθνικὴ Ἀντίσταση καὶ κοινωνική ἐπανάσταση του Ἡρακλῆ Πετιμεζά, σελ.319)
Δυστυχῶς ὅμως, οἱ απελευθερωθένες ελασίτες δὲν τήρησαν την ὑπογραφή τους, καὶ ἀντὶ νὰ πολεμήσουν τους κατακτητές ἔστρεψαν ξανά τα ὅπλα σε βάρος αὐτῶν ποῦ τους εἶχαν ἀπελευθερώσει!
 Εἰδικὰ ὁ Μαλτέζος-Τζουμερκιώτης συμμετεῖχε ἐνεργά στὴν ἐπιχείρηση του ΕΛΑΣ ἐναντίον του Ζέρβα στὴν περιοχή της Νεράϊδας στὶς 30-31 Ὀκτωβρίου 1943.
 Αὐτὸ το κατήγγειλε ὁ Ζέρβας με τηλεγράφημά του πρὸς το Στρατηγεῖο της Μέσης Ανατολής στὶς 03/11/1943 ("Ἐθνικὴ Ἀντίσταση καὶ κοινωνική ἐπανάσταση του Ἡρακλῆ Πετιμεζά, σελ.320).
Ἀκόμα καὶ ὁ ἴδιος ὁ Βελουχιώτης ἀναφέρει ρητῶς την συμμετοχή του Μαλτέζου στὴν ἐπιχείρηση του ΕΛΑΣ κατά του ΕΔΕΣ στὴν Νεράϊδα ("Ἡ ἀλήθεια ἀπὸ τον Ἄρη" του Κώστα Ἰωάννου, σελ.146).

Πρόκειται γιά μία ἀκόμη ἀπόδειξη της προδοτικῆς στάσης του ΕΛΑΣ στὴν σύγκρουση με τον ΕΔΕΣ.

Ὅταν οἱ Γερμανοί ἁλώνιζαν στὴν Ἤπειρο, οἱ ελασίτες προτιμοῦσαν νὰ ἀγνοήσουν τις κινήσεις καλῆς θέλησης του Ζέρβα, νὰ μὴν τηρήσουν τις ὑπογραφές τους, καὶ νὰ ξαναστραφούν ἐναντίον του ΕΔΕΣ.

Τέτοια συμπεριφορά δὲν ἁρμόζει σε ἀντιστασιακούς, ἀλλὰ σε προδότες.

Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2018

Σαν σήμερα, το 1931, κορυφώνονται τα Οκτωβριανά της Κύπρου



Σαν σήμερα, το 1931, κορυφώνονται τα Οκτωβριανά της Κύπρου




Τα γεγονότα των Οκτωβριανών της Κύπρου το 1931 αποτέλεσαν την πρώτη παλλαϊκή εξέγερση ενάντια στην αποικιοκρατία, και την απαρχή του τέλους της. Η ειρηνική διαδήλωση (στις 21 Οκτωβρίου) βάφτηκε με το αίμα του 17χρονου Ονούφριου Κληρίδη. Η εξέγερση συγκλόνισε ολόκληρο το νησί αλλά και τον ελληνικό λαό, ο οποίος δήλωνε τον ενθουσιασμό και την συμπαράστασή του. Παρ’ όλα αυτά ο Έλληνας πρωθυπουργός ακολούθησε τη διπλωματική οδό και καταδίκασε όσα συνέβησαν.


Η αυθόρμητη εξέγερση των Οκτωβριανών είχε ως πρόλογο την πυρπόληση του Κυβερνείου. Οι δε συγκρούσεις επεκτάθηκαν σ’ όλο το νησί με νεκρούς και τραυματίες. Οι Άγγλοι προέβησαν σε εκατοντάδες συλλήψεις Κυπρίων.

Επίλογος της αυθόρμητης αυτής εξέγερσης, η «άφιξη» της Παλμεροκρατίας.

Η πολιτική του «καλού παιδιού»
Λίγες μέρες μετά τα γεγονότα, στις 25 του μηνός, ο Βενιζέλος ανακαλεί στην Αθήνα τον Γενικό Πρόξενο στην Κύπρο Αλέξη Κύρου και συντάσσει μνημόνιο προς τον Άγγλο πρεσβευτή στην Αθήνα, προσπαθώντας να κατευνάσει το θυμό του.

Είμαι περισσότερον αγανακτισμένος κατά της ανοήτου πολιτείας των πολιτευομένων της Κύπρου, διότι αύτη δεν μου επιτρέπει ουδέ να διανοηθώ να ζητήσω σήμερον την Κύπρον αφ’ ου πρέπει να παρέλθουν έτη πολλά δια να λησμονηθούν αι τελευταίαι ταραχαί και να μη παρασχεθή η εντύπωσις ότι η Αγγλία υπέκυψε εις την επαναστατικήν πίεσιν των Κυπρίων.

Η πολιτική του ρεαλιστή πρωθυπουργού της Ελλάδας έμοιαζε να κλονίζεται. Η άποψή του ήταν πως με αυτόν τον τρόπο δεν θα μπορούσε να ζητήσει την πραγματοποίηση της Ένωσης. Για τον ίδιο, η περίοδος αυτή δεν ήταν «σωστή». Η οποιαδήποτε διατάραξη των σχέσεων της χώρας με τη Μεγάλη Βρετανία θεωρείτο «ολέθρια».

Οι δηλώσεις του Βενιζέλου αιφνιδίασαν τους πολίτες, και ο Τύπος της εποχής αναφέρθηκε σε αυτές με αρνητικά σχόλια. Αντιθέτως ο ελληνικός λαός είχε συγκινηθεί με τα γεγονότα. Διοργανώθηκαν συλλαλητήρια στην Αθήνα υπέρ της ένωσης του νησιού με την Ελλάδα. Πολλοί διανοούμενοι της εποχής έγραψαν ποιήματα* και ενθάρρυναν τον κυπριακό λαό.

Στις 29 Οκτωβρίου ο ποιητής Κωστής Παλαμάς δημοσίευσε στο περιοδικό Εστία το ποίημα «Η Κύπρος πάλι», αφιερωμένο στον Ν.Κ. Λανίτη, ο οποίος είχε συλληφθεί στη Λεμεσό από τις αγγλικές Αρχές. Στο ποίημα ο Παλαμάς καλωσορίζει τους Κύπριους.

[…] Η Κύπρος. Καιροί πέρασαν. Τώρα είν’ ορμή κι η οργή της.
Με τίνασμ’ άξαφνο γοργό
φτερώνει η γαλανόλευκη δαρμένο το κορμί της:
«Τι; Ελλάδα είμαι κι εγώ!»
Και ακούστε: Πολεμόχαρη, να! η Κύπρος μας φωνάζει […]

Τα γεγονότα των Οκτωβριανών
Τρεις μέρες πριν από τα γεγονότα η Κύπρος έμοιαζε με καζάνι που βράζει. Η παραίτηση του Νικόδημου Μυλωνά από το Νομοθετικό Συμβούλιο άναψε τη φλόγα της εξέγερσης. Τα γεγονότα παίρνουν μορφή χιονοστιβάδας. Παραιτούνται και οι υπόλοιποι βουλευτές παραδίδοντας υπόμνημα με τους λόγους παραίτησής τους. Την ίδια στιγμή ο κόσμος συσπειρώνεται γύρω από τους πρωταγωνιστές.

Η αφορμή ήταν η αδίστακτη οικονομική πολιτική των Βρετανών εις βάρους του κυπριακού λαού. Η αιτία όμως πολύ βαθύτερη: Ήταν το αίτημα για ένωση με τη μητέρα Ελλάδα.



Ήταν Τετάρτη 21 Οκτωβρίου. Πλήθος λαού συγκεντρώθηκε έξω από την Εμπορική Λέσχη, όπου οι δικηγόρος Κλυτίδης και ο διάκονος Κυκκώτης εμψυχώνουν το λαό ορκίζοντάς τον στην ελληνική σημαία και στην υπόσχεση για Ένωση.


Ο κόσμος, ψάλλοντας τον Εθνικό Ύμνο, κατευθύνεται προς το Κυβερνείο. Η διαδήλωση φαινόταν ειρηνική.

Ωστόσο, τα πράγματα πήραν άλλη τροπή. Ο λαϊκός ξεσηκωμός κατεστάλη με τα όπλα και η διαδήλωση βάφτηκε από το αίμα των εξεγερμένων. Πρώτο θύμα, ο 17χρονος Ονούφριος Κληρίδης. Η κηδεία την επόμενη ημέρα μετατρέπεται σε παγκύπριο συλλαλητήριο. Σχεδόν σε όλες τις πόλεις πραγματοποιούνται διαδηλώσεις ενάντια στην αποικιοκρατική δύναμη, όπου μόνο αίτημα είναι η ένωση με την Ελλάδα.


Το πυρπολημένο Κυβερνείο

Οι υπόλοιπες μέρες είναι ένας πονοκέφαλος για τον Κυβερνήτη Στορς, ο οποίος ενισχύει τις στρατιωτικές δυνάμεις στο νησί και προσπαθεί να επιβάλει την τάξη κυρίως στην ύπαιθρο, όπου επικρατεί αναρχία. Η τακτική τους αλλάζει. Συλλαμβάνουν και εξορίζουν πλήθος κόσμου, μεταξύ των οποίων ο Μητροπολίτης Κιτίου Νικόδημος Μυλωνάς, και ο Μητροπολίτης Κυρηνείας Μακάριος Β΄.


Για την Κύπρο, πλέον, η κατάπνιξη της εξέγερσης όρισε την αρχή μιας αυταρχικής και δικτατορικής περιόδου που έμεινε γνωστή ως Παλμεροκρατία.

Η δικτατορική αυτή περίοδος διήρκεσε μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν για ακόμη μια φορά οι Άγγλοι έδωσαν «κούφιες» ελπίδες στον λαό.

____
Βιβλιογραφία:
Παντελής Βουτουρής, Τα Οκτωβριανά του 1931, ο Κωστής Παλαμάς και ο Κώστας Μόντης.
Πέτρος Παπαπολυβίου, Για την Οκτωβριανή εξέγερση του 1931.
Περιοδικό Εστία.

* [Σημ. pontos-news.gr] Ποίημα για τα Οκτωβριανά είχε γράψει και ο 12χρονος τότε Αντώνης Σαμαράκης:

Χρόνια και χρόνια λαχταράς Κύπρο την ώρα της χαράς,
που κοντά μας θα σε φέρει της ελευθεριάς αγέρι.
Κύπρος μου όμορφο νησί έχεις ψυχή ελληνική
και μοσχοβολούν Ελλάδα τα βουνά σου, τα λαγκάδια.
Κύπρος μου, έρχετ’ η στιγμή που ο καθένας καρτερεί
να γιορτάσει πέρα ως πέρα τη μεγάλη την ημέρα:
Με την Ελλάδα τη γλυκιά να ’σαι μαζί παντοτινά
θα ’σαι μες στην αγκαλιά της σαν και τ’ άλλα τα παιδιά της.

TAGS
Κυπρος, Άγγλοι, Εξεγερση, Ελευθέριος Βενιζέλος

Επίσημη ανακοίνωση της ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ. Το τέλος του Τρωικού πολέμου και της επιστροφής του Οδυσσέα




Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018

Ὁ Ἁρμονία καὶ Κάδμος: Ὁ πρῶτος γάμος θνητῶν ποῦ παρευρέθησαν οἱ 'Ολύμπιοι θεοί



Ὁ Ἁρμονία καὶ Κάδμος: Ὁ πρῶτος γάμος θνητῶν ποῦ παρευρέθησαν οἱ 'Ολύμπιοι θεοί Στὴν ἑλληνική μυθολογία ἡ Ἁρμονία ἦταν κόρη δύο θεῶν, κατά τή Θεογονίατου Ἡσιόδου,του Ἄρεως καί της Ἀφροδίτης καί ἀδελφή του Φόβου καί του Δείμου. Παντρεύτηκε τον βασιλιά των Θηβῶν Κάδμο .

Οἱ περισσότερες ἀπό τις θηβαϊκές γενεαλογίες σχετίζονται με αὐτὸ το βασιλικό ζεῦγος, καί ὅλες οἱ μεγάλες οἰκογένειες των Θηβῶν ἰσχυρίζονταν ὅτι κατάγονταν ἀπό αὐτούς

Ἀκόμα καί οἱ Ἀμαζόνες σύμφωνα με μία παράδοση ἦταν κόρες της Ἁρμονίας Ὡστόσο, κατά μία ἄλλη ἐκδοχή, ἡ Ἁρμονία ἦταν κόρη του Δίακαι της Ἠλέκτρας, καί καταγόταν ἀπό τή Σαμοθράκη, ἀπό ὁπού εἶχε ἀπαχθεῖ ἀπό τον Κάδμο. Αὐτὴ την ἐκδοχή ἀσπάζεται ὁ Εὐριπίδης στὴν τραγωδία του Φοίνισσαι (7) καί ὁ Ἀπολλώνιος ὁ Ρόδιος (Α 916)...

Είναι κατά συνέπεια ἀδελφὴ του Δαρδάνου καί του Ιασίονα. Ὁ Κάδμος, λένε, τή συνάντησε στὸ νησί, τότε ποῦ πέρασε ἀπό ἐκεῖ ἀναζητῶντας την ἀδελφὴ του Εὐρώπη, ποῦ την εἶχε ἀπαγάγει ὁ Δίας.

Ἀφοῦ ὁ Κάδμος ὑπηρέτησε ὀκτὼ χρόνια δοῦλος του Άρηγγιὰ νὰ ἐξιλεωθεῖ γιά το σκοτωμό του φιδιοῦ της Κασταλίας, ἡ Ἀθηνᾶ του ἐξασφάλισε τή χώρα της Βοιωτίας. Με τή βοήθεια των Σπαρτῶν του ὁ Κάδμος ἔχτισε τή θηβαϊκή Ἀκρόπολη, πού πρὸς τιμή του ὀνομάστηκε Καδμεῖα,καί ἀφοῦ μυήθηκε στὰ μυστήρια πού ὁ Ζεύς εἶχε διδάξει στὸν Ιασίονα,παντρεύτηκε την Ἁρμονία, κόρη της Ἀφροδίτης καί του Ἄρη ἤ μερικοί λένε ὅτι ἡ Ἀθηνᾶ του εἶχε δώσει την Ἁρμονία ὅταν ὁ Κάδμος ἐπισκέφτηκε τή Σαμοθράκη.

Οἱ γάμοι της Ἁρμονίας καί του Κάδμου ἔγιναν στὴ Σαμοθράκη με τις ἴδιες συνθῆκες με τις ὁποῖες ἔγιναν καί στὴ θηβαϊκή παράδοση. Διηγοῦνταν ἀκόμα πώς ὁ Κάδμος εἶχε κλέψει την Ἁρμονία με τή βοήθεια της Ἀθηνᾶς

Στοὺς γάμους της Ἁρμονίας ἦταν παρόντες ὅλοι οἱ θεοί καί οἱ θεές, ποῦ κατέβηκαν ἀπό την κορυφή του Ὀλύμπου, με πλούσια καί θαυμαστά δῶρα, ἐνῶ οι Μούσες τραγούδησαν τον ὕμνο του Ὑμεναίου Ἔφεραν δῶρα, ἀπό τα ὁποῖα τα πιό φημισμένα ἦταν ἕνας πέπλος καί ἕνα περιδέραιο.




 


Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2018

Ὁ Ἡμίθεος ἥρωας Περσέας καὶ ἡ Ανδρομέδα



Ὁ Ἡμίθεος ἥρωας Περσέας καὶ ἡ Ανδρομέδα


Ὁ Ἀκρίσιος, ὁ Βασιλιάς του Ἄργους, εἶχε μία μοναχοκόρη, τὴ Δανάη, ἀλλὰ δὲν εἶχε γιούς ὥστε νὰ κληρονομήσουν το βασίλειο του. Ἡ ἐπιθυμία του νὰ ἀποκτήσει ἕνα γιὸ ἦταν τόσο μεγάλη, ποῦ ἀποφάσισε νὰ ταξιδέψει μέχρι το μαντεῖο των Δελφῶν γιά νὰ συμβουλευτεῖ την Πυθία. «Ὄχι ἐσὺ, Ἀκρίσιε, ἀλλὰ ἡ κόρη σου Δανάη θὰ ἀποκτήσει ἕνα γιὸ Κι αὐτὸ το παιδί θὰ εἶναι ἡ αἰτία του θανάτου σου!» του εἰπέ ἡ ἱέρεια του μαντείου.

Γιὰ νὰ ἐμποδίσει την πραγματοποίηση του χρησμοῦ, ὁ Ἀκρίσιος ἔδωσε ἐντολὴ νὰ κατασκευαστεῖ μία ὑπόγεια φυλακή, στὸ κέντρο της αὐλῆς του παλατιοῦ του, ὅπου ἔκλυσε την ὄμορφη Δανάη. Μόνο ἡ τροφός της Δανάης μποροῦσε νὰ την ἐπισκέπτεται καθημερινά σ' αὐτὸ το παράξενο κελί ποῦ ἔμοιαζε με τάφο, γιὰ νὰ της πηγαίνει φαγητό καὶ νὰ τὴ φροντίζει. Ὅμως το σχέδιο του Ἀκρίσιου δὲ στάθηκε ἱκανὸ νὰ ἐμποδίσει το Δία νὰ δεῖ την κοπέλα καὶ νὰ την ἐρωτευτεῖ Γιὰ νὰ καταφέρει νὰ την πλησιάσει, ὁ πατέρας των θεῶν μεταμορφώθηκε σε χρυσή βροχή ποῦ μπῆκε μέσα στὴν ὑπόγεια φυλακή ἀπὸ μία σχισμή στὴ μεταλλική σκεπή της.

Ἔτσι, ἔπειτα ἀπὸ λίγο καιρό ἡ Δανάη ἔφερε στὸν κόσμο ἕνα γιὸ, τον Περσέα, καὶ με τὴ βοήθεια της τροφοῦ της τον κράτησε κρυφό ἀπὸ τον κόσμο.

Ἥ ὀργὴ του Ακρίσιου

Είχαν περάσει τρία με τέσσερα χρόνια, ὅταν μία μέρα, περπατῶντας στὴν αὐλὴ του παλατιοῦ του, ὁ Ἀκρίσιος ἄκουσε μία παιδική φωνή κάτω ἀπὸ το ἔδαφος Ἦταν ἡ φωνή του Περσέα, ποῦ γέλαγε χαρούμενος παίζοντας. Ὀργισμένος ὁ βασιλιάς ποῦ ἐξαπατήθηκε, καταδίκασε σε θάνατο την τροφό της κόρης του καὶ ἀνάγκασε τὴ Δανάη νὰ ὁμολογήσει μπροστά στὸ ἱερὸ του Δία το ὄνομα του πατέρα του παιδιοῦ της.

«Το ὄνομα του εἶναι Δίας» ὁμολόγησε ἡ Δανάη, ἀλλὰ ὁ Ἀκρίσιος θύμωσε ἀκόμα περισσότερο, πιστεύοντας πῶς ἡ κόρη του ἔλεγε ψέματα.

«Κλεῖστε μητέρα καὶ παιδί σε μία λάρνακα, σφραγίστε την καὶ πετᾶξτε την στὴ θάλασσα» διέταξε ὁ βασιλιάς Ἔτσι κι ἔγινε, ἀλλὰ ἡ λάρνακα δὲν βούλιαξε. Παρασυρμένη ἀπό τα θαλάσσια ρεύματα, ταξίδεψε στὸ πέλαγος καὶ ἔφτασε ἔπειτα ἀπό καιρό στὴ Σέριφο, ἕνα ἀπό τα νησιά των Κυκλάδων. Ἐκεῖ βασιλιάς ἦταν ὁ Πολυδέκτης. Ἕνας ψαράς ποῦ τον ἔλεγαν Δίκτη εἶδε τὴ λάρνακα νὰ ἐπιπλέει στὸ νερό καὶ με τὴ βοήθεια μερικῶν συντρόφων του πέταξε στὴ θάλασσα ἕνα δίχτυ καὶ την τράβηξε στὴ στεριά. Ἔτσι ἡ Δανάη καὶ ὁ Περσέας σώθηκαν ἀπό βέβαιο πνιγμό, ἀλλὰ ὄχι καὶ ἀπό τις συμφορές ποῦ ἦταν γραφτό νὰ τους βροῦν στὸ μέλλον.

Στὸ νησί της Σερίφου

Ὁ Περσέας μεγάλωσε στὸ νησί καὶ ἔγινε ἕνα δυνατό παλικάρι ποῦ φρόντιζε τὴ μητέρα του, ἡ ὁποία στὸ μεταξύ εἶχε γοητεύσει το βασιλιά Πολυδέκτη. Μία μέρα, ὁ βασιλιάς κάλεσε τον Περσέα σε ἕνα ἀπό τα συμπόσια του παλατιοῦ ζητῶντας του, ὅπως καὶ με τους ὑπόλοιπούς καλεσμένους, νὰ του φέρει δῶρο ἕνα ἄλογο Βέβαιος πῶς ὁ Περσέας, ποῦ εἶχε μεγαλώσει δίπλα σε ἕναν ἁπλὸ ψαρά, δὲ θὰ μποροῦσε νὰ ἐκπληρώσει την ἐπιθυμία του. Ὁ νέος, ὅμως, δὲν πτοήθηκε καὶ ἀνακοίνωσε στὸ Βασιλιά πῶς θὰ ἐρχόταν στὸ συμπόσιο, ἀλλὰ ἀντί γιά ἄλογο θὰ του ἔφερνε το κεφάλι της Μέδουσας.

Οἱ Γοργόνες

Ἡ Μέδουσα ἦταν μία ἀπὸ τις Γοργόνες, τις τρεῖς τρομακτικές ἀδελφές με μορφή τεράτων. Στὰ χέρια τους εἶχαν νύχια ἁρπακτικοῦ, στὸ κεφάλι τους ἀντὶ γιὰ μαλλιά ζωντανά φίδια καὶ στὴν πλάτη χρυσά φτερά ποὺ τους ἐπέτρεπαν νὰ πετοῦν Τα μάτια τους, με βλέμμα ἀνατριχιαστικό, μεταμόρφωναν σε πέτρα ὅποιον θνητό τα κοιτοῦσε Ἀπὸ τις τρεῖς ἀδελφές ἡ μόνη θνητή ἦταν ἡ Μέδουσα.

Ὅταν ὁ Περσέας ξανασκέφτηκε την ὑπόσχεση ποὺ τόσο ἀπερίσκεπτα εἶχε δώσει στὸ βασιλιά, ρίγησε. Ἦταν ὑποχρεωμένος νὰ τηρήσει την ὑπόσχεση του, ἀλλὰ δὲν εἶχε ἰδέα πώς θὰ τα κατάφερνε! Σκεπτικός, ἄρχισε νὰ περπατᾶ κατά μῆκος της ἀκτῆς του νησιοῦ Εἶχε φτάσει στὴν ἄκρη της ἀκτῆς, ἀλλὰ ἀκόμα δὲν εἶχε βρεῖ τή λύση.

Αποκαμωμένος, κάθισε σ' ἕνα βράχο καὶ ἔβαλε τα κλάματα. «Ἀλίμονο, πώς θὰ βρῶ τις Γοργόνες; Καὶ με τι τρόπο θὰ καταφέρω νὰ πιάσω την τρομερὴ Μέδουσα;» ἀναρωτιόταν Ὁ πρῶτος ἀπὸ τους θεούς ποὺ βοήθησε τον Περσέα ἦταν ὁ Ἑρμῆς, ὁ ἀγγελιαφόρος των θεῶν «Οἱ Γοργόνες ζοῦν στὴν ἄλλη ἄκρη του Ὠκεανοῦ, κοντά στοὺς κήπους των Ἑσπερίδων, ἐκεῖ ὅπου ἀρχίζει το Βασίλειο της Νύχτας» εἶπε ὁ Ἑρμῆς προσφέροντας στὸν Περσέα ἕνα κοφτερό ξίφος.

Μόλις ἔφυγε ὁ Ἑρμῆς, μπροστά στὰ ἔκπληκτα μάτια του Περσέα ἐμφανίστηκε ἡ Ἀθηνᾶ, ποὺ τον ὁδήγησε στὶς Ναιάδες, τις Νύμφες του ὑγροῦ στοιχείου, ποὺ κατοικοῦσαν στὸ νησί, σε μία σπηλιά ἐκεῖ κοντά. «Μόνο ἐσεῖς μπορεῖτε νὰ βοηθήσετε τον Περσέα» τις παρακάλεσε ἡ Ἀθηνᾶ Ἀμέσως, οἱ Ναιάδες ἔσπευσαν νὰ βοηθήσουν το νέο. Ἡ μία του ἔδωσε ἕνα ζευγάρι φτερωτά σανδάλια, ἡ ἄλλη του φόρεσε στὸ κεφάλι το κράνος του Ἄδη ποὺ ἔκανε ἀόρατο ὅποιον το φοροῦσε, ἐνῶ ἡ τρίτη του ἔδωσε ἕνα σακί μέσα στὸ ὁποῖο θὰ ἔπρεπε νὰ βάλει το κομμένο κεφάλι της Μεδούσας.

Ὁ θάνατος της Μέδουσας

Ὁ Περσέας ξεκίνησε ἀμέσως το ταξίδι του. Ἐλαφρύς σάν πούπουλο χάρη στά φτερωτά του σανδάλια, μποροῦσε νὰ πετάει ψηλά στὸν ἀέρα Διέσχισε με εὐκολία τον Ὠκεανό καὶ ἔφτασε γρήγορα στά σύνορα του βασιλείου της Νύχτας. Ἐκεῖ, στὶς ὑπόγειες στοές μιᾶς μυστηριώδους σπηλιᾶς, ποῦ τή φυλούσαν οἱ Γραῖες, κρύβονταν οἱ ἐφιαλτικές Γοργόνες.

(Περσέας καὶ Μέδουσα. Ἀττικό βάζο του 460 π.Χ. - Μουσεῖο Μονάχου, Γερμανία)

Οἱ Γραῖες, κόρες κι αὐτὲς, ὅπως καὶ οἱ Γοργόνες, του θαλασσινοῦ θεοῦ Φόρκη, ἦταν τρεῖς θεές με μορφή γερασμένων γυναικών. Φαλακρές ἀπὸ τότε ποῦ γεννήθηκαν, εἶχαν ἕνα μόνο δόντι καὶ ἕνα μόνο μάτι, ποῦ το δανείζονταν με τή σειρά. Γιὰ το λόγο αὐτὸ, φυλούσαν την εἴσοδο της σπηλιᾶς μία κάθε φορά καὶ ποτέ ὅλες μαζί. Τὴ στιγμή, μάλιστα, ποῦ ἡ μία ἀπὸ τις Γραῖες ἔβγαζε το μάτι γιὰ νὰ το παραδώσει στὴν ἑπομένη ἦταν καὶ οἱ τρεῖς τους τυφλές. Ὁ Περσέας φόρεσε το κράνος του Ἄδη ποῦ τον ἔκανε ἀόρατο, πλησίασε τις θεές καὶ, τή στιγμή ποῦ το μοναδικό τους μάτι ἄλλαζε χέρια, το ἅρπαξε σάν ἀστραπὴ «Θὰ σας ἐπιστρέψω το μάτι σας, ἄν μου δείξετε πού κρύβονται οἱ Γοργόνες» ἀπάντησε ἀποφασιστικά ὁ Περσέας στὶς τρεῖς γριές ποῦ ἀρχίσαν νὰ διαμαρτύρονται.

Ἀφοῦ πῆρε την ἀπάντηση ποῦ ἤθελε, ξεκίνησε το ταξίδι του μέσα στὴ σπηλιά, με την προστασία της Ἀθηνᾶς, ποῦ τον ακολουθούσε σιωπηρά. Περπάτησε ἀρκετὴ ὥρα μέσα στό λαβύρινθο με τις ὑπόγειες σήραγγες, ὥσπου ἔφτασε στὴν κρυψῶνα των Γοργόνων, ποῦ κοιμόνταν ἀνυποψίαστες Πλησίασε τή Μέδουσα καὶ, κοιτάζοντας την ἀντανάκλαση της στὴν ἀσπίδα της Ἀθηνᾶς, ὥστε νὰ ἀποφύγει το θανατηφόρο βλέμμα της, σήκωσε το σπαθί του καὶ με μία γρήγορη κίνηση ἔκοψε το φοβερό κεφάλι.

Πήγασος, το φτερωτό ἄλογο

Ἀπὸ το ἄψυχο σῶμα της τερατώδους Μέδουσας δὲν ἔτρεξε μόνο αἷμα Ἀπὸ τον ἀκέφαλο λαιμό της πετάχτηκε ἕνα φτερωτό ἄλογο, ὁ Πήγασος, καὶ ἕνας γίγαντας, ὁ Χρυσάορας. Ὁ Περσέας, ἀφοῦ ἔβαλε το κομμένο κεφάλι της Μέδουσας στό σακί του, ἀνέβηκε στή ράχη του φτερωτοῦ Πήγασου καὶ πέταξε μακριά ἀπό τή σπηλιά.

Οἱ ἄλλες δύο Γοργόνες, ποῦ στό μεταξύ εἶχαν ξυπνήσει, Βλέποντας το ἀκέφαλο σῶμα της ἀδελφῆς τους, πῆραν στό κυνήγι τον Περσέα. Ἔτρεξαν ὀργισμένες ἕξω ἀπό τή σπηλιά καὶ συνέχισαν την καταδίωξη στὸν οὐρανὸ Ὅμως ὁ Περσέας, φορῶντας το κράνος του Ἄδη, ἔγινε ἀόρατος καὶ κατάφερε νά τους ξεφύγει καὶ νά ἐξαφανιστεῖ

Ανδρομέδα

Στὸν δρόμο της ἐπιστροφή του ἀπό την Σέριφο, ὁ Περσέας πέρασε ἀπό την Αἰθιοπία. Ἐκεῖ, ἀντίκρυσε μία πανέμορφη κοπέλα ἁλυσοδεμένη πάνω σε ἕνα βράχο, την Ἀνδρομέδα, κόρη του βασιλιά Κηφέα καὶ της Κασσιόπειας. Ἡ μητέρα της κοπέλας, περήφανη γιά την ὀμορφιά της, εἶχε τολμήσει νά ἀνταγωνιστεῖ τις Νηρηίδες. Ἐκεῖνες, θυμωμένες, ἔτρεξαν στὸν πατέρα τους, τον Ποσειδῶνα, γιά νά εκδικηθεί την προσβολή. Ὁ θεός, ὀργισμένος, ἔστειλε ἕνα φοβερό δράκο ποῦ γεννήθηκε ἀπό τα ἀφρισμένα κύματα, γιά νά καταστρέψει την Αἰθιοπία. Ὁ βασιλιάς της χώρας, ἀπελπισμένος, ἔτρεξε στό μαντεῖο του Ἄμμωνα γιά νά ζητήσει βοήθεια.

«Ἡ κόρη του Κηφέα καὶ της Κασσιόπειας, ἤ Ανδρομέδα, πρέπει νά θυσιαστεῖ γιά νά σταματήσει ἤ συμφορά» ἦταν ὁ τρομερός χρησμός ποῦ ἔδωσε το μαντεῖο

Ἔτσι, ἤ κοπέλα δέθηκε πάνω στό βράχο γιά νά την κατασπαράξει το θαλάσσιο τέρας του Ποσειδῶνα, καὶ ἐκεῖ την εἶδε γιά πρώτη φορά ὁ Περσέας. «Θὰ ἐλευθερώσω την κόρη σας, ἄν μου ὑποσχεθεῖτε ὅτι θὰ μου δώσετε το χέρι της» εἶπε ὁ Περσέας στούς γονεῖς της κοπέλας.

Ἔχοντας ἀκόμα μαζί του τα θεϊκά ὅπλα ποῦ του εἶχαν δώσει οἱ Νύμφες, δέ δυσκολεύτηκε καθόλου νά σκοτώσει το δράκο. Ὅμως ὁ Φινέας, ἀδελφός του Κηφέα, ποῦ εἶχε βάλει σκοπό νά παντρευτεῖ ἐκεῖνος την Ἀνδρομέδα, ἐπιτέθηκε στὸν Περσέα γιά νά τον ἐξοντώσει Ἐκείνος, ὅμως, χρησιμοποιῶντας το κεφάλι της Μέδουσας με το θανατηφόρο βλέμμα, μεταμόρφωσε σε πέτρα το Φινέα καὶ τους στρατιῶτες του. Ἐλεύθερος καὶ με την ὄμορφη Ἀνδρομέδα στό πλευρό του, ὁ Περσέας μποροῦσε πλέον νά ἐπιστρέψει στή Σέριφο.

Ἡ ἐπιστροφή στή Σέριφο

Ὅταν ἔφτασε στὸ νησί, ὁ Περσέας χρησιμοποίησε γιά ἄλλη μία φορά τις μαγικές δυνάμεις της Μέδουσας ὥστε νά γλυτώσει τή μητέρα του Δανάη ἀπὸ την ἐνοχλητική πολιορκία του βασιλιά Πολυδέκτη. Ὁ ἥρωας ἔβγαλε ἀπὸ το σακί του το κομμένο κεφάλι της Γοργόνας καί το κράτησε μπροστά στὰ μάτια του βασιλιά, ὁ ὁποῖος μεταμορφώθηκε ἀμέσως σε πέτρα.

«Ἀπό ἐδῶ καί μπρὸς βασιλιάς της Σερίφου θὰ εἶναι ὁ Δίκτης» ἀνακοίνωσε ὁ Περσέας, ἀνταμείβοντας ἔτσι τον ἄνθρωπο ποῦ του εἶχε σώσει κάποτε τή ζωή καί τον εἶχε μεγαλώσει σὰν πατέρας.

Ὁ Ἑρμῆς, ποῦ εἶχε τόσο βοηθήσει τον Περσέα στίς περιπέτειες καί τα κατορθώματα του, ἀνέλαβε νά ἐπιστρέψει στίς Ναϊάδες τα μαγικά ἀντικείμενα ποῦ τους ἀνῆκαν: τα φτερωτά σανδάλια, το σακί καί το κράνος του Ἄδη Ὁ Περσέας ἐμπιστεύτηκε στήν Ἀθηνᾶ το κεφάλι της Μέδουσας, το ὁποῖο ἡ θεά τοποθέτησε στὸ κέντρο , της ἀσπίδας της.

Οἱ περιπέτειες του Περσέα, ὅμως, δέν εἶχαν φτάσει στὸ τέλος τους. Ὁ χρησμός ποῦ τόσα χρόνια πρίν εἶχε προβλέψει το χαμό του παπποῦ του Ἀκρίσιου δέν εἶχε ἀκόμα ἐπαληθευτεῖ

Ἤ ἐπιστροφή στό Ἀργός

Ὁ Περσέας φλεγόταν ἀπὸ την ἐπιθυμία νά ἐπιστρέψει στήν πατρίδα του, το Ἀργός Ὁ βασιλιάς Κρίσιμος, μαθαίνοντας τις προθέσεις του ἐγγονοῦ του, ἐγκατέλειψε την πόλη καί κατέφυγε στὴ Λάρισα ἐλπίζοντας νά ἀποφύγει την ἐκπλήρωση του φοβεροῦ χρησμοῦ Ὁ Περσέας, ποῦ ἦταν ἤδη στό δρόμο γιά το Ἀργός ταξιδεύοντας με τή γυναῖκα του, την Ἀνδρομέδα, ἀποφάσισε νά πάει στὴ Λάρισα, γιά νά λάβει μέρος στούς ἀγῶνες ποῦ διοργάνωνε ὁ βασιλιάς της πόλης πρὸς τιμήν του πατέρα του. Ἐπέλεξε τή δισκοβολία, πῆρε θέση στόν ἀγωνιστικό χῶρο καί ἔριξε με ὅλη του τή δύναμη το δίσκο ὅσο πιὸ μακριά μποροῦσε Το βαρύ ἀντικείμενο, όμωε, ξέφυγε ἀπὸ την πορεία του καί χτύπησε ἕναν ἀπὸ τους θεατές στό κεφάλι σκοτώνοντάς τον στὴ στιγμή. Ὁ ἀτυχῶς θεατής δέν ἦταν ἄλλος ἀπὸ τον Ἀκρίσιο. Ἔτσι, ὁ ἡλικιωμένος γεμόνας του Ἄργους σκοτώθηκε ἀπὸ το χέρι του ἐγγονοῦ του, ὅπως ἀκριβῶς εἶχε προβλέψει το μαντεῖο των Δελφῶν χρόνια πρίν

Ἀνάμεσα το' ἀστέρια του ουρανού

Ὁ Περσέας δέ δέχτηκε νά στεφθεῖ νέος βασιλιάς του Ἄργους. Ὁ πόνος του γιά το χαμό του παπποῦ του, ποῦ ὁ ἴδιος προκάλεσε ἄθελά του, ἦταν ἀβάσταχτος. «Θὰ γίνω βασιλιάς της Τίρυνθας, στὴ θέση του ἐξαδέλφου μου Μεγαπένθη, ὁ οποίος με τή σειρά του θὰ γίνει Βασιλιάς του Ἄργους.» ἀποφάσισε ὁ Περσέας. Ἀπὸ τον εὐτυχισμένο γάμο του με την Ἀνδρομέδα, ὁ Περσέας ἀπέκτησε πολλά παιδιά, ἀπὸ τα ὁποῖα ἦταν γραφτό νά γεννηθοῦν πολλοί καί σημαντικοί ἥρωες, ἀνάμεσα τους καί ὁ Ηρακλής.

Στό τέλος της ἐπίγειας ζωῆς τους, οἱ δύο σύζυγοι τιμήθηκαν ὡς ἡμίθεοι καί ἔγιναν ἀστερισμοί

Ὁ Περσέας καί ἡ Ἀνδρομέδα στέλνουν πλέον τή λάμψη τους στόν κόσμο ἀπὸ τον οὐρανὸ, διατηρῶντας ζωντανές στή μνήμη των ἀνθρώπων τις θαυμαστές τους περιπέτειες.



Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2018

Οἱ Ἀμερικανοί χρησιμοποιοῦν τον Σοφοκλῆ γιὰ νὰ θεραπεύσουν τους στρατιῶτες





Οἱ Ἀμερικανοί χρησιμοποιοῦν τον Σοφοκλῆ γιὰ νὰ θεραπεύσουν τους στρατιῶτες


Ἔργα σὰν τον Αἴαντα, καὶ ἄλλες ἱστορίες πολέμου, ἀπὸ την ἀρχαία Ἑλλάδα, ἔχουν τὴ δύναμη νὰ βοηθήσουν ἐκείνους των ὁποίων οἱ ζωές ἔχουν καταστραφεῖ ἀπὸ τον πόλεμο.


Ὅπως καὶ οἱ περισσότεροι ἄνδρες πολῖτες της γενιᾶς του, ὁ Σοφοκλῆς ἦταν βαθύτατα ἐξοικειωμένος με τον πόλεμο καὶ τὴ στρατιωτική ζωή, καθώς καὶ τις προκλήσεις πού ἀντιμετωπίζουν οἱ βετερᾶνοι πού ἐπιστρέφουν ἀπὸ το μέτωπο. Ἐκτὸς ἀπὸ τὴ συγγραφή τραγωδιῶν, ὅπως ἤ Ἀντιγόνη, ὁ Σοφοκλῆς ὑπηρέτησε ὡς στρατηγός στὸν ἀθηναϊκό στρατό κατά τὴ διάρκεια του πολέμου, στὸ πλευρό του Θουκυδίδη, γράφει ὁ Bryan Doerries στὸν ObsObserver.


Ἕνα ἀπὸ τα λιγότερο γνωστά ἔργα του, ὁ Αἴας, ἐξερευνᾶ τον ψυχολογικό ἀντίκτυπο του πολέμου σε πολλούς ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἔλαβαν μέρος. Ὁ Αἴας ποὺ εἶναι γνωστός ὡς ὁ πιὸ σκληρός πολεμιστής στὸν ἑλληνικό στρατό, χάνει το δρόμο του κατά τὴ διάρκεια του 9ετούς Τρωικοῦ Πολέμου, μετά τον θάνατο του στενοῦ του φίλου, Ἀχιλλέα Προδωμένος, προσπαθεῖ νὰ δολοφονήσει τους διοικητές του, ἀποτυγχάνει, καί-τελικά- αὐτοκτονεῖ Ἥ τραγωδία ἀπεικονίζει τα γεγονότα ποὺ ὁδήγησαν στὴν αὐτοκτονία του Αἴαντα, μεταξύ των ὁποίων, ἡ ξέφρενη προσπάθεια της συζύγου του καὶ των στρατευμάτων νὰ παρέμβουν, πρὶν νὰ εἶναι πολύ ἀργὰ Ἥ τραγωδία δείχνει ἐπίσης τις καταστροφικές ἐπιπτώσεις ποὺ εἶχε ὁ θάνατός του στὴν οἰκογένεια καὶ τους φίλους του, ποὺ ἐπὶ σκηνῆς ἀντικατοπτρίζονται ἀπὸ τις θλιβερές κραυγές της συζύγου του, ὅταν ἀνακαλύπτει το σῶμα του.


Μετά ἀπὸ μιὰ παράσταση του Αἴαντα σε μία βάση του Σώματος Πεζοναυτῶν στὴν Καλιφόρνια, ἕνα μυώδης λοχίας στάθηκε μπροστά σε περισσότερα ἀπὸ ἑκατὸ μέλη της μονάδας του καὶ διστακτικά ἄρχισε νὰ λέει την ἱστορία του. "Δὲν εἶχα καμία πρόθεση νὰ μιλήσω σήμερα," εἰπέ "Ἀλλὰ ἔχασα κάθε μέλος της ὁμάδας μου στὸ Ἀφγανιστάν. Καὶ τους ἔχασα ὅλους, ἀφοῦ γυρίσαμε καὶ ἐπέλεξαν νὰ αὐτοκτονήσουν". Ὁποιαδήποτε ἄλλη μέρα, ὁ ἴδιος δὲν θὰ μποροῦσε νὰ μοιραστεῖ τα συναισθήματά του μπροστά στοὺς ὑφισταμένους καὶ τους ὑπόλοιπους συναδέλφους του. Ἀλλὰ μόλις εἶχε ἀκούσει τους ἠθοποιούς νὰ ζωντανεύουν τις αρχαίες λέξεις του Σοφοκλῆ


Γιὰ ἕξι χρόνια, μία θεατρική ὁμάδα ἀπὸ την Ἀμερική, ταξιδεύει σε στρατιωτικές βάσεις σε ὅλο τον κόσμο γιὰ νὰ παρουσιάσει ἀναγνώσεις των τραγωδιῶν του Σοφοκλῆ στοὺς στρατιῶτες, τους βετεράνους καὶ τις οἰκογένειές τους ὡς καταλύτης γιὰ διάλογο σχετικά με τα ὁρατά καὶ τα ἀόρατα τραύματα, μεταξύ των ὁποίων καὶ εἰλικρινεῖς συζητήσεις γιὰ την αὐτοκτονία Ἡ ὁμάδα κατάφερε νὰ δημιουργήσει ἕνα κοινό λεξιλόγιο γιὰ νὰ συζητοῦν οἱ ἐμπλεκόμενοι ἀνοιχτά τον πόλεμο καὶ τις συνέπειές του. Στόχος ἦταν νὰ δημιουργήσει ἕνα ἀσφαλές περιβάλλον γιὰ τους στρατιῶτες καὶ τους ἀγαπημένους τους, ὥστε νὰ ἀρχίσουν νὰ συμβιβάζονται με τις πολεμικές ἐμπειρίες τους ὑπὸ την παρουσία των συναδέλφων, των φίλων καὶ των συγγενῶν τους.


Οἱ Ἕλληνες γνώριζαν ὅτι δὲν ἦταν ἀσφαλές νὰ ξεσπάσουν σε κλάματα κατά τὴ διάρκεια της μάχης, ἀλλὰ ἤξεραν ἐπίσης ὅτι τα συναισθήματα ποὺ συνδέονται με τον πόλεμο δὲν μποροῦσαν νὰ κρύβονται γιὰ πολύ. Ἔπρεπε νὰ τα ἀπελευθερώσουν ὅταν θὰ βρίσκονταν ὑπὸ την προστασία μιᾶς συμπονετικῆς παρέας. Στὴν ἀρχαία Ἀθήνα, ὅταν ἡ στρατιωτική θητεία ἦταν ὑποχρεωτική γιὰ ὅλους τους πολῖτες, το νὰ συγκεντρωθεῖ μία τέτοια κοινότητα ἦταν λιγότερο προκλητικό ἀπὸ ὁ, τι στὶς Ἡνωμένες Πολιτεῖες σήμερα, ὅπου λιγότερο ἀπὸ το ἡμίση του 1% του πληθυσμοῦ των ΗΠΑ ἔχει ὑπηρετήσει στὸ Ἰράκ καὶ το Αφγανιστάν.


Ὁ κεντρικός ἥρωας Αἴαντας, ἐκφράζει τον κίνδυνο της ἀπομόνωσης Το ἔργο βάζει το κοινό μέσα στὸ μυαλό ἑνός πολεμιστή πού ἔχει τάσεις αὐτοκτονίας, καὶ καθιστά την αυτο-απομόνωση λογική διαδικασία της σκέψης του. Κατά τη διάρκεια της σκηνῆς στὴν ὁποῖα ὁ μεγάλος πολεμιστής παίρνει τὴ δική του ζωή, βυθίζοντας στὸ σῶμα του το σπαθί του Ἕκτορα (το ὅπλο του ἐχθροῦ του), ὁ Σοφοκλῆς καθαρίζει το χῶρο, ἀφήνοντας τον Αἴαντα μόνο του ὥστε νὰ ἀναμετρηθεῖ με τον ἑαυτὸ του, λίγα μόλις μέτρα ἀπὸ τους Ἀθηναίους στρατηγούς πού κάθονται σε θρόνους κοντά στὸ μπροστινό μέρος του ἀρχαίου ἀμφιθεάτρου


Το PTSD ( Μετατραυματικό σύνδρομο) χρονολογεῖται ἀπὸ την ἐποχῆ πρὸ Χριστοῦ Μετά ἀπὸ μία ἄλλη πρόσφατη παράσταση του Αἴαντα, ἕνας στρατιώτης σηκώθηκε καὶ εἰπέ, "Ἤξερα ὅτι ὁ Αἴας σκεφτόταν νὰ αὐτοκτονήσει ὅταν ἐξαπάτησε την οἰκογένεια καὶ τα στρατεύματά του καὶ ἀποχώρησε ἀπὸ την σκηνή του κραδαίνοντας ἕνα ὅπλο Ἀλλὰ δὲν νομίζω νὰ ἤξερε ὅτι ἐπρόκειτο νὰ δώσει τέλος στὴ ζωή του μέχρι πού ἔμηνε μόνος στοὺς αμμόλοφους με τους θεούς του". Ἤ λέξη κλειδί εἶναι "μόνος". Ὅς κοινωνία, παρά τις καλύτερες προθέσεις μας, ἔχουμε ἀφήσει πάρα πολλούς βετεράνους μόνους σε ἀμμόλοφους, γράφει ὁ συντάκτης του Observer.


Ὁ Σοφοκλῆς δείχνει ὅτι ὑπάρχει μία ἐναλλακτική λύση πού ἔγκειται στὴ δύναμη της ἱστορίας: μία διαχρονική τεχνολογία τόσο ἰσχυρή ὅσο καὶ ὁποιοδήποτε ὅπλο Ὅπως εἰπέ καὶ ἕνας Ἀμερικανός στρατηγός σε μία κατάμεστη αἴθουσα ἀπὸ ἀνώτερους ἀξιωματικούς καὶ ὑπαλλήλους του Ὑπουργείου Ἄμυνας κατά τὴ διάρκεια μιᾶς παράστασης στὴν Οὐάσιγκτον, ὅπου εἶχε παιχτεῖ το ἀρχαῖο ἔργο "Συμπαρασταθεῖτε στὸν ταλαιπωρημένο καὶ πλῆξτε τον ἄνετο"


Ἔργα σὰν τον Αἴαντα, καὶ ἄλλες ἱστορίες πολέμου, ἀπὸ την ἀρχαία Ἑλλάδα μέχρι σήμερα, ἔχουν τὴ δύναμη νὰ βοηθήσουν ἐκείνους των ὁποίων οἱ ζωές ἔχουν καταστραφεῖ ἀπὸ τον πόλεμο. Ἀλλὰ ὑπάρχουν καὶ πολλές ἄλλες προσεγγίσεις γιὰ τὴ διευκόλυνση της ἀφήγησης, οἱ ὁποῖες λειτουργοῦν ἐξίσου καλά. Ἤ δημιουργία ἀσφαλῶν χώρων, ὅπως ἔκανε καὶ ὁ Σοφοκλῆς, ὅπου οἱ βετερᾶνοι μποροῦν νὰ μοιραστοῦν τις ἱστορίες τους, με ἀνθρώπους πού ἔχουν ζήσει παρόμοιες ἐμπειρίες μπορεῖ νὰ εἶναι το πρῶτο βῆμα γιὰ νὰ μπορέσουμε νὰ ὑποδεχθοῦμε τους πολεμιστές μας πίσω, καταλήγει το ἐκτενές ἄρθρο του Observer.