Σάββατο 15 Απριλίου 2017

Η λόγχη του Λογγίνου καὶ οἱ μεταφυσικές ἰδιότητές της





Γιατί την ψάχνουν ὅλοι οἱ κατακτητές

Η λόγχη – ποὺ χρησιμοποιήθηκε ἀπὸ το Ρωμαῖο ἑκατόνταρχο Λογγίνο - γιὰ νὰ τρυπήσει τὴ δεξιά πλευρά του Χριστοῦ στὸ σταυρό – ἔγινε δημοφιλής κυρίως χάρη στὸ κλασικό πλέον βιβλίο του Τρίβορ Ραβενσκροφτ “the spear of destiny” (λόγχη του πεπρωμένου). Τονίζεται ὅτι ὁ Άγιος Λογγίνος ἔζησε ἐπὶ Τιβερίου. Καταγόταν ἀπὸ την Καππαδοκία καὶ ὑπηρετοῦσε στὸ ρωμαϊκό στρατό ὥς ἑκατόνταρχος, ὑπὸ τις διαταγές του Ποντίου Πιλάτου.

¨Ο Ρωμαῖος ἑκατόνταρχος Λογγίνος, ἦταν αὐτὸς ποὺ ἔλαβε διαταγή νὰ ἐκτελέσει μαζί με τους ἄνδρες του την ἀποφάσει του Πιλάτου, αὐτὸς πού ὁδήγησε στὸ ἅγιο Πάθος του Κυρίου καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ νὰ φυλάξουν τον τάφο του.

Οἱ θεωρίες γιὰ την λόγχη

Ὑπάρχουν διάφορες θεωρίες γιὰ το πού μπορεῖ νὰ βρίσκεται σήμερα η λόγχη...Η λόγχη λέγεται ὅτι βρίσκεται στὸ παλάτι του Χόφμπουργκ στὴ Βιέννη καὶ ἀνῆκε στὸν Καρλομάγνο. ὁ ἐπίσημος ὁδηγὸς γιὰ τα ἐκθέματα του Χόφμπουργκ ἀναφέρει πῶς ἡ λόγχη φτιάχτηκε ἀπὸ ἕνα ἀπὸ τα καρφιά ποὺ χρησιμοποιήθηκαν κατά τὴ σταύρωση του χρηστοῦ, καὶ με τα χρόνια, μετά τον Καρλομάγνο, ἔφτασε νὰ θεωρεῖται ὅτι εἶναι ἡ αὐθεντική λόγχη του Λογγίνου.

Πιὸ γνωστή κατά το μεσαίωνα ἦταν μία λόγχη ποῦ εἶχε χρησιμοποιήσει μία ἀντιχριστιανική ὁμάδα γιὰ νὰ «ἐπιτεθεῖ» σε ἕνα ἄγαλμα του Χριστοῦ. Σύμφωνα με την 'ἱστορία' το ἄγαλμα μάτωσε καὶ ἡ λόγχη ἔγινε ἀντικείμενο τιμῆς, ἀφοῦ θεωρήθηκε ἡ αἰτιᾶ ἑνὸς θαύματος.

Ὕστερα ἀπὸ αὐτό ἔπεσε στὴν ἀφάνεια, γιὰ νὰ ἀποκαλυφθεῖ σε ἕνα ὅραμα αἰῶνες ἀργότερα, το 1099, στοὺς σταυροφόρους ποῦ πολιόρκησαν την Ἀντιόχεια.

Μερικοί λένε ὅτι σήμερα φυλάσσεται στὴν καθολική ἐκκλησία του Ἐχμιατζίν, στὴν Ἀρμενία, ἄλλες πηγές ἀναφέρουν ὅτι ἡ αὐθεντική λόγχη βρισκόταν στὴν Ἱερουσαλήμ την ἐποχῆ του μεγάλου Κωνσταντίνου τον 4ο αι μ.Χ. Ἔπεσε στὰ χέρια των Πάρθων τον 7ο αἰῶνα καὶ ἀνακαλύφτηκε ἀπὸ τον βυζαντινό αὐτοκράτορα Ἡράκλειο, ὁ ὁποῖος ἀφαίρεσε τις ἄκρες της καὶ την ἔφερε πάλι πίσω στὴν Κωνσταντινούπολη. Το μεγαλύτερο μέρος της αἰχμῆς της παρέμεινε στὴν Ἱερουσαλήμ μέχρι το 715, ὁπότε καὶ στάλθηκε στὴν Πόλη.

Το 1241, μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης στοὺς Φράγκους, ὁ Λουδοβίκος ο 6ος, βασιλιάς της Γαλλίας, παρουσιάστηκε με ἕνα κομμάτι της μύτης της λόγχης καὶ μία συλλογή ἀπὸ θρησκευτικά ἀντικείμενα, τα ὁποία στέγασε στὸ Σεντ Σαπέλ στὸ Παρίσι.

Το μεγαλύτερο μέρος της αἰχμῆς ὡστόσο, παρέμεινε στὴν Κων/Πολη κι ἔπεσε στὰ χέρια των Τούρκων το 1453. Ὁ Τοῦρκος σουλτᾶνος Βαγιαζήτ ὁ Β την ἔστειλε στὸν Πάπα Ἰννοκέντιο τον 8ο το 1492. Ἀπὸ τότε, βρίσκεται κάτω ἀπὸ τον τροῦλο του Ἁγίου Πέτρου.

Κατά το 18ο αἰῶνα ὁ Πάπας Βενέδικτος ο 14ος εἶχε μία ἀκριβὴ εἰκόνα της ἄκρης της λόγχης ποὺ βρισκόταν στὸ Σεντ Σαπέλ καὶ βρῆκε ὅτι ταίριαζε τέλεια με το δικό του μεγαλύτερο κομμάτι. Κατά την γαλλική ἐπανάσταση ὅμως ἡ αἰχμή ἐξαφανίστηκε καὶ κανείς δὲν γνωρίζει ἀπὸ τότε ποῦ βρίσκεται.

Τι σχέση μπορεῖ νὰ ἔχει ὁ Χιτλερ με ὅλα αὐτά; Ὅπως ἔχει ἀναφέρει το Onalert σε προηγούμενο δημοσίευμα, οἱ ναζιστές ἐνδιαφερόντουσαν γιὰ τον μυστικισμό συνεπῶς ἦταν ἀπόλυτα φυσιολογικό ὁ Ἀδόλφος Χίτλερ, μετά ἀπὸ ἐκείνη την πρώτη ἐπαφῆ με τη Λόγχη, νὰ ἀρχίσει μανιωδῶς νὰ μελετάει την ἱστορία της. Σύντομα συνδέθηκε με τις ἰσχυρές ἀποκρυφιστικές ὁμάδες ποὺ ἤκμαζαν τότε στὴ Γερμανία. Καὶ ἦταν αὐτοὶ οἱ κύκλοι, σύμφωνα με το συγγραφέα Trevor Ravenscroft, ποὺ τον ἀνέδειξαν στὴν ἐξουσία ὥς ὀργάνῳ τους, παρέχοντάς του ὄχι μόνο πολιτική καὶ οἰκονομική στήριξη, ἀλλὰ καὶ τὴ βοήθεια των σκοτεινῶν δυνάμεων ποὺ μετέτρεψαν μία ἀσήμαντη καὶ μᾶλλον περιφρονημένη ἀπὸ τον κοινωνικό περίγυρο προσωπικότητα σε ἕναν ἡγέτη ποὺ μαγνήτιζε τα πλήθη. Κι ὅταν τελικά ἀπέκτησε καὶ καὶ τὴ Λόγχη, ὁ Χίτλερ ἦταν πιὰ σίγουρος ὅτι θὰ κυριαρχήσει στὸν κόσμο...












Παρασκευή 14 Απριλίου 2017

Σήμερα μαῦρος οὐρανός. Τὸ μοιρολόϊ τῆς Παναγιᾶς





Ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ ὄμορφα παραδοσιακὰ τραγούδια τοῦ λαοῦ μας, ἕνα μοιρολόϊ φτιαγμένο γιὰ τὸν Μεγάλο νεκρό, τὸν Ἰησοῦ Χριστό, τὸ μοιρολόϊ τῆς Παναγιᾶς.
Σὲ πολλὲς ἐκκλησιὲς σὲ ὅλη τὴν ἐπικράτεια τὸ ψάλλουν γυναῖκες τὴν ὥρα ποὺ στολίζουν τὸν Ἐπιτάφιο.
Διαβάστε τοὺς πανέμορφους στίχους καὶ ἀκοῦστε το ἀπὸ τὸν μεγάλο δάσκαλο κ. Χρόνη Ἀηδονίδη.


Σήμερα μαῦρος Οὐρανός, σήμερα μαύρη μέρα,

σήμερα ὅλοι θλίβουνται καὶ τὰ βουνὰ λυποῦνται,

σήμερα ἔβαλαν βουλὴ οἱ ἄνομοι Ὀβραῖοι,

οἱ ἄνομοι καί τα σκυλιὰ κι' οἱ τρισκαταραμένοι

γιὰ νὰ σταυρώσουν τὸ Χριστό, τὸν Ἀφέντη Βασιλέα.

ὁ Κύριος ἠθέλησε νὰ μπεῖ σὲ περιβόλι

νὰ λάβει δεῖπνον μυστικὸν γιὰ νὰ τὸν λάβουν ὅλοι.


Κι' ἡ Παναγιὰ ἡ Δέσποινα καθόταν μοναχή της,

τὰς προσευχάς της ἔκανε γιά το μονογενῆ της.

Φωνὴ τοὺς ἤρθ' ἐξ Οὐρανοῦ ἀπ' Ἀρχαγγέλου στόμα:

-Φτάνουν κυρά μου οἱ προσευχές, φτάνουν κι' οἱ μετάνοιες,

τὸ γυιό σου τὸν ἐπιάσανε καὶ στὸ φονιᾶ τὸν πᾶνε

καὶ στοῦ Πιλάτου τὴν αὐλὴ ἐκεῖ τὸν τὸν τυραγνάνε.

-Χαλκιά-χαλκιά, φτιάσε καρφιά, φτιάσε τρία περόνια.

Καὶ κεῖνος ὁ παράνομος βαρεῖ καὶ φτάχνει πέντε.


-Σὺ Φαραέ, ποὺ τά 'φτιασες πρέπει νὰ μᾶς διδάξεις.

-Βάλε τα δυὸ στὰ χέρια του καὶ τ' ἄλλα δυὸ στὰ πόδια,

τὸ πέμπτο τὸ φαρμακερὸ βάλε το στὴν καρδιά του,

νὰ στάξει αἷμα καὶ νερὸ νὰ λιγωθεὶ ἡ καρδιά του.

Κι' ἡ Παναγιὰ σὰν τάκουσε ἔπεσε καὶ λιγώθη,

σταμνὶ νερό της ρίξανε, τρία κανάτια μόσχο

γιὰ νὰ τῆς ἔρθ' ὁ λογισμός, γιὰ νὰ τῆς ἔρθει ὁ νοῦς της.

Κι' ὅταν τῆς ἤρθ' ὁ λογισμός, κι' ὅταν τῆς ἤρθ' ὁ νοῦς της,

ζητᾷ μαχαίρι νὰ σφαγεῖ, ζητᾷ φωτιὰ νὰ πέσει,

ζητᾷ γκρεμὸ νὰ γκρεμιστεῖ γιὰ τὸ μονογενῆ της.


-Μὴν σφάζεσαι, Μανούλα μου, δὲν σφάζονται οἱ μανᾶδες

Μὴν καίγεσαι, Μανούλα μου, δὲν καίγονται οἱ μανᾶδες.

Λάβε, κυρὰ μ' ὑπομονή, λάβε, κύρά μ' ἀνέση.

-Καὶ πῶς νὰ λάβω ὑπομονὴ καὶ πῶς νὰ λάβω ἀνέση,

ποὺ ἔχω γυιο μονογενῆ καὶ κεῖνον Σταυρωμένον.

Κι' ἡ Μάρθα κι' ἡ Μαγδαληνὴ καὶ τοῦ Λαζάρου ἡ μάνα

καὶ τοῦ Ἰακώβου ἡ ἀδερφή, κι' οἱ τέσσερες ἀντάμα,


ἐπῆραν τὸ στρατί-στρατί, στρατὶ τὸ μονοπάτι

καὶ τὸ στρατί τους ἔβγαλε μὲς τοῦ λῃστῆ τὴν πόρτα.

-Ἄνοιξε πόρτα τοῦ λῃστῆ καὶ πόρτα τοῦ Πιλάτου.

Κι' ἡ πόρτα ἀπό το φόβο της ἀνοίγει μοναχή της.

Τηράει δεξιά, τηράει ζερβά, κανέναν δὲν γνωρίζει,

τηράει δεξιώτερα βλέπει τὸν Ἀϊγιάννη,


Ἀγιέ μου Γιάννη Πρόδρομε καὶ βαπτιστῆ τοῦ γυιου μου,

μὴν εἶδες τὸν ὑγιόκα μου καὶ τὸν διδάσκαλόν σου;

-Δὲν ἔχω στόμα νὰ σοῦ πῶ, γλῶσσα νὰ σοῦ μιλήσω,

δὲν ἔχω χεροπάλαμα γιὰ νά σου τόνε δείξω.

Βλέπεις Ἐκεῖνον τὸ γυμνό, τὸν παραπονεμένο,

ὁπού,ὁποῦ φορεῖ πουκάμισο στὸ αἷμα βουτηγμένο,

ὁπού,ὁποῦ φορεῖ στὴν κεφαλὴ ἀγκάθινο στεφάνι;

Αὐτὸς εἶναι ὁ γυιόκας σου καί με ὁ δάσκαλός μου!


Κι' ἡ Παναγιὰ πλησίασε γλυκὰ τὸν ἀγκαλιάζει.

-Δὲ μοῦ μιλᾷς παιδάκι μου, δὲ μοῦ μιλᾷς παιδί μου;

-Τί νὰ σοῦ πῶ, Μανούλα μου, ποὺ διάφορο δὲν ἔχεις·

μόνο τὸ μέγα-Σάββατο κατὰ τὸ μεσονύχτι,

ποὺ θὰ λαλήσει ὁ πετεινὸς καὶ σημάνουν οἱ καμπάνες,

τότε καὶ σύ, Μανούλα μου, θάχεις χαρὰ μεγάλη!

Σημαίνει ὁ Θεός, σημαίνει ἡ γῆ, σημαίνουν τὰ Οὐράνια,

σημαίνει κι' ἡ Ἅγια Σοφία μὲ τίς πολλὲς καμπάνες.


Ὅποιος τ' ἀκούει σώζεται κι' ὅποιος τὸ λέει ἁγιάζει,

κι' ὅποιος τὸ καλοφουγκραστεὶ Παράδεισο θὰ λάβει,

Παράδεισο καὶ λίβανο ἀπ' τὸν Ἅγιο Τάφο













Πέμπτη 13 Απριλίου 2017

Άσκηση "Πάτερ ἡμῶν"

Πάτερ  ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖςΕπουράνιε πατέρα μας
ἀγιασθήτω τό ὄνομά ·ας αγιαστεί το όνομά σου·
ἐλθέτω ἡ βασιλεία ·ας έλθει η βασιλεία σου·
γεννηθήτω τό θέλημά ας γίνει το θέλημά σου
ὡς ἐν οὐρανῷ καί ἐπί τῆς γῆς.όπως στον ουρανό έτσι και στη γη.
Τόν ἄρτον  τόν ἐπιούσιονΤο ψωμί μας το καθημερινό (το αναγκαίο)
δός  σήμερονδώσε σε μας σήμερα
καί ἄφες  τά ὀφειλήματα ἡμῶνκαι χάρισέ μας τα χρέη των αμαρτιών μας
ὡς καί  ἀφίεμενόπως και εμείς τα χαρίζουμε
τοῑς ὀφειλαίταις στους δικούς μας οφειλέτες
καί μή εἰσενέγκῃς  εἰς πειρασμόνκαι μη μας φέρεις σε πειρασμό
ἀλλά ῥῦσαι  ἀπό τοῦ πονηροῦ.αλλά ελευθέρωσέ μας από το πονηρό.






Γιατί νηστεύουμε;




Η καθιέρωση της Μ. Τεσσαρακοστῆς ὡς περιόδου αὐστηρῆς νηστείας καὶ πνευματικῆς προπαρασκευῆς τῶν πιστῶν πρὶν ἀπὸ το σταυραναστάσιμο Πάσχα ὀφείλεται ἀναμφίβολα στὴν ἀνάγκη τῶν πρώτων χριστιανῶν νὰ ἀκολουθήσουν το παράδειγμα του ἴδιου του Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος πρίν ἀρχίσει τὴ δημόσια δράση Του προετοιμάσθηκε στὴν ἔρημο καὶ νήστευσε γιὰ σαράντα ἡμέρες γιὰ νὰ ἀντιμετωπίσει τους πειρασμούς του διαβόλου (Ματθ. δ´ 11).

Γι' αὐτόν τον λόγο οἱ Πατέρες της Ἐκκλησίας παρομοιάζουν την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστῆς ὥς πνευματική ἔρημο, κατά τὴ διάρκεια της ὁποίας ὁ πιστός, ἀκολουθῶντας το παράδειγμα του Κυρίου μας, ὀφείλει νὰ τηρήσει αὐστηρή νηστεία, λατρεύοντας ταυτόχρονα ἀδιάλειπτα τον Τριαδικό Θεό σε πνεῦμα πλήρους ταπείνωσης.

Ὡς περίοδος νηστείας θὰ πρέπει νὰ εἶχε καθιερωθεῖ ἀπὸ τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, με διαφορές στὶς κατά τόπους ἐκκλησίες, ἀναλόγως τῶν τοπικῶν ἐθίμων. Γιὰ πρώτη φορά ἀναφέρεται στὴν Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδο (325), ἐνῶ σε κανόνες μεταγενέστερων τοπικῶν συνόδων κακοφαίνεται καὶ ἡ αὐστηρότητα της νηστείας.

Κατά τὴ διάρκειά της οἱ πιστοί ἀπέχουν ἀπὸ τροφές ἐξ αἵματος (κρέας-ψάρι), ζωικῆς προέλευσης (γαλακτοκομικά προϊόντα-αὐγά) καὶ ἀπὸ την πόση οἴνου. Ἐξαίρεση ἀποτελοῦν ἡ ἡμέρα του Εὐαγγελισμοῦ στὶς 25 Μαρτίου καὶ ἡ Κυριακή των Βαΐων κατά τις ὁποῖες ἐπιτρέπεται ἡ βρώση ψαριῶν. Κάθε Τετάρτη καὶ Παρασκευή ἀπέχουμε καὶ ἀπὸ το λάδι.

Ὅλες οἱ Κυριακές των Νηστειῶν εἶναι ἀφιερωμένες σε μεγάλες ἑορτὲς της Ὀρθοδοξίας. Ἔτσι, ἡ Α΄ Κυριακή των νηστειῶν, εἶναι ἡ Κυριακή της Ὀρθοδοξίας κατά την ὁποία ἑορτάζεται ἡ ἀναστήλωση τῶν εἰκόνων (843).

Η Β΄ Κυριακή των νηστειῶν εἶναι ἀφιερωμένη στὴν μνήμη του Ἁγίου Γρηγορίου του Παλαμᾶ, Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης.

Η Γ΄ Κυριακή τῶν νηστειῶν ὀνομάζεται Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως. Η προσκύνηση του Τίμιου Σταυροῦ προβάλλεται ὡς μέσο γιὰ την ἐνδυνάμωση τῶν πιστῶν.

Η Δ΄ Κυριακή τῶν νηστειῶν εἶναι ἡμέρα ἀφιερωμένη στὴ μνήμη του Ἁγίου Ἰωάννη της «Κλίμακος», του περίφημου ἔργου ποῦ οἱ πιστοί ὀφείλουν νὰ ἔχουν γιὰ βοήθημα στὴν ἀνοδική τους πορεία πρὸς τον Οὐρανό, με πνευματική ἀσκήση.

Η Ε΄ Κυριακή τῶν νηστειῶν, εἶναι ἀφιερωμένη στὴν μνήμη της Ὁσίας Μαρίας της Αἰγύπτιας, ἡ ὁποία μετά ἀπὸ 30 χρόνια ἔκλυτου βίου, βαπτίσθηκε χριστιανή καὶ ἀσκήτεψε.

Το Σάββατο πρὶν τὴ Μεγάλη Ἑβδομάδα εἶναι του Λαζάρου σε ἀνάμνηση του θαύματος της Ἀνάστασης του Λαζάρου ἀπὸ τον Χριστό. Τελευταία Κυριακή της Μεγάλης Σαρακοστῆς, εἶναι ἡ Κυριακή των Βαΐων, ἀφιερωμένη στὴν θριαμβευτική εἴσοδο του Χριστοῦ στὰ Ἱεροσόλυμα καὶ της θριαμβευτικῆς ὑποδοχῆς ποὺ του ἐπεφύλαξε ο λαός ραίνοντας τον με βάγια.






Μεγάλη Πέμπτη: Ο Μυστικός Δείπνος, τα Πάθη και η Σταύρωση του Θεανθρώπου








Tὴν Μεγάλη Πέμπτη ἀναβιώνονται στὴν Ἐκκλησία μας, τα γεγονότα της τελευταίας ἡμέρας της ζωῆς του Ἰησοῦ Χριστοῦ στὴ Γῆ.

Σύμφωνα με τους Εὐαγγελιστές, ὁ Χριστός θέλησε πρὶν θυσιαστεῖ γιὰ την σωτηρία τῶν ἀνθρώπων, νὰ δειπνήσει γιὰ τελευταία φορά με τους μαθητές του.

Ὁ Μυστικός Δείπνος

Ὁ δείπνος αὐτὸς εἶναι ο γνωστός μας Μυστικός Δείπνος. Ἔλαβε χώρα σε ἕνα πατάρι κάποιου σπιτιοῦ της Ἱερουσαλήμ, στὸ ὁποῖο κρυφά συνέφαγαν οἱ μαθητές καὶ ὁ Ἰησοῦς.

Πρίν ξεκινήσει ὁ Δείπνος, ὁ Χριστός πῆρε μία λεκάνη με νερό καὶ ἔπλυνε τα πόδια τῶν μαθητῶν του. Αὐτό ἦταν μία ἐνέργεια ποῦ ἔκαναν οἱ δοῦλοι της ἐποχῆς. Δηλαδή πρὶν ἀπὸ το φαγητό, ἔπλεναν τα πόδια των κυρίων τους. Με την πράξη του αὐτή ὁ Ἰησοῦς θέλησε νὰ διδάξει τους μαθητές του καί, μέσω αἰτῶν, ὅλους τους ἀνθρώπους νὰ εἶναι ταπεινοί καὶ νὰ ὑπηρετοῦν τους συνανθρώπους τους.

Το γεγονός αὐτὸ ἔχει λάβει στὶς μέρες μας το ὄνομα Ἱερὸς Νιπτῆρας. Σε πολλές περιοχές της χώρας μας, γίνεται ἀναπαράσταση του Ἱεροῦ Νιπτῆρα το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης.

Η ἀρχὴ του Μυστηρίου της Θείας Εὐχαριστίας

Κατόπιν ὁ Ἰησοῦς κατά την διάρκεια του Μυστικοῦ Δείπνου, καὶ ἀφοῦ εἶχε ἀποχωρήσει ὁ Ἰούδας, παρέδωσε στοὺς μαθητές του, το Μυστήριο της Θείας Εὐχαριστίας.

Πρόσφερε ἄρτο λέγοντας: «λάβετε φάγετε τοῦτο ἐστί το σῶμα μου» καὶ κρασί «πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες τοῦτο γὰρ ἐστί το αἷμα μου το της καινῆς διαθήκης το περί πολλῶν ἐκχυνόμενον εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν».

Η σύλληψη, τα Πάθη καὶ ἡ Σταύρωση του Θεανθρώπου

Μετά το τέλος του Μυστικοῦ Δείπνου, ὁ Ἰησοῦς καὶ οἱ μαθητές του, μετέβησαν στὸ Ὄρος τῶν Ἐλαιών. Ἐκεῖ ὁ Χριστός προσεύχεται στὸν Πατέρα του, καὶ τελικά συλλαμβάνεται ἀπὸ τους Ρωμαίους, μετά την προδοσία του Ἰούδα.

Στὸν Ἑσπερινό της ἡμέρας ἔχουμε την Σταύρωση του Θεανθρώπου. Διαβάζονται τα 12 Εὐαγγέλια ποῦ περιγράφουν τα Ἅγια Πάθη. Μετά το 5ο Εὐαγγέλιο, βγαίνει ὁ Σταυρωμένος.

«Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου ὁ ἕν ὕδασι την γῆν κρεμάσας», ψάλλει ὁ ἱερέας την ὥρα ποῦ περιφέρει τον σταυρωμένο Ἰησοῦ στὸ ναό γιὰ την ἀναπαράσταση της σταύρωσης.

Εἶναι ἡ στιγμή, περίπου στὶς 9 το βράδυ, ὅπου σε ὅλες τις ἐκκλησίες της χώρας θὰ σβήσουν τα φῶτα. Η πομπή της σταύρωσης ὑπὸ το ἀμυδρὸ φῶς τῶν κεριῶν θὰ κινηθεῖ με ἀργὸ καὶ σταθερό ρυθμό πρὸς το κέντρο των ναῶν, διαπερνῶντας το πλῆθος τῶν πιστῶν. Το Θεῖο πάθος σχεδόν κορυφώνεται.

Μέσα ἀπὸ τα λόγια τῶν εὐαγγελίων ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τις ἰδιαίτερα πένθιμες νότες των τροπαρίων περιγράφονται με τον τραγικότερο τρόπο οἱ ἐμπαιγμοί, τα χτυπήματα, οἱ ὕβρεις καὶ οἱ χλευασμοί τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἀνέβασαν τον Κύριο στὸ σταυρό. Η Μεγάλη Πέμπτη εἶναι ἀπὸ τις θλιβερότερες ἡμέρες της χριστιανοσύνης.

Στὶς ἐκκλησίες, ὅλο το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης μέχρι το πρωί της Μεγάλης Παρασκευῆς, παραμένουν κυρίως γυναῖκες οἱ ὁποῖες «μοιρολογοῦν», ψάλλοντας ὕμνους, τον Χριστό.

Οἱ παραδόσεις

Στὰ σπίτια των Χριστιανῶν, την Μεγάλη Πέμπτη, βάφονται τα κόκκινα αὐγά. Γιὰ τον λόγο αὐτὸ, ἡ ἡμέρᾳ λέγεται καὶ Κόκκινη Πέμπτη ἡ Κοκκινοπέφτη.

Ἐκτὸς ἀπὸ τα αὐγά, την μέρα αὐτή, φτιάχνονται τα πασχαλινά κουλούρια καὶ τα τσουρέκια. Σε πολλές περιοχές της Ἑλλάδας, οἱ Χριστιανοί κρεμοῦν κόκκινα πανιά στὰ παράθυρα των σπιτιῶν τους.















Τρίτη 11 Απριλίου 2017

Η Σοφία Μάνου καὶ ἡ Κατερίνα Λέχου τιμοῦν τα πάθη του Κυρίου,


ὁ ὁποῖος ἦρθε νὰ σώσει καὶ ὄχι νὰ κρίνει ψυχές!
Κύριε, ἡ ἕν πολλαῖς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνή,
την σήν αἰσθομένη Θεότητα μυροφόρου ἀναλαβοῦσα τάξιν,
ὀδυρομένη μύρα σοι πρὸ του ἐνταφιασμοῦ κομίζει.
Οἴμοι! λέγουσα, ὅτι νύξ μοι ὑπάρχει, οἶστρος ἀκολασίας,
ζοφώδης τε καὶ ἀσέληνος ἔρως της ἁμαρτίας.
Δέξαι μου τας πηγάς των δακρύων,
ὁ νεφέλαις διεξάγων της θαλάσσης το ύδωρ,
κάμφθητί μοι πρὸς τους στεναγμούς της καρδίας,
ὁ κλίνας τους οὐρανούς τὴ ἀφάτῳ σου κενώσει.
Καταφιλήσω τους ἀχράντους σου πόδας,
ἀποσμἠξω τούτους δὲ πάλιν τοῖς της κεφαλῆς μου βοστρύχοις,
ὤν ἐν τῷ Παραδείσῳ Εὔα το δειλινόν κρότον τοῖς ὠσίν ἡχηθείσα,
τῷ φόβω κρύβη.

Ἁμαρτιῶν μου τα πλήθη
καὶ κριμάτων σου ἀβύσσους τις ἐξιχνιάσει,
ψυχοσώστα Σωτήρ μου;
Μὴ με την σήν δούλην παρίδης,
Ο ἀμέτρητον ἔχων το ἔλεος.


Δευτέρα 10 Απριλίου 2017

Aκάθιστος ύμνος: Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε



Ἰδιαίτερη εἶναι ἡ ἀγάπη καὶ ξεχωριστός ὁ σεβασμός, με τον ὁποῖο το σύνολο τῶν πιστῶν περιβάλλει την Ἀκολουθία του Ἀκάθιστου Ὕμνου. Ἀγάπη καὶ σεβασμός ποὺ πηγάζουν καὶ ἐμπνέονται ἀπὸ το πρόσωπο πρὸς το ὁποῖο ἀπευθύνεται ἡ Ἀκολουθία, ἀπὸ την ἐκφραστικότητα καὶ τον πλοῦτο τῶν κειμένων, ἀπὸ το μελωδικό ἔνδυμα τῶν λόγων. Ἀγάπη καὶ σεβασμός ποὺ ἐκδηλώνονται με την εὐλαβῆ παρουσία καὶ ἐνεργὸ συμμετοχή στὴν Ἀκολουθία τῶν «πιστῶς προσκυνούντων καὶ δοξαζόντων» Χριστιανῶν, τα ἀπογεύματα της Παρασκευῆς καθ' ὅλη τὴ διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.

Ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος χαρακτηρίζεται ὡς ἕνα ἀριστούργημα της βυζαντινῆς ὑμνογραφίας, γραμμένο πάνω στοὺς κανόνες της ὀμοτονίας, Ἱσοσυλλαβίας καὶ μερικῶς της ὁμοιοκαταληξίας. Η γλῶσσα του ὕμνου εἶναι σοβαρή καὶ ρέουσα, γεμάτη ἀπὸ κοσμητικά ἐπίθετα καὶ πολλά σχήματα. Ἔτσι ἡ νεωτερική του μορφή παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία καὶ ὡραιότητα, πού συναγωνίζεται το βαθύ του περιεχόμενο.

Κανένας δὲν μπορεῖ νὰ ἀμφισβητήσει τον πλοῦτο του λόγου, την ὑπάρξη σχημάτων, την ποιητικότητα ὁρισμένων στίχων καὶ προπαντός το ὑψηλὸ περιεχόμενο του ὕμνου, ποὺ ἐξυμνεῖ την ἐνανθρώπησι του Θεοῦ διὰ της Παναγίας Θεοτόκου. Εἶναι ἀλλεπάλληλες οἱ ἐκφράσεις χαράς, ἀγαλλιάσεως καὶ λυτρώσεως ποὺ δίνουν ἐνθουσιαστικό τόνο στὸν ὕμνο.

Το γεγονός δὲ ὅτι ἀπ' ὅλα τα κοντάκια μόνο αὐτό εἶναι σήμερα σε χρήση στὴν λατρεία της Ἐκκλησίας μας δείχνει την δύναμη καὶ την ἐντύπωση ποῦ ἔκανε καί ἐξακολουθεῖ νὰ κάνει στοὺς πιστούς.

Ἀκάθιστος Ὕμνος – δομή

Ἡ Ἀκολουθία του Ἀκάθιστου Ὕμνου ἀποτελεῖται, κατά βάση, ἀπὸ τον Ἀκάθιστο Ὕμνο καί τον Κανόνα του Ἀκάθιστου Ὕμνου, πλαισιωμένα με ψαλμούς, ἀπολυτίκια καὶ εὐχές.

Ἀκάθιστος Ὕμνος ἐπεκράτησε νὰ ὀνομάζεται το Κοντάκιο, το ὅποιο ψάλλουμε πρὸς τιμήν της Θεοτόκου, τμηματικά κάθε Παρασκευή στὶς τέσσερις πρῶτες βδομάδες της Μ. Σαρακοστῆς (6 οἴκοι με ἀπόδειπνο – Χαιρετισμοί), καὶ ὁλόκληρο την πέμπτη ἑβδομάδα (24 οἴκοι). Το προοίμιο του εἶναι το «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ», ἔχει ἀλφαβητική ἀκροστιχίδα (Α – Ω) καὶ διπλό ἐφύμνιο (Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε καὶ Ἀλληλούια).

«Κοντάκια» παλαιότερα λέγονταν ὁλόκληροι ὕμνοι, ἀνάλογοι πρὸς τους «Κανόνες». Η ὀνομασία ὀφείλεται μᾶλλον στὸ κοντό ξύλο ἐπὶ του ὁποίου τύλιγαν τὴ μεμβράνη ποῦ περιεῖχε τον ὕμνο.

Το πρῶτο τροπάριο λεγόταν «προοίμιο» ἡ «κουκούλιο» καὶ ὅσα ἀκολουθοῦσαν λέγονταν «οἴκοι», ἴσως διότι ὁλόκληρος ὁ ὕμνος θεωρεῖτο ὥς σύνολο οἰκοδομημάτων ἀφιερωμένων στὴ μνήμη κάποιου ἁγίου.

Κοντάκιο λέγεται συνήθως σήμερα το πρῶτο τροπάριο ἑνός τέτοιου ὕμνου.

Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος περιέχει προοίμιο καὶ 24 «οἴκους». Ὡς προοίμιο του Ὕμνου ψάλλεται σήμερα το «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ», το ὁποῖο ὅμως, καθώς φαίνεται, δέν εἶναι το ἀρχικό. Ἀντίθετα, ὥς γνήσιο προοίμιο φέρεται το, σήμερα, αὐτόμελο ἀπολυτίκιο «Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς λαβῶν ἐν γνώσει», ποὺ ἔχει ἀμεσότερη σχέση με το περιεχόμενο του Ὕμνου, ἀναφερόμενο κι αὐτὸ στὸ γεγονός τοῦ Εὐαγγελισμοῦ.

Το «Τῇ ὑπερμάχῳ» συνετέθη ἐπ' εὐκαιρία της σωτηρίας της Κωνσταντινούπολης ἀπὸ κάποιο κίνδυνο καὶ συνδέθηκε μᾶλλον ἀργότερα με τον Ὕμνο. Σ' αὐτό θὰ συνέβαλε καὶ το γεγονός ὅτι ὁ Ὕμνος ψαλλόταν συχνά στὴν Κωνσταντινούπολη στὶς εὐχαριστήριες ἀκολουθίες πρὸς τιμήν της Παναγίας, πολιούχου της Βασιλεύουσας.

Οἱ 24 «οἴκοι» σχηματίζουν ἀλφαβητική ἀκροστιχίδα καὶ ἔχουν ἐφύμνιο οἱ μὲν περιττοί «Χαῖρε, Νύμφη, ἀνύμφευτε», οἱ δὲ ἄρτιοι «Ἀλληλούια». Ἀπὸ αὐτούς οἱ 12 ἀναφέρονται στὸν Κύριο καὶ τελειώνουν με το «Ἀλληλούια» = Αινείται το Θεό. Οἱ ἄλλοι 12 οἴκοι ἀναφέρονται στὴ Θεοτόκο καὶ τελειώνουν με το «Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε». «Ἐφύμνιο» λέγεται ἡ τελευταία φράση του ὕμνου ποῦ ἐπαναλαμβάνει ο λαός.

Μέσα στοὺς 72 στίχους συναντοῦμε 144 χαιρετισμούς στὴ Θεοτόκο: «Χαῖρε, της ἐκκλησίας ὁ ἀσάλευτος Πύργος, Χαῖρε, της βασιλείας το ἀπόρθητον τεῖχος, Χαῖρε δι ᾖς ἐγείρονται τρόπαια, Χαῖρε, δι ἧς ἐχθροί καταπίπτουσι...». Ἀπὸ τὴ λέξη ΧΑΙΡΕ ὀνομάστηκαν καὶ Χαιρετισμοί.

Περιεχόμενο του Ὕμνου

Ὁ Ὕμνος διακρίνεται σε δύο ενότητες:

ἅ. Α-Μ, ποὺ ἀποτελεῖ το ἱστορικό τμῆμα (Εὐαγγελισμός της Θεοτόκου, σύλληψη Χριστοῦ ἀπὸ την Παναγία, ἐπισκέψη της Θεοτόκου στὴν Ἐλισάβετ, ἀνησυχία Ἰωσήφ, ἐπισκέψη ποιμένων καὶ μάγων στὸ νεογέννητο Χριστό, ἐπιστροφή Μάγων, φυγή στὴν Αἴγυπτο, Ὑπαπαντή), καὶ

β. Ν-Ω, ποὺ ἀποτελεῖ το δογματικό – θεολογικό τμῆμα (ἄσπορος σύλληψη, θεότης καὶ ἀνθρωπότης του Χρήστου, σωτηρία του ἀνθρώπινου γένους με τὴ θυσία του Ἰησοῦ, θέωση τῶν ἀνθρώπων, θεομητορικῆς ἀξίας της Θεοτόκου κ.ά) χωρίς ὅμως νὰ λείπουν ἀπὸ κάθε ἑνότητα καὶ στοιχεῖα της ἄλλης.

Πηγές του ὕμνου εἶναι ἡ Ἁγία Γραφή καὶ οἱ Πατέρες της Ἐκκλησίας.

Ὀνομασία του Ὕμνου

Ἡ ὀνομασία Ἀκάθιστος Ὕμνος ἀποδόθηκε στὸν Ὕμνο ὀφείλεται στὸ ὅτι «ὄρθοστάδην τότε πᾶς ὁ λαὸς κατὰ τὴν νύκτα ἐκείνην τὸν ὕμνον τῇ τοῦ Λόγου Μητρὶ ἔμελψαν καὶ ὅτι πᾶσι τοῖς ἄλλοις οἴκοις καθῆσθαι ἐξ ἔθους ἔχοντες, ἐν τοῖς παροῦσι τῆς θεομήτορος ὀρθοὶ πάντες ἀκροώμεθα». Αὐτὰ γράφει το Συναξάριο, καὶ ἐντοπίζει «την νύκτα ἐκείνη» το καλοκαίρι του 626.

Πείσης, ἀπὸ την πρώτη στιγμή ποῦ ἐμφανίστηκε ὁ ὕμνος οἱ πιστοί σε κάθε εὐκαιρία καὶ ἀφορμή, τον ἔψαλαν ὄρθιοι καὶ ἀπ' την ἀρχὴ συνδέθηκε με την ἑορτὴ του Εὐαγγελισμοῦ του ὁποίου την ἀκολουθία το ἐκκλησίασμα παρακολουθοῦσε ὄρθιο.

Χρόνος καί αἰτία σύνθεσης

Σύμφωνα με το Συναξαριστή, ὁ Ὕμνος δημιουργήθηκε το 626, μετά τὴ σωτηρία της Κωνσταντινούπολης ἀπὸ την πολιορκία των Ἀβάρων καὶ τῶν Περσῶν, ὁπότε καὶ ψάλει γιὰ πρώτη φορά.

Κατά το ἔτος 626 ἡ Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε ἀπὸ τους Πέρσες καὶ Ἀβάρους. Ο βασιλέας Ἡράκλειος ἀπουσίαζε στὴ Μικρά Ἀσία σε πόλεμο κατά τῶν Περσῶν. Τότε ὁ φρούραρχος Βώνος μαζί με τον Πατριάρχη Σέργιο ἀνέλαβαν την ὑπεράσπιση της αὐτοκρατορίας. Ο Πατριάρχης περιέτρεχε τη πόλη με την εἰκόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας καὶ ἐνεθάρρυνε τα πλήθη καὶ τους μαχητές.

Ξαφνικά ξέσπασε φοβερός ἀνεμοστρόβιλος ποὺ δημιούργησε τρικυμία καταστρέφοντας τον ἐχθρικὸ στόλο καὶ τὴ νύκτα της 7ης πρὸς την 8η Αὐγούστου, ἀναγκάσθηκαν νὰ φύγουν ἄπρακτοι. Ο λαός πανηγυρίζοντας τὴ σωτηρία του, συγκεντρώθηκε στὸ Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών καὶ ὅλοι ὄρθιοι ἔψαλλαν τον ἀπὸ τότε λεγόμενο «Ἀκαθίστῳ Ὕμνο» στὴν Παναγία, ἀποδίδοντας τα «νικητήρια» καὶ την εὐγνωμοσύνη τους στὴν «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ».

Γιὰ νὰ ψαλθεῖ ὅμως τότε θὰ πρέπει νὰ εἶχε συντεθεῖ νωρίτερα, καθώς δὲν ἦταν δυνατό νὰ γίνει αὐτὸ σε μία νύχτα. Κάποιοι μελετητές ὑποστηρίζουν ὅτι ὁ ὕμνος ἔπρεπε νὰ προϋπῆρχε στῆ λειτουργική πράξη, καὶ νὰ ψάλθηκε τότε «ὀρθοστάδην», ἀπὸ μεγίστη ἀφοσίωση πρὸς ἐγκωμιασμό της Θεοτόκου. Καὶ προκρίθηκε αὐτὸς ὁ ὕμνος ἀπὸ κάποιον ἄλλον ἐνδεχομένως, ἐπειδὴ θὰ ἦταν κιόλας καθιερωμένος στὴν Ἀγρυπνία της 15ης Αὐγούστου στὴ Βλαχέρνα, καὶ ἐπειδή το περιεχόμενό του, με χαρακτῆρα ἀφηγηματικό, δογματικό, καὶ δοξολογικό – ἐγκωμιαστικό προσφερόταν γιὰ τὴ διάσωση καὶ τὴ λύτρωση της Πόλης ἀπὸ τὴ δεινή περίσταση.

Η δομή, το ὕφος καὶ το περιεχόμενο του ὕμνου εἶναι μᾶλλον μεταρωμανικά στοιχεῖα, ὅπως κατάδειξε ὁ καθηγητής Νικόλαος Τωμαδάκης. Ὁ ὕμνος ἀναφέρεται σε ὅλο το μυστήριο της ἐνανθρώπησης του Χριστοῦ, στὸ ὁποῖο εἶναι βασικός παράγοντας ἡ Θεοτόκος. Ἔτσι, ὁ Μαριολογικός καὶ Χριστολογικός χαρακτῆρας του εἶναι φανερός.

Συνεπῶς, μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι ἀναφέρεται σε κοινό ἑορτασμό του Εὐαγγελισμοῦ καὶ των Χριστουγέννων – οἱ γιορτές χωρίστηκαν στὰ χρόνια του Ἰουστινιανού (527-565) – ἀλλὰ εὔκολα ἐπίσης μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι ὁ ἐγκωμιαστικός καὶ δοξολογικός χαρακτῆρας του ὕμνου εἶναι πρόσφορος γιὰ κάθε περίσταση ποὺ ἡ θρησκεύουσα ψυχή θέλει νὰ ἀναφερθεῖ στὸ θαῦμα της σωτηρίας της.

Σύνθεση του Ὕμνου

Ἀπὸ τα σημαντικότερα καὶ δυσκολότερα φιλολογικά προβλήματα εἶναι αὐτὸ της σύνθεσης του Κοντακίου του Ἀκάθιστου Ὕμνου. Συνθέτης, χρόνος καὶ αἰτία της σύνθεσης παραμένουν ἀκόμα ἀνεξακρίβωτα ἀπὸ τους μελετητές.

Με τὴ χρονολογία σύνθεσης του ὑμνοῦ συνδέεται ἀναπόφευκτα το ὄνομα του ποιητή του ὕμνου, του μελωδοῦ. Ὁ ὕμνος φέρεται σε ὅλῃ τὴ χειρόγραφη παράδοση ἀνώνυμος, καὶ ὁ Συναξαριστής ποῦ τον συνδέει με το γεγονός της διάσωσης ἀπὸ την πολιορκία του 626 δὲν κάνει λόγο οὔτε γιὰ το χρόνο της σύνθεσης οὔτε για τον ποιητή του.

Ἦταν φυσικό, ἡ παράδοση σιωπηρά, ἀλλὰ καὶ πολλοί μεγάλοι μελετητές νὰ ἀποδώσουν τον ἔξοχο αὐτὸ ὕμνο στὸν κατ' ἐξοχὴν πρίγκηπα τῶν βυζαντινῶν ὑμνογράφων, τον Ρωμανό το μελωδό (α΄ μισό ς΄ αι.). Ὑπάρχει καὶ μία μεταγενέστερη μαρτυρία, του ἴς΄ αἱ., ὡς σημείωση σε κώδικα του ΙΓ΄ αἱ. (της μονῆς Βλατάδων 41, φ. 193α) ποὺ ἀναφέρει το ὄνομα του Ρωμανού ὡς ποιητή του ὕμνου.

Ὑπάρχουν ὅμως καὶ ἄλλες δύο περιπτώσεις γιὰ τον μελωδό του Ἀκάθιστου Ὕμνου, με ἐξίσου σοβαρές ἐνδείξεις. Η μία εἶναι ὅτι στὴ λατινική μετάφραση του ὕμνου, γύρω στὸ 800, ἀπὸ τον Ἐπίσκοπο Βενετίας Χριστόφορο, ἀναφέρεται το ὄνομα του Γερμανοῦ Α΄ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως (715-730 κοιμήθηκε 740) ποῦ ἦταν σύγχρονος με τα γεγονότα του 718 "IncipitHymnusdeSanctaDeiGenetriceMaria, VictoriferusatqueSalutatorius, aSanctoGermanoPatriarchaConstantinopolitano".

Ἡ ἄλλῃ περίπτωση εἶναι, ὅτι σε μία παλαιά ἀχρονολόγητη εἰκόνα του Εὐαγγελισμοῦ στὸ παρεκκλήσιο του Ἁγίου Νικολάου της ὀνομαστής μονῆς του Ἁγίου Σάββα στὰ Ἱεροσόλυμα, εἰκονίζεται κι ἕνας μοναχός ποῦ κρατάει εἰλητάριο με γραμμένο το «Ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη». Στὸ κεφάλι του μοναχοῦ ὑπάρχει ἡ ἐνδείξη «Ο ΑΓ. ΚΟΣΜΑΣ». Αὐτὸς ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς δὲν εἶναι ἄλλος ἀπὸ τον Κοσμᾶ το μελωδό, ποῦ κοιμήθηκε το 752/4, κι εἶναι κι αὐτὸς σύγχρονος με την θαυμαστή λύτρωση της Κωνσταντινούπολης ἀπὸ την πολιορκία του 718.

Ο Κανόνας του Ἀκάθιστου εἶναι ἔργο των Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ (οἱ εἱρμοί) καὶ Ἰωσήφ Ξένου του Ὑμνογράφου (τα τροπάρια).

Τρόπος ἐκτελέσεως

Ἱστορικές συγκυρίες δὲν ἐπέτρεψαν νὰ διασωθεῖ ὡς τις μέρες μας ὁ τρόπος μελωδικῆς ἐκτέλεσης του Ὕμνου. Γι' αὐτὸ τον λόγο δὲν ψάλλεται ἀλλὰ ραψωδείται ἀπὸ τους ἱερεῖς στοὺς ναούς, κατά την τέλεση της Ἀκολουθίας.

Ἀκάθιστος Ὕμνος με Ἀπόδειπνο

Ψάλλεται ὁλόκληρος ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος ἐν συνδυασμῷ μετὰ τοῦ Μικροῦ Ἀποδείπνου, ὡς ἀκολούθως: Ἀναγιγνώσκεται τὸ Μικρὸν Ἀπόδειπνον μέχρι τοῦ Ἄξιόν ἐστιν... Μετ' αὐτὸ ψάλλεται τὸ Τροπάριον Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς... δὶς ἀργῶς καὶ ἅπαξ σύντομον καὶ ἀναγιγνώσκεται ὑπὸ τοῦ (Ἀρχ.) Ἱερέως ἡ α´ Στάσις (Α-Ζ) τῶν Οἴκων (Χαιρετισμῶν) τῆς Θεοτόκου.

Ἀκολούθως ψάλλεται ἡ α´ καὶ γ´ Ὠδὴ τοῦ Κανόνος τῆς Θεοτόκου, τὸ Κοντάκιον Τῇ Ὑπερμάχῳ... ἀργῶς καὶ ἀναγιγνώσκεται ἡ β´ Στάσις (Η-Μ).

Ἐν συνεχείᾳ ψάλλονται ἡ δ´, ε´ καὶ ς´ Ὠδὴ τοῦ Κανόνος, πάλιν τὸ Κοντάκιον Τῇ Ὑπερμάχῳ... ἀργοσύντομον καὶ ἀναγιγνώσκεται ἡ γ´ Στάσις (Ν-Σ).

Τέλος ψάλλονται αἱ΄ Ὠδαὶ ζ´, η´ καὶ θ´ Ὠδῆς ὁ Ἱερεὺς θυμιὰ ὡς εἴθισται, τὸ Κοντάκιον Τῇ Ὑπερμάχῳ... σύντομον καὶ ἡ δ´ Στάσις (Τ-Ω καὶ Α).

Τρισάγιον.

ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ: Τῇ Ὑπερμάχῳ....

Καὶ τὰ λοιπὰ τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Μικροῦ Ἀποδείπνου. (από το Μέγα Ωρολόγιον).

«Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια,

ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν εὐχαριστήρια,

ἀναγράφω σοι ἡ Πόλις σου Θεοτόκε.

Ἀλλ' ὡς ἔχουσα τὸ κράτος ἀπροσμάχητον,

ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον,

ἵνα κράζω σοι· Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε»